02142214

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی چیست ؟

انواع میلگردهای صنعتی و ساختمانی در چه زمینه‌هایی از یکدیگر متفاوت هستند؟ آیا تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی بر قیمت این محصول تأثیرگذار است؟ چگونه قیمت روز میلگرد صنعتی و ساختمانی تعیین و محاسبه می‌شود؟

 

اگر بگوییم که انواع میلگردها، پرمصرف‌ترین و مهم‌ترین مقاطع فولادی در بین تمام مقاطع صنعتی و ساختمانی هستند، بی‌راه نگفته‌ایم. به همین دلیل رقابت شدیدی در بین تولیدکنندگان میلگرد در بازار داخلی و خارجی به‌منظور عرضه باکیفیت‌ترین نوع میلگرد ایجادشده است. تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی یک فاکتور تعیین‌کننده در کاربرد هر یک از انواع میلگردها است. در ادامه با بررسی و مقایسه تفاوت میلگردهای صنعتی و ساختمانی با ما همراه باشید.

   

مهم‌ترین تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

اگرچه که میلگردها چه در صنایع مختلف و چه در ساخت‌وسازهای عمرانی به‌وفور مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما وجود یک سری تفاوت‌ها منجر به متمایز شدن خواص، ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها می‌شود. مهم‌ترین تفاوت میلگرد ساختمانی و صنعتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • شکل ظاهری
  • سایز و مشخصات
  • ترکیب شیمیایی
  • خواص مکانیکی
  • قابلیت جوشکاری
  • کاربرد
 

همچنین، پیشنهاد می‌شود قبل از ادامه مطلب، مقاله میلگرد چیست را مطالعه نمایید تا با دید روشن نسبت به انواع میلگرد و خصوصیات هر یک، با تفاوت‌های میلگرد صنعتی و ساختمانی آشنا شوید.

میلگرد صنعتی ، نوعی میلگرد ساده  

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

در ادامه با مقایسه میلگرد صنعتی و ساختمانی، به تشریح دقیق تفاوت آن‌ها می‌پردازیم. هر یک از 6 تفاوت یادشده در بالا می‌توانند بر قیمت نهایی این محصولات اثرگذار باشند. از طرفی، مقایسه میلگرد صنعتی و ساختمانی و شناخت دقیق هر یک می‌توانند احتمال رخداد اشتباه در خرید آن‌ها را به حداقل برساند. بنابراین، شناخت دقیق فرق میلگرد صنعتی و ساختمانی یک فاکتور مهم در خرید انواع میلگرد تلقی می‌شود.

 

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در ظاهر

به‌طورکلی، میلگردها ازنظر شکل ظاهری به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی مطابق با استاندارد روسی است و طبق آن میلگرد ساده با علامت A1 و میلگردهای آجدار با علامت‌های A2، A3 و A4 مشخص می‌شوند. تفاوت میلگرد ساده و آجدار را در اینجا بخوانید.

 

میلگردهایی که در ساختمان‌سازی به‌کاربرده می‌شوند، اکثراً در تقویت بتن نقش دارند. بنابراین، لازم است تا بتن را به‌صورت سفت و محکم در اطراف خود نگه‌دارند. این امر با استفاده از میلگردهای آجدار امکان‌پذیر می‌شود. به همین دلیل، از میلگردهای آجدار تحت عنوان میلگرد ساختمانی یاد می‌شود.

 

میلگردهای ساده باوجوداینکه مصارف ساختمانی هم دارند، اما کاربرد اصلی آن‌ها در صنعت است. انواع میلگردهای ساده آن‌هم در سایزهای بزرگ، برای قطعه‌سازی مناسب هستند. درنتیجه، به میلگردهای ساده، میلگرد صنعتی نیز می‌گویند.

میلگرد ساختمانی، نوعی میلگرد آجدار  

تفاوت در ترکیب شیمیایی

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی ازنظر ترکیب شیمیایی به مقدار کربن و دیگر عناصر آلیاژی به‌کاررفته در آن‌ها مربوط است. میلگردهای ساختمانی ازآن‌جهت که نسبت به میلگردهای صنعتی، تنوع و کارایی کمتری دارند، از مواد متنوعی در تولید آن‌ها استفاده نمی‌شود. برای مثال، اکثر میلگردهای ساختمانی از فولاد St37 ساخته می‌شوند.

 

اما میلگردهای صنعتی به دلیل دامنه کاربردی وسیع‌تر، ازنظر مقدار کربن و دیگر عناصر آلیاژی به‌کاررفته در آن‌ها دارای تنوع بسیار گسترده‌تری هستند. بنابراین، امکان تولید میلگردهای صنعتی در تمام نسبت‌های وزنی، خواص و ویژگی‌ها با تغییر در ترکیب شیمیایی آن‌ها وجود دارد.

 

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در سایز

سایز میلگرد که همان اندازه قطر آن است، ارتباط نزدیکی با وزن میلگرد دارد. هرچه سایز میلگرد افزایش یابد، وزن نیز متناسب با آن افزایش می‌یابد. میلگردهای صنعتی به دلیل کاربردهای گسترده‌تر، تنوع سایز گسترده‌تری نیز دارند. معمولاً میلگردهای ساختمانی در سایزهای 8 تا 32 و میلگردهای صنعتی تا سایزهای 40 و یا حتی بیشتر تولید می‌شوند.

 

تفاوت در خواص مکانیکی

دیگر تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی، تفاوت در خواص مکانیکی آن‌هاست. خواص هر قطعه مهندسی تابعی از ریزساختار و ترکیب آن است. خواص مکانیکی نیز به نوع آلیاژ به‌کاررفته در ساخت و فرآیند تولید وابسته است. بنابراین، میلگردهای صنعتی که از تنوع آلیاژی بالا بهره می‌برند، رنج وسیعی از خواص مکانیکی را ارائه می‌دهند.

 

این خواص مکانیکی شامل استحکام کششی، سختی، انعطاف‌پذیری و قابلیت خم شدن است. میلگردها با توجه به کاربرد، مقادیر متفاوتی از خواص یادشده را دارا هستند. میلگردهای صنعتی به دلیل اینکه باید به شکل‌های مختلفی درآیند و یا قطعه ریزی شوند، باید که از انعطاف‌پذیری بسیار خوبی توأم با استحکام و سختی کافی برخوردار باشند.

 

در مقابل، مشخصه اصلی میلگردهای ساختمانی، برخورداری از استحکام و سختی بسیار خوب است. این خواص، به‌منظور جلوگیری از شکست‌های ناگهانی در حین وارد آمدن تنش‌های ناشی از زلزله و یا بارهای لرزشی، کششی و فشاری مهم تلقی می‌شوند.

 

قابلیت جوشکاری

جوشکاری مهم‌ترین روش اتصال قطعات در صنایع مختلف است. میلگردهای صنعتی به دلیل برخورداری از سطح صاف و قابلیت انعطاف‌پذیری مناسب، قابلیت جوشکاری خیلی خوبی دارند. درحالی‌که، میلگردهای ساختمانی به‌سختی جوشکاری می‌شوند. این امر به دلیل وجود آج بر روی بدنه، سختی بالا و انعطاف‌پذیری کم آن‌هاست. فورجینگ میلگرد یا جوش سر به سر میلگرد را در اینجا بخوانید.

 

تفاوت در کاربرد میلگرد صنعتی و ساختمانی

با توجه به تنوع بیشتر میلگردهای صنعتی ازنظر سایز، خواص و مشخصات فنی، این میلگردها کاربردهای گسترده‌تری هم نسبت به انواع میلگرد ساختمانی دارند. از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد صنعتی می‌توان به ساخت قطعه، ساخت ماشین‌آلات، صنعت خودروسازی، ساخت پیچ و مهره و... اشاره کرد. کاربرد اصلی میلگردهای ساختمانی نیز در ساخت ستون، آرماتوربندی، ساخت خاموت و... است.

کاربرد انواع میلگرد صنعتی  

جمع بندی

میلگردها به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند. پارامترهایی از قبیل شکل ظاهری، ترکیب شیمیایی، سایز، خواص مکانیکی، قابلیت جوشکاری و کاربرد، در تعیین تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی نقش دارند. میلگردهای صنعتی دارای سطحی صاف، انعطاف‌پذیری و جوش‌پذیری بهتری نسبت به میلگردهای ساختمانی هستند. تنوع در ترکیب شیمیایی و خواص نیز دامنه کاربردی وسیع‌تری را برای میلگردهای صنعتی به همراه دارد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.