02142214

آشنایی با نحوه خرید و قیمت گذاری سبد میلگرد مخلوط

برای خرید هر نوع مقطع فولادی اطلاعاتی از قبیل سایز، ابعاد، وزن، نوع آلیاژ و استاندارد آن موردنیاز است. بااین‌حال نوع دیگری از خرید وجود دارد که در طی آن خریداران چندین سایز و ابعاد از یک محصول را در یک زمان خریداری می‌کنند. برای چنین خریدهایی از اصطلاح سبد مخلوط استفاده می‌شود و اگر محصول موردنظر میلگرد باشد، سبد میلگرد مخلوط نام خواهد داشت. حال سوالی که پیش می‌آید این است که با توجه به متفاوت بودن قیمت میلگرد بر اساس سایز و وزن آن‌ها، قیمت سبد میلگرد چگونه تعیین می‌شود؟ هم‌چنین، نحوه خرید سبد میلگرد به چه صورت است و از کجا می‌توان آن را تهیه کرد؟

   

منظور از سبد میلگرد مخلوط چیست؟

در هنگام خرید میلگرد، اولین سوالاتی که کارشناسان فروش شرکت‌های بازرگانی از خریداران می‌پرسند، نوع میلگرد و سایز و وزن آن است. این روند از حالت پرسش‌های کلی که شامل موارد گفته شده است شروع شده و به مواردی ازجمله نوع آلیاژ، استاندارد ساخت و برند محصول موردنظر ختم می‌شود. این‌چنین، به صورت مرحله‌به‌مرحله محدودیت‌هایی در خرید محصول اعمال می‌شود تا در انتها محصول موردنظر که مورد تایید خریداران باشد مشخص شود. خرید میلگرد از چنین روندی پیروی می‌کند.

 

حال اگر قرار باشد چندین سایز و نوع از میلگردهای مختلف خریداری شود، دیگر به تمام اطلاعات گفته‌شده در بالا نیازی نیست و این محصولات به صورت ادغام‌شده در بندیل میلگرد به فروش می‌رسند. برای چنین منظوری از اصطلاح سبد میلگرد مخلوط استفاده می‌شود که بیان‌کننده وجود سایزهای مختلف با سطح مقطع‌های متفاوت و نیز تعداد شاخه و وزن متفاوت از میلگردهای مختلف است. البته توجه شود که آنچه در سبد میلگرد یکسان است، کارخانه تولیدکننده آن‌هاست. به‌عنوان‌مثال، سبد میلگرد مخلوط ذوب آهن تنها حاوی میلگردهای مختلفی از این محصول است که فقط توسط کارخانه ذوب آهن تولیدشده‌اند.

 

سبد میلگرد مخلوط می‌تواند شامل طیف وسیعی از میلگردها هم از نوع ساده و هم آجدار باشد. در کاربردهایی مانند میلگرد موردنیاز برای ساختمان که نیاز به استفاده از سایزهای مختلفی از میلگرد است، خرید سبد مخلوط میلگرد می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد اما در کاربردهایی که تنها به نوع خاصی از میلگرد نیاز است، منطقی‌ترین راه خرید میلگرد به صورت شاخه‌ای است.

   

نحوه قیمت گذاری سبد میلگرد مخلوط

به دلیل اینکه سبد میلگرد مخلوط حاوی چندین نوع میلگرد در سایزهای مختلف است، تعیین قیمت آن نیز پیچیده‌تر از تعیین قیمت میلگرد به صورت شاخه‌ای آن هم برای یک سایز خاص است. مثلا باید به تفاوت میلگرد سبک و سنگین هم از نظر قیمت و هم از نظر خواص توجه شود. بنابراین، قیمت‌گذاری سبد میلگرد باید بر اساس مشخصات تمامی انواع میلگردهای موجود و نیز شرایطی که از جانب کارخانه تولیدکننده تعیین می‌شوند صورت گیرد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سبد میلگرد مخلوط عبارت‌اند از:

  • قیمت روز میلگردهای مختلف
  • سایز هر شاخه از میلگردها
  • طول شاخه میلگردها
  • وزن میلگردهای مختلف موجود در بندیل
  • نوع میلگرد از نظر ساده یا آجدار بودن
  • شرایط کارخانه‌های تولیدکننده
  • اعتبار برند شرکت تولیدی
  • هزینه‌های حمل‌ونقل محصول
حمل و نقل میلگرد    

نحوه خرید سبد میلگرد مخلوط

خرید سبد میلگرد مخلوط از شرکت‌های بازرگانی و آهن‌فروشی‌های سطح شهر چندان ممکن نبوده و برای چنین منظوری باید که به بورس کالا مراجعه نمایید. در بورس کالا، تولیدکنندگان مختلف محصولات خود را با تنوع بالایی عرضه می‌کنند که پس از بررسی توسط کارشناسان، این محصولات قیمت‌گذاری شده و در تالارهای مربوطه برای فروش عرضه می‌شوند. بااین‌حال، برای خرید سبد میلگرد از بورس نیز باید شرایط مخصوص به بورس کالا را مدنظر قرار دهید و از نحوه معامله در این محیط و مراحل ثبت درخواست تا تحویل کالا اطلاعات کاملی داشته باشید.

 

خرید سبد میلگرد از بورس کالا

برای تهیه و خرید سبد میلگرد مخلوط از بورس کالا ابتدا لازم است تا با مراجعه به بورس، یک کارگزاری را انتخاب کنیم. پس از ثبت‌نام کارگزاری، یک کد بورسی به خریداران تعلق می‌گیرد که داشتن این کد به‌منزله مجوز ورود به بورس و انجام معاملات است. در مرحله بعد، باید فرم‌های درخواست خرید تکمیل شوند. این فرم‌ها شامل اطلاعاتی از قبیل مشخصات میلگرد، حداکثر قیمت خرید، نام کارخانه تولیدکننده و غیره می‌شوند.

 

پس از تکمیل فرم درخواست، این فرم توسط کارگزاری مربوطه بررسی شده و با سنجیدن شرایط، انجام معامله صورت می‌پذیرد. در مرحله انجام معامله، کارگزاری انتخاب‌شده باید با دیگر کارگزاران بورس به رقابت بپردازد. در صورت پیروزی در این رقابت، کارگزاری موظف به تسویه قرارداد حداکثر تا سه روز کاری است. در غیر این صورت باید که به ازای هر روز تأخیر، 0.25 درصد از کل مبلغ خرید سبد میلگرد را به‌عنوان جریمه به شرکت فروشنده بپردازد. هم‌چنین، درصورتی‌که روند تسویه‌حساب تا 10 روز کاری ادامه یابد، معامله فسخ شده و خریدار ملزم به پرداخت جریمه به کارگزاری فروشنده می‌شود. این امر از محل بیعانه انجام می‌پذیرد. در صورت انجام صحیح معامله، در انتها 5 درصد از کل مبلغ معامله به حساب کارگزاری واریز می‌شود.

خرید سبد میلگرد از بورس کالا    

کارخانه‌ های تولیدکننده سبد میلگرد مخلوط

کارخانه‌هایی که سبد میلگرد خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سبد میلگرد اصفهان
  • میلگرد فایکو
  • سبد میلگرد زاگرس
  • سبد میلگرد ظفر بناب
  • سبد میلگرد صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه
  • سبد میلگرد فولاد روهینا جنوب
  • سبد میلگرد صنایع فولاد کاوه تیکمه داش
  • سبد میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب
  • سبد میلگرد فولاد خراسان
  • سبد میلگرد جهان فولاد سیرجان

این تولیدکنندگان محصولات سبد میلگرد خود را به صورت‌های سبد میلگرد مخلوط کلی و سبد میلگرد مخلوط بر اساس سایز در بورس کالا عرضه می‌کنند. مهم‌ترین سبدهای مخلوط میلگرد شامل سایز در بورس کالا عبارت‌اند از:

  • سبد میلگرد A3 در سایز 14 تا 32
  • سبد میلگرد A3 در سایز 14 تا 28
  • سبد میلگرد A3 در سایز 12 تا 25
  • سبد میلگرد A3 در سایز 14 تا 20
  • سبد میلگرد A3 در سایز 14 تا 25
 

جمع‌بندی

سبد میلگرد مخلوط به مجموعه‌ای از محصولات متفاوت از میلگرد اطلاق می‌شود که به صورت هم‌زمان شامل نوع، سایز، طول و سایر مشخصات از میلگرد هستند و به صورت یکجا خریداری می‌شوند. سبد میلگرد برای خریدارانی که نیاز به چند نوع میلگرد در سایزهای مختلف دارند بسیار مقرون‌به‌صرفه است اما برای کاربردهایی که تنها به یک سایز نیاز است، خرید شاخه‌ای منطقی‌تر خواهد بود. سبد میلگرد توسط کارخانه‌های معتبر تولیدکننده در بورس کالا عرضه شده که اغلب شامل سبدهای میلگرد A3 و در سایزهای 14 تا 32، 14 تا 28، 12 تا 25، 14 تا 20 و 14 تا 25 می‌شوند.

 

سؤالات متداول

1- چگونه سبد میلگرد مخلوط خریداری کنیم؟

معمولاً سبدهای میلگرد در بورس کالا عرضه و معامله می‌شوند.

 

2- نحوه قیمت‌گذاری سبد میلگرد مخلوط به چه صوت است؟

این امر توسط کارشناسان کارگزاری بورس و با توجه به مشخصات و نوع میلگردهای موجود در سبد، شرایط کارخانه تولیدکننده و غیره تعیین می‌شود.

 

3- سبد میلگرد حاوی چه نوع میلگردهایی است؟

انواع میلگردهای ساده و آجدار در سایز و طول‌های مختلف که همگی توسط یک کارخانه تولیدشده‌اند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.