02142214

چهار پهلو چیست ؟

چهارپهلو یکی از انواع مقاطع است که سطح مقطع آن به شکل مربع است. این مقطع در جنسهای مختلف و با سه روش متفاوت تولید می شود. از انواع چهارپهلو می توان به چهارپهلو فولادی ، آلومینیومی، برنجی، برنزی و مسی اشاره کرد. چهارپهلو ck45 از انواع رایج و متدوال در بین نیازهای مشتریان است. قیمت چهارپهلو بسته به اندازه و عناصر مورد استفاده در ساختار آن، تغییر میکند.

 

کاربرد چهارپهلو

چهار پهلو به طور گسترده ای در سراسر صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. از کاربردهای چهارپهلو می توان به قاب، بست، موارد تزیینی، شفت، محور، اتصالات، ابزار، تجهیزات باشگاهی، پناهگاه، سازه ها اشاره کرد.

 

انواع چهار پهلو

این مقاطع از لحاظ روش تولید به سه روش نورد گرم و نورد سرد و ترنس طبقه بندی می‌شود. در ادامه با هرکدام از این طبقه بندی‌ها آشنا خواهید شد.چهارپهلوها با توجه به موادی که در ساختار آن ها به کار رفته می تواند به چهارپهلو ترانس ، فابریکی ، ماشینکاری و پولیش شده تقسیم بندی شوند.

 

چهار پهلو نورد گرم

علیرغم اینکه گوشه های فولاد نورد سرد تیز است، چهارپهلو نورد گرم توسط گوشه های شعاعی منحصر به فرد خود شناخته می شوند. این چهارپهلو نوردی گرم خواص مکانیکی عالی خود را حفظ میکند. استفاده از چهارپهلو نوردگرم برای ساخت از طریق روش های معمولی ازقبیل جوشکاری، گرم کاری  و سردکاری، ساده است.

 

کاربرد چهار پهلو فولاد نورد گرم

چهارپهلو فولادی در موارد مختلفی از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله:

1-پیچ ها

2-تکیه گاه ساختمان

3-تریلر

4-پیاده روها

5-ساخت و ساز عمومی

 

آلیاژهای چهار پهلو

چهارپهلو فولادی در گریدهای مختلف ساخته شده که از گریدهای رایج آن می توان به ST-37، CK45, MO40, ST52, ST44 و‎می توان A36اشاره کرد.

 

چهارپهلو A36

چهارپهلو A36  یک فولاد سبک با گوشه های شعاعی بوده که در ساختمان سازی، ساخت وساز عمومی و تعمیرات کاربرد دارد. این مقطع به طور گسترده در تعمیر و نگهداری صنعتی، تجهیزات کشاورزی، تجهیزات حمل و نقل، کارهای زینتی، شمشیربازی، آثار هنری و غیره استفاده می شود. جوش، برش، شکل دهی و ماشین کاری این مقطع فولادی با تجهیزات و دانش کافی آسان می باشد.

 

چهارپهلو 1018

چهارپهلو 1018 یک فولاد کم کربن و از رایج ترین گریدهای موجود در جهان بوده که با روش نورد سرد ساخته می‌شود. این مقطع فولادی دارای یک سطح صاف و یکنواخت بوده و ویژگی های مکانیکی عالی را از خود نشان می دهد. علاوه بر این، جوش پذیری، شکل پذیری، برش و ماشینکاری آن، آسان بوده و برای خمش و سردکاری بسیار ایده آل می‎باشد. کاربردهای این آلیاژ در صنعت شامل استفاده از آنها در پایه ماشین لامپ ها ماندافزار و غیره می‎باشد.

 

چهارپهلو 304

چهارپهلو 304/ 304L ، از نظر اقتصادی به صرفه ترین چهارپهلو ضد زنگ است. این مقطع برای تمام مواردی که مقاومت شدید در برابر خوردگی مورد نیاز است، ایده آل می‌باشد. مقطع موردنظر دارای  خواصی مانند عمر طولانی و فرزکاری سبک است. این مقطع فولادی به طور گسترده برای پروژه های تولید که در معرض عناصر شیمیایی، اسیدی و آب نمک قرار دارند، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

 

چهارپهلو 316

چهارپهلو 316 ، یک مقطع آستنیتیک کروم نیکل است که حاوی مولیبدن می‌باشد. این چهارپهلو در مقایسه با استیل 304، مقاومت در برابر خوردگی بهتر و استحکام بیشتری در دمای بالاتر دارد. این چهارپهلو به عنوان یک گرید ضدزنگ که درصنایع غذایی و یا دریایی مورد استفاده قرار میگیرد، شناخته می شود. این مقطع برای مقاومت در برابر خوردگی در طیف گسترده ای از مواد شیمیایی و اسیدی و محیطهای دریایی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

چهار پهلو آلومینیومی 6061

چهارپهلو آلومینیومی 6061،  در پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این مقطع، در مواردی استفاده میشود که ویژگی هایی مانند وزن سبک و مقاومت دربرابر خوردگی مورد نیاز است. نوع آلومینیومی این  در ساخت قاب، بست، موارد تزیینی، شفت و محور استفاده می شود. برش و جوش ماشینکاری این مقطع فولادی  آسان است. چهارپهلو را در اندازه های مختلف و موردنظر خود میتوانید تهیه کنید.

 

چهار پهلو برنجی 360

چهارپهلو برنجی 360 با داشتن استحکام، مقاومت در برابر خوردگی ، عدم هدایت الکتریکی و بدون درخشندگی مشخص می شود. این مقطع برای مقاصد مختلف، از جمله اتصالات، گیره و ابزارها استفاده می شود. به دلیل ظاهر صاف طلایی آن، زمانی که جلا داده می شود، برای کاربردهای تزئینی استفاده می شود.

 

محاسبه وزن چهار پهلو

برای محاسبه وزن چهارپهلو از فرمول زیر استفاده می شود:

وزن =  تعداد شاخه × وزن هر شاخه

وزن هر شاخه =  حجم × چگالی

حجم = مساحت سطح مقطع ×  طول

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.