02142214

تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد

انواع مختلف فولاد با شکل­ ، گرید ، ویژگی­ ، وزن ورق های مختلف، سطح پرداخت­ و تولید متفاوت وجود دارد.  یکی از تفاوت های اساسی بین محصولات فولادی، تفاوت بین فولاد نورد گرم و نورد سرد است.

 

همانطور که میدانید ، بعضی فولادها برای کاربردها خاص مناسب ­تر هستند. داشتن اطلاعات کافی درباره استفاده از فولاد برای موارد مناسب، باعث کاهش هزینه مواد اولیه شده و باعث صرفه­ جویی در زمان و هزینه فرآیندهای ثانویه می‌شود.  در واقع فهم تفاوت بین فولاد نورد گرم و نورد سرد به مهندسان وطراحان کمک می­کند تا بهترین نتیجه را با کم­ترین هزینه کسب کنند.

 

تفاوت اصلی بین دو نوع فولاد در یکی ازمراحل تولید است. فولاد نورد گرم احتیاج به حرارت دارد و نورد سرد در دمای محیط انجام می­شود. با وجود اینکه این روش­ها بر کارایی وکاربرد فولاد تاثیر می ­گذارد نباید با طبقه­ بندی رسمی فولادها که بر اساس ترکیب متالورژیکی وعملکرد آن­ها است، اشتباه شوند.  فولادهای درجه ­های مختلف  فولادهای ساده ­کربنی یا آلیاژی  می­تواند نورد گرم یا نورد سرد باشد تفاوت دیگری که میتوان به آن اشاره کرد قیمت ورق های ساخته شده از انواع مختلف نوردها میباشد.

 

فولاد نورد گرم

فولادهای نورد گرم در دمای بالا (بیش از 1700 درجه فارنهایت) نورد می­شوند که این دما از دمای تبلور مجدد اکثر فولادها بیشتر است. این مسئله باعث می­شود تا فولادها راحت ­تر شکل داده ­شوند و کارپذیری بهتری داشته ­باشند. فولادهای نورد گرم در یک محوطه محصولات جمع ­آوری می­شوند.

 

در نورد گرم تولید کننده با یک بیلت مستطیلی بزرگ فرآیند را آغاز می­ کند. بیلت گرم شده و در این مرحله برای تبدیل به یک رول بزرگ، به عملیات پیش ­تولید  فرستاده می­شود. از این نقطه به بعد قطعه در دمای زیاد نگهداری می­شود و فولاد دارای درخشش سفید ناشی از حرارت زیاد می­باشد  فولاد از یک سری غلطک ­های فشاری عبور می­کند تا به ابعاد نهایی برسد  تولیدکننده، ورق فولادی را به صورت رول جمع می­کند و رها می­کند تا سرد شود برای سایر شکل­ها، صفحات، میله ­ها و شمش ­ها بریده می­شوند و بسته­ بندی می­شوند.

 

فولاد در حین سرد شدن به آرامی منقبض می­شود. از آنجایی که محصول در نورد گرم پس از فرآیند سرد می­شود، در تنظیم کردن ابعاد نهایی قطعه کنترل کمتری وجود دارد و قطعه برای مصارف دقیق مناسب نیست. فولاد نورد گرم معمولا در مواردی مصرف می­شود که ابعاد بسیار دقیق ضروری نیست مانند: ریل راه­ آهن، پروژه ­های ساختمانی و غیره.

 

ویژگیهای فولاد نورد گرم

از ویژگیهای مورد توجه ورق Hb به موارد زیر میتوان اشاره کرد.

- سطح فلس­دار، به دلیل سردشدن از دماهای بالا

- لبه­ های منحنی در محصولات میله­ای و صفحه­ای (به دلیل انقباض و پرداخت نهایی غیر دقیق)

- انحراف کم، سرد شدن می­تواند به جای اشکال مستطیلی دقیق، شکل ذوزنقه­ای ایجاد کند.

 

دسته ­ی صفحات فولاد نورد گرم

فولاد نورد گرم به طور معمول نیاز به پردازش بسیار کمتری نسبت به فولاد نورد سرد دارد که این امر باعث ارزان تر شدن آن می شود. از آنجا که فولاد نورد گرم در دمای اتاق خنک می‌شود؛عاری از فشارهای داخلی است که  ناشی از کوئنچ شدن یا فرآیند سخت کاری است.

 

فولاد نورد گرم زمانی که ابعاد دقیق  و پرداخت نهایی اهمیت ندارد، ایده­ آل می­باشد. اگر پرداخت نهایی اهمیت داشته­ باشد با استفاده از سنگ­زنی، شن­‌شویی و اسید شویی می­توان فلس­دار بودن سطح را برطرف کرد.  پس از رفع فلس سطح، انواع برس و پرداخت قابل اعمال است.  فولاد آماده ­شده سطح بهتری برای رنگ یا سایر پوشش ­ها دارد.

 

فولاد نورد سرد

فولاد نورد سرد در واقع همان فولاد نورد گرم است که عملیات­های اضافی روی آن انجام شده ­است.  برای دستیابی به فولاد نورد سرد، فولاد نورد گرم خنک ­شده را با غلطک ­های اضافی باید شکل داد تا به ابعاد دقیقتر و کیفیت سطحی بهتر رسید.

 

منظور از شکل­ دهی با غلطک مجموعه ­ای از عملیات­های تراشکاری، سنگ­زنی و پولیش است که هر کدام از آن­ها فولاد نورد گرم موجود را برای رسیدن به محصول بهتر اصلاح می­کند  اصطلاح "نورد سرد" فقط برای ورق­ها استفاده می­شود که بین غلطک ­های فشاری قرار می­گیرند  سایر شکل­ها مانند لوله­ ها و میله ها کشیده می­شوند و از غلطک استفاده نمی­شود  در نتیجه لوله­ ها و میله­ های نورد گرم پس از خنک ­شدن تحت عملیات­های پرداخت سرد قرار می­گیرند.

 

ویژگیهای فولاد نورد سرد

از ویژگیهای مورد توجه ورق Hc به موارد زیر میتوان اشاره کرد.

- سطوح با پرداخت نهایی بهتر و تلورانس دقیق­تر

- سطوح صاف با حس روغنی بودن سطح حین لمس

- میله ­ها دارای زوایای قائمه و لبه­ها وگوشه­ های دقیق

- لوله ­ها دارای یکنواختی و صافی بهتر

- لوله­ های فولادی نورد سرد دسته­ بندی­­ شده برای حمل و نقل

 

با خواص سطحی بهتر فولاد نورد سرد نسبت به فولاد نورد گرم، از این فولاد در مواردی که نیاز به ابعاد دقیقتر باشد، یا زیبایی ظاهری مورد توجه باشد، استفاده می­شود.  این فولاد به دلیل عملیات­های اضافی انجام ­شده قیمت بالاتری دارند. نورد سرد در قطعه تنش ­های داخلی ایجاد می­کند.  در واقع عملیات­ های تولید روی فولاد نورد سرد مانند: برش، سنگ­زنی و جوش می­تواند تنش­های داخلی را آزاد و انحراف ایجاد کند.

 

با توجه به این مسئله که چه چیزی می­خواهیم بسازیم، انواع مختلف مواد فواید و مضرات خاص خود را دارند.  برای پروژه ­های منحصر به فرد و محصولات تکی، سازه های فولادی پیش ساخته به عنوان ساختمان هر طرح قابل تصوری قابل استفاده هستند.

 

برای پروژه ­هایی با تولید انبوه، استفاده از روش ریخته­ گری، زمانی که صرف ماشین کاری یا سر هم کردن قطعه می­شود، صرف­ه جویی میشود. ریخته ­گری می­تواند محصول با تقریبا هر شکلی را در کیفیت­ های متفاوت تولید کند.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.