02142214

علامت اختصاری میلگرد ، علائمی جهت تشخیص اصالت میلگرد

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که برای خرید میلگرد ها باید چه اطلاعاتی را در مورد آنها کسب کنیم تا بتوانیم به درستی میلگردی را متناسب با هدف و کاربرد مدنظر خود برگزینیم؟ علامت اختصاری میلگرد ها در واقع همانند یک پلاک یا کد، مشخص می کند که هر میلگرد توسط کدام کارخانه تولید شده و اطلاعات مفیدی را در مورد میلگرد های مختلف در اختیار ما قرار می دهد. در نتیجه، درک درست و آگاهی از علامت میلگرد ها می تواند در انتخاب میلگرد مناسب، بسیار مفید واقع شود.

 

میلگرد همواره یکی از پر مصرف ترین مقاطع فولادی بوده که در ساخت و ساز های مختلف به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این مقطع فولادی که وظیفه افزایش استحکام کششی را بر عهده دارد، در کاربردهایی نظیر آرماتور بندی، بخش مقاوم ساز در بتن مسلح و ساخت انواع ستون و پایه های اصلی ساختمان ها کاربرد دارد. از این رو، جزو مقاطع پر فروش محسوب شده و انتخاب میلگرد مناسب که از استاندارد های لازم برخوردار باشد بسیار حائز اهمیت است. به منظور خرید و اطلاع از قیمت میلگرد به این لینک مراجعه کنید.

   

هدف از علامت اختصاری میلگرد ها چیست؟

به منظور شناخت بهتر میلگرد ها و تشخیص میلگرد برند های مختلف، علائم اختصاری حک شده بر روی آنها می تواند بسیار مفید باشد و در مواقعی که میلگردها حاوی پلاک بر روی بندیل میلگرد خود نباشند، می توان از این طریق به راحتی به نوع میلگرد و اینکه محصول کدام کارخانه و با چه مشخصاتی است پی برد.

 

علامت اختصاری میلگرد که بر روی بدنه هر شاخه از آن حک می شود، اطلاعاتی از قبیل نام و یا نشانه ای از کارخانه تولید کننده آن، روش تولید میلگرد ، اندازه آج و قطر میلگرد و نوع آن را در اختیار ما قرار می دهد. این علامت های اختصاری به صورت ترکیبی از حروف و اعداد انگلیسی هستند. علامت اختصاری میلگرد هر کارخانه با کارخانه دیگر متفاوت بوده و یا به عبارتی، علائم اختصاری میلگردها منحصر بفرد بوده و بدین صورت می توان از روی آن به راحتی به مشخصات فنی و تولیدی میلگرد مربوطه پی برد. اطلاع از علامت میلگرد در تشخیص خواص و مشخصات آن به منظور کاربرد میلگرد به نحو احسن مفید است.

   

مفهوم هر کدام از کد های نشانه گذاری میلگرد چیست؟

همانطور که گفته شد، کد های عددی و حروف انگیسی حک شده بر روی میلگرد به نوع میلگرد، کارخانه تولید کننده آن و سایز آج اشاره دارند. اما این کد ها شامل چه حروف و اعدادی هستند؟ جداول زیر در درک بهتر این نشانه های اختصاری بسیار مفید خواهند بود. توجه به این نکته ضروری است که تمام میلگردها ممکن است این نشانه های اختصاری را بر روی بدنه خود نداشته باشند و در آن صورت خرید از بنگاه ها و فروشگاه های معتبر تنها راه تشخیص اصالت میلگرد خواهد بود و اینکه میلگرد مربوطه مربوط به کدام کارخانه است.

 

پس از علائم اختصاری مربوط به نام کارخانه تولید کننده آن محصول که در ادامه مفصل در مورد آنها بحث خواهد شد، دو حرف انگلیسی به صورت پشت سر هم آمده که اولین آنها از سمت چپ، بیانگر مشخصات مربوط به آج میلگرد است. این علائم به صورت زیر هستند:

 

همچنین دومین حرف پس از حروف آورده شده در جدول بالا که در سمت راست این حروف ها قرار می گیرد، بیانگر روش تولید میلگرد است. جدول علامت اختصاری میلگرد مربوط شامل روش تولید آنها به شرح زیر هستند:

جدول علامت اختصاری میلگرد ، انواع کدهای نشانه گذاری میلگرد  

پس از این حروف، اعدادی نیز ممکن است به دنبال علامت های اختصاری مربوط به سایز آج و روش تولید بیایند که این اعداد بیانگر سایز خود میلگرد هستند.

  جدول علامت اختصاری میلگرد    

نحوه خواندن علامت میلگرد

تا اینجا با انواع علائم و حروف اختصاری حک شده بر روی میلگرد ها آشنا شدیم. حال باید دید این علامت های اختصاری چگونه خوانده می شوند. در ابتدا و از سمت چپ، تعدادی حروف قرار داشته که بیانگر مخفف نام کارخانه تولید کننده آن میلگرد هستند. برای مثال علامت اختصاری میلگرد فولاد البرز ایرانیان یا همان میلگرد فایکو به صورت FAI CO (فایکو) بوده که حروف FAI بیانگر مخفف عبارت "فولاد البرز ایرانیان" بوده و حروف CO به کلمه "کمپانی" یا کارخانه دلالت دارند.

میلگرد faico ، علامت اختصاری میلگرد فایکو  

پس از حروف مربوط به نام کارخانه، ابتدا حرف اختصاری مربوط به سایز آج و سپس حرف اختصاری مربوط به روش تولید میلگرد می آیند. برای مثال، CU بیانگر میلگرد آجدار جناغی با آج 400 (C) و تولید شده به روش آلیاژسازی (U) است.

 

برای مثالی دیگر، علامت اختصاری NFG CO JU 12 را در نظر بگیرید. عبارت NFG نشان می دهد که این میلگرد محصول نورد فولاد گیلان (Navard Foolad Gilan) بوده و علامت اختصاری میلگرد حسن رود است. حروف CO بیانگر عبارت Copmany بوده و عبارت JU مشخص می کند که این میلگرد از نوع آج دار مارپیچ با آج 340 و استاندارد A2 بوده و سایز میلگرد نیز 12 است.

میلگرد nfg ، علامت میلگرد حسن رود    

علامت اختصاری میلگرد کارخانه های تولید کننده میلگرد در ایران

حال نوبت آن رسیده تا به بررسی تخصصی تر علامت های اختصاصی هر یک از کارخانجات توید کننده میلگرد در ایران بپردازیم تا با آگاهی کامل از علائم حک شده بر روی آنها، توانایی لازم در تشخیص و تمایز این میلگرد ها را داشته باشیم. قیمت روز میلگرد های زیر را در صفحه لینک شده مشاهده کنید.

 

میلگرد ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان به عنوان بزرگ ترین تولید کننده میلگرد در ایران شناخته شده است. میلگردهای ذوب آهن اصفهان بر روی بدنه خود حاوی علامت ESCO CU هستند که قسمت اول آن به کارخانه ذوب آهن و قیمت دوم آن به نوع میلگرد و روش تولید آن مربوط می شود. این علامت اختصاری نشان دهنده میلگرد ذوب آهن از نوع آجد دار جناغی با آج 400 و تولید شده به روش آلیاژ سازی است. برای مشاهده قیمت میلگرد اصفهان در تمامی سایزها به این صفحه مراجعه نمایید.

میلگرد esco ، علامت میلگرد ذوب آهن اصفهان  

میلگرد نیشابور (میلگرد خراسان)

میلگرد خراسان به دلیل اینکه کارخانه تولید کننده آن در نزدیکی شهر نیشابور واقع شده است، به میلگرد نیشابور نیز معروف است. علامت اختصاری میلگرد نیشابور شامل نام این کارخانه به صورت KSC CO بوده که مطابق با شکل زیر، در این میلگرد، سایز میلگرد برابر 20 است. ضمن اینکه میلگرد یاد شده از نوع آج دار جناغی با آج 400 و تولید شده به روش ترمکس یا خنک کاری شده است. مشاهده قیمت میلگرد نیشابور

میلگرد ksc ، علامت اختصاری میلگرد خراسان  

میلگرد میانه

میلگرد میانه محصول کارخانه فولاد آذربایجان بوده و مطابق با شکل زیر، با علامت اختصاری FF که این دو حرف به سمت یکدیگر هستند، مشخص می شود. میلگرد میانه از نوع میلگرد آجدار جناغی با آج 400 و تولید شده با فرآیند ترمکس و خنک‌کاری‌شده است. همچنین عدد 20 نیز بیانگر سایز تیرآهن است. برای مشاهده قیمت میلگرد میانه کلیک کنید.

علامت اختصاری میلگرد میانه  

میلگرد ابهر

میلگرد ابهر محصول مجتمع فولاد سیادین ابهر یا عتیق آذر سهند است که در نزدیکی جاده تاکستان در حوالی زنجان واقع شده است. علامت اختصاری میلگرد ابهر به صورت KFA است و حروف CT نیز بر آجدار و جناغی بودن میلگرد با آج 400 و تولید شده به روش خنک کاری شده اشاره دارد.

میلگرد kfa ، علامت اختصاری میلگرد ابهر  

میلگرد شاهرود

میلگرد آجدار شاهرود با آج جناغی 400 و تولید شده به روش ترمکس و خنک کاری شده، دارای علامت اختصاری به صورت SHS TC است که عبارت اول بر فولاد شاهرود دلالت دارد. مجتمع فولاد شاهرود میلگرد های شاهرود را در انواع حالت های A2 و A3 تولید می کند.

میلگرد shs ، علامت اختصاری میلگرد شاهرود  

میلگرد شاهین بناب

میلگرد شاهین بناب با علامت اختصاری BS مشخص می شود. در شکل زیر یک نمونه از میلگرد شاهی بناب با علامت BS ST 32 آورده شده است که نشان دهنده این مورد بوده که میلگرد شاهین بناب از نوع آج دار مرکب و تولید شده به روش ترمکس یا خنک کاری است. سایز این تیرآهن در تصویر، 32 است. به منظور اطلاع از قیمت میلگرد شاهین بناب به این لینک مراجعه نمایید.

میلگرد bs ، علامت اختصاری میلگرد شاهین بناب  

میلگرد ظفر بناب

علامت اختصاری ZN CT مختص میلگرد ظفر بناب است که به صورت آج دار جناغی و با فرآیند خنک کاری شده تولید می شود. مطابق شکل زیر، عدد 18 پس از علامت اختصاری این میلگرد، بیانگر سایز میلگرد است.

میلگرد zn ، علامت میلگرد ظفر بناب  

میلگرد روهینا جنوب (روهینا دزفول)

میلگرد روهینا جنوب که تحت عنوان میلگرد روهینا دزفول نیز شناخته می شود، محصول مجتمع روهینا جنوب در شهر دزفول است که با علامت اختصاری به صورت ROUHINA مشخص می شود. همچنین میلگرد روهینا به صورت آج دار جناغی و تولید شده به روش ترمکس است. عدد 10 در شکل زیر بر سایز این میلگرد دلالت دارد.

علامت میلگرد روهینا جنوب  

میلگرد تیکمه داش

میلگرد تیکمه داش که تولیدی کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش است، با علامت اختصاری SFK CT مشخص می شود. این میلگرد از نوع آج دار جناغی با آج 400 و تولید شده به روش ترمکس بوده و تفاوت آن با علامت اختصاری سایر برند ها بدین گونه است که در این میلگرد، عدد مروبوط به سایز میلگرد در سمت چپ علامت مربوط به نام کمپانی قرار گرفته است.

میلگرد sfk ، علامت میلگرد کاوه تیکمه داش  

میلگرد آناهیتا

علامت اختصاری میلگرد آناهیتا به شکل AG بوده که بیانگر عبارت آناهیتا گیلان است. همچنین این میلگرد از نوع آجدار مارپیچ با آج 340 است که به روش آلیاژسازی تولید شده است. این اطلاعات با حروف JU مشخص می شود.

میلگرد ag ، علامت میلگرد آناهیتا گیلان  

میلگرد هیربد

میلگرد هیربد با حک شدن نام کامل آن به عنوان علامت اختصاری مشخص می شود که به صورت HIRBOD است. این عبارت به صورت کامل در بین دو آج از میلگرد قرار می گیرد. نوع آج میلگرد هیربد زرندیه به صورت جناغی و روش تولید آن خنک کاری است. عدد 20 نیز به سایز میلگرد مربوط می شود.

علامت اختصاری میلگرد هیربد  

میلگرد امیرکبیر خزر

علامت اختصاری میلگرد امیرکبیر خزر به شکل AKS است که به مجتمع فولاد امیرکبیر خزر اشاره دارد. ضمن اینکه روش تولید این میلگردهای با آج جناغی، روش ترمکس است. میلگرد های امیرکبیر خزر در سایز های 8 تا 32 و در انواع استاندارد های A2، A3 و A4 تولید می شوند.

میلگرد aks ، علامت اختصاری میلگرد امیرکبیر خزر  

میلگرد کویر کاشان

میلگرد کویر کاشان تنها با حروف KAVIR بر روی بدنه آنها به همراه سایز میلگرد مشخص می شود. این میلگرد دارای ویژگی های مطلوبی نظیر استحکام بالا توام با داکتیلیته بسیار مناسب است و قابلیت جوشکاری مناسب و توانایی تحمل بارهای ضربه ای، سیکلی و دینامیکی را داراست.

علامت میلگرد کویر کاشان  

میلگرد پرشین

مجتمع پرشین فولاد، میلگرد پرشین را با علامت اختصاری PSG که بیانگر عبارت پرشین فولاد قزوین است، عرضه می کند. محصولات میلگرد این کارخانه شامل میلگرد هایی در استاندارد های A1 تا A4 می شوند.

میلگرد psg ، علامت اختصاری میلگرد پرشین  

میلگرد درپاد تبریز

میلگرد درپاد تبریز تنها با یک حرف D به عنوان علامت اختصاری، آن هم به صورت مورب در بین آج های این میلکرد مشخص می شود.

میلگرد d ، علامت اختصاری میلگرد درپاد تبریز  

میلگرد زاگرس شهرکرد

میلگرد زاگرس شهرکرد با علامت SFZ مشخص می شود که علامت اختصاری عبارت شرکت صبا فولاد زاگرس است. این میلگرد به صورت آج دار جناغی با آج 400 و روش ترمکس تولید می شود. روش تولید میلگرد را در این لینک مطالعه نمایید.

میلگرد sfz ، علامت اختصاری میلگرد زاگرس شهر کرد  

میلگرد ارگ تبریز

میلگرد ارگ تبریز با علامت اختصاری FAT مشخص می شود. اما تفاوت اصلی در علامت اختصاری این میلکرد با سایرین، در آمدن سایز میلگرد پس از عبارت FAT است. در ادامه نیز نوع آج و روش ساخت آن به صورت CT مشخص شده اند.

میلگرد fat ، علامت اختصاری میلگرد ارگ تبریز  

میلگرد ناب تبریز

علامت اختصاری میلگرد ناب تبریز به شکل FNT و بیان کننده عبارت فولاد ناب تبریز است که پیش از آن عدد مربوط به سایز میلگرد و پس از آن نیز کد مربوط به نوع آج و روش تولید آن آمده است.

میلگرد fnt ، علامت میلگرد ناب تبریز  

میلگرد سیما فولاد جهان (جهان فولاد غرب)

میلگرد سیما فولاد جهان که با نام میلگرد جهان فولاد غرب نیز شناخته می شود، دارای علامت اختصاری به صورت SFJ است. روش ساخت این میلگرد فرآیند ترمکس بوده و نوع آج آن نیز جناغی و سایز 400 است. تمام کد های علائم اختصاری این میلگرد بین دو آج متوالی از آن قرار دارند.

میلگرد sfj ، علامت میلگرد جهان فولاد غرب  

میلگرد قائم شهرضا

علامت اختصاری میلگرد قائم رازی که محصول مجتمع قائم پروفیل رازی است به صورت نام کامل این کارخانه و به شکل GHAEMPRCO است. کد های مربوط به نوع آج و روش تولید نیز در ادامه این علامت اختصاری می آیند.

علامت میلگرد قائم شهرضا  

میلگرد نیک صدرا توس

میلگرد نیک صدرا توس با علامت اختصاری NST مشخص می شود. میلگردهای نیک صدرای توس در سایزهای 12 الی 32 و طبق استاندارد A3 تولید می شوند. سایر علایم مربوط به نوع آج و روش تولید نیز در ادامه نام شرکت می آیند.

میلگرد nst ، علامت میلگرد نیک صدرا توس  

میلگرد خرمدشت تاکستان

مجتمع فولاد خرمدشت تاکستان میلگرد های تولیدی خود را با علامت های اختصاری FKHT عرضه می کند. حروف JU نیز آج میلگرد از نوع مارپیج و سایز 340 و تولید به روش آلیاژسازی را یادآور می شود. میلگرد های تاکستان در سایزهای 8 تا 32 و به صورت آج دار تحت استاندارد های A2 و A3 تولید می شوند.

میلگرد fkht ، علامت اختصاری میلگرد خرمدشت تاکستان  

میلگرد راد همدان

علامت اختصاری میلگرد راد همدان به صورت عبارت RAD بوده و کد های مربوط به فرآیند تولید و نوع آج با فاصله از عبارت اول قرار دارند. همچنین سایز میلگرد نیز قبل از عبارت CT آمده است.

علامت اختصاری میلگرد راد همدان  

میلگرد سیرجان

میلگرد جهان فولاد سیرجان دارای علامت اختصاری به شکل SJSCO است. میلگرد های جهان فولاد سیرجان در سایزهای 8 تا 32 و در انواع حالت های ساده، آج دار مارپیچ و آج دار جناغی تولید می شوند.

میلگرد sjs ، علامت اختصاری میلگرد سیرجان  

میلگرد الماس تاکستان

میلگرد الماس تاکستان با عبارت AT به عنوان علائم اختصاری شناخته می شود. با توجه به عبارت JU که در ادامه آن آمده است، این میلگرد از نوع آجدار مارپیچ با آج 340 و تولید شده به روش آلیاژسازی است.

میلگرد at ، علامت اختصاری میلگرد الماس تاکستان  

میلگرد آریان فولاد

میلگرد آریان فولاد با نماد AS قابل تشخیص است. در شکل زیر حروف JU پس از عبارت مربوط به نام شرکت آمد و آج نوع مارپیچ و تولید به روش آلیاژسازی را یادآور می شوند. ضمن اینکه نوع دیگر نمادگذاری این میلگرد به شکل AS CT است که بیانگر میلگرد با آج جناغی و تولید شده به روش ترمکس است.

میلگرد as ، علامت اختصاری میلگرد آریان فولاد  

میلگرد احرامیان یزد

علامت اختصاری این میلگرد به صورت YRM است و کد مربوط به روش ساخت و نوع آج میلگرد نیز بدون فاصله و به صورت پیوسته با علامت مربوط به نام میلگرد می آید. این میلگرد به روش ترمکس و با آج جناغی تولید می شود. مشاهده قیمت میلگرد یزد احرامیان.

میلگرد yrm ، علامت اختصاری میلگرد احرامیان یزد  

میلگرد ابرکوه

میلگرد ابرکوه یزد با عبارت اختصاری SAIS مشخص می شود. به فاصله کمی از این عبارت نیز، نشان CT قرار داشته که تولید به روش ترمکس و آج جناغی را نشان می دهد.

میلگرد sais ، علامت میلگرد ابرکوه  

میلگرد بافق یزد

میلگرد بافق یزد در بین میلگردهای یاد شده شاید خاص ترین علامت اختصاری را داشته باشد. بدین گونه که هم نام فولاد بافق به صورت فارسی و هم علامت اختصاری آن به صورت BMISCO بر روی بدنه میلگرد مشخص شده است. عبارت CT نیز پس از عبارت انگلیسی آمده و بیان می دارد که روش ترمکس و آج مارپیچ در تولید این میلگرد استفاده شده است.

میلگرد bmis ، علامت اختصاری میلگرد بافق یزد  

سوالات متداول

 

1- علامت اختصاری میلگرد چیست و به چه منظوری به کار می رود؟

علامت اختصاری میلگرد همانند یک کد یا پلاک، دربرگیرنده نام کارخانه تولیدکننده، خواص، روش تولید و سایز میلگرد است که برای تشخیص اصالت کالا به کار می رود.

 

2- روش خواندن علامت میلگرد به چه صورت است؟

در ابتدا و از سمت چپ، تعدادی حروف قرار داشته که بیانگر مخفف نام کارخانه تولید کننده آن میلگرد هستند. سپس ابتدا حرف اختصاری مربوط به سایز آج و پس از آن نیز حرف اختصاری مربوط به روش تولید میلگرد می آید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.