02142214

خرید میلگرد از کارخانه و بازار چه تفاوت ‌هایی دارد؟

خرید میلگرد ارزان‌قیمت و درعین‌حال باکیفیت دغدغه اصلی اکثر کارفرمایان حوزه ساخت‌وساز است. مخصوصاً در این شرایط گرانی جامعه که کوچک‌ترین فرصت‌ها برای صرف هزینه کمتر برای کالای مرغوب می‌تواند در جهت تأمین سایر مصالح موردنیاز راه گشا باشد. این محصولات اغلب یا به‌صورت مستقیم از کارخانه خریداری شده یا از بازار تهیه می‌شوند که هر یک مزایا و معایبی دارد. در این مقاله به بررسی تفاوت قیمت میلگرد کارخانه و بازار می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که خرید از کدام‌یک به‌صرفه‌تر است.

   

خرید میلگرد از کارخانه بهتر است یا از بازار؟

به دلیل اینکه میلگردها در تناژ بالا خریداری می‌شوند، خرید آن‌ها نیازمند دقت بیشتری است. چراکه رخ دادن اشتباهات محاسباتی در محاسبه وزن میلگرد و یا خرید سایز اشتباه، خساراتی ازجمله زیان مالی و به تأخیر افتادن زمان اتمام پروژه را به دنبال دارد. ضمن اینکه، خرید از فروشنده اشتباه هم می‌تواند تأثیرات مشابهی ازنظر زیان مالی و زمانی به دنبال داشته باشد.

گذشته از موارد فوق، در هنگام خرید میلگرد از بازار، کارخانه و شرکت‌های بازرگانی، ممکن است با یک سری محدودیت‌هایی مواجه شویم. ازجمله این محدودیت‌ها می‌توان به محدودیت در تناژ خرید، فاصله بین انبار و محل تحویل، هزینه بارگیری زیاد و تأخیر در تحویل کالا اشاره کرد. بنابراین، لازم است با عوامل تفاوت قیمت میلگرد کارخانه و بازار آشنا شوید و بر اساس شرایط اقدام به خرید از بهترین تأمین‌کننده کنید.

 

خرید میلگرد از کارخانه

طبیعتاً تهیه یک محصول به‌طور مستقیم از تولیدکننده قیمت تمام‌شده کمتری برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارد. چراکه نقش دلالان در این حالت از بین می‌رود. بااین‌حال، خرید میلگرد از درب کارخانه برای تمام افراد ممکن نیست. این امر به دلیل محدودیت‌هایی است که از جانب کارخانه‌های تولیدکننده اعمال می‌شود. ازجمله این محدودیت‌ها می‌توان به حداقل تناژ در خرید میلگرد و عدم امکان مرجوع کردن محصول در اکثر موارد اشاره کرد.

 

محدودیت تناژ خرید میلگرد از درب کارخانه معمولاً بیشتر از یک تریلی است که تقریباً معادل 24 تن می‌شود. ضمن اینکه، قیمت میلگرد درب کارخانه بر اساس واحد کیلوگرم محاسبه می‌شود و خریداران باید قیمت واحد کیلوگرم میلگرد را از بخش فروش کارخانه جویا شوند. به عبارتی، امکان خرید شاخه‌ای میلگرد از کارخانه با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

 

ضمن اینکه، کارخانه‌ها در روزهای به خصوصی میلگرد برای فروش عرضه می‌کنند. بنابراین، اگر نیاز باشد که در یک زمان خاص از درب کارخانه میلگرد بخرید، باید این محدودیت را لحاظ کنید و زمان خرید را متناسب با روز عرضه میلگرد توسط کارخانه تغییر دهید. یکی دیگر از محدودیت‌های مهم خرید میلگرد از کارخانه، عدم مجوز فروش کارخانه‌ها به مصرف‌کنندگان نهایی است.

 

بنابراین، اگر چنین مجوزی دارید، خرید میلگرد از کارخانه به دلیل قیمت ارزان‌تر نسبت به بازار قطعاً به‌صرفه‌تر خواهد بود. البته فراموش نشود که به فاصله کارخانه تا محل پروژه خود نیز دقت کنید. چراکه خرید از کارخانه‌هایی که دور از محل پروژه باشند، هرچقدر هم که محصول باکیفیت و ارزانی ارائه کنند، به دلیل هزینه زیاد باربری و مسافت طولانی به‌صرفه مخواهد بود.

خرید میلگرد درب کارخانه    

خرید میلگرد از بازار

قیمت میلگرد در بازار بااینکه گران‌تر از قیمت درب کارخانه است اما بسیاری از محدودیت‌های ذکرشده در قسمت قبل را ندارد. در بازار می‌توان هر تناژ از میلگرد را خریداری کرد و امکان خرید برای تمامی مصرف‌کنندگان وجود دارد. ضمن اینکه، موقعیت مکانی فروشندگان بازاری اغلب به محل پروژه‌های عمرانی شهری نزدیک بوده و نیاز به صرف هزینه زیاد برای حمل‌ونقل میلگرد تا محل پروژه نیست. یکی دیگر از تفاوت‌های خرید میلگرد از کارخانه و بازار، امان خرید میلگرد به‌صورت شاخه‌ای و هم کیلویی از بازار است.

 

لازم به ذکر است که تهیه میلگرد از بازار در تناژ بسیار بالا چندان منطقی نیست چراکه فروشندگان بازاری اغلب خرده‌فروش هستند و اگر شما کارفرمای یک پروژه عمرانی بزرگ هستید، باید به فکر خرید از کارخانه و یا شرکت‌های معتبر بازرگانی باشید. بورس کالا هم یکی دیگر از منابع معتبر خرید میلگرد است اما محدودیت‌هایی مشابه با خرید میلگرد از درب کارخانه دارد. برای اطلاع از پیش بینی قیمت میلگرد در بازه‌های زمانی مختلف به این لینک مراجعه نمایید.

تفاوت خرید میلگرد از کارخانه و بازار    

دلایل تفاوت قیمت میلگرد کارخانه و بازار چیست؟

مهم‌ترین دلیل تفاوت قیمت میلگرد کارخانه و بازار، وجود دلالان و تأثیرپذیری بیشتر قیمت میلگرد در بازار از نوسانات ارزی است. باوجوداینکه میزان عرضه و تقاضا همیشه اصلی‌ترین دلیل تفاوت قیمت محصولات مختلف است، اما زمانی که اقتصاد کشور حول دلار می‌چرخد، کوچک‌ترین تغییرات و نوسانات نرخ دلار سبب افزایشی شدن نرخ میلگرد شده و تعادل بازار را به هم می‌زند.

 

کارخانه‌ها برای تولید میلگرد نیاز به مواد اولیه‌ای دارند که اغلب در کشور تولید می‌شود و شامل شمش فولادی، گندله و آهن اسفنجی می‌شوند. حال اگر قیمت جهانی آهن و فولاد افزایش یابد، طبیعی است که قیمت محصولات اولیه فولادی هم افزایش یابد. اما وقتی اقتصاد کشور وابسته به دلار است، گران شدن دلار در پی افزایش قیمت جهانی آهن و فولاد موجب گرانی چند برابر میلگرد و دیگر محصولات فولادی در کشور می‌شود.

 

قیمت‌ها در بازار تنها وابسته به دلار است و با افزایشی شدن نرخ دلار، فروشندگان حتی محصولاتی که به قیمت قدیم خریده‌اند را به نرخ جدید عرضه می‌کنند. سایر فروشندگان نیز برای اینکه از غافله جا نمانند، افزایش قیمت برای محصولات خود اعمال کرده و این‌چنین تورم بیشتری به وجود می‌آید. وقتی هم که قیمت یک محصول گران شود، باید ارزان شدن مجدد آن را در خواب ببینیم. مگر اینکه افزایش قیمت آن‌قدر زیاد باشد که مقداری کاهش قیمت در ظاهر ارزان شدن محصول را نشان دهد. اما برآیند قیمت نشان از افزایش نرخ نسبت به مدت‌های مشابه قبلی دارد.

 

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت قیمت میلگرد کارخانه و بازار، اعمال مالیات بر ارزش افزوده محصولات فولادی است که در هنگام خرید میلگرد از بازار باید آن را لحاظ کنید. هزینه‌های نگهداری و انبار کردن میلگرد ، حمل‌ونقل و مسافت حمل بار از دیگر عوامل مؤثر بر تفاوت قیمت میلگرد بازار و کارخانه است.

   

از کجا میلگرد ارزان و باکیفیت بخریم؟

کیفیت و قیمت دو پارامتر مرتبط با یکدیگر هستند که افزایش یکی، منجر به افزایش دیگری می‌شود. اما استثناهایی هم وجود دارد که در کشور ما پر از همین استثناهاست. کیفیت میلگرد به عواملی همچون کیفیت مواد اولیه، روش تولید، خواص مکانیکی مانند استحکام و شکل‌پذیری و جوش‌پذیری و مهم‌تر از همه به وزن میلگرد بستگی دارد. هرچه عوامل یادشده بهبود داده شوند و وزن میلگرد بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

بهترین معیار برای سنجش وزن استاندارد میلگرد نیز جدول اشتال میلگرد است. هر کارخانه‌ای که محصولات خود را مطابق و یا نزدیک به وزن درج‌شده در جدول اشتال تولید کند، کیفیت بیشتری داشته و گران‌تر بودن قیمت میلگردهای آن کارخانه منطقی است. اما در ایران برخی کارخانه‌ها محصولات سبک‌تری از وزن استاندارد تولید می‌کنند اما قیمت آن‌ها بیشتر از قیمت میلگردهای استانداردی است که در بازار موجودند. این میلگردها کیفیت مطلوبی نداشته و خرید آن‌ها اصلاً توصیه نمی‌شود. بااین‌حال، برخی کارخانه‌های دیگر هستند که میلگردهای سبک‌تری تولید می‌کنند اما محصولات آن‌ها بر اساس استاندارد ملی ایران و یا دیگر استانداردهایی است که متفاوت از استاندارد DIN آلمان هستند و معیارهای سخت‌گیرانه کمتری در سنجش وزن و کیفیت آن‌ها دخیل است.

 

برای خرید میلگردهای ارزان که کیفیت مطلوبی هم داشته باشند بهترین گزینه خرید از شرکت‌های معتبر بازرگانی است. در این شرکت‌ها برخلاف کارخانه‌های تولیدکننده و یا بورس کالا، امکان خرید میلگرد برای تمام مصرف‌کنندگان وجود داشته و هم به‌صورت شاخه‌ای و هم کیلویی میلگرد را عرضه می‌کنند.

 

ضمن اینکه، خرید از شرکت‌های بازرگانی محدودیت زمانی نداشته و در هر زمانی بخواهید می‌توانید در تناژ دلخواه از این شرکت‌ها میلگرد تهیه کنید. ارائه مشاوره رایگان در هنگام خرید و نیز پیشنهاد کوتاه‌ترین و به‌صرفه‌ترین مسیر برای حمل میلگردها تا محل پروژه شما از دیگر مزایای خرید میلگرد از شرکت‌های بازرگانی است.

 

جمع‌بندی

برای خرید میلگرد روش‌های مختلفی وجود دارد که شامل بورس کالا، خرید از کارخانه، خرید از شرکت‌های بازرگانی و خرید از بازار می‌شوند. دراین‌بین، خرید از کارخانه و بازار در بین مصرف‌کنندگان به دلایل مزایایی که برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان عادی دارد، رایج‌تر است. بااین‌حال، تفاوت قیمت میلگرد کارخانه و بازار و هم‌چنین محدودیت‌هایی که در هرکدام از این روش‌ها وجود دارد ممکن است خریداران را با تردیدهایی مواجه کند که در این مقاله به‌طور کامل به ریسک‌ها، مزایا و معایب هر یک اشاره شد.

 

سؤالات متداول

1- خرید میلگرد از بازار بهتر است یا از درب کارخانه؟

هر یک از موارد یادشده مزایا و معایب مخصوص به خود را داشته و باید بر اساس شرایط خریدار، مسافت حمل‌ونقل، تناژ میلگرد موردنیاز و غیره انتخاب شوند.

 

2- علت تفاوت قیمت میلگرد کارخانه و بازار چیست؟

تأثیرات نرخ ارز، وجود دلالان حوزه آهن‌آلات، قیمت مواد اولیه فولادی و میزان عرضه و تقاضا مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تفاوت نرخ میلگرد کارخانه و بازار هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.