02142214

انبار کردن میلگرد و نحوه نگهداری آن به چه صورت است؟

شاید فکر کنید که خرید میلگرد از فروشنده و رسیدن آن به دست شما، آخرین مرحله از فرآیند خرید این محصول است، اما نباید انبار کردن میلگردها به نحوه صحیح را از یاد ببرید. در صورت نگهداری و انبار کردن درست و اصولی میلگردها، خواص مطلوب آن‌ها حفظ شده و آسیب کمتری به آن‌ها وارد می‌شود. انبار کردن و نگهداری میلگردها دارای شرایط و الزاماتی است که با توجه به پارامترها و عوامل موجود تعیین می‌شود. این عوامل شامل شرایط آب و هوایی منطقه، نوع میلگرد، نوع کاربرد، تناژ میلگرد و غیره می‌شوند.

 

قرارگیری میلگردهای فولادی در معرض رطوبت منجر به ایجاد لایه‌های زنگ آهن بر روی سطح آن‌ها می‌شود که پوسته‌شدن، کاهش کیفیت و استحکام را برای میلگردها به دنبال دارد. اگرچه که میلگردهای فولادی ضدزنگ، گالوانیزه و یا دارای پوشش اپوکسی قابلیت مقاومت در برابر خوردگی بسیار خوبی دارند، اما این محصولات نیز شرایط ویژه و منحصربه‌فرد ذخیره‌سازی را دارا هستند. در اینجا به مهم‌ترین نکات انبار کردن میلگرد و نگهداری از آن‌ها پرداخته می‌شود.

   

انبار کردن میلگرد و نکات مهم آن

در ادامه برخی نکات کاربردی و مهم پیرامون نگهداری و انبار کردن میلگردها آورده شده است که برای هر جنس از میلگرد قابل استفاده و اجرا است:

 

1- ازآنجایی‌که زمین و بتن رطوبت را جذب می‌کنند که می‌تواند باعث زنگ‌زدگی شود، میلگردها را روی یک سکوی برجسته قرار دهید. سکوها را می‌توان از هر ماده غیرفلزی ساخت. به‌عنوان مثال، استفاده از پالت‌های چوبی به‌عنوان سکو یک گزینه مناسب است.

  نحوه صحیح انبار کردن میلگرد  

2- میلگردها را می‌توان با استفاده از یک برزنت محافظ ضخیم پوشاند و با استفاده از قرار دادن یک سری بلوک‌ها در گوشه‌ها و لبه‌های آن‌ها، میلگردها را ایمن نگه داشت. پوشش محافظ از قرار گرفتن میلگردها در معرض عناصر خارجی جلوگیری می‌کند.

 

3- با قرار دادن میلگردها در سوله و یا در فضای بسته می‌توان از خوردگی در میلگردها جلوگیری کرد. باید اطمینان حاصل شود که محل انبار کردن میلگرد مستعد رطوبت و یا در معرض برف و باران نباشد.

 

4- برای شناسایی و سازمان‌دهی آسان، انتهای کلاس‌ها و گریدهای مختلف میلگردها باید متفاوت رنگ‌آمیزی شوند. در صورت امکان، میلگردهای فولادی باید با ماسه شویی رنگ‌آمیزی شوند تا از پوسته پوسته‌شدن و زنگ‌زدگی جلوگیری شود.

 

5- به منظور ذخیره‌سازی طولانی‌مدت میلگردها، باید آن‌ها را حداقل 150 میلی‌متر بالاتر از سطح زمین قرار دهید.

 

6- به منظور روی‌هم چیدن میلگردها، باید از تعداد کافی تکیه‌گاه استفاده شود تا دچار کمانش، افتادگی و خم شدن نشوند. بدین منظور، امروزه از قفسه‌های فولادی مخصوص نگهداری و انبار کردن میلگردها استفاده می‌شود. در نهایت اگر نیازی به تقویت میلگرد قبل از استفاده داشته باشید، لازم است تمام نکات آن را بدانید!

   

شرایط نگهداری انواع میلگرد 

انواع مختلف میلگردهای مورداستفاده در ساخت‌وساز عبارت‌اند از میلگردهای ضدزنگ، میلگردهای فولاد کربنی، میلگردهای فولادی گالوانیزه و میلگردهای فولادی با پوشش اپوکسی که هرکدام از آن‌ها در هنگام جابجایی و نگهداری، نیاز به مراقبت ویژه دارند. نگهداری و انبار کردن انواع میلگرد در زیر بررسی شده است:

 

شرایط نگهداری میلگرد فولادی

میلگردهای فولادی علی رقم داشتن استحکام بالا، مستعد خوردگی هستند. همچنین، به دلیل داشتن سطح نرم‌تر، ممکن است به‌راحتی خراشیده شوند؛ بنابراین، برای انبار کردن میلگردها باید مراقب عدم تماس فیزیکی خشن این نوع میلگردها با اجسام دیگر باشید و آن‌ها را نیز بالاتر از سطح زمین و نیز در محیطی عاری از رطوبت، باد، برف و باران قرار دهید. در صورتی که میلگردهای فولادی خارج از انبار قرار دارند، باید با ورق پلی اتیلن یا مواد مناسب دیگر پوشانده شوند.

 

نحوه نگهداری میلگرد فولادی ضدزنگ

باوجود اینکه میلگردهای فولادی ضدزنگ به دلیل برخورداری از کروم در ساختار خود، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارند، اما نگهداری میلگردها به مدت طولانی در شرایط جوی نامساعد می‌تواند بالاخره وقوع خوردگی در آن‌ها را به همراه داشته باشد. این میلگردها باید که جدا از میلگردهای فولادی معمولی انبار و نگهداری شوند. اگر تماس با مواد آهنی نظیر میلگردهای فولادی ساده کربنی هنگام حمل‌ونقل و یا انبار کردن اجتناب‌ناپذیر است، باید که میلگردهای فولادی ضدزنگ در قسمت بالایی قرار داده شوند. ضمن اینکه، اگر قرار است که میلگردها خارج از انبار قرار داده شوند، باید با ورق پلی اتیلن یا مواد مناسب دیگر پوشانده شوند.

 

انبار کردن میلگرد با پوشش اپوکسی

این نوع میلگردها دارای پوششی پلیمری بر روی سطح خود هستند که سبب پایداری بیشتر آن‌ها در برابر رطوبت و خوردگی می‌شود؛ بنابراین، باید مراقب باشید که این پوشش محافظ توسط خراش و یا ضربه آسیب نبیند. بدین منظور باید از کشیدن آن‌ها بر روی زمین و استفاده از ابزارآلات سخت و دارای سطح خشن در هنگام انبار کردن آن‌ها خودداری کنید.

همچنین، هنگام حمل‌ونقل، تمام نقاط تماس باید از جنس چوب یا پلاستیک باشد و با استفاده از قرار دادن فوم بین نوار و تسمه، از پوشش محافظت به عمل آید. همانند میلگرد فولادی، میلگرد اپوکسی نیز باید بالاتر از سطح زمین قرار گیرد.

  نحوه نگهداری میلگرد با پوشش اپوکسی  

انبار کردن میلگرد گالوانیزه

میلگردهای گالوانیزه دارای پوششی از جنس روی به منظور تقویت خواص شیمیایی خود هستند. همانند میلگردهای پوشش اپوکسی، در هنگام نگهداری و انبار کردن میلگردهای گالوانیزه هم باید مراقب عدم آسیب‌رسانی به لایه پوشش محافظ باشید. همچنین، از قرار دادن میلگرد گالوانیزه در کنار سایر میلگردهای معمولی بدون پوشش و یا حتی دارای پوشش از جنس دیگر، خودداری شود. این میلگردها هم باید که در فاصله مناسب و بالاتر از سطح زمین انبار شوند و از قرار گرفتن طولانی‌مدت روی مواد چوبی که به‌راحتی منجر به لکه‌دار شدن سطح آن‌ها می‌شود، اجتناب شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله آموختیم که به منظور جلوگیری از وارد آمدن صدمه به میلگردها و حفظ خواص و کیفیت آن‌ها، ملزم به انبار کردن و نگهداری اصولی آن‌ها هستیم. این امر از طریق انجام برخی راه‌کارها میسر می‌شود که با توجه به جنس و نوع میلگرد، شرایط آب و هوایی و غیره متفاوت است. قراردهی میلگردها در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین، عدم انبار کردن میلگردهای با جنس‌های متفاوت بر روی هم، قرار دادن میلگردها در سوله یا یک مکان مسقف و استفاده از پوشش‌ها و یا تکیه‌گاه در هنگام نگهداری از آن‌ها ازجمله روش‌های نگهداری صحیح از میلگردها است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.