02142214

تفاوت میلگرد A2 و A3 چیست؟

تفاوت میلگرد a2 و a3 چیست؟ میلگرد a2 بهتر است یا a3؟ کدام یک مقاوم تر است؟ میلگرد a2 سنگین تر است یا میلگرد a3؟ میلگردها برحسب اینکه بر روی بدنه خود دارای الگوهای برجسته‌ای به نام آج هستند یا نه، به انواع ساده و آجدار تقسیم می شوند. اگر محصول تولیدی فاقد آج یا دندانه باشد، از نوع میلگرد معمولی بوده و آن را A1 می‌نامند. اما خود میلگردهای آجدار نیز انواع مختلفی داشته و براساس شکل آج متفاوت از یکدیگراند. این نوع میلگردها با استانداردهای A2 و A3 و A4 مشخص می شوند. برای مشاهده قیمت میلگرد آجدار به این لینک مراجعه نمایید.

   

میلگرد A2

میلگرد A2 یا S340 از انواع میلگردهای آجدار بوده که شامل یک محور در امتداد طول آن می‌شود و یک سری دندانه‌هایی موسوم به آج، به صورت مارپیچ به دور این محور طولی پیچیده شده‌اند. این نوع میلگرد از لحاظ استحکام و پایداری نسبت به میلگردهای A1 مقاوم‌تر است.

 

همچنین از میلگردهای A2 در صنعت ساختمان بیشتر در کاربردهایی نظیر خاموت‌ها و کمرکش‌های دیوارها استفاده می‌شود. میزان تنش تسلیم میلگرد A2، حدود 340 مگاپاسکال و استحکام کششی نهایی آن حدود 500 مگاپاسکال است. همچنین تغییر شکل پلاستیکی این محصول در محدوده 18 درصد تعیین شده است. جوشکاری بر روی این محصول در صورت اجبار ممکن است ولی توصیه می شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود. یکی از کارخانه هایی که میلگرد A2 را در کیفیت مطلوب تولید می کند، کارخانه میانه است. برای مشاهده قیمت میلگرد میانه کلیک کنید.

   

میلگرد A3

این میلگردها نیز از نوع آجدار و آج آن به شکل جناقی یا هشتی مانند بوده و از لحاظ سختی در رده نیمه سخت قرار می‌گیرند. از لحاظ استحکام نیز نسبت به میلگردهای A1 و A2، از استحکام بالاتری برخوردار بوده که در همین راستا، استحکام تسلیم این میلگرد 400 مگاپاسکال و استحکام کششی نهایی آن 600 مگاپاسکال است.

 

همچنین درصد تغییر طول ناشی از کار پلاستیکی در آن نیز 14 درصد بوده و به عنوان میلگرد خشک شناخته می‌شود. عملیات جوشکاری به هیچ وجه بر روی این نوع میلگرد مجاز است. کاربرد میلگردهای A3 نیز شامل استفاده به عنوان میلگردهای طولی تیرها و ستون‌ها در انواع سازه‌ها است.

   

انواع استاندارد میلگرد

انواع میلگرد بر اساس استاندارد و آنالیز قدیمی

  • میلگرد A1
  • میلگرد A2
  • میلگرد A3
  • میلگرد A4
 

انواع میلگرد بر اساس استاندارد و آنالیز جدید

  • میلگرد 240S یا میلگرد ساده
  • میلگرد S340 یا میلگرد آجدار مارپیچ
  • میلگرد S400 یا میلگرد آجدار جناقی
  • میلگرد S500 یا میلگرد آجدار مرکب
   

استاندارد میلگرد A2 و A3

در جدول زیراستانداردهای مختلف میلگردهای A2 و A3 قابل رویت است:

تفاوت استاندارد میلگرد a2 و a3  

تفاوت میلگرد a2 و a3

میلگردهای گروه A1 كه از جنس فولاد نرم هستند و معمولا به شكل صاف (بدون آج) تولید می‌شوند، به دلیل نداشتن آج كاملا قابل تشخیص هستند. اما بحث بر سر میلگردهای A2 و A3 است. با اینکه میلگرد a2 و a3 هر دو از نوع آجدار هستند اما استاندارد، خواص و شکل ظاهری آنها متفاوت از یکدیگر است. تفاوت ظاهری میلگرد a2 و a3 مهم ترین فرق این میلگردهاست که سایر تفاوت ها را در پی دارد. سایر تفاوت های میلگرد a2 و a3 عبارت اند از:

  • چنانچه آج میلگرد به شكل فنر و مارپیچ باشد، میلگرد از نوع A2 است.
  • در میلگرد های A3 آج‌ها به صورت ضربدری هستند اما در A2 به صورت منفرد هستند.
  • مطابق استاندارد ملی ومبحث نهم، میلگرد A3 دارای آج جناقی (7و8) بوده ولی میلگرد A2 داری آج مارپیچ موازی است.
  • میلگرد A3 تردتر و شکننده‌تر است. اما میلگرد A2 انعطاف‌پذیرتر است و راحت‌تر خم می‌شود.
 

یکی از روش های مفیدی که برای تشخیص میلگردها وجود دارد، تشخیص استاندارد میلگرد به کمک علائم حک شده روی آن است. تولیدکنندگان میلگرد در ایران برند تجاری خود را روی میلگرد حین فرآیند نورد حک می‌کنند. این مارک حکاکی شده شامل حروفی همچون JU ، JT،CU و CT می‌شوند. در این لینک با نحوه تولید میلگرد به طور کامل و دقیق آشنا شوید.

 

حرف C نشان دهنده استاندارد میلگرد A3 و حرف J نشان دهنده استاندارد میلگرد A2 است. در صورتی که محصول انتخابی حاوی هیچ یک از این علائم نبود باید از طریق بررسی آنالیز شیمیایی و انجام تست‌های مکانیکی، استاندارد میلگرد را تشخیص داد.

 

فرق میلگرد a2 و a3 از نظر خواص مکانیکی

تفاوت خواص مکانیکی میلگرد a2 و a3  

تفاوت میلگرد a2 و a3 از نظر ترکیب شیمیایی

فرق میلگرد a2 و a3 در ترکیب شیمیایی  

تفاوت میلگرد a3 و a2 از نظر کاربرد

معمولا میلگردها در ساختمان‌سازی با مشخصه A2، A3 و A4 مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مواردی که نیاز به شکل‌پذیری این محصول است، همچون کاربرد تیر و ستون ، بایستی از نوع A2 استفاده گردد. اما در فونداسیون، هر دو نوع A2 و A3 قابل استفاده است.

با این حال معمولا در پی، آرماتورهای طولی از نوع A3 و آرماتورهای عرضی از نوع A2 هستند. در المان‌هایی که بایستی در برابر زلزله مقاومت داشته و شکل‌پذیری بالایی داشته باشند، مانند تیر، ستون، دیوار برشی، تیرچه و دال، استفاده از میلگردهای A3 به دلیل ترد بودن و عدم شکل‌پذیری اکیدا ممنوع است. همچنین از میلگردهای A4 نیز در ساختمان‌سازی استفاده نکرده و برای کارهای سنگین مناسب هستند.

 

مقایسه میلگرد a2 و a3 از نظر وزن

وزن میلگردهای آجدار به دلیل وجود آج‌هایشان نسبت به میلگرد ساده با سایز مشابه بیشتر خواهد بود؛ اما این تفاوت بسیار اندک است. در کل می‌توان گفت که میلگردهای دارای سایز یکسان در گریدهای A1، A2، A3 و A4 تقریباً وزنی برابر دارند. وزن میلگرد در استاندارد DIN از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

 

همچنین وزن هر شاخه میلگرد در یک سایز مشخص با توجه به برند و کارخانه تولیدکننده آن متفاوت است. همان‌طور که گفته شد طبق استانداردهای موجود برای هر سایز مشخص، وزن معینی تعریف می‌شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر وزن میلگرد از مقدار استاندارد پایین‌تر باشد، سطح مقطع میلگرد کوچک‌تر بوده و میزان بار کمتری را تحمل خواهد کرد که موجب ضعیف شدن سازه می‌شود. راهنمای خرید میلگرد، اطلاعات مفید و جامعی را پیرامون تمام میلگردهای موجود در بازار به دست می دهد که در هنگام خرید میلگرد کاربردی هستند.

محاسبه وزن میلگرد a2 و a3  

سوالات متداول

1- مهم ترین تفاوت میلگرد a2 و a3 چیست؟

تفاوت در شکل ظاهری، خواص مکانیکی، ترکیب شیمیایی و کاربرد از مهم ترین تفاوت های این دو میلگرد است.

 

2- میلگرد a2 بهتر است یا a3؟

انتخاب میلگرئ مناسب بستگی به کاربرد و خواص موردنیاز دارد و هرکدام از این میلگردها کاربرد مخصوص به خود را دارند.

 

3- میلگرد a2 مقاوم تر است یا میلگرد a3؟

میلگرد a3 دارای حداقل استحکام تسلیم 400 مگاپاسکال است که از مقاومت میلگرد a2 که برابر با 340 مگاپاسکال است، بیشتر است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.