02142214

پیش بینی قیمت میلگرد 1403

قیمت میلگرد از جمله پارامترهای مهم در تعیین نرخ مسکن و برآورد هزینه‌های ساختمان‌سازی است. قیمت میلگرد در سال گذشته سال کم نوسان و پر رکودی را طی کرد. در اوایل سال به سرعت تا کانال 29 هزار تومان رشد کرد و در فصل تابستان بین تمام مقاطع فولادی بیشترین ریزش را تا کانال 22 هزار تومان تجربه کرد. حتی روزهایی را شاهد بودیم که در بازار آزاد پایین‌تر از قیمت بورس کالا معامله شد؛ اما پس از این رکود و با رشد قیمت دلار از 50 به سمت 60 هزار تومان، قیمت میلگرد در اواخر 1402 سیر صعودی به خود گرفت و دوباره تا کانال 27 الی 29 هزار تومان رشد کرد. در این مقاله به پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1403 می‌پردازیم. به تحلیل تکنیکال میلگردهای کارخانه‌ ذوب آهن می‌پردازیم و عوامل بنیادی بازار آهن و میلگرد را تحلیل می‌کنیم.

 

چشم‌انداز قیمت میلگرد 1403

دورنمای کلی بازار میلگرد در سال 1403 ترکیبی از رکود و افزایش قیمت میلگرد خواهد بود. دوباره شاهد خواهیم بود که کنترل دستوری قیمت‌ها توسط دولت در برابر مهندسی عرضه‌ها توسط تولیدکنندگان به جدالی رکودی تبدیل خواهد شد که مهم‌ترین نکته یعنی تعیین قیمت میلگرد از طریق بازار آزاد در آن لحاظ نمی‌شود. طبق سالیان پیش در سال 1403 هم با توجه به نوسانات دلار شاهد آشفتگی و اخلال در بخش تولید در کنار هیجان و التهاب در بخش مصرف‌کنندگان خواهیم بود که نتیجه‌ای جز سود دلالان و ضرر مصرف‌کنندگان نهایی در پی نخواهد داشت. البته بازار میلگرد یک تفاوت بزرگ با سایر مقاطع فولادی دارد و آن اشباع بودن میزان تولید توسط کارخانه‌های داخلی است. این امر باعث می‌شود که همواره در اصلاح قیمتی بازار آهن، قیمت میلگرد بیشترین ریزش و رکود را تجربه کند. بنابراین هر رکود در این بازار دورخیزی برای جهش قیمتی میلگرد به شمار می‌رود.

 

عوامل بنیادی تأثیرگذار بر پیش‌بینی قیمت میلگرد 1403

برای پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1403 باید در ابتدا به بررسی عوامل بنیادی بپردازیم که بر بازار آهن و قیمت میلگرد 1403 و سایر مقاطع فولادی تأثیر می‌گذارد. این عوامل مهم شامل موارد زیر می‌شود:

  • نرخ دلار و ارز
  • قیمت جهانی آهن و فولاد
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار
  • رکود، تورم و سیاست‌های اقتصادی
  • تحلیل تکنیکال قیمت میلگرد در 1403
 

احتمال افزایش نرخ دلار تا قله‌های جدید

دلار در سال 1402 در کنار محدودیت‌های تولید به دلیل قطع گاز و برق، یکی از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر بر قیمت میلگرد بوده است. افزایش قیمت دلار در وهله اول با افزایش التهاب و هیجان در بازار به‌صورت روانی باعث افزایش در بخش تقاضا و افزایش قیمت میلگرد می‌شود. مهم‌ترین علت این تأثیر تاریک بودن چشم‌انداز اقتصادی کشور است. پس از تأثیر روانی و در ادامه افزایش قیمت دلارباعث افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده میلگرد می‌شود.

تأثیر دیگر قیمت دلار نیمایی و اختلاف آن با قیمت دلار در بازار آزاد است. نکته اول اینکه قیمت پایه میلگرد در بورس کالا براساس دلار نیمایی محاسبه می‌شود و نکته دوم هم اینکه هرچه اختلاف دلار نیمایی و دلار آزاد بیشتر شود دامنه سود قیمت میلگرد هم بیشتر شده و دلالان را وارد این میدان می‌کند. این اختلاف قیمت باعث بازارسازی‌ها، عدم عرضه یا عرضه مستقیم در بازار و تمایل به صادرات در تولیدکنندگان میلگرد می‌شود.

پارامترهای مؤثر بر نرخ دلار مانند کسری بودجه دولت، کاهش درامدهای ارزی، احتمال افزایش نرخ بنزین و... باعث شده است که کارشناسان ارزش ذاتی دلار را در ابتدای سال 1403 در حدود 80 هزار تومان تخمین بزنند. از این رو احتمال رشد نرخ دلار در سال 1403 و به دنبال آن افزایش قیمت میلگرد بسیار بالا است.

 

قیمت جهانی آهن و فولاد در سال 1403

با کنترل تورم جهانی و افزایش تقاضای فولاد به دلیل آغاز پروژه‌های ساخت‌وساز در چین و سایر نقاط جهان انتظار می‌رود که رونق به بازار جهانی فولاد بازگشته و قیمت جهانی ثبات و افزایش را تجربه کند.

 

میزان عرضه و تقاضای میلگرد در بازار 1403

پیش‌بینی قیمت میلگرد بدون توجه به میزان عرضه و تقاضای بازار در سال 1403 غیرممکن است. نکته مهم در بخش تولید میلگرد، میزان مازاد تولید میلگرد در شرایط عادی است اما مشکلات در زنجیره تأمین فولاد مانند قطعی گاز و برق و هم‌چنین دشواری تأمین مواد اولیه دامن بخش تولید میلگرد را هم می‌گیرد. هم‌چنین در بخش تقاضا به دلیل رکود در بازارهای موازی مانند مسکن در بخش تقاضا و مصرف‌کنندگان شاهد رکود خواهیم بود. ناامیدی از وعده‌های دولت در ساخت مسکن به وسیله شرکت‌های چینی باعث رکود بیشتر تقاضای میلگرد در سال 1403 خواهد شد.

 

رکود، تورم و سیاست‌های اقتصادی

به دلیل مازاد تولید میلگرد در ایران یکی از سیاست‌هایی که می‌تواند در قیمت میلگرد سال 1403 تأثیرگذار باشد نحوه نگاه دولت به مسئله صادرات میلگرد و تعرفه‌های صادراتی آن است. هم‌چنین رونق اقتصادی کشور به معنای رونق در بخش مصرف است ولی مسلماً رونق اقتصادی در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین علاوه بر افزایش تورمی قیمت‌ها، رکود دیگر چیزی است که بازار میلگرد در سال 1403 با آن دست و پنجه نرم خواهد بود. هم‌چنین با تغییرات سالانه قوانین صادراتی تولیدکنندگان میلگرد مشتریان خارجی خود را از دست داده و به سختی می‌توانند محصولات خود را در منطقه به فروش برسانند. به‌طوری که میلگرد صادراتی ایران در سال 1402 به عنوان ارزان‌ترین میلگرد منطقه نیز مشتری آن‌چنانی در بخش صادرات نداشت.

 

تحلیل تکنیکال قیمت میلگرد در 1403

برای تحلیل قیمت میلگرد در سال 1403، نمودار قیمتی میلگرد ذوب آهن را به عنوان یک نمونه پر تقاضا انتخاب کرده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید میلگردهای ذوب آهن با کیفیت‌ترین میلگردها در بازار آهن ایران هستند و معمولاً قیمت سایر میلگردها براساس قیمت میلگرد ذوب آهن تعیین می‌شوند.

پیش بینی نرخ میلگرد

همان‌طور که مشاهده می‌کنید قیمت در زیر محدوده 28000-29000 تومان در حال فشرده شدن است پس از شکستن این مقاومت، قیمت میلگرد می‌تواند تا محدوده های 32 هزار تومان نیز رشد کند. به نظر می‌رسد قیمت میلگرد در سال 1403زیر حمایت‌های 25 هزار تومان و در ادامه 23 هزار تومان را دیگر به خود نبیند.

برای مشاهده پیش بینی جامع بازار میلگرد و نمودار قیمت میلگرد اصفهان در سایزهای 14، 16 و 18 و هم‌چنین نمودار میلگرد شاهرود، آناهیتا، میانه، نیشابور، یزد، سپهر ایرانیان و راد همدان به مقاله نمودار قیمت میلگرد مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

تورم بالای 50 درصد، افزایش نرخ دلار، مشکلات در تولید و زنجیره تأمین، رکود در صنایع مصرف‌کننده و چشم‌انداز تاریک از آینده اقتصاد باعث شده که برای پیش‌بینی بازار میلگرد 1403 با گستره‌ای از پارامترها روبرو باشیم. تورم افسارگسیخته، ادامه تحریم‌های اقتصادی و اختلال در گردش‌های مالی، محدودیت در منابع انرژی مانند برق و گاز طبیعی، روند منفی رشد اقتصادی و افزایش نرخ مواد اولیه باعث افزایش بهای تمام‌شده فولاد می‌شود. نرخ بالای تورم در ایران و در ادامه آن رکود در صنایع مصرف‌کننده فولاد با کاهش میزان تقاضا در داخل همراه خواهد بود که بی‌شک پس از هر رشد قیمتی ناشی از شوک دلار، باعث رکود در بازار داخلی فولاد سال 1403 می‌شود. هرچند امکان صادرات می‌تواند گزینه کاهش تولید را از انتخاب‌های تولیدکنندگان دور کند ولی وضع تعرفه‌ها و قوانین صادراتی ماهانه توسط دولت این معادله را پیچیده‌تر از قبل کرده است بنابراین آنچه احتمال دارد این است که بازار میلگرد 1403 در اوایل سال همراه با رشد نرخ دلار با افزایش قیمت روبرو خواهد شد؛ اما در ادامه سال 1403 و پس از کاهش التهابات دلار، بازار میلگرد وارد رکود دوباره خواهد شد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.