02142214

بهترین کارخانه تولیدکننده میلگرد در شمال کدام است؟

منطقه شمال کشور به دلیل آب‌وهوای مناسبی که دارد یکی از محبوب‌ترین مناطق برای ساخت‌وساز و مخصوصاً ساخت سازه‌های بتنی است. به همین دلیل مصرف میلگرد فولادی در این مناطق بالاست و کارفرمایان درصددند تا بتوانند این محصول را با مناسب‌ترین قیمت، بهترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان تهیه نمایند. ازاین‌رو باید به دنبال خرید میلگرد از کارخانه‌های واقع در شمال کشور باشند تا تمامی الزامات یادشده برآورده شوند. محصولات میلگرد کارخانه‌های تولیدکننده شمال کشور در زمره برترین محصولات موجود در بازار قرار دارند و خرید از این کارخانه‌ها صرفه اقتصادی بیشتری برای افراد محلی این استان‌ها و نیز استان‌های مجاور دارد. در همین راستا به معرفی برترین تولیدکنندگان میلگرد در شمال کشور می‌پردازیم.

   

تولیدکنندگان میلگرد در شمال ایران

استفاده فراوان از میلگردهای فولادی سبب شده تا کارخانه‌های متنوعی در سراسر ایران در زمینه تولید این محصول فعالیت کنند. ازآنجایی‌که خرید میلگرد از درب کارخانه نسبت به خرید از بازار صرفه اقتصادی بیشتری دارد، لازم است تا از نزدیک‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد به محل پروژه خود مطلع شوید. در همین راستا، برترین تولیدکنندگان میلگرد در شمال ایران عبارت‌اند از:

  • میلگرد فایکو
  • میلگرد امیرکبیر خزر
  • میلگرد آناهیتا گیلان
 

میلگرد فایکو

کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو) با موقعیت مکانی بسیار خوب و قرارگیری در مرکز استان مازندران قابل خدمات‌رسانی در راستای خرید میلگرد درب کارخانه به استان‌های مجاور مانند استان گیلان، گلستان، سمنان و تهران است. این کارخانه به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان میلگرد در شمال ایران مطرح است اما در زمینه تولید انواع مقاطع مانند تیرآهن و هاش، نبشی و ناودانی نیز فعالیت می‌کند. این مجموعه با در اختیار داشتن ظرفیت تولید سالانه 1.5 میلیون تن انواع مقاطع فولادی نورد گرم صنعتی و ساختمانی در زمره برترین تولیدکنندگان فولاد در ایران جای دارد. از دلایل محبوبیت میلگرد فایکو می‌توان به کیفیت بالای این محصولات و امکان حمل‌ونقل ریلی آن‌ها به دلیل دسترسی این کارخانه به راه‌آهن سراسری کشور اشاره کرد. میلگرد فایکو با علامت اختصاری FAICO در بازار قابل‌شناسایی است.

   

میلگرد امیرکبیر خزر

میلگرد امیرکبیر محصول کارخانه فولاد امیرکبیر خزر در استان گیلان است. این مجموعه در سال 83 تأسیس و در سال 85 با سه خط تولید فعال با ظرفیت تولید سالانه 750 هزار تن، فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه با موقعیت مکانی مناسبی که دارد و نیز کیفیت بالای محصولات آن، برای خریداران میلگرد از استان‌های مجاور یعنی مازندران، اردبیل، زنجان و قزوین بسیار مناسب است. میلگردهای این کارخانه مطابق استانداردهای ISIRI3132 ایران، BS4449 انگلستان، ASTM A615 آمریکا، GOST 52544 روسیه و DIN 488 آلمان قابل‌تولیدند. کارخانه فولاد امیرکبیر خزر اولین تولیدکننده میلگرد A4 در کشور است و آن را به روش ترمکس تولید می‌کند. برای تشخیص میلگرد امیرکبیر خزر در بازار به علامت اختصاری AKS دقت نمایید.

   

میلگرد آناهیتا گیلان

شرکت فولاد آناهیتا گیلان در سال 89 با هدف تولید انواع میلگرد ساختمانی در نزدیکی رشت تأسیس شد و بهره‌برداری ازآن‌پس از تولید آزمایشی اولیه در سال 92 انجام شد. این مجموعه با ظرفیت تولید 320 هزار تن میلگرد در سال یکی از برترین تولیدکنندگان میلگرد در شمال ایران است. میلگرد آناهیتا گیلان با علامت اختصاری AG در بازار قابل‌تشخیص است. میلگرد آج 340 آناهیتا گیلان در سایزهای 8 و 10 و در گرید A2 قابل‌تولید هستند که علامت اختصاری آن‌ها AGJU است. میلگردهای آج 400 و 420 در سایزهای 12 الی 32 توسط این کارخانه تولید می‌شوند که شامل گرید A3 و علامت AGCT هستند. میلگردهای آج 500 و 520 نیز در سایزهای 12 الی 32 و گرید A4 با علامت مشخصه AGST توسط این شرکت قابل‌تولیدند.

   

مقایسه کارخانه‌های میلگرد شمال ایران

برای اینکه بتوانید یک خرید مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید، لازم است در مورد مشخصات میلگردهای تولیدی کارخانه‌های مختلف اطلاع حاصل نمایید. در ادامه به بررسی خواص و مشخصه‌های فنی میلگرد کارخانه‌های شمال کشور می‌پردازیم.

   

مقایسه گرید و سایز میلگرد کارخانه‌های شمال کشور

با اینکه کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در شمال کشور قابلیت تولید میلگرد در هر سایز و گرید را دارند، اما تنها برخی از این سایز و گریدها در بازار موجودند و چنانچه شما به یک سایز دیگر نیاز دارید، باید از کارخانه بخواهید تا به‌صورت سفارشی برای شما تولید کند. همخوانی سایز و گرید میلگرد با الزامات طراحی سازه بسیار اهمیت دارد چراکه مقاومت میلگرد تا حد زیادی به میزان سطح مقطع آن بستگی دارد. میلگردهای A2 و A3 با آج‌های مارپیچ و جناغی توسط کارخانه‌های تولیدکننده شمال ایران در سایزهای زیر قابل‌تولیدند:

تولیدکنندگان میلگرد در شمال ایران  

مقایسه میلگرد کارخانه‌های شمال کشور از نظر وزن

علاوه بر سایز و گرید، وزن میلگرد نیز در تعیین میزان مقاومت و استحکام آن نقش کلیدی ایفا می‌کند. ضمن اینکه، وزن این محصول ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با قیمت میلگرد دارد. هرچه وزن میلگرد افزایش یابد، بر استحکام و قیمت آن افزوده می‌شود. اما گاهی مشاهده می‌شود که میلگردهایی که وزن شاخه‌ای سبک‌تری دارند، گران‌تر هستند.

دلیل این امر به وزن واحد کیلوگرم آن‌ها مربوط می‌شود. وقتی شاخه میلگرد سبک باشد، با تقسیم قیمت شاخه‌ای آن بر وزن شاخه، قیمت هر کیلو میلگرد به دست می‌آید که گران‌تر از قیمت شاخه میلگرد با وزن سنگین است. در جدول زیر وزن میلگرد تولیدکنندگان شمال کشور با یکدیگر و با وزن جدول اشتال مقایسه شده است.

مقایسه کارخانه های میلگرد شمال کشور  

مقایسه میلگرد تولیدکنندگان شمال کشور بر اساس قیمت

محدوده قیمت میلگردهای آناهیتا گیلان، فایکو و امیرکبیر خزر تقریباً یکسان است. بااین‌حال، قیمت کیلویی میلگرد آناهیتا گیلان به دلیل سبک‌تر بودن وزن شاخه این محصول نسبت به دو کارخانه دیگر، گران‌تر است. البته تنها معیار وزن برای تعیین قیمت میلگرد کافی نیست و باید به میزان عرضه و تقاضا و قیمت ارز نیز توجه ویژه‌ای شود. به دلیل اینکه تقاضا برای این سه محصول تقریباً یکسان است، شاهد تفاوت قیمتی بسیار کم بین آن‌ها هستیم.

 

جمع‌بندی

مقایسه کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در شمال کشور به خریداران این محصول از این ناحیه و حتی استان‌های مجاور دید روشنی می‌دهد تا بتوانند بهترین محصول را با کیفیتی مطلوب و قیمت مناسب از نزدیک‌ترین تولیدکننده تهیه نمایند. کارخانه‌های فایکو، امیرکبیر خزر و آناهیتا گیلان از برترین تولیدکنندگان میلگرد در شمال ایران هستند که قیمت محصولات آن‌ها به دلیل کیفیت تقریباً مشابه و میزان عرضه و تقاضا، بسیار نزدیک به یکدیگر است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.