02142214

بررسی تفاوت ورق st37 و st52 ؛ کدام یک بهتر است ؟

فولادهای کم کربن دسته ای از فولادها بوده که طبق استاندارد ASTM، مجموع عناصر آلیاژی به کار رفته در آنها کمتر از 5% است. ازجمله فولادهایی که در دسته فولادهای کم کربن قرار می گیرند، می توان به فولادهای سازه ای اشاره کرد که ورق های st37 و st52 را نیز شامل می شوند. اما تفاوت ورق st37 و st52 چیست؟

 

ورق های st37 و st52 جزو گروه ورق های سیاه بوده که طبق استاندارد آلمانی DIN17006 نام گذاری می شوند و حروف st در آنها به عبارت آلمانی "stahl" اشاره دارد که معادل کلمه "steel" یا همان فولاد است. اعدادی که بعد از حروف st می آیند نیز بیانگر حداقل استحکام کششی فولاد مورد نظر هستند. به منظور مشاهده قیمت ورق آهن و تهیه انواع ورق، روی متن لینک شده بزنید. در ادامه جهت معرفی و بررسی تفاوت فولاد st37 و st52 با ما همراه باشید.

 

تفاوت ورق st37 و st52

   

مختصری از ورق st37

ورق st37 یک نوع ورق سیاه فولادی و آلیاژی کم کربن است که با عنوان فولاد نرم هم شناخته می ‌شود. ورق st37 به دلیل برخورداری از استحکام بالا و جوش ‌پذیری مناسب، در صنایع ساختمان سازی و ساخت مقاطع فولادی مانند تیرآهن، نبشی، ناودانی و … کاربرد بسیاری دارد. حداقل استحکام کششی این ورق همانطور که از فرمول آن مشخص است، تقریبا 370 مگاپاسکال است. اطلاعات کامل درباره ورق سیاه st37 را در این مقاله به دست آورید.

 

مزایا و معایب ورق st37

  • مزایا: از مزایای ورق st37 می‌ توان به وزن پایین، قابلیت جوش ‌پذیری عالی، انعطاف ‌پذیری بالا، استحکام کششی بالا و نیز قیمت مناسب اشاره کرد.
  • معایب: ورق st37 مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون پایینی داشته و به همین دلیل آن را با رنگ ‌آمیزی یا به روش گالوانیزاسیون پوشش می‌ دهند و بدین ترتیب می ‌توان به این ورق را به انواع پوشش‌ دار تبدیل کرد.
 

مختصری از ورق st52

ورق st52 نیز که نوعی ورق سیاه فولادی کم کربن است، معمولا در مصارفی که نیاز به استحکام بالایی است مورد استفاده قرار می گیرد. استحکام این ورق نیز تقریبا معادل 520 مگاپاسکال است. این ورق قابلیت جوشکاری به تمامی مقاطع فولاد کم کربن را دارد. میزان بالای عنصر منگنز در این ورق سیاه، باعث افزایش مقاومت به ضربه، مقاومت به سایش و شکل پذیری فولاد می ‌شود.

 

از طرفی برخی از ورق‌های st52 به حالت نرماله هستند که این ویژگی، در طی عملیات حرارتی به ‌منظور بهبود خواص مکانیکی فولاد مانند استحکام، سختی و انعطاف ‌پذیری انجام می ‌شود. در صورت تمایل میتوانید اطلاعات کاملی از مشخصات ورق st52 داشته باشید.

 

مزایا و معایب ورق st52

  • مزایا: از جمله مزایای ورق st52 می ‌توان به استحکام خمشی و پیچشی بالا، قابلیت تحمل وزن بالا، سختی و مقاومت سایشی بالا، مقاومت به ضربه بالا، هدایت الکتریکی بالا، مقاومت خوب در برابر خوردگی و اکسیداسیون، قابلیت ماشینکاری و پرس‌ کاری بالا، نقطه جوش بالا و انعطاف ‌پذیری مناسب اشاره کرد.
  • معایب: از معایب ورق گرم ST52 نیز می‌توان به لزوم انجام تست غیر مخرب اولتراسونیک جهت بررسی و کنترل کیفیت قبل از استفاده و نیز هزینه اضافی ناشی از انجام آن اشاره کرد. این تست به ‌وسیله امواج فرابنفش، عیوب سطحی و زیرسطحی ورق شامل ترک، خلل و فرج و حفرات انقباضی را به خوبی آشکار می‌ کند.
   

تفاوت ورق st37 و st52

تفاوت فولاد st37 و st52 ناشی از تفاوت در ترکیب شیمیایی این دو ورق بوده که تفاوت در خواص و کاربردهای آنها را منجر می شود. از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 
  • ورق st52 به‌ دلیل برخورداری از مقدار کربن و عناصر آلیاژی بیشتر نسبت به ورق st37، دارای مقاومت و استحکام بالاتری است.
  • ورق st52 کربن بیشتر و در نتیجه مقدار سختی بیشتری نسبت به ورق‌های st37 دارد و به همین دلیل انعطاف‌ پذیری ورق st52 کمتر از ورق st37 است؛ چرا که افزایش کربن سبب تردی ورق شده و شکل پذیری آن را کاهش می دهد.
  • ورق st52 وزن کمتری از ورق st37 داشته و به همین دلیل در برخی از کاربردها که نسبت استحکام به وزن اهمیت بیشتری دارد، استفاده از ورق st52 ترجیح داده می شود. بیشترین کاربرد ورق st37 مصارف ساختمانی بوده، درحالی که بیشترین کاربرد ورق st52 به دلیل استحکام بالاتری که دارد، اغلب کاربردهای صنعتی است.
  • ورق st37 که کربن کمتری نسبت به ورق گرم st52 دارد، قابلیت جوش ‌پذیری نسبتا بالاتری هم نسبت به این ورق دارد؛ چراکه جوش پذیری ورق ‌های ساختمانی با درصد کربن موجود در آن ها رابطه معکوس دارد.
 

تفاوت در کاربرد

کاربردهای ورق st37

کاربرد اصلی ورق های st37 به دلیل برخورداری از مقدار کربن کم، که انعطاف پذیری و صلبیت بالای آن را ناشی می شود، در مصارف ساختمانی است. سایر کاربردهای مهم این ورق به این شرح است: شاسی، بدنه و رینگ‌های خودرو، دستگاه‌ها و خط تولیدهای صنعتی، تجهیزات کشاورزی، مخازن نفت و گاز و صنایع پتروشیمی، صنایع فلزی سنگین، کشتی‌سازی، تانکر سازی، سدسازی، سوله سازی، پل‌سازی، ساخت در و پنجره، ساخت حفاظ و نرده، ساخت لوازم‌خانگی مثل آبگرم کن، پکیج، فن‌کوئل و...

 

کاربردهای ورق st52

ورق st52 که تحت عنوان ورق صنعتی نیز شناخنچته می شود، به دلیل برخورداری از استحکام بالا در انواع مصارف صنعتی نظیر ساخت ریل ‌ها، ساخت تسمه و چهار پهلو، ساخت جرثقیل، پل‌سازی، سد سازی، راه ‌سازی، شاسی ماشین ‌آلات سنگین، دیواره قطعات صنعتی و مخازن به کار برده می شود.

 

تفاوت فولاد st37 و st52 در ترکیب شیمیایی

آنالیز شیمیایی ورق های st37 و st52 به شرح جدول زیر است:

ترکیب شیمیایی ورق st37 و st52

 

تفاوت در خواص مکانیکی ورق st37 و st52

خواص فیزیکی و مکانیکی ورق های st37 و st52 عبارت اند از:

خواص مکانیکی ورق st37 و st52

   

شباهت ورق st37 و st52

  • هر دو ورق st37 و st52 از فولادهای کم کربن ساخته شده اند.
  • این ورق ها که دسته ای از وررق های سیاه هستند، به هر دو روش گرم و سرد تولید می شوند.
  • کاربردهای ورق های st37 و st52 اغلب مشابه بوده و همانطور که پیش تر گفته شد، این ورق ها از نوع فولادهای سازه ای بوده و در کاربردهای ساخت و ساز و صنایع مختلف به کار برده می شوند.
  • این ورق ها هر دو جزو ورق های با استحکام بالا قرار می گیرند.
  • وزن مخصوص کلیه فولادهای ساختمانی یکسان است و فرق چندانی بین st37 و st52 وجود ندارد.
  • بازه دمایی برای ذوب این دو ورق نیز یکسان بوده و هر دو در بازه دمایی 1420 تا 1460 درجه سانتی گراد ذوب می شوند.
 

سوالات متداول

1- مهم ترین تفاوت ورق st37 و st52 چیست؟ 

استحکام کششی ورق st52 بیشتر از ورق st37 است. درنتیجه، ورق st37 اغلب کاربرد ساختمانی داشته و ورق st52 کاربردهای صنعتی دارد.

 

2- ورق st37 گران تر است یا st52؟

ورق st52 با وجود برخورداری از وزن کمتر، قیمت بیشتری نسبت به ورق st37 دارد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.