02142214

پوشش پودری و روش استفاده از آن

پوشش پودری

پوشش دادن فلزات یک روش محبوب برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی است. استفاده از پوشش دهی فلزات معمولاً نسبت  به سایر گزینه‌ها مانند استفاده از آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی بسیار مقرون به صرفه است. استفاده از فولاد کربن 1018 و  پوشش دادن آن برای جلوگیری از خوردگی می تواند ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از استفاده از فولاد ضد زنگ 316 باشد. به  همین دلیل است که استفاده از روکش‌ها بسیار رایج شده است. یکی از رایج‌ترین روش‌های پوششی، پوشش پودری است.

 

پوشش پودری چیست؟

پوشش پودری یک لایه محافظ است که باعث ایجاد یک لایه ارتجاعی در موادی می‌شود که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی دارند. برخلاف بسیاری از فرآیندهای پوشش دهی دیگر، پوشش پودری یک فرآیند پوشش خشک است، به این معنی که هنگام اعمال روی ماده پایه، جامد است. بیشتر پوشش هایی که به عنوان پوشش مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای کاربردهای چسبندگی استفاده می‌شوند. روکش پودری به این دلیل به صورت خشک به کار می‌رود که توانایی استفاده از الکترواستاتیک برای چسباندن مواد پوشش دهنده به بستر روکش شده را دارد. در حالی که همه تقریبا به یک اندازه مشابه استفاده می‌شوند، پوشش پودری می‌تونند در رنگ های مختلف، ترکیبات شیمیایی و  ضخامت های متفاوت عرضه شود.

 

پوشش پودری چگونه استفاده می شود؟

شاید متداول ترین روش استفاده از روکش پودری، استفاده از اسلحه افشانه‌ای روکش پودری باشد. در این روش نه تنها مواد پوشش پودری در بستر پوشش داده شده به جلو ‌رانده می‌شود، بلکه بار الکتریکی نیز به ذرات القا می‌شود. بستر روکش شده زمینه‌ای است که ذرات دارای بار الکتریکی را جذب می‌کند و به شکل‌گیری پیوند کمک می‌کند. پس از ایجاد پوشش، مواد در کوره پخت قرار می‌گیرند. در این حالت، گرمایی ایجاد می‌شود که باعث به هم چسبیدن و پیوند پودر می‌شود و بدون نیاز به بار الکتریکی به مواد پایه می‌چسبند. به علاوه ممکن است از نور ماوراء بنفش، یا به جای آن، از کوره‌های پخت استفاده شود. روش دیگر استفاده از روکش پودری، استفاده از بستر سیال است. برای این فرآیند، ماده پایه گرم می‌شود و سپس درون یک  ظرف پر از مواد پوشش پودری غوطه‌ور می‌شود. پس از غوطه‌وری، قسمت پوشش داده شده بسته به نوع پایه و ماده پوششی،در معرض پخت قرار می‌گیرد.

 

انواع پوشش پودری کدامند؟

در حالی که انواع مختلفی از پوشش‌های پودری وجود دارد که بسته به شرایط شغلی و شرایط مورد نیاز می‌توان از آن‌ها بهره برد، مواد پوشش پودری را می توان به طور معمول به عنوان گرمانرم و گرماسخت طبقه بندی کرد. مواد گرمانرم نوعی ماده پوششی است که می‌تواند بیش از یک بار در معرض فرآیندهای گرمایی قرار گیرد. این مواد برای  حذف پوشش و سایر تغییرات پس از پخت مفید است. به طور کلی گرمانرم‌ها نیز انعطاف پذیرتر بوده و از توانایی بسیار خوبی در مقاومت در برابر ضربه بدون شکستگی برخوردار هستند. به طور کلی، مواد گرمانرم از مقاومت شیمیایی بسیار خوبی  برخوردار است. نمونه‌هایی از انواع پوشش گرمانرم شامل پلی استر، پلی وینیل کلرید و نایلون می‌شوند. مواد گرماسخت مواد پوشش دهنده‌ای هستند که هنگام در معرض قرارگرفتن عملیات حرارتی اتصالات متقابل بین ساختارهای  مولکولی آنها تشکیل می‌شود. این اتصال متقابل از ثبات بیشتری نسبت به مواد گرمانرم برخوردار است. پس از اعمال عملیات حرارتی، مواد گرماسخت کمتر تحت تأثیر دما قرار می‌گیرد و این باعث ایده آل بودن آن‌ها در کاربردهای با درجه حرارت بالا شده است. این مواد همچنین می‌توانند یک روش پوششی مقرون به صرفه‌تری نسبت به برخی از انواع مواد گرمانرم باشند.

 

چه فلزاتی را می توان به روش پوشش پودری روکش کرد؟

تقریبا همه انواع فلز می‌توانند با استفاده از پوشش پودری روکش شوند. این امر به این دلیل است که فلزات می‌توانند یک بار  الکترواستاتیک را برای پیوند و چسبیدن مواد پوشش پودری نگه دارند. علاوه بر این، درجه حرارت بالای استفاده شده در طول پخت به آن اندازه زیاد نیست که برای بیشتر فلزات مضر باشد. ممکن است برخی از پلاستیک ها و سایر مواد این خاصیت را نداشته باشند که پودر از طریق الکترواستاتیک به آنها بچسبد. به طور خاص، پلاستیک قادر به تحمل گرمای کوره حرارتی نیست. در این حالت، ممکن است پوشش های پودری مخصوصی از طریق نور ماوراء بنفش بر بستر پخت شود تا از ایجاد گرمای زیاد جلوگیری شود.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.