02142214

فولاد کورتن چیست؟

فولاد کورتن نوعی از فولاد است که در برابر خوردگی مقاومت می کند. برخلاف فولاد معمولی، اگر این ورق در خارج از خانه و در معرض آب و هوا قرار بگیرند، در طی چند ماه یک لایه زنگ‌زده سبک ایجاد می کند. زمانی که این لایه تشکیل می شود، از مواد زیرین محافظت می کند و از خوردگی بیشتر جلوگیری می کند. انواع فولاد کورتن گروهی از آلیاژهای فولادی است که اغلب در کارهای ساختمانی در فضای باز استفاده می شود. آنها به منظور عدم نیاز به نقاشی طراحی شده اند به همین دلیل قیمت ورق کورتن با فولاد معمولی متفاوت است.

 

 

ورق کورتن از انواع ورق فولادی است که حاوی مقادیر کمی از کروم ، نیکل و مس است. در طی فرآیند هوازدگی ، ظاهر کورتن تغییر می کند تا اینکه در نهایت سطح به یک رنگ نارنجی ، یا قهوه ای ، اکسید شود. درنهایت شبیه به زنگ زدگی می‌شود که بی نظیر و خاص است. برای ایجاد این لایه محافظ، ورق کورتن نیاز به چرخه خشک و مرطوب دارد. اگر فولاد کورتن در آب غوطه‌ور شود یا در مناطق مرطوب دفن شود، لایه محافظ زنگ‌زدگی تشکیل نمی شود. در صورت استفاده از کورتن در منطقه نزدیک اقیانوس، ممکن است لایه محافظ بموقع شکل نگیرد تا از فولاد زیرین محافظت شود. ممکن است فکر کنید که این زنگ زدگی نکته ای منفی برای این فولاد است. اما جالب است بدانید در مورد کورتن ، این روکش اکسیده شده قهوه ای تیره از فلز محافظت می کند. این لایه زنگ زده مانع از نفوذ بیشتر زنگ زدگی می‌شود.

 

تاریخچه فولاد کورتن

در دهه 1930 شرکت U.S Steel محصولی را تولید کرد که آنها را فولاد کورتن  نامیدند. در ابتدا برای ساخت واگن های زغال سنگ طراحی شده بود. و پس از این به سرعت تبدیل به یک ماده محبوب برای پروژه های هنری در فضای باز در دهه های 50 و 1960 شد.هنوز هم برخی از اولین نمونه های زیبای کورتن استیل در مجسمه ها و سازه ها در آمریکا مشاهده می‌شود.

 

شکل‌های تولید فولاد کورتن

فولاد کورتن  با مخلوط کردن ترکیب خاصی از فولادها و آلیاژها ایجاد می شود. این ترکیب باعث ایجاد خاصیت زنگ زدگی شده و ظاهر قابل تشخیصی به کورتن استیل می بخشد. فولاد کورتن به صورت ورق تولید می شود که معمولاً ضخامت آن فقط ¼ اینچ است. با این حال ، با وجود طبیعت نازک ، ورق کورتن یک ماده محکم و بادوام است.

اگر برای پروژه‌های خود، قصد خرید این فولاد را دارید، با استعلام قیمت ورق کورتن استیل از کارشناسان فولاد ایرانیان، نسبت به خرید این ورق اقدام کنید.

 

کاربرد ورق کورتن

پروژه های متنوعی در فضای باز وجود دارد که فولاد کورتن برای آن انتخاب می‌شود. یکی از رایج ترین کاربردهای این ورق، مجسمه های فضای باز است. دلیل این امر این است که کورتن به سرعت لایه زنگ زده را توسعه داده و از مجسمه محافظت می کند. برخی از پل ها و سازه های دیگر نیز از فولاد کورتن ساخته شده اند. از فولاد کورتن برای انواع مختلفی از سازه های جوش داده شده یا پیچ و مهره شده استفاده می شود. سازه های فولادی، پل ها، مخازن و ظروف، سیستم های اگزوز ، وسایل نقلیه و تجهیزات ساختمانی از جمله کاربرد ورق کورتن است. این روزها استفاده از این ورق ها بسیار رایج شده است.

 

گریدهای ورق کورتن

 گرید فولاد کورتن می توان به دونوع اشاره کرد: کورتن A و کورتن B که در ورق کورتن با گرید A فسفرافزوده میشود. فسفر در این گرید باعث می شود برای کاربردهای زیبایی و دودکش های گازی مناسب باشد. کورتن B برای سازه های سنگین و باربری مناسب است.

 

مشخصات فنی ورق کورتن

ASTM A588 ، با نام تجاری CORTEN

پرداخت:

آبی / خاکستری ، کمی دانه درشت

مشخصات:

جوشکاری ورق کورتن = عالی است اما ممکن است به مواد پرکننده مخصوصی برای جوش این ورق نیاز باشد.

ماشینکاری / سنگ زنی = نسبتا خوب

خمکاری/ شکل‌پذیری = ضعیف

مقاومت در برابر سایش = خوب

مقاومت در برابر خوردگی = عالی

 

ویژگی های مکانیکی:

مقاومت کششی = psi 65000

بازده نقطه =  psi 50000

کشیدگی = 21٪ در "2

مقاومت برشی = psi 11600

سختی برینل = 135

 

ترکیبات شیمایی کورتن گرید A

C                   0.15

S           0.25/0.75

Mn          0.20/0.50

P           0.07/0.15

S                 0.030

Al        0.015/0.06

Cu          0.25/0.55

Cr           0.50/1.25

Ni                 0.65

 

ترکیبات شیمیایی کورتن گرید B

C                  0.19

Si          0.30/0.65

Mn         0.80/1.25

P                0.035

S                0.030

Al        0.020/0.06

V           0.02/0.10

Cu          0.25/0.40

Cr           0.40/0.65

Ni                   0.40

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.