02142214

بررسی نمودار قیمت ناودانی و روند تغییرات آن

ناودانی از پروفیل‌های باز در بازار فولاد به شمار می‌رود که در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارد. قیمت ناودانی معمولاً با سایر مقاطع فولادی مانند تیرآهن و ... همگرایی دارد و چرخه حرکتی شبیه به سایر مقاطع ثبت می‌کند. با این حال نمودار قیمت ناودانی به قیمت ورق فولادی وابستگی بیشتری دارد چرا که برخی از ناودانی‌های پرسی از ورق‌های فولادی تولید می‌شوند. در این مقاله به تحلیل نمودار ناودانی در برخی از بهترین تولیدکنندگان داخلی در سال 1402 می‌پردازیم. دلایل افزایش قیمت ناودانی در ابتدای سال و کاهش قیمت و رکود پس از آن را بررسی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم چشم‌اندازی از پیش‌بینی قیمت ناودانی در سال 1403 ارائه دهیم.

 

روند قیمت ناودانی در سال 1402

قیمت ناودانی در اواخر سال 1401 و تحت تأثیر افزایش نرخ دلار بالاترین قیمت‌های خود در محدوده بالای 32 هزار تومان را به ثبت رساند. پس از این اوج قیمت ناودانی وارد فاز اصلاح شد و در ادامه سال 1402 را نیز به همین صورت شروع کرد. در ابتدای سال 1402 و پس از یک دوره کوتاه افزایش قیمتی دوباره وارد اصلاح شد. این دوره اصلاحی به تدریج با رکود بازار همراه شد و باعث شد تا قیمت ناودانی در پاییز 1402 تا محدوده 22 هزار تومان کاهش یافت. در اواخر سال 1402 نیز همراه با افزایش نرخ دلار از 50 تا 60 هزار تومان، قیمت ناودانی نیز دوباره وارد روند افزایشی شد و تا محدوده 30 هزار تومان رشد کرد. باید دید قیمت ناودانی در بازار 1403 چگونه عمل می‌کند.

 

پیش بینی قیمت ناودانی در سال 1403

با مشاهده روند کلی می‌توان گفت تقریباً تمام کارشناسان از به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی و کاهش تحریم‌ها ناامید شده‌اند. از سویی احتمال روی کار آمدن دوباره ترامپ و افزایش فشارها بر اقتصاد ایران، احتمال افزایش نرخ دلار، رکود در صنایع مصرف کننده و بخش تقاضا، مشکلات زنجیره تأمین مانند قطع برق و گاز و ... را می‌توان از چالش‌های بازار ناودانی در سال 1403 دانست. با توجه به تأثیر این پارامترها، پیش بینی قیمت ناودانی وابستگی بالایی به نوسانات نرخ دلار دارد. از این رو می‌توان گفت پارامترهای تاثیرگذار بر نرخ دلار از افزایش دلار در سال 1403 خبر می‌دهند. کسری و کاهش درامدهای نفتی دولت در بودجه 1403، رشد اقتصادی منفی و افزایش تورم، احتمال افزایش نرخ بنزین و ... از جمله پارامترهایی هستند که احتمال افزایش نرخ دلار را بیشتر یا مسلم می‌کنند.

بازار آهن و قیمت ناودانی نیز تحت تأثیر نوسانات دلار عمل می‌کند و با جهش نرخ دلار قیمت ناودانی نیز افزایش خواهد یافت. با افزایش تورمی قیمت ناودانی بازار دچار التهاب شده و حجم تقاضا در بازار بیشتر می‌شود. به طوری که بازار تقاضای ماه‌های آینده را نیز پیش‌خور می‌کند. به این ترتیب پس از یک دوره افزایش قیمت ناودانی بازار این مقطع دچار رکود و اصلاح قیمتی می‌شود. به این ترتیب بازار ناودانی در سال 1403 را می‌توان ترکیبی از جهش تورمی قیمت و رکود دانست.

 

نمودار قیمت ناودانی 1402

ناودانی ناب تبریز، ناودانی صبا فولاد منظومه، ناودانی گروه صنعتی شکفته، ناودانی سپهر ایرانیان، ناودانی فولاد نصر آذربایجان، ناودانی فولاد البرز غرب (ابهر) و ناودانی فولاد اسپیرال از جمله کارخانه‌های تولیدکننده ناودانی در بازار ایران به شمار می‌روند. در ادامه نمودار قیمت ناودانی 1402 در برند ناب تبریز را بررسی می‌کنیم.

 

نمودار قیمت ناودانی 8 ناب تبریز 1402

نمودار قیمت ناودانی 8 تبریز

نمودار قیمت ناودانی 8 تبریز

پیش بینی قیمت ناودانی 1403

همان‌طور که در نمودار بال مشاهده می‌کنید قیمت ناودانی 8 تبریز یک منحنی اصلاحی و سپس افزایشی را در سال 1402 طی کرده است. حمایت قوی 22 هزار تومان باعث برگشت قیمت ناودانی به سمت محدوده‌های بالاتر شده است. در حال حاضر قیمت ناوانی تبریز در مقاومت 26 هزار تومان در حال نوسان است و با توجه به سایر پارامترها مانند نرخ دلار می‌توان گفت که در سال 1403 می‌تواند تا محدوده‌های بالای 30 هزار تومان هم رشد کند.

 

نمودار قیمت ناودانی 10 ناب تبریز 1402

نمودار قیمت ناودانی 10 تبریز

نمودار قیمت ناودانی 10 تبریز

پیش بینی قیمت ناودانی 1403

همان‌طور که در نمودار بال مشاهده می‌کنید قیمت ناودانی 10 تبریز یک منحنی اصلاحی و سپس افزایشی را در سال 1402 طی کرده است. قیمت ناودانی تبریز در محدوده 22 هزار تومان دارای یک حمایت قوی است و هم چنین در محدوده 25 الی 26 هزار تومان نیز دارای مقاومت است. حمایت قوی 22 هزار تومان باعث برگشت قیمت ناودانی به سمت محدوده‌های بالاتر شده است. در حال حاضر قیمت ناوانی تبریز از مقاومت 26 هزار تومان عبور کرده است و با توجه به سایر پارامترها مانند نرخ دلار می‌توان گفت که در سال 1403 می‌تواند تا محدوده‌های بالای 33 هزار تومان هم رشد کند.

نمودار ناودانی 16 ناب تبریز نمودار ناودانی 16 ناب تبریز

در حال حاضر قیمت ناودانی 16 تبریز مقاومت 29 هزار تومان را در پیش رو دارد. رد صورت عبور از این قیمت می‌تواند قله‌های قیمتی جدیدی را به ثبت برساند. در صورت اصلاح قیمت، محدوده‌های 26000 و 24500 تومان حمایت‌های این نمودار به شمار می‌روند. بعید به نظر می‌رسد، قیمت ناودانی 16 در سال 1403 به کمتر از این محدوده‌ها برسد.

 

نمودار قیمت ناودانی ناب تبریز وزن اروپایی

ناودانی 10 ناب وزن اروپایی

ناودانی 10 ناب وزن اروپایی

مقاومت 25500 در سال 1403 به صورت حمایت عمل کرده و بعید به نظر می‌رسد که قیمت ناودانی 10 ناب به کمتر از این عدد برسد. با توجه به نوسانات نرخ دلار احتمال عبور قیمت ناودانی 10 ناب از محدوده 30 هزار تومان در سال 1403 بسیار قوی است.

ناودانی 14 ناب وزن اروپایی

ناودانی 14 ناب وزن اروپایی

با عبور قیمت ناودانی 14 ناب وزن اروپا از محدوده مقاومتی 28500 می‌توان انتظار داشت تا قیمت ناودانی 14 اروپا تا محدود 31 هزار تومان و بالاتر صعود کند.

 

سخن پایانی

باید گفت که بازار آهن و به دنبال آن قیمت ناودانی در سال 1402 سال آرام تری نسبت به سال 1401 طی کرد. دلیل اصلی این امر نیز به این مسئله مرتبط است که نوسانات نرخ ارز در سال 1402 کمتر بوده و دولت در اکثر مواقع توانسته بود که قیمت دلار را در محدوده 50 هزار تومان ثابت نگه دارد؛ اما با توجه به کسری بودجه حتی این کنترل دستوری به نفع دولت نیست و باید برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد نرخ دلار را به قیمت‌های بالاتر ببرد. از این رو نرخ دلار در سال 1403 به آرامی سال 1402 نخواهد بود و هم چنین بازار آهن آلات و ناودانی نیز ملتهب‌تر می‌شود. البته این التهاب تنها به نوسانات دلار مرتبط است و هم چنان سایه سنگین رکود و کاهش تقاضا بر روی بازار آهن آلات و ناودانی خواهد ماند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.