02142214

واترجت چیست؟

واترجت ابزاری است که در کارخانجات برای برش ورق فولادی با جریان (بسیار) فشار بالای آب استفاده می شود. ساینده برش را از طریق عمل مکانیکی انجام می‌دهد، و سطحی با برش صاف و دقیق را برجا میگذارد. دستگاه واترجت با استفاده از یک جریان آب فوق العاده فشار بالا برای حمل یک ساینده استفاده می‌کند. ساینده برش را از طریق عمل مکانیکی انجام می‌دهد، و سطحی با برش صاف و دقیق را برجا میگذارد. فشار آب در واترجت چیزی حدود 30 برابر بیشتر از فشار آب هنگام شست و شوی ماشین در کارواش است. برش فولاد با واترجت از روشهای رایج است.

 

این برش یک روش متنوع و جالب است، زیرا تقریبا هر نوع ماده را میتواند برش دهد. محدودیت های استفاده از دستگاه واترجت، برش مواد بسیار شکننده  مانند شیشه و بعضی از سرامیک ها است. برش این مواد، امکان پذیر نیست. اما واترجت برش با آهن را امکان پذیر میسازد.

 

استفاده از واترجت یک روش بسیار دقیق برای برش است. این دستگاه پرقدرت، یک شکاف با عرض باریک دارد، و مرزهای باریک را به راحتی برش می دهد و قطعات با تحمل بالایی را تولید کند. با این حال، در مقایسه با پلاسما دربرش اکثر فلزات، یک روش بسیار آهسته و گران قیمت است.

کلید برش فلزات با واترجت، این است که ذرات آب را منسجم نگه می‌دارد. بر خلاف کاترهای فلز، یک واترجت هرگز کند نمی شود و نمی تواند بیش از حد گرم شود.

 

تاریخچه واترجت

واترجت کم فشار برای اولین بار در  معدن طلا در کالیفرنیا در سال 1852 استفاده شد. جت های بخار و آب گرم در اوایل دهه 1900 برای تمیز کردن استفاده شد. واترجت با فشار بالا برای استخراج از معادن در دهه 1960 مورد استفاده قرار گرفت. حدود ده سال پیش صنعت استفاده از واترجت را برای برش آغاز کرد. واترجت های ساینده  (abrasivejets) برای اولین بار در صنعت در حدود 1980 استفاده شد. در گذشته، افراد تنها یک قطعه از فلز را در یک زمان با یک اره یا دیگر فرایندهای مکانیکی میتوانستند برش دهند. این فرایندها گران و هزینه بر بودند. درحال حاضر واترجت کامپیوتری، در صنایع برای برش بسیاری از مواد نرم و سخت مورد استفاده قرار می گیرند.

 

واترجت می تواند مواد با جنسهای مختلف را برش دهند. این مواد عبارتند از:  سنگ مرمر، سنگ گرانیت، سنگ، فلز، پلاستیک، چوب و فولاد ضد زنگ

یک واترجت صنعتی می تواند یک ساندویچ از مواد مختلف، تا چهار اینچ ضخامت را برش دهد. این فرآیند بی بو، بدون گرد و غبار و نسبتا گرماده می تواند اشیا را به اندازه پنج هزار تا یک اینچ برش دهد.  این فرآیند برش در هزینه های مواد و تجهیزات صرفه جویی میکند.

واترجت مواد نرم تررا برش می دهد، در حالی که جت ساینده برای مواد سخت تر استفاده می شود. برش واقعی اغلب در زیر آب انجام می شود که باعث کاهش سر و صدا و پاشیدن آب می شود.

 

فشار آب معمولا بین 20،000 تا 55،000 پوند در هر اینچ مربع (PSI) است. آب از طریق سوراخ نازل با قطر 0.01 تا 0.015 اینچ در یک یاقوت جریان می یابد.

 

فرایند برش با واترجت با یک پمپ تقویت کننده آغاز می شود که فشار آب فوق العاده بالا تا 90،000(psi)  فشار مورد نیاز برای برش مواد سخت را ایجاد می کند.

 

پمپ تقویت کننده از فشار هیدرولیکی سیستم آب استفاده می کند. یک موتور اسب بخار بزرگ، یک پمپ هیدرولیکی را می راند، که باعث ایجاد فشار هیدرولیکی می شود که به پیستون در یک سیلندر توان میدهد. فشار هیدرولیکی توسط نسبت سیلندر هیدرولیکی بزرگتر تقویت می شود. یک پیستون کوچکتر را به یک سیلندر پر از آب هل میدهد، در نتیجه فشار آب فوق العاده بالا ایجاد می کند. بنابراین اگر سایز سیلندر هیدرولیکی 20 برابر سیلندر آب باشد، فشار هیدرولیکی با اندازه 3،000 PSI به 60،000 PSI فشار آب افزایش می یابد. در نتیجه برش فولاد با آب اتفاق می افتد.

 

کاربردهای واترجت در صنایع دیگر

واترجت علاوه بر برش فولاد، در موارد دیگر نیز کاربرد دارد. صنایعی که می توانند از تکنولوژی برش با واترجت ساینده استفاده کنند عبارتند از:

صنایع ساختمانی: طرح روی مواد سنگی برای کف ها می توانند برش داده شوند. اشکال مخصوص فلز و کاشی را می توان برش داد.

تولیدکنندگان: ابزار دقیق و قطعات پیچیده دیگر مانند قطعات ساخته شده از فوم و لاستیک می تواند بدون استفاده از گرما،  تولید می شود.

 طراحان: با این دستگاه برای جواهرات، مجسمه ها و آینه ها شکلهای متفاوتی میتوان برش داد.

 دیگرصنایع:  واترجت برای برش کندی بار نیز استفاده می شود. یک مته حفاری ویژه برای اکتشاف نفت وجود دارد که دارای واترجت صنعتی در پایین آن است.استفاده از واتر جت در مته حفاری برای سرعت بخشیدن به روند حفاری است.

 

برای برش انواع ورق فولادی با واترجت می توانید از تیم کارشناسان فولاد ایرانیان کمک بگیرید. شماره تماس با این مجموعه 42214-021 می باشد.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه کاربران
  1. کاربر: حامد

    میخوایم نوارهای طویل از ورق های فلزی با عرض یک میلیمتر تولید کنیم، چه روشی رو پیشنهاد میکنید از لحاظ قیمت و دقت؟

    1. کاربر: احسانی

      عرض ادب و احترام برای برش همه مواد از جمله ورق فولادی از چه پمپ واترجتی باید استفاده کرد آیا میشود جایی معرفی کنید که فروشنده پمپ واترجت باشه؟ فقط پمپ تنها دستگاه سی ان سی داریم

      دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.