02142214

انواع ورق رنگی کدام اند؟

ورق رنگی در بین ورق های فولادی از خواص مطلوب تر و جلوه ای زیبا برخوردار است. انواع ورق رنگی با اعمال پوشش رنگ بر روی ورق گالوانیزه و در طرح ها و رنگ های متنوع تولید و به بازار عرضه می شوند. وجود لایه رنگی و نیز بهبود خواص مقاوم به خوردگی سبب می شود که قیمت ورق رنگی نسبت به دیگر ورق های فولادی ازجمله ورق گالوانیزه گران تر شود. در این مقاله با انواع ورق های رنگی و کاربرد آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

   

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی نوعی ورق گالوانیزه است که از طریق یک سری عملیات، پوششی از رنگ بر روی سطح آن اعمال شده است. مشخصا ورق رنگی خاصیت مقاومت در برابر خوردگی ورق گالوانیزه را داراست که با اعمال پوشش رنگی، زیبایی ظاهری خاصی نیز به آن افزوده می شود. درنتیجه، از آنها علاوه بر کاربردهای ساختاری، برای اهداف تزئینی هم استفاده می شود.

   

انواع ورق رنگی

ورق های رنگی براساس حالت و شکل سطح مقطع به انواع مختلفی تقسیم می شوند. البته می توان آنها را بر اساس رنگ نیز طبقه بندی کرد اما آنچه که سبب شناخت این محصولات در بازار می شود، طبقه بندی آنها براساس شکل است. در ادامه به بررسی هر یک از انواع ورق رنگی می پردازیم.

 

ورق رنگی طرح سفال پالرمو

به دلیل وجود خانه هایی در شهر پالرمو ایتالیا که دارای سقف هایی حاوی این نوع ورق رنگی هستند، ورق های دارای چنین طرح های سفالی و رنگی را ورق رنگی طرح سفال پالرمو می نامند. ازجمله خواص و ویژگی های مطلوب ورق رنگی پالرمو می توان به زیبایی و قیمت مناسب، نصب سریع و آسان، پایدار و با دوام در شرایط مختلف آب و هوایی و یکپارچگی و حفظ کیفیت با گذشت زمان اشاره کرد.

  ورق رنگی پالرمو از انواع ورق رنگی  

ورق رنگی طرح سینوسی (ورق رنگی کرکره ای)

ورق رنگی کرکره ای به دلیل شکل سطح مقطع آن که به صورت یک موج سینوسی است، به این نام خوانده می شود. استحکام بالا، وزن کم و به دنبال آن، قیمت مناسب، سبب محبوبیت و استفاده فراوان این نوع ورق رنگی شده است. هم‌چنین، این ورق تحت عنوان ورق شیروانی نیز خوانده می شود.

 

انواع ورق رنگی کرکره ای شامل طرح های زیر می شوند:

  • طرح ایتالیا
  • طرح سوئد
  • طرح چین
  • طرح فرانسه
  • طرح ژاپن
  • طرح تیارا یا تایوان
  • طرح بهمن
  ورق رنگی سینوسی از انواع ورق رنگی  

ورق رنگی طرح ذوزنقه ای

وجود مقطع عرضی ذوزنقه ای دلیل نام گذاری این نوع ورق های رنگی است. این ورق ها شبیه به ورق های رنگی سینوسی هستند با این تفاوت که در ورق رنگی سینوسی، طرح ها به صورت پیوسته در سرتاسر عرض امتداد می یابند اما در نوع ذوزنقه ای، گام یا فاصله ای بین هر الگوی ذوزنقه وجود دارد. وزن سبک، ایمنی بالا،قیمت مناسب، دوام و قابلیت حفظ رنگ در شرایط جوی مختلف و زیبایی ظاهری ازجمله مزایای ورق رنگی ذوزنقه ای هستند.

  ورق رنگی ذوزنقه ای دیگر انواع ورق رنگی  

ورق رنگی طرح ژنوا

این نوع ورق، از جدیدترین انواع ورق رنگی طرح سفال است. خواصی همچون مقاومت در برابر تغییر رنگ، وزن سبک، زیبایی ظاهری و دوام و پایداری در برابر رطوبت و زنگ زدگی از مزایای این نوع ورق است. ورق رنگی ژنوا دارای الگوهای V شکل است. در بین هر دو الگوی V شکل بزرگ، سه الگوی V شکل کوچکتر قرار داند و این طرح در تمام قسمت عرض ورق نمایان است. این ورق ها تا حد زیادی مشابه با ورق های رنگی سینوسی هستند.

  ورق رنگی ژنوا دیگر انواع ورق رنگی  

ورق رنگی طرح شادولاین

ورق رنگی شادولاین پرطرفدارترین و پرفروش ترین نوع ورق رنگی است. جذابیت ظاهری آن که شامل نقش هایی به شکل ذوزنقه های دوقلو است، دلیل این کاربرد و مصرف فراوان این ورق رنگی است. به دلیل برخورداری از چنین طرح هایی، ورق رنگی شادولاین بسیار مشابه با ورق رنگی ذوزنقه ای است. اما ورق ذوزنقه ای شامل گام هایی با یک طرح به شکل ذوزنقه و ورق شادولاین شامل گام هایی با دو طرح ذوزنقه است.

  ورق رنگی شادولاین از انواع ورق رنگی    

کاربرد انواع ورق رنگی

با وجود زیبایی ظاهری این ورق ها، اما تنها کاربرد آنها در نماهای سقف و ساختمان و موارد تزئینی نیست. انواع ورق رنگی به دلیل ترکیبی از خواص مانند مقاومت به خوردگی ناشی از لایه گالوانیزه و پوشش رنگی، استحکام بالا، وزن سبک و قیمت مقرون به صرفه، در کاربردهای سازه ای مختلفی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور آشنایی با فرآیند پوشش دهی ورق رنگی به این لینک مراجعه کنید.

 

مهم ترین کاربردهای ورق رنگی عبارت اند از:

  • سقف خانه ها شامل سقف های شیروانی، سقف سوله ها، سالن ها و...
  • ساخت انواع کانتینر
  • استفاده در نماها و دکوراسیون ها
  • ساخت بدنه سوله، بدنه انبار و...
  • ساخت انواع کابینت و لوازم خانگی و...
 

جمع بندی

انواع ورق رنگی در طرح های متنوع و رنگ های مختلفی در بازار موجود هستند. این طرح ها شامل ورق رنگی شادولاین، سینوسی یا کرکره ای، پالرمو، ژنوا و ذوزنقه ای می شوند. به دلیل جذابیت ظاهری و خواص مطلوب، از این ورق ها در ساخت انواع سقف ها، بدنه سوله و انبار، ساخت نما و وسایل خانگی استفاده می شود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.