02142214

چگونه در بازار آهن کلاهبرداری می‌کنند؟

اهمیت و کاربرد آهن و فولاد در صنایع و ساخت‌وساز بر کسی پوشیده نیست و بخش عظیمی از معاملات ثبت‌شده در بازار و بورس کالا به آهن آلات اختصاص یافته است. تناژ بالا و گردش مالی هنگفت در حوزه آهن و فولاد سبب شده است تا افراد زیادی به کار آهن فروشی روی‌آورند و امروزه از کارخانه‌های بزرگ فولادسازی گرفته تا مغازه‌های آهن فروشی در گوشه و کنار شهرها به فعالیت در حوزه تولید و پخش مقاطع فولادی مشغول‌اند. با اینکه تعداد بالای تأمین‌کنندگان امکان تهیه آسان‌تر آهن آلات و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان بازار را فراهم می‌آورد، اما دراین‌بین شرکت‌ها یا افرادی هم هستند که با روش‌های مختلف به دنبال کلاهبرداری و کسب سود بیشترند. درصورتی‌که بدون اطلاع از شرایط موجود به دام این افراد بیوفتید، سرمایه خود را از دست خواهید داد و یا اینکه محصول بی‌کیفیت نصیبتان می‌شود. حال سؤال این است که چگونه کلاهبرداری در بازار آهن صورت می‌گیرد؟

   

انواع روش‌های کلاهبرداری در بازار آهن

کلاهبرداری در بازار آهن به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که برخی از آن‌ها رایج‌تر و برخی بسیار غیر رایج و دور از ذهن هستند. برای اینکه گرفتار چنین حقه‌هایی نشوید، لازم است تا با انواع روش‌های کلاهبرداری در خریدوفروش آهن آشنا شوید. در ادامه به‌صورت مفصل به این موارد می‌پردازیم.

   

ارسال محصول بی کیفیت یا مشابه

کیفیت مقاطع فولادی از چندین فاکتور مختلف ازجمله کیفیت مواد اولیه، روش تولید، نحوه انبار کردن و... تأثیر می‌پذیرد و خود نیز بر کیفیت سازه ساختمانی یا صنعتی اثر می‌گذارد. بنابراین مهم است که در هنگام خرید آهن آلات حتماً به کیفیت گرید این محصولات توجه نمایید. برخی فروشندگان غیر معتبر با فروش محصولات تقلبی سعی در فریب دادن مشتریان و کسب سود بیشتر دارند. در این حالت، ممکن است محصولات مشابهی با کیفیت پایین‌تر را جایگزین محصول سفارشی توسط مشتری نمایند و با مشخصات و اطلاعات مشابه به فروش رسانند. برای اینکه دچار خرید محصول اشتباه و بی‌کیفیت نشوید لازم است تا یک سری اصول و قواعد را در هنگام خرید آهن بدانید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

   

فروش آهن با قیمت بالاتر از نرخ بازار

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری در بازار آهن، فروش آهن با قیمت بالاتر از مقدار معمول است. این امر در صورتی اتفاق می‌افتد که مشتری از قیمت آهن اطلاع نداشته باشد یا اطلاعات او به‌روز نباشد. برای اینکه در هنگام خرید آهن آلات گرفتار گران‌فروشی فروشندگان نشوید، لازم است تا از یک مرجع معتبر و مطمئن، قیمت لحظه‌ای آهن و فولاد را رصد کنید. برای این منظور، پیشنهاد ما به شما بررسی قیمت روز آهن آلات و انواع مقاطع فولادی از فولاد ایرانیان است. در این سایت قیمت‌ها همه‌روزه به‌روزرسانی می‌شوند و شما می‌توانید قیمت هر محصول را در کنار مشخصات فنی و نحوه ارسال و تحویل کالا مشاهده نمایید.

   

فریب دادن مشتریان با اعلام قیمت پایین و تغییر تناژ

با اینکه گران‌فروشی در بازار آهن امری رایج است، اما گاهی پیش می‌آید که فروشندگان قیمت پایین‌تری نسبت به نرخ بازار اعلام می‌کنند. در این مواقع شاید متصور شوید که این قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه است و باید هرچه سریع‌تر فرآیند خرید را انجام دهید. اما باید گفت که این یک تله برای خریداران است و با تغییر در تناژ محصول ارسالی، هزینه خرید شما را مقداری کاهش می‌دهند. در این مواقع حتماً باید وزن بار سفارش داده شده و بار تحویل گرفته شده را ارزیابی کنید و این دو فاکتور باید با هم تطابق داشته باشند. البته برخی مواقع فروشندگان دسته‌ای از محصولات خود را به‌صورت فروش ویژه به فروش می‌رسانند که این حالت کلاهبرداری نبوده و روشی برای فروش کالاهای پر متقاضی است.

   

ارسال بار با خودروی مشابه و جایگزین

یک روش جدید کلاهبرداری در بازار آهن که به‌تازگی موارد مرتبط با آن افزایش یافته، ارسال بار خریداری‌شده با یک خودروی جایگزین و مشابه با خودروی اصلی باربری است. این اتفاق ممکن است از طرف فروشنده یا از طرف باربری و بدون اطلاع فروشنده رخ دهد. در این حالت، پلاک خودروی باربری را روی یک خودرو با رنگ و تیپ مشابه نصب می‌کنند اما این خودرو حاوی تناژ بار کمتری است و شما درواقع هزینه بیشتری را در قبال دریافت بار سبک‌تر پرداخت کرده‌اید. ازآنجایی‌که اغلب باربری‌ها با شرکت‌های فروش آهن آلات دارای قرارداد هستند، سعی کنید سفارش‌های آهن و فولاد خود را از شرکت‌های معتبر ثبت نمایید. این‌چنین، ریسک وقوع چنین کلاهبرداری‌هایی کاهش می‌یابد.

   

انجام معاملات با سرمایه مشتریان

انجام معاملات و سرمایه‌گذاری با پول مشتریان به امری عادی در بین آهن‌فروشان بدل شده است. به این صورت که مشتریان هزینه فاکتور شده را به حساب فروشنده واریز کرده اما فروشندگان با این پول در بخش‌های مدنظر سرمایه‌گذاری می‌کنند و خرید محصول سفارش داده شده از تأمین‌کننده را به تأخیر می‌اندازند. همچنین، آن‌ها زمان تحویل کالا را در فاکتور قید نمی‌کنند تا درصورتی‌که مشکلی پیش بیاید، حق دفاع از خود داشته باشند. اینکه سود حاصل از سرمایه‌گذاری با پول مشتریان چقدر است برای فروشنده کلاهبردار مهم نیست اما طرف خریدار متضرر می‌شود. چراکه با تحویل دیرتر محصولات خود، امکان به‌موقع به اتمام رساندن پروژه آن‌ها میسر نخواهد بود.

روش های کلاهبرداری در بازار آهن    

نکات مهم در خرید و فروش آهن آلات

ازآنجایی‌که تناژ بار معاملاتی و مقدار سرمایه در گردش در بازار آهن بسیار بالاست، لازم است به‌منظور جلوگیری از افتادن به دام کلاهبرداران این حوزه و هدر رفت سرمایه و زمان خود، موارد پیشگیرانه‌ای را مدنظر قرار دهید. از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید آهن آلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی وزن محصولات: فاکتور وزن مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت محصولات فولادی است. برخی فروشندگان محصولات سبک‌تری را جایگزین محصول با وزن استاندارد می‌کنند. بنابراین، لازم است حتماً از طریق مقایسه وزن کالای خریداری‌شده با وزن مندرج در استانداردها مانند جدول اشتال یا جدول وزنی و همچنین باسکول کردن بار در هنگام تحویل، مقدار تناژ خریداری‌شده را بررسی کنید.
  • توجه به مشخصات محصول: مشخصات فنی محصولات به روش‌های مختلفی بررسی می‌شوند. یکی از رایج‌ترین آن‌ها، بررسی سطح محصولات به‌منظور مشاهده اطلاعات مندرج روی آن‌هاست. در این راستا، می‌توان به اهمیت توجه به علامت اختصاری میلگرد اشاره کرد. چراکه این محصول پرفروش‌ترین مقطع فولاد بوده و باید در هنگام خرید آن بسیار دقت شود.
  • بررسی برگه کنترل کیفی محصولات: با اینکه اطلاعات مندرج روی برخی آهن آلات تا حدودی اصالت کالا را مشخص می‌کند، اما حتماً باید تمام محصولات خریداری‌شده با برگه آنالیز و کنترل کیفی تحویل مشتری داده شوند. این برگه حاوی اطلاعات کلیدی ازجمله مشخصات ابعادی، وزن، گرید فولاد، خواص مکانیکی و شیمیایی است و اصلی‌ترین مرجع برای تعیین اصالت و کیفیت محصول است.
  • استعلام قیمت روز آهن آلات: با توجه به رقابت شدید در بازار آهن و وجود فروشندگان متعدد، قیمت‌گذاری‌های مختلفی ممکن است برای محصولات انجام شود. لازمه انجام یک خرید مطمئن و مقرون‌به‌صرفه، اطلاع از قیمت روز محصولات فولادی مانند قیمت ورق سیاه، قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و... است.
  • خرید از فروشندگان معتبر: 4 روش برای خرید آهن آلات وجود دارد که شامل خرید از درب کارخانه، خرید از بورس کالا، خرید از بازار آهن و خرید از شرکت‌های بازرگانی می‌شوند. در بین این موارد، خرید آهن از شرکت‌های بازرگانی بیشترین مزیت را دارد. در این روش، می‌توانید هر مقدار تناژ بار با تنوع در محصولات را یکجا خریداری کنید و این شرکت‌ها نیز طرف قرارداد با باربری‌های معتبر به‌منظور ارسال سریع‌تر و مطمئن‌تر کالای شما هستند.
نحوه جلوگیری از کلاهبرداری در هنگام خرید آهن    

چگونه و از کجا به صورت مطمئن و حساب شده آهن بخریم؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، خرید آهن آلات از شرکت‌های بازرگانی مزایای بیشتری برای خریداران به دنبال دارد. برای این منظور، پیشنهاد ما به شما خرید انواع مقاطع فولادی از فولاد ایرانیان است. اما چرا فولاد ایرانیان؟ این مجموعه قیمت روز تمام محصولات فولادی را به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌کند و ازاین‌رو مرجع معتبر و مطمئنی برای استعلام قیمت است. همچنین، حاوی تنوع بالایی در محصولات آهنی است و شما می‌توانید بدون محدودیت در تناژ، کالای خود را در محل دریافت نمایید. این شرکت با باربری‌های معتبر قرارداد داشته و محصول شما را در کمترین زمان در محل پروژه شما تحویل می‌دهد. ضمن اینکه، انجام برخی خدمات مانند برشکاری، جوشکاری، پالت‌بندی، تسمه‌کشی، سوراخ‌کاری و... روی محصولات قابل انجام است.

   

سؤالات متداول

1- روش‌های کلاهبرداری در بازار آهن کدام‌اند؟

ارسال محصول بی‌کیفیت، فروش آهن با قیمت بالاتر از نرخ بازار، فریب مشتریان با اعلام قیمت پایین و تغییر تناژ، انجام معاملات با سرمایه مشتریان و ارسال بار با خودروی جایگزین از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری در بازار آهن هستند.

 

2- مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از افتادن به دام کلاهبرداران بازار آهن چیست؟

بررسی وزن محصولات، توجه به مشخصات محصول، بررسی برگه کنترل کیفی محصولات، استعلام قیمت روز آهن آلات و خرید از فروشندگان معتبر مهم‌ترین این موارد هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.