02142214

مشخصات و کاربردهای ورق فولادی St52

ورق‌های فولادی مقاطعی مسطح و تخت هستند که از طریق فرآیند نورد بر روی شمش، بیلت و اسلب فولادی تولید می‌شوند. این مقاطع را می‌توان به دو شکل نورد کرد که شامل نورد گرم و سرد می‌شوند. ورق‌هایی که از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند اصطلاحاً ورق سیاه نام دارند چراکه به دلیل دمای بالای فرآیند، مقداری دوده و لایه‌های اکسیدی روی سطح آن‌ها تشکیل می‌شود که کدر شدن سطح آن‌ها را به دنبال دارد. یکی از این ورق‌ها، ورق St52 است. در ادامه به بررسی مشخصات فنی، مزایا، کاربردها و قیمت ورق St52 می‌پردازیم.

   

ورق St52 چیست؟

ورق ST52، ورق فولادی با استحکام کششی بالا و محتوای کربن کم است. از مشخصات ورق ST52 رول به استحکام کششی و سختی خوب، قابلیت انعطاف‌پذیری قابل‌توجه و قابلیت پردازش بسیار خوب می‌توان اشاره کرد. این ورق در سازه‌هایی که فرآیند جوشکاری در آن دخیل است بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته هنگام خرید ورق ST52 در بازار، آن را به‌عنوان ورق سیاه نیز می‌شناسند. لازم به ذکر است که خاصیت ارتجاعی خوب این ورق به دلیل وجود عنصر آلیاژی منگنز است.

 

این نوع فولاد که به‌عنوان فولاد کم‌ کربن منگنزدار نیز شناخته می‌شود از مقاومت بالا در برابر ضربه (همچنین در دماهای زیر صفر) برخوردار بوده و در شرایط مختلف به‌راحتی قابل جوشکاری است. فولادهای کم آلیاژ چگالی نسبتاً پایین‌تری نسبت به فولادهای آلیاژی دیگر دارند. بنابراین هنگامی‌که کاهش وزن سازه در اولویت باشد می‌توان این فولاد را در کاربردهای سازه‌ای بکار برد. فولادst52 به شکل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که از مقاطع رایج و پرکاربرد آن می‌توان به ورق، صفحه، تسمه و چهار پهلو اشاره کرد.

   

مشخصات فنی ورق سیاه St52

رایج‌ترین نوع ورقst52 رول، گرید st52-3 است که معادل S355JR و S355J2 بوده و ترکیب شیمیایی آن به‌صورت تقریبی شامل داشتن کمتر از 0.22 درصد کربن، کمتر از 0.55 در صد سیلیسیم، کمتر از 1.6 درصد منگنز، کمتر از 0.025 درصد فسفر، کمتر از 0.025 گوگرد، کمتر از 0.05 درصد وانادیم، کمتر از 0.03 درصد نیوبیم، کمتر از 0.03 درصد تیتانیوم و مابقی آهن است.

 

ورق سیاه ST52 هم در کشور تولید شده و هم نوع وارداتی آن در بازار موجود است. این ورق‌ها معمولاً در ضخامت‌های 8 تا150 میلی‌متر، عرض 1100 تا 4500 میلی‌متر و طول 2500 تا 24000 میلی‌متر تولید می‌شوند که عموماً در ایران در بخش‌های صنایع مخزن سازی و ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

ورق ST52 رول در اصل یک فولاد کم آلیاژ و با استحکام بالا است که می‌تواند با سایر فولادهایی که قابلیت جوشکاری دارند، جوشکاری جوش داده شود. این صفحات فولادی مطابق تقاضا و نیاز مشتری در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. به دلیل برخورداری از میزان کربن کم، این ورق فولادی دارای خواصی همچون استحکام مناسب، قابلیت شکل‌پذیری، جوش‌پذیری و عدم ترد شدن در حین جوش و مقاومت مطلوب در دمای بالا و پایین است.

کاربرد ورق St52  

خواص مکانیکی ورق فولادی st52

خواص مکانیکی این نوع فولاد را می‌توان با پرداختن به دو پارامتر تنش تسلیم و مقاومت کششی بررسی کرد. مقاومت کششی به حداکثر تنش واردشده بر سطح مقطع فولاد تا زمانی که شکست در آن اتفاق بیوفتد گفته می‌شود و تنش تسلیم حداکثر تنش وارده بر قطعه قبل از ایجاد تغییر شکل پلاستیک دائمی در آن است. این نوع فولاد دارای تنش تسلیم برابر با 358 مگا پاسکال و استحکام کششی 490 تا 630 مگا پاسکال است. این فولاد علاوه بر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد از خصوصیت‌های موردتوجه دیگری مانند مقاومت در برابر پیچش و خمش، تحمل وزن و قابلیت تغییر فرم خوبی بهره‌مند‌است. به همین دلیل از این ورق در کاربردهای زیربنایی مختلفی در صنایع مهم استفاده می‌شود.

 

نکته قابل‌توجه در نام‌گذاری این فولاد، عدد 52 است که پس از عبارت St آمده است. عبارت St مخفف کلمه Stahl است که در زبان آلمانی بر فولاد دلالت دارد و برخی نیز این حروف را نشانه اختصاری فولاد ساختمانی یا Structural steel می‌دانند. عدد 52 نیز به حداقل استحکام تسلیم این فولاد برحسب Ksi اشاره دارد. به عبارتی، هر 1 Ksi برابر 6.89 مگا پاسکال است که در این صورت، 52 Ksi برابر با 358 مگا پاسکال می‌شود.

   

کاربرد ورق st52

از موارد استفاده این نوع ورق می‌توان به ساخت سازه‌های فلزی ( به دلیل قابلیت جوش‌پذیری خوب)، لوله‌کشی یا ساخت خطوط لوله انتقال، ساخت مخازن تحت‌فشار، ساخت‌وسازهای عمرانی و مهندسی، سازه‌های زیرزمینی، سازه‌های پل، سازه‌های دریایی، ساخت انواع کانتینر، ساخت خودرو و ماشین‌سازی، ساخت جرثقیل‌ها، اجزای پلت فرم‌ها، تجهیزات بالابر، توربین‌های بادی و ساخت‌وسازهایی که احتیاج زیادی به جوشکاری دارند اشاره کرد.

 

جمع‌بندی

ورق سیاه St52 یک ورق فولادی کم‌کربن و کم آلیاژ بوده که از استحکام و سختی بالایی برخوردار است. ضمن اینکه، میزان کربن کم در این فولاد منجر به قابلیت جوش‌پذیری بسیار خوب در آن شده است. ازاین‌رو، ورق St52 برای کاربردهایی که نیاز به جوشکاری و نیز استحکام و سختی بالایی دارند استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای ورق سیاه اس تی 52 شامل ساخت مخازن، مقاطع فولادی ساختمانی، پل‌سازی و غیره می‌شود.

 

سؤالات متداول

1- آیا ورق St52 قابل جوشکاری است؟

بله این ورق را می‌توان به انواع فولادهای ساده کربنی به‌خوبی جوش داد.

 

2- عدد 52 در عبارت St52 به چه معناست؟

این عدد به استحکام کششی فولاد برحسب Ksi اشاره دارد که اگر در ضریب 6.89 ضرب شود، برابر 358 مگا پاسکال می‌شود.

 

3- ورق St52 بهتر است یا ورق St37؟

ورق سیاه St52 از استحکام و سختی بیشتری برخوردار است درحالی‌که ورق St37 انعطاف‌پذیری بیشتری داشته، وزن سبک‌تری دارد و قابلیت جوشکاری آن بهتر است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.