02142214

سوال‌ های بی پاسخ فاجعه ریزش متروپل آبادان

روز دوم خرداد 1401 است. مردم آبادان در هوای همیشه خاکستر گرفته خوزستان، هنوز هم از پا نیفتاده و با هزاران امید در خیابان امیری آبادان در حال رفت و آمد هستند. کاسبان در بیرون از مغازه با تلفن‌های خود صحبت می‌کنند و گاهی به متروپل آبادان که نماد غرور رانت خواری سیستمی ست، نیم نگاهی می‌اندازند. راننده‌ای درست روبروی متروپل به دخترش قول یک خوردنی خوشمزه را می‌دهد. همه چیز عادی است و حتی بدبختی‌های همیشگی مرد مظلوم خوزستان هم مثل همیشه است که ناگهان ... .

 

طبق تمام این سال‌ها مسئولین دوباره پس از فاجعه وارد عمل شدند و در همان ابتدا چندین نفر را دستگیر کردند. ولی هیچ یک از همین مسئولین به زد و بندها و شکایاتی که در این سال‌ها از امپراطوری عبدالباقی می‌شده، توجه ای نکرده‌اند و حتی در کنار موفقیت‌های این انبوه ساز عکس یادگاری گرفته و حتی خود را درآن شریک ‌کرده اند.

  ریزش ناگهانی متروپل آبادان  

مقصر ریزش برج مترو پل آبادان کیست؟

فاجعه به بار آمده و دوباره ماجرای "کی بود کی بود من نبودم " به راه افتاده است. به گفته سازمان نظام مهندسی آبادان درباره وضعیت بحرانی این پروژه بیش از ۶ بار هشدارهای لازم به شهرداری داده شده بود و ازآن جا که این سازمان از نظر قانونی نمی‌توانست از ساخت پروژه‌ها جلوگیری کند، مسئولیت توقف پروژه با شهرداری‌ بوده که باید جلوی ساخت‌وساز غیرمجاز را می‌گرفت. چراکه مجوز احداث ساختمان متروپل قبل از سال ۹۸ برای شش طبقه صادر شده بود و بعدها حدود سه طبقه از برج متروپل به صورت غیرقانونی به آن اضافه شده است.

   

چه کسانی در ارتباط با ریزش متروپل آبادان دستگیر شده‌اند؟

دادستانی خوزستان اعلام کرده است که 10 نفر از افراد مرتبط با ریزش متروپل خوزستان دستگیر شده‌اند که نام های حسین حمیدپور شهردار فعلی، دو شهردار قبلی و ناظران پروژه در بین این افراد دستگیر شده دیده می‌شود. به گفته این سازمان ممکن است افراد دیگری در حادثه ریزش متروپل آبادان دستگیر شوند. هم‌چنین براساس اخبار ضد و نقیض گفته می‌شود که حسین عبدالباقی در حادثه ریزش متروپل کشته شده است، در صورتی که در ابتدای حادثه از دستگیری او خبری منتشر شده بود.

″نکته جالب این است که اگر حادثه ریزش متروپل اتفاق نمی‌افتاد، احتمالاً در روز افتتاحیه اصلی این برج، تمامی این مسئولین در محل حاضر شده و با عبدالباقی عکس یادگاری می‌گرفتند.“

   

کیفیت مصالح مورد استفاده در برج متروپل چگونه بوده است؟

تا این لحظه بیشترین گمانه زنی‌ها در مورد اجرای نادرست و رعایت نکردن قوانین نظام مهندسی صورت گرفته است و بررسی ای در مورد کیفیت مصالح باربر ساختمان مانند تیرآهن‌ها و میلگردها صورت نگرفته است.

  علت ریزش متروپل آبادان  

آواربرداری در چه مرحله‌ای است؟

ازآنجاکه ریزش متروپل آبادان با حجم عظیمی از آوار همراه بوده، دسترسی به محل حادثه با دشواری همراه است. هم‌چنین احتمال می‌رود که ریزش برج‌ بر ایمنی ساختمان‌های مجاور نیز تأثیر منفی گذاشته باشد. از همین رو ساختمان‌های مجاور تا 200 متری تخلیه شده‌اند و برای ایمن‌سازی ساختمان متروپل از تأمین‌کنندگان فولاد کشور درخواست محصولات فولادی و آهن‌آلات شده تا برای ایمنی ساختمان تخریب‌شده ستون فولادی نصب کنند و آواربرداری با سرعت بیشتری انجام شود.

″جالب است بدانید که آقای حسین عبدالباقی، به دلیل روابطی که با دولت‌مردان داشته بزرگ‌ترین پروژه‌های آبادان و خوزستان را دراختیار گرفته و جزو کارآفرینان تقدیرشده هم بوده است.“

  آوار برداری متروپل  

صحبت پایانی؛ خوزستان مظلوم و همیشه تنها

چرا جنگ در خوزستان تمام نمی‌شود؟ شاید هیچ آبادانی فکرش را هم نمی‌کرد که درست 34 سال پس از پایان جنگ، بازهم در این شهر صدای شیون و زاری زنان آبادانی در خیابان به گوش برسد. انگار تنها باری که می‌توان صدای شادی آبادانی‌های دلگرم را شنید در استادیوم تختی آبادان است.

 

در پایان باید بگوییم نهادهای نظارتی و مسئول موظف هستند قبل از بروز فاجعه‌هایی نظیر ریزش متروپل آبادان به وظایفی اصلی خود بپردازند. وظایفی که بابت آن بودجه‌های کلانی هم دریافت می‌کنند. سوالاتی که همچنان بی‌پاسخ‌ مانده‌اند:

آیا مهندسان ناظر راه دیگری برای توقف پروژه نداشته‌اند؟

سطح کیفی سایر پروژه‌های انبوه‌سازان عبدالباقی چگونه است؟

چگونه مسئولین رده بالای خوزستان از وجود هشدارها، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؟

آیا استفاده از مصالح فولادی باکیفیت بالا، می‌توانسته از این فاجعه جلوگیری کند؟

  علت تخریب ساختمان ها
اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.