02142214

راهنمای جامع خرید آهن آلات و مقاطع فولادی

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که خرید آهن از بورس کالا بهتر است یا از شرکت‌های بازرگانی و یا بازار آهن. هم‌چنین، برای خرید هر نوع مقطع فولادی چه اطلاعاتی موردنیاز است؟ برای خرید آهن آلات در تناژ بالا باید که اطلاعات دقیقی از وزن، سایز، مشخصات فنی و استانداردهای تولید یک محصول داشته باشیم؛ چراکه کوچک‌ترین اشتباه ضررهای مالی هنگفتی را در پی خواهد داشت. این مورد را هم فراموش نکنیم که بهترین زمان برای اقدام به خرید، در زمان ثبات قیمت‌ها است. این زمان را چگونه تشخیص دهیم؟ البته به نظر می‌رسد ثبات قیمت‌ها را تنها در جهان‌های موازی شاهد باشیم! بنابراین، وجود یک مرجع که اطلاعات دقیقی از آنچه گفته شد در اختیار خریداران قرار دهد اهمیت بسزایی دارد. این مرجع، همان راهنمای خرید آهن آلات است.

   

راهنمای خرید آهن و فولاد

فرآیند خرید آهن آلات با توجه به خرید از بورس کالا، شرکت‌های بازرگانی و یا بازار آهن، متفاوت خواهد بود. برای خرید در تناژ بالا، بهترین راه خرید از بورس و یا شرکت‌های بازرگانی است. ازآنجایی‌که خرید از بورس کالا دارای محدودیت‌های متعددی است که مهم‌ترین آن عدم فروش به اشخاص عادی است، بنابراین، در اینجا به نحوه خرید آهن و مقاطع فولادی از شرکت‌های بازرگانی خواهیم پرداخت.

 

برای خرید آهن آلات از شرکت‌های بازرگانی، ابتدا باید از معتبر بودن آن شرکت اطمینان حاصل نمایید. معمولاً شرکت‌های معتبر محصولات خود را در بستر وب‌سایت و یا برخی اپلیکیشن‌ها به همراه اطلاعات شرکت، اطلاعات محصول و نحوه خرید از آن‌ها ارائه می‌کنند.

 

برای این منظور، با مراجعه به سایت و انتخاب محصول موردنظر از دسته‌بندی‌های موجود، قیمت لحظه‌ای آن را می‌توانید مشاهده کنید و با توجه به سایز و وزن موردنیاز، توسط ابزار محاسبه کننده آنلاین وزن، مقدار تقریبی هزینه سفارش خود را تخمین بزنید. مرحله آخر، تماس با کارشناسان فروش و دریافت پیش‌فاکتور و سپس ثبت سفارش است. معمولاً در این مرحله، کارشناسان فروش اطلاعات فنی کاملی را در اختیار خریداران قرار می‌دهند و بهترین و کوتاه‌ترین مسیر ممکن برای ارسال محصولات را برای آن‌ها شرح می‌دهند.

 

تمامی موارد گفته‌شده را می‌توانید در قالب راهنمای خرید آهن آلات مطالعه نمایید و اطلاعات دقیق و کاملی از محصول موردنظر کسب نمایید. این اطلاعات شامل مشخصات فنی محصول ازجمله وزن و سایز و ابعاد، خواص مکانیکی و شیمیایی، قیمت، کاربردهای هر مقطع فولادی، استانداردهای موجود برای آن‌ها و معتبرترین کارخانه‌های تولیدکننده می‌شود.

   

راهنمای خرید مقاطع فولادی

راهنمای خرید میلگرد

با پرفروش‌ترین مقطع فولادی شروع می‌کنیم، راهنمای خرید میلگرد فولادی. برای خرید میلگرد در گام نخست باید مشخص کنید که به دنبال کدام نوع میلگرد هستید و میلگرد را برای چه کاربردی می‌خواهید. میلگردهای موجود در بازار بر اساس اینکه آج‌دار هستند یا بدون آج، به انواع A1، A2، A3 و A4تقسیم می‌شوند. نوع A1 را میلگرد ساده و بقیه را میلگرد آجدار می‌گویند که تفاوت آن‌ها در شکل آج است. هرچه شماره گرید بالاتر می‌رود، آج آن شکل پیچیده‌تری دارد.

 

میلگردهای ساده در سایزهای پایین اغلب برای خم‌کاری مورداستفاده قرار می‌گیرند و آن‌هایی که سایز بالایی دارند، برای قطعه‌سازی کاربرد دارند. میلگردهای A2 و A3 پرکاربردترین نوع میلگرد هستند که در سایزهای 8 تا 32 در بازار موجود هستند. این میلگردها به‌عنوان تقویت‌کننده در بتن، ساخت خاموت، مش بندی و غیره به کار برده می‌شوند. میلگردهای A4 که پیچیده‌ترین نوع آج را دارند، اغلب در کاربردهایی که نیاز به استحکام بالایی است مورداستفاده قرار می‌گیرند و قیمت بالاتری نیز دارند.

 

ازآنجایی‌که کارخانه‌های زیادی اقدام به تولید میلگرد می‌کنند، در هنگام خرید حتماً باید به علامت اختصاری حک‌شده بر روی بدنه آن‌ها توجه نمایید. این علامت‌ها همچون یک سند، اصالت کالا را مشخص می‌نمایند. به‌عنوان‌مثال، علامت اختصاری میلگرد شاهین بناب BS است که بر عبارت Bonab Steel دلالت دارد. ضمن اینکه، توجه به وزن میلگرد و تطابق آن با جدول اشتال یا جدول وزن میلگرد، می‌تواند در تشخیص میلگردهای سبک‌تر از حد استاندارد که کیفیت مطلوبی هم ندارند کمک کند.

راهنمای خرید میلگرد  

راهنمای خرید تیرآهن

اگر به دنبال ساخت یک سازه با اسکلت فلزی هستید، تیرآهن مهم‌ترین مقطع فولادی موردنیاز شماست. تیرآهن‌ها در بازار ایران در چهار نوع IPE، INP، IPB و CNP موجود هستند که مشخصات و کاربرد آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • تیرآهن IPE: از این نوع تیرآهن با نام‌هایی همچون تیرآهن اروپایی و تیرآهن نیم پهن نیز یاد می‌شود و کاربرد اصلی آن در ساخت ستون و خرپا است.
  • تیرآهن INP: به این نوع تیرآهن، تیرآهن بال شیب‌دار نیز گفته می‌شود و عمده کاربرد آن در پل‌سازی، سدسازی و ساختمان‌سازی است.
  • تیرآهن IPB: این نوع تیرآهن سنگین‌ترین نوع تیرآهن است و به هاش معروف است و برای ساخت ستون مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • تیرآهن CNP: تیرآهن لانه ‌زنبوری دارای حفراتی شش‌ضلعی در قیمت جان است و استحکام بالایی را با وجود وزن کم ارائه می‌کند. از این تیرآهن برای کاربردهایی همچون ساخت سقف، پارکینگ، راه‌پله و طراحی قاب‌های خمشی استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون مشخصات فنی تیرآهن‌ها، وزن آن‌ها و چگونگی تشخیص تیرآهن باکیفیت، راهنمای خرید تیرآهن را مطالعه نمایید.

راهنمای خرید تیرآهن  

راهنمای خرید ورق

راهنمای خرید ورق فولادی شامل مشخصات دقیقی از انواع ورق‌های موجود در بازار است. این ورق‌ها شامل ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق رنگی، ورق اسیدشویی و ورق آجدار می‌شوند. در ادامه به مشخصات کلی این ورق‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • ورق سیاه: پرفروش‌ترین ورق فولادی که از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. سطح خشن و تیره دارد و معمولاً برای کاربردهای ساختاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. ورق St37 و St52 دو گرید پرفروش از ورق سیاه هستند. ورق‌های سیاه در حالت کویل دارای ضخامت بین 1.5 تا 15 میلی‌متر و در حالت فابریک در ضخامت‌های بالای 3 میلی‌متر تولید می‌شوند.
  • ورق گالوانیزه: ورقی دارای پوشش روی بر پایه ورق روغنی که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم است. این ورق استحکام بالایی نیز دارد. ورق‌های گالوانیزه به دو صورت گالوانیزه گرم و سرد (آبکاری) تولید می‌شوند. ضخامت استاندارد ورق گالوانیزه در محدوده 0.2 تا 6 میلی‌متر است.
  • ورق روغنی: ورق‌های تولیدشده به روش نورد سرد که دارای سطح صیقلی هستند و در ساخت لوازم‌خانگی، صنایع خودروسازی، ساخت برخی مخازن و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند. گریدهای رایج ورق روغنی شامل St12، St13، St14 و St16 می‌شوند. این ورق‌ها در ضخامت 0.3 تا 3 میلی‌متر تولید می‌شوند.
  • ورق رنگی: ورق‌های رنگی درواقع همان ورق‌های گالوانیزه هستند که یک لایه رنگ پلیمری و الکترواستاتیکی بر روی آن‌ها اعمال شده است. تنوع رنگی بالای این ورق‌ها آن‌ها را به انتخابی جذاب برای صنایع مختلف تبدیل کرده است.
  • ورق آجدار: ورق آجدار با برآمدگی‌های سطحی آن که معمولاً به یکی از شکل‌های مربعی، عدسی، بادامی، الماسی و غیره است، قابل‌تشخیص است. این ورق‌ها برای جلوگیری از سرخوردن بر روی سطوح کم اصطکاک به کار برده می‌شوند.
راهنمای خرید ورق فولادی  

راهنمای خرید پروفیل

اگرچه که تمام مقاطع فولادی به‌نوعی پروفیل محسوب می‌شوند، اما در بازار پروفیل‌ها تنها به مقاطع مربعی و مستطیلی توخالی اطلاق می‌شود. به این نوع پروفیل‌ها، قوطی نیز گفته می‌شود. پروفیل‌ها از نظر وزن به دو دسته پروفیل سبک یا پروفیل مبلی و پروفیل سنگین تقسیم می‌شوند. ماده اولیه برای تولید انواع پروفیل، ورق‌های فولادی هستند و هرچه ضخامت پروفیل ساخته‌شده از این ورق‌ها کمتر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود.

 

از کاربردهای پروفیل سبک می‌توان به صنایع خودروسازی، دوچرخه‌سازی، ساخت لوازم‌خانگی، تولید مبل و صندلی و غیره اشاره کرد. کاربردهای پروفیل سنگین یا صنعتی نیز شامل ساخت شاسی ماشین‌آلات سنگین، ابزارهای صنعتی و ستون‌های در و پنجره می‌شوند.

 

راهنمای خرید نبشی

نبشی‌ها جزو آن دسته از مقاطع هستند که تقسیم‌بندی زیادی برای آن‌ها وجود دارد. این تقسیم‌بندی‌ها شامل شکل سطح مقطع، مقدار وزن و روش تولید می‌شوند. بر اساس سطح مقطع، نبشی‌هایی که بال آن‌ها عمود بر هم است را نبشی L و آن‌هایی که بال هایشان با یکدیگر زاویه 45 درجه تشکیل می‌دهند را نبشی V می‌گویند.

 

بر اساس وزن، انواع نبشی‌های سبک و سنگین را داریم که با توجه به وزن معیار آن‌ها در جدول اشتال نبشی، تعیین می‌شوند. روش تولید نبشی‌ها نیز آن‌ها را به دو گروه نبشی پرسی و نبشی فابریک تقسیم‌بندی می‌کند. برای تولید نبشی پرسی از خم‌کاری ورق‌های فولادی به روش نورد سرد استفاده می‌شود و نبشی‌های فابریک حاصل نورد گرم شمش فولادی هستند.

 

اما آنچه در هنگام خرید نبشی باید به آن دقت شود، این مورد است که نبشی‌ها در دو حالت نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی در بازار موجود هستند. برای بیان سایز نبشی، از دو عدد استفاده می‌شود که بیانگر طول باله‌ای آن هستند. به‌عنوان‌مثال، نبشی 40*40 یک نبشی بال مساوی و نبشی 40*20 از نوع بال نامساوی است.

 

راهنمای خرید ناودانی

بهترین نوع آهن آلات برای استفاده در قاب‌ها و چارچوب‌های ساختمان، ناودانی‌ها هستند. انواع ناودانی‌ها در بازار تحت دو استاندارد UPE و UPN موجود هستند که به ترتیب از نوع C و U شکل هستند. از نظر روش تولید نیز، ناودانی‌ها به دو حالت پرسی و فابریک تولید می‌شوند که ناودانی فابریک کیفیت بالاتری نسبت به ناودانی پرسی دارد. ضمن اینکه، این محصول به شکل‌های ساده و مشبک نیز قابل تهیه است.

راهنمای خرید نبشی و ناودانی  

راهنمای خرید لوله

لوله‌های فولادی بیشترین مصرف را در صنایع انتقال آب، نفت و گاز دارند. برای تولید لوله از دو روش شامل جوشکاری ورق فولادی که منجر به تولید لوله درزدار می‌شود و نیز روش اکستروژن برای تولید لوله‌های بدون درز یا مانیسمان استفاده می‌شود. لوله‌های حاوی درز جوش به‌منظور کاربردهایی که با مواد خورنده و اسیدها سروکار دارند چندان مناسب نیستند. چراکه محل جوش هم استحکام کمتری داشته و هم مستعد زنگ‌زدگی و خوردگی است. مهم‌ترین استاندارد برای لوله‌ها API 5L است.

 

البته در بازار مقاطعی با سطح مقطع گرد نیز وجود دارند که بسیار شبیه به لوله هستند. این مقاطع، تیوب‌های فولادی هستند که در ظاهر ممکن است شبیه به لوله باشند اما با آن تفاوت‌هایی اساسی دارند. با تفاوت لوله و تیوب فولادی می‌توانید به‌طور کامل در این لینک آشنا شوید.

راهنمای خرید لوله فولادی  

راهنمای خرید آهن آلات از کارخانه

خرید آهن آلات از کارخانه این مزیت را دارد که شما مستقیماً محصول را با قیمت مناسب‌تری از تولیدکننده آن خریداری می‌کنید. بااین‌حال، این نکته را به خاطر داشته باشید که خرید از کارخانه در تناژ پایین امکان‌پذیر نیست و اینکه کارخانه‌ها همه‌روزه عرضه مستقیم ندارند. ضمن اینکه، باید در ثبت سفارش نهایت دقت به عمل آید چراکه ممکن است امکان بازگشت و تعویض محصول خریداری‌شده وجود نداشته باشد.

 

گذشته از این‌ها، برخی کارخانه‌ها اقدام به تولید محصولاتی با وزن کمتر از وزن استاندارد مندرج در جدول اشتال آهن آلات می‌کنند. خرید این مقاطع سبک‌تر ممکن است در تناژ بالا مقرون‌به‌صرفه به نظر برسد اما فراموش نکنید که هرچقدر وزن مقاطع از وزن استاندارد آن‌ها کمتر باشد، قابلیت تحمل بار و دوام آن‌ها کمتر خواهد بود.

 

مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده آهن آلات صنعتی و ساختمانی بر اساس نوع محصول تولیدی به شرح زیر هستند:

برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران

  • ذوب آهن اصفهان
  • فولاد کویر کاشان
  • مجتمع فولاد خراسان
  • کارخانه فولاد میانه
  • فولاد آناهیتا گیلان
  • مجتمع فولاد روهینا جنوب
  • شرکت فولاد کوثر اهواز
  • فولاد بافق یزد
  • مجتمع فولاد شاهین بناب
  • فولاد ابرکوه یزد
 

برترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران

  • شرکت ذوب آهن اصفهان
  • نورد فولاد یزد
  • نورد آریان فولاد
  • فولاد البرز ایرانیان (فایکو)
  • مجتمع فولاد ظفر بناب
  • فولاد صنعت بناب (شاهین بناب)
  • فولاد ناب تبریز
  • گروه ملی صنعتی فولاد ایران
  • مجتمع جهان فولاد غرب
 

تولیدکنندگان ورق فولادی در ایران

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • مجتمع فولاد گیلان
  • فولاد اکسین اهواز
  • فولاد کاویان
  • صنایع هفت الماس
  • شرکت نورد و قطعات فولادی البرز
  • شرکت فولاد تاراز چهارمحال
  • فولاد امیرکبیر کاشان
  • فولاد غرب آسیا
 

تولیدکنندگان نبشی و ناودانی در ایران

  • ذوب آهن اصفهان
  • مجتمع فولاد ناب تبریز
  • نورد آریان فولاد قزوین
  • فولاد البرز ایرانیان (فایکو)
  • فولاد اصفهان
  • فولاد کوهپایه
  • پروفیل صنعت ماهان
  • گروه صنعتی شکفته
 

تولیدکنندگان لوله در ایران

  • شرکت نورد و لوله صفا
  • جهان پروفیل پارس
  • شرکت لوله و پروفیل سپنتا
  • شرکت نورد و لوله صفا
  • کارخانه لوله و پروفیل کیهان
  • شرکت لوله سازی دقیق کاوه ایرانیان
  • شرکت لوله و تجهیزات سدید
  • شرکت نورد و لوله پروفیل سپاهان
  • شرکت ایران اسپیرال
  • گروه صنعتی درپاد تبریز
  • شرکت لوله و پروفیل آریاوا
  • کارخانه فولاد پروفیل مشهد
  • شرکت نورد و لوله سمنان
  • شرکت لوله سازی اهواز
 

جمع بندی

راهنمای خرید آهن آلات یک مرجع مفید و کاربردی حاوی مشخصات فنی، استانداردهای تولید، کاربردها و خواص مقاطع فولادی مختلف است که می‌تواند در زمان خرید برای انتخاب بهترین نوع آهن آلات متناسب با کاربرد موردنظر بسیار مفید باشد. این راهنمای آهن آلات شامل مشخصات تمام مقاطع فولادی صنعتی و ساختمانی نظیر میلگرد، تیرآهن، انواع ورق، نبشی، ناودانی و لوله فولادی است.

 

سؤالات متداول

1- راهنمای خرید آهن آلات شامل چه اطلاعاتی است؟

مشخصات فنی شامل سایز، ابعاد و وزن استاندارد، خواص مکانیکی و شیمیایی محصول، کاربرد هر مقطع فولادی، استانداردهای تولید آن‌ها و برترین کارخانه‌های تولیدکننده.

 

2- خرید آهن آلات از کارخانه بهتر است یا از شرکت‌های بازرگانی؟

شرکت‌های بازرگانی به دلیل اینکه محدودیت در تناژ بار ندارند و نیز فروش همه‌روزه، برای خرید آهن آلات مناسب‌ترند.

 

3- برترین کارخانه‌های تولیدکننده برای خرید آهن آلات کدام‌اند؟

در راهنمای خرید آهن آلات، تمامی کارخانه‌های مهم تولیدکننده مقاطع فولادی در ایران ذکرشده‌اند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه کاربران
  1. کاربر: پردیس

    درود بر شما ممنون از تولید محتوای ارزشمندتون ممنون میشم در رابطه با خرید آهن آلات ضایعاتی و مراکزی که می‌توان تهیه کرد نیز مطلب بارگذاری بفرمایید

    1. کاربر: غزال هارونی

      مطالب بسیارعالی و کاربردی بود.ممنون.فقط ایکاش میگفتین برای خرید آهن آلات برای ساخت یک مجتمع بزرگ، بی واسطه چطوری میتونم خرید کنم؟

      دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.