02142214

فرق ورق گالوانیزه و رنگی از تولید تا کاربرد

ورق‌های فولادی یکی از مصالح مهم در ساخت سازه‌های مسکونی و صنعتی هستند که در مصارفی از قبیل سقف شیروانی منازل، سوله، پارکینگ، آلاچیق و... کاربرد دارند. این ورق‌ها نقش اولین لایه حفاظتی از سازه در برابر عوامل مخرب محیطی نظیر رطوبت ناشی از بارش برف و باران را بازی می‌کنند. بنابراین، باید از مجموعه‌ای از خواص منحصربه‌فرد ازجمله استحکام مناسب، مقاومت به خوردگی بسیار خوب، قابلیت رنگ‌پذیری و... بهره‌مند باشند. برای این منظور، ورق‌های پوشش‌دار مانند ورق گالوانیزه و ورق رنگی به دلیل برخورداری از خواص مطلوب یادشده، پیشنهاد می‌شود. اما از بین این دو کدام را انتخاب کنیم؟ ورق گالوانیزه بهتر است یا ورق رنگی؟ تفاوت ورق گالوانیزه و رنگی چیست؟ قیمت ورق گالوانیزه ارزان‌تر است یا ورق رنگی؟ در این مقاله با بررسی فرق ورق گالوانیزه و ورق رنگی با ما همراه باشید.

   

تفاوت ورق گالوانیزه و رنگی

ورق‌های گالوانیزه و رنگی با وجود ظاهر متفاوتی دارند اما ازنظر کارایی و خواص بسیار نزدیک به یکدیگر هستند. بااینکه می‌توان به‌راحتی این دو را از روی ظاهرشان از یکدیگر تشخیص داد، اما برای انتخاب بین ورق گالوانیزه و رنگی باید جزئیات بیشتری از خواص و مشخصات آن‌ها بدانید تا یک خرید اقتصادی و به‌صرفه را تجربه کنید.

ورق گالوانیزه به‌نوعی ورق پوشش‌دار پایه فولادی گفته می‌شود که دو سمت آن با لایه محافظی از جنس عنصر روی در ضخامت حدود 20 (کمتر یا بیشتر) میکرون به روش آبکاری پوشش داده شده است. این لایه پوشش از ورق زیرین در مقابل زنگ‌زدگی محافظت کرده و منجر به افزایش دوام و عملکرد ورق گالوانیزه تحت شرایط سرویس مرطوب و خورنده می‌شود. حال اگر این ورق پوشش‌دار با لایه‌ای از رنگ الکترواستاتیک مجدداً پوشش دهی شود، ورق رنگی حاصل می‌شود.

به عبارتی، ورق رنگی همان ورق گالوانیزه‌ای است که یک لایه رنگ به آن افزوده شده است و به آن ورق گالوانیزه رنگی نیز گفته می‌شود. بنابراین، آیا ورق رنگی همان ورق گالوانیزه است؟ در پاسخ باید گفت هم بله و هم خیر! برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، در ادامه با بررسی تفاوت ورق گالوانیزه و رنگی با ما همراه باشید.

فرق ورق گالوانیزه و رنگی    

مقایسه ورق گالوانیزه و رنگی

برای اینکه با تفاوت ورق رنگی و گالوانیزه بهتر آشنا شویم، این دو محصول را از جنبه‌های مختلف ظاهری، تولید، خواص، کاربرد و قیمت موردبررسی قرار می‌دهیم.

 

تفاوت در روش تولید

فرآیند تولید ورق رنگی تا حدود 80 درصد مشابه فرآیند تولید ورق گالوانیزه است. به‌طوری‌که در ابتدا کلاف‌های ورق روغنی وارد حمام مذاب روی شده و پس‌ازاینکه ورق گالوانیزه تولید شد، این ورق‌ها به قسمت اعمال رنگ الکترواستاتیک منتقل می‌شوند. به عبارتی، خط تولید ورق رنگی در راستای خط تولید ورق گالوانیزه قرار دارد. بنابراین، تفاوت ورق گالوانیزه و رنگی در روش تولید، اعمال پوشش رنگ نهایی است.

 

تفاوت در ظاهر

یکی از بارزترین تفاوت‌های ورق رنگی و گالوانیزه، ظاهر این ورق‌هاست. به‌طوری‌که ورق گالوانیزه دارای سطح ظاهری نقره‌ای و حاوی اسپنگل موسوم به گل ورق گالوانیزه است اما ورق‌های رنگی دارای سطح صاف و حاوی رنگ‌های متنوع هستند. ضمن اینکه، ورق‌های رنگی معمولاً به‌صورت فرم دار تولید می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به فرم‌های سینوسی یا کرکره‌ای، طرح سفال، ژنوا و... اشاره کرد. علاوه بر آن، ورق‌های گالوانیزه معمولاً به‌صورت رول تولید و عرضه می‌شوند اما ورق‌های رنگی علاوه بر حالت رول، به‌صورت شیت یا برش خورده نیز موجودند.

 

تفاوت در خواص

ورق‌های گالوانیزه و رنگی خواص تقریباً مشابهی ارائه می‌دهند. این محصولات با هدف جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی در بخش‌های ساختاری مورداستفاده قرار می‌گیرند. ورق رنگی به دلیل برخورداری از پوشش رنگی علاوه بر لایه گالوانیزه، از مقاومت بیشتری برخوردار است. بااین‌حال، ظاهر فرم دار این ورق‌ها سبب استفاده از آن‌ها تنها برای مصارف تزئینی و سقف سازه‌ها می‌شود. اما ورق‌های گالوانیزه دامنه کاربردی وسیع‌تری داشته و اغلب کارایی صنعتی دارند. لازم به ذکر است که ورق‌های رنگی و گالوانیزه ازنظر وزن و استحکام تقریباً مشابه یکدیگر هستند اما هر دو به آسیب‌های مکانیکی نظیر ضربه و خراش حساس‌اند. چراکه با از بین رفتن لایه‌های پوشش سطحی در آن‌ها، کارایی و خواص ورق افت خواهد کرد.

 

تفاوت در قیمت

به‌طورکلی، قیمت ورق رنگی گران‌تر از ورق گالوانیزه است. به این دلیل که ورق رنگی از روی ورق گالوانیزه تولید شده و مراحل تولید آن طولانی‌تر است. وجود لایه رنگ که ضخامت پوشش را در ورق رنگی افزایش می‌دهد، بهبود خواص شیمیایی و انجام فرآیند فرمینگ روی آن‌ها سبب شده است تا ورق‌های رنگی گران‌ترین ورق‌های فولادی در بازار باشند.

 

تفاوت در کاربرد

با اینکه قیمت ورق رنگی گران‌تر از ورق گالوانیزه است، اما این ورق گالوانیزه است که کارایی بیشتری داشته و صنعتی‌تر است. از ورق‌های گالوانیزه در ساخت خودرو (ورق گالوانیزه خودرویی)، ساخت مخازن ذخیره، گاردریل، علائم راهنمایی و رانندگی و مقاطع مختلف مانند نبشی، ناودانی، پروفیل و لوله استفاده می‌شود. در مقابل، ورق‌های رنگی اغلب کاربردهای سازه‌ای داشته و در ساخت سقف انواع سازه مانند سقف شیروانی، سقف سوله، سقف انبار، سقف پارکینگ و... مورداستفاده قرار می‌گیرند. این محصولات در ساخت بدنه لوازم‌خانگی نیز کاربرد داشته و در برخی موارد در نمای سازه نیز به ‌کار برده می‌شوند.

تفاوت ورق رنگی و گالوانیزه    

ورق گالوانیزه بهتر است یا ورق رنگی؟

همان‌طور که اشاره شد، ورق رنگی به دلیل برخورداری از پوشش رنگی علاوه بر پوشش گالوانیزه، مقاومت در برابر خوردگی بهتری نسبت به ورق گالوانیزه داشته و کیفیت سطحی و جذابیت ظاهری آن نیز بهتر است. اما این ورق‌ها اغلب به‌صورت فرم دار تولید و عرضه می‌شوند و اگر نیاز به استفاده از آن‌ها در کاربردهای دیگری غیر از ساخت انواع سقف و شیروانی دارید، باید آن‌ها را به‌صورت غیر فرم دار تهیه نمایید. بنابراین، نمی‌توان گفت که ورق گالوانیزه بهتر است یا ورق رنگی! چراکه کارایی این دو محصول کاملاً متفاوت از یکدیگر است.

   

سؤالات متداول

1- ورق رنگی گران‌تر است یا ورق گالوانیزه؟

ورق رنگی به دلیل اینکه علاوه بر پوشش گالوانیزه، از لایه رنگ هم بهره می‌برد، گران‌تر است.

 

2- ورق گالوانیزه مقاومت بیشتری دارد یا ورق رنگی؟

هر دو ازنظر استحکام تقریباً مشابه هستند اما ورق رنگی مقاومت به خوردگی بهتری دارد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.