02142214

مشخصات فنی ورق مناسب برای تولید نبشی

نبشی به‌عنوان یک مقطع سازه‌ای مهم، اغلب در جنس آهنی یا فولادی در بازار یافت می‌شود. بنابراین اگر برای خرید این محصول اقدام کنید، فروشندگان به‌صورت خودکار نبشی آهنی یا فولادی را به شما تحویل می‌دهند. اما با توجه به گستردگی دامنه کاربردی نبشی‌ها در ساخت‌وساز، گاهی لازم است از آن‌ها در شرایط محیط باز و مقاوم به زنگ‌زدگی یا کاربردهایی که جنبه ظاهری در آن‌ها اهمیت دارد استفاده کنید. برای چنین مواردی، استفاده از نبشی فولادی به دلیل ظاهر نه‌چندان زیبا و نیز مقاومت معمولی در برابر خوردگی توصیه نمی‌شود. بنابراین باید به دنبال جنس‌های دیگری از نبشی باشید. این محصولات بر اساس نوع ورقی که در تولید آن‌ها استفاده می‌شود به انواع مختلفی ازنظر جنس تقسیم می‌شوند اما بین این ورق‌ها، بهترین ورق برای تولید نبشی کدام است؟ یا اینکه قیمت نبشی ساخته‌شده از کدام نوع ورق ارزان‌تر خواهد بود؟ در این مقاله به انواع ورق مورداستفاده در تولید نبشی‌ها اشاره خواهیم کرد تا از این طریق با انواع نبشی ازنظر جنس آشنا شوید.

 

نبشی چیست و چه کاربردی دارد؟

نبشی یک محصول فولادی با مقطع باز و به شکل L است که معمولاً به طول 6 یا 12 متر و به‌صورت کیلویی یا شاخه‌ای به فروش می‌رسد. نبشی‌ها بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به شکل ظاهری، روش تولید و جنس اشاره کرد. این محصولات بر اساس شکل ظاهری به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند.

نبشی بال مساوی به دلیل برخورداری از قابلیت توزیع بار یکنواخت‌تر و نیز سهولت در اتصال به سایر مقاطع، بیشتر موردتوجه قرار داشته و اغلب نبشی‌های موجود در بازار از این نوع‌اند. البته نبشی‌ها ازنظر ظاهری به دو صورت نبشی L و V شکل نیز موجودند که ملاک این تقسیم‌بندی زاویه بین باله‌ای آن‌هاست. نبشی‌های L دارای زاویه بال 90 درجه و نبشی‌های V کمتر از 90 درجه هستند اما نسبت به نبشی‌های L، چندان رایج نیستند.

از مهم‌ترین کاربردهای انواع نبشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت پیرابندهای فلزی در تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی
  • ساخت دکل‌های انتقال نیرو و ساخت خرپا
  • اتصال قطعات و بخش‌های مختلف سازه مانند اتصال تیز به ستون
  • به‌عنوان بال بالایی تیرچه نبشی، تسمه و ناودانی در سقف‌های کرومیت
  • نبشی کشی آسانسور و نمای ساختمان
  • ترمیم و مرمت دیوارهای سفالی
 

روش ‌های تولید نبشی

دو روش برای تولید نبشی‌های فولادی وجود دارد که شامل روش‌های پرسی و فابریک می‌شوند. این دو روش منجر به تولید نبشی‌هایی با خواص و کاربردهای متفاوت می‌شوند. نبشی فابریک همان‌طور که از نام آن پیداست، به‌صورت مستقیم و فابریک از نورد گرم روی شمش فولادی حاصل می‌شود.

نبشی‌هایی که به روش فابریک تولید می‌شوند به دلیل قرارگیری در معرض دمای بالا دارای کیفیت سطحی پایین‌تری بوده و معمولاً ارزان‌ترند. در مقابل، نبشی‌های پرسی از فرآیند پرس‌کاری و شکل‌دهی ورق‌های فلزی ساخته می‌شوند. ازآنجایی‌که نبشی‌های پرسی در دمای محیط شکل داده می‌شوند، کیفیت سطحی آن‌ها بهتر بوده و فرآیند ساخت آن‌ها نیز دشوارتر است. به همین دلیل نبشی‌های پرسی اغلب گران‌ترند.

 

ورق‌ های مورداستفاده در تولید نبشی

همان‌طور که گفته شد، نبشی‌هایی که به روش پرسی تولید می‌شوند معمولاً خواص بهتری داشته و به دلیل کیفیت بالاتر، گران‌ترند. کیفیت این محصولات که از پرس‌کاری ورق تولید می‌شوند تا حد زیادی به جنس، گرید به‌طورکلی کیفیت ورق مورداستفاده در تولید آن‌ها بستگی دارد. در ادامه به انواع ورق مورداستفاده در تولید نبشی می‌پردازیم.

 

ورق سیاه یا ورق نورد گرم

رایج‌ترین ورق مورداستفاده برای تولید نبشی، ورق سیاه در گرید St37 است. فراوانی و ارزان بودن قیمت ورق سیاه سبب استفاده از آن برای تولید نبشی فولادی شده است. به همین دلیل نبشی‌هایی که با این ورق تولید می‌شوند فراوانی بیشتری داشته و ارزان‌ترند. نبشی تولیدشده با ورق سیاه استحکام مناسبی داشته اما مقاومت به خوردگی آن در حد متوسط است. ضمن اینکه سطح تمام‌شده آن در مقایسه با دیگر انواع نبشی کیفیت پایین‌تری دارد.

تولید نبشی با ورق سیاه  

ورق روغنی یا ورق نورد سرد

نبشی‌هایی که از طریق شکل‌دهی و پرس‌کاری ورق‌های روغنی تولید می‌شوند نسبت به نبشی‌های تولیدشده با ورق سیاه دارای استحکام بهتر، سطح تمام‌شده باکیفیت‌تر و مقاومت به خوردگی بهبودیافته هستند. این محصولات ازنظر قیمتی گران‌تر از نبشی‌های تولیدشده با ورق نورد گرم هستند.

 

ورق گالوانیزه

یک راه مقرون‌به‌صرفه برای بهبود مقاومت به خوردگی نبشی‌های فولادی، اعمال پوشش گالوانیزه روی آن‌هاست. شاید تصور کنید که نبشی‌های گالوانیزه با شکل‌دهی و پرس‌کاری ورق گالوانیزه تولید می‌شوند و قیمت ورق گالوانیزه تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده نبشی گالوانیزه دارد. اما باید گفت که این‌طور نیست و درواقع نبشی‌های گالوانیزه از آبکاری نبشی‌های فولادی به روش غوطه‌وری داغ یا آبکاری الکتریکی تولید می‌شوند. ازآنجایی‌که پوشش گالوانیزه بسیار نازک است، در هنگام خم‌کاری ورق گالوانیزه ممکن است پوشش از زیرلایه جدا شود. به همین دلیل ترجیح بر این است که ابتدا نبشی تولید شده و سپس گالوانیزه شود.

تولید نبشی گالوانیزه  

ورق استیل

در جاهایی که مقاومت به زنگ‌زدگی و خوردگی ضروری‌ترین نیاز باشد یا اینکه زیبایی ظاهری اهمیت داشته باشد، نبشی استیل بهترین گزینه است. این محصول که معمولاً از پرس‌کاری ورق استیل 304 یا 304L ساخته می‌شود، گران‌ترین نوع نبشی است. به همین دلیل استفاده از آن تنها به کاربردهای خاص محدود می‌شود.

 

ورق آلومینیوم

یکی دیگر از ورق‌های مورداستفاده برای تولید نبشی، ورق آلومینیومی است و محصول آن نیز نبشی آلومینیومی نام دارد. نبشی‌های آلومینیومی بسیار سبک‌تر از نبشی‌های فولادی هستند اما استحکام آن‌ها کمتر بوده و برای کاربردهای ساختاری که مقاومت بالا در آن‌ها لازم است مناسب نیستند. ضمن اینکه، دوام و مقاومت به خوردگی نبشی فولادی بیشتر از نبشی آهنی است. نبشی آلومینیومی به دلیل وزن سبکی که دارد ارزان‌ترین نوع نبشی است.

 

بهترین ورق برای تولید نبشی

با اینکه از ورق‌های متفاوت در گریدهای مختلف برای تولید نبشی استفاده می‌شود، اما نمی‌توان به‌طورقطع گفت که بهترین ورق برای تولید نبشی کدام است. برای انتخاب ورق مناسب برای تولید نبشی بهتر است کاربرد موردنظرتان از نبشی را مشخص کنید. برای مصارف سازه‌ای معمولی، بهترین ورق برای تولید نبشی ورق سیاه است چراکه قیمت ارزان‌تری دارد. اگر می‌خواهید از نبشی در محیط‌های حاوی شرایط جوی ناپایدار استفاده کنید، از ورق سیاه این محصولات را تولید کنید و سپس آن‌ها را گالوانیزه کنید تا صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد. همچنین، در مصارف مربوط به دکوراسیون و برخی کاربردها که نیاز به مقاومت به خوردگی بالایی دارند، نبشی استیل گزینه مناسبی است. بنابراین، بهترین ورق برای تولید نبشی به خواص و کاربردهای موردنیاز شما بستگی دارد.

سؤالات متداول

1- از چه ورق‌هایی می‌توان برای تولید نبشی استفاده کرد؟

نبشی‌ها معمولاً از ورق سیاه، ورق روغنی، ورق استیل و ورق آلومینیومی تولید می‌شوند.

 

2- آیا می‌توان از ورق گالوانیزه برای تولید نبشی استفاده کرد؟

به دلیل اینکه امکان دارد پوشش گالوانیزه حین فرآیند پرس‌کاری آسیب ببیند یا جدا شود، بهتر است از ورق سیاه برای تولید نبشی استفاده شود و سپس با آبکاری، تبدیل به نبشی گالوانیزه شود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.