02142214

فولاد mo40 چیست ؛ آشنایی با mo40 steel

فولاد mo40 که از آن تحت عنوان فولاد 4140 نیز یاد می‌شود، به دلیل خواص مطلوبی همچون چقرمگی، استحکام خستگی بالا و مقاومت به سایش و مقاومت به ضربه خوب، کاربردهای فراوانی دارد. Mo40 steel اغلب در قالب میلگرد آلیاژی و نیز ورق به کار برده می‌شود. در این مقاله به‌طور مفصل به بررسی خواص و کاربرد متریال mo40 پرداخته می‌شود. برای مشاهده قیمت میلگرد آجدار به این لینک مراجعه نمایید.

   

فولاد mo40 چیست ؟

فولاد mo40 یک فولاد کم آلیاژ است که عناصر آلیاژی اصلی آن شامل کروم، مولیبدن و منگنز می‌شوند. به دلیل خواص منحصربه‌فرد این نوع فولاد، گریدهای بسیار کمی وجود دارند که بتوانند به‌عنوان جایگزین مناسبی برای فولاد mo40 انتخاب شوند. به همین دلیل، mo40 material یکی از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین نوع فولاد به شمار می‌رود.

 

یکی از نام‌های رایجی که برای این فولاد در کنار نام mo40 استفاده می‌شود، فولاد 4140 است. این نوع نام‌گذاری مطابق استاندارد ASTM A29 است که براساس یک الگوی خاص، به این شکل معرفی می‌شود. در این نوع نمادگذاری، اولین عدد از سمت چپ یعنی عدد 4، بر گروه آلیاژی این فولاد دلالت دارد. عدد 4 نشان‌دهنده خانواده فولادهای دارای مولیبدن است. عدد 1 نیز بر مقدار کروم افزوده‌شده نسبت به حالت مبنا اشاره دارد. در انتها نیز عدد 40 قرار دارد که تنها به‌صورت یک شماره و نماد است تا فولادهای خانواده 41XX را از یکدیگر متمایز کند.

 

استانداردهای فولاد mo40

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، فولادهای mo40 تحت استانداردهای مختلفی معرفی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها ASTM و DIN هستند. در جدول زیر، سایر استاندارد آهن آلات برای فولاد mo40 آورده شده است.

استانداردهای فولاد mo40    

تولید فولاد 4140

فولاد mo40 با آلیاژسازی عناصری چون آهن، کربن، کروم، منگنز و مولیبدن در کوره قوس الکتریکی یا کوره اکسیژن قلیایی تولید می‌شود. در ابتدا، عناصر یادشده در حالت مذاب با یکدیگر مخلوط شده و سپس به این ترکیب اجازه داده می‌شود تا سرد شود. در مرحله بعدی نیز بسته به نیاز، فولاد موردنظر به‌دفعات آنیل می‌شود. شرایط عملیات حرارتی و آنیل این نوع فولاد در ادامه شرح داده خواهد شد.

 

پس‌ازاینکه عملیات آنیل بر روی فولاد 4140 کاملاً انجام شد، فولاد مجدداً تا فاز مذاب حرارت دهی می‌شود که در اینجا امکان انجام کارگرم و یا کارسرد برای رسیدن به ضخامت‌های موردنیاز و یا ایجاد خواص مکانیکی مطلوب فراهم می‌شود. اگرچه که روش‌های دیگری نیز برای کاهش ضخامت و دستیابی به خواص مکانیکی موردنیاز وجود دارند، اما روش‌های یادشده متداول‌ترین آن‌ها هستند.

 

عملیات حرارتی فولاد mo40

عملیات حرارتی فولاد 4140 شامل حرارت دهی به آن تا دمای 845 درجه سانتی‌گراد و سپس کوئنچ کردن در روغن است. قبل از سخت کاری فولاد mo40 ، آن را با حرارت دهی تا 913 درجه سانتی‌گراد و نگهداری برای مدت طولانی در آن دما و سپس سردسازی در هوا، نرماله می‌کنند.

 

شرایط آنیل فولاد mo40

فولاد 4140 در دمای حدود 870 درجه سانتی‌گراد آنیل می‌شود. بدین منظور، فولاد در این دما تا زمان یکنواخت شدن دما در سرتاسر مقطع آن، نگه داشته می‌شود و سپس در اتمسفر کوره با سرعت آهسته خنک می‌شود.

 

شرایط تمپر فولاد mo40

فولاد 4140 می‌تواند برحسب اینکه چه مقدار سختی قرار است داشته باشد، در محدوده دمایی 200 تا 650 درجه سانتی‌گراد تمپر شود. سختی بالاتر، با تمپر کردن در دمای پایین‌تر قابل‌دستیابی است. برای مثال، استحکام کششی 1550 مگاپاسکال با تمپر کردن در دمای 316 درجه سانتی‌گراد و استحکام کششی 895 مگاپاسکال در دمای 538 درجه سانتی‌گراد به دست می‌آید. برای چنین منظوری، فولاد 4140 به مدت 1 ساعت به ازای هر 25 میلی‌متر از سطح مقطع، در محدوده دمایی یادشده حرارت دهی می‌شود و سپس در هوا خنک می‌شود.

   

مشخصات و خواص فولاد mo40

خواص مکانیکی

فولادهای کم آلیاژ 4140 به سبب وجود همین مقادیر کم از عناصر آلیاژی، خواص مکانیکی بسیارخوبی دارند. وجود کروم، مولیبدن و منگنز در این نوع فولادها عامل افزایش سختی و استحکام آن‌هاست. افزودن کروم و مولیبدن در فولاد mo40 باعث شده است تا از این نوع فولاد تحت عنوان فولاد "کرومولی" (chromoly) یاد شود. جدول زیر، برخی خواص فیزیکی و مکانیکی مانند نقطه ذوب، چگالی، استحکام و سختی فولاد mo40 را نشان می‌دهد.

خواص فولاد mo40  

خواص شیمیایی

افزودن کروم و مولیبدن به فولاد 4140، مقاومت به خوردگی این نوع فولاد را بهبود می‌بخشد. به‌ویژه اینکه، مولیبدن برای جلوگیری از وقوع خوردگی در مواجهه با کلریدها بسیار مفید است. منگنز نیز در mo40 steel به‌منظور افزایش سختی‌پذیری و قابلیت اکسیدزدایی افزوده می‌شود. همچنین، در فولادهای آلیاژی، منگنز می‌تواند با گوگرد ترکیب شده و به بهبود قابلیت ماشین‌کاری و فرآیند کربن‌دهی کمک کند. جدول ترکیب شیمیایی فولاد 4140 در زیر قابل رویت است.

ترکیب شیمیایی فولاد 4140  

ماشین‌کاری

این نوع فولاد از قابلیت ماشین‌کاری مناسبی در شرایط آنیل شده برخوردار است. اگر ماشین‌کاری فولاد 1212 را 100 در نظر بگیریم، فولاد 4140 نسبت به این فولاد دارای قابلیت ماشین‌کاری 65 است.

 

شکل‌دهی

فولاد 4140 دارای قابلیت شکل‌پذیری بالایی است که با تکنیک‌های سنتی در شرایط آنیل، فرم دهی می‌شود. بااین‌حال، این فولاد به فشار و نیروی بیشتری برای شکل‌دهی نسبت به فولاد ساده کربنی نیاز دارد. با روش‌ های شکل دهی فولاد در این لینک آشنا شوید.

 

جوشکاری فولاد Mo40

فولاد 4140 قابلیت جوشکاری را داراست اما نیازمند پیش گرم کردن و نیز عملیات پس از جوشکاری است. این الزامات به دلیل تأثیرپذیری خواص مکانیکی فولاد از ناحیه حرارت دیده در حین جوشکاری هستند. همچنین، جوشکاری فولاد 4140 در شرایط عملیات حرارتی مجاز نیست.

 

فورجینگ

محدوده دمایی مناسب برای فورجینگ فولاد 4140، در گستره 925 تا 1200 درجه سانتی‌گراد است.

 

کار گرم

این نوع فولاد قابلیت کار گرم در محدوده دمایی 815 تا 1040 درجه سانتی‌گراد را دارد.

 

کار سرد

فولاد 4140 را می‌توان با روش‌های سنتی که نورد یکی از رایج‌ترین آن‌هاست، در شرایط آنیل، کار سرد کرد.

فولاد 4140  

کاربرد فولاد 4140

این فولاد به دلیل چقرمگی، مقاومت در برابر سایش و ضربه و استحکام خستگی بالا اغلب برای شفت، میل‌لنگ، چرخ‌دنده و قطعات ماشین‌آلات استفاده می‌شود. این نوع فولاد معمولاً در قالب میلگرد، ورق، صفحه و مقاطع مربعی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

سؤالات متداول

1- فولاد mo40 چیست؟

فولاد AISI 4140 در استاندارد DIN با شماره متریال 1.7225 تحت عنوان فولاد Mo40 معرفی می‌شود که یک نوع فولاد کم آلیاژ است.

 

2- فولاد mo40 در استاندارد BS به چه صورت نمایش داده می‌شود؟

42CrMo4 در استاندارد BS، همان فولاد AISI 4140 یا Mo40 است.

 

3- مهم‌ترین عناصر آلیاژی در فولاد Mo40 کدام اند؟

کربن، کروم، مولیبدن، منگنز

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه کاربران
  1. کاربر: بهروز

    درود بر شما کلمه mo40 آیا فقط در ایران استفاده میشود

    1. محمد حسینی

      سلام. بله این نوع نامگذاری مختص ایران است و نام اصلی این آلیاژ، فولاد 4140 است.

  2. کاربر: ars

    بدون روش های آزمایشگاهی چگونه میتوان mo-40 را شناسایی کرد و اینکه این متریال جز فولادهای بگیر یا نگیر میباشد؟ باتشکر

    1. محمد حسینی

      تشخیص نوع فولاد بدون استفاده از روش های آزمایشگاهی تنها در برخی متریال ها ممکن است. برای تشخیص فولاد Mo40 بایستی آنالیز شیمیایی یا خواص آن را با استانداردهای مربوطه مقایسه کنید. این فولاد از نوع بگیر است.

  3. کاربر: مسعود

    با سلام و وقت بخیر و تشکر فرآوان بابت احساس مسئولیتی که در قبال مردم دارید و وظیفه خودتون میدونید تا اطلاعاتتون رو در اختیار بقیه هم قرار بدید... فولاد mo40 رو برا تولید قالب هایی که زیر دستگاه پرس بسته میشن و باز هم باید عملیات سختکاری انجام داد یا خیر؟

    1. کاربر: صنعت

      با عرض سلام . میخواستم بدونم برای مقاومت در برابر سایش mo40 مناسب تر هست یا vcn ؟ در ماشینی شبیه پیستون و سیلندر، هر دو قطعه رد از یک جنس استفاده کنم ؟ توصیه شما چیه؟

      1. محمد حسینی

        سلام وقت بخیر. برای کاربرد مذکور فولاد Mo40 مناسب تر است.

    2. کاربر: مجتبی

      سلام برای استفاده در پرس هیدرولیک نیاز به سختکاری و سمانته کردن میباشد یا با دادن اب کروم سخت میشود

      1. کاربر: مهرداد

        با سلام. میخواستم بدونم روش تشخیص و شناسایی فولاد mo40 چطور امکان پذیره؟ چندین صفحه و فولاد دارم ولی دقیق نمیتونم تشخیص بدم با سپاس

        1. محمد حسینی

          سلام. برای تشخیص گرید و نوع فولاد بهتر است از تست های مکانیکی، آنالیز شیمیایی و یا کوانتومتری استفاده کنید.

      2. کاربر: مهرداد

        با سلام و عرض ارادت ظاهرا فولاد mo40 در گروه فولاد سردکار قرار دارد ولی میتوانید بفرمایید حداکثر در چه دمایی مطمئناً حالت مولکولی خود را حفظ میکند؟ با سپاس فراوان

        1. محمد حسینی

          با سلام و احترام. حداکثر دمای کاری فولاد Mo40 یا 4140 بین 450 و 500 درجه سانتی گراد است.

      3. کاربر: قاسم هوشمند

        با سلام بسیار عالی از قرار دادن اطلاعات کافی سپاسگزارم

        1. محمد حسینی

          سلام. خوشحالیم که براتون مفید بوده

      4. کاربر: hasan

        با سلام فولاد mo40 تا چ مقدار سختی می پذیرد؟

        1. محمد حسینی

          با سلام. فولاد mo40 را می توان از طریق عملیات آنیل کردن حداقل تا 250 برینل سخت کرد.

      5. کاربر: بهنام

        خیلی ممنونم بابت این اطلاعات مفیدی که گذاشتید ??

        1. محمد حسینی

          سلام. ممنون از توجه و زمانی که صرف مطالعه کردید

      6. کاربر: محمدرضا

        بسیار عالی

        دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.