02142214

بندیل میلگرد | تعداد میلگرد در هر بندیل

بندیل قطعه ای فلزی و یا پلاستیکی بوده که جهت بسته بندی مقاطع فولادی با قطر کم به کار برده می شود و زمانی که از آن برای بسته بندی میلگرد استفاده شود، به آن بندیل میلگرد گفته می شود. هر کارخانه با توجه به استانداردهای خود، مقاطع مورد نظر مانند میلگرد را با چنین ابزاری که نوعی محافظ است بسته بندی کرده تا از سالم ماندن محصول و حفظ کیفیت آن تا زمان تحویل به مشتری، اطمینان حاصل شود. آنالیز کیفیت میلگرد ها را مطالعه کنید.

   

چرا بندیل میلگرد مهم است ؟

استفاده از بندیل علاوه بر محافظت از آسیب به میلگرد، نسبت به سایر روش های بسته بندی، مقرون به صرفه بوده و هزینه کمتری را در بر دارد. اما باید توجه داشت که تنها مقاطع نازک و یا مقاطع دارای قطر کم مانند میلگرد، لوله های نازک و برخی شمش ها را می توان توسط بندیل بسته بندی کرد. ضمن اینکه میلگرد هایی که در یک بندیل قرار می گیرند، باید طول برابری داشته باشند.

  بندیل میلگرد جهت حفاظت در برابر آسیب  

ضوابط بندیل بندی میلگرد

برای بندیل بندی میلگردها دو روش وجود دارد؛ اینکه میلگردها را به  صورت شاخه ای و یا به صورت کلاف بندیل بندی کنیم. اما این روش تقسیم بندی بر اساس چه مبنایی است؟ در پاسخ باید گفت که بندیل‌بندی میلگردها به صورت شاخه‌ای یا کلاف، بستگی به قطر میلگرد و گرید فولاد به کار رفته در ساخت آن دارد. میلگردها با توجه به خاصیت شکل پذیری، آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی آنها نظیر سختی، از ۳ نوع فولاد ساخته می‌شوند:

 
  • فولاد نرم با آنالیز S240
  • فولاد نیمه سخت با آنالیز S340 و S400
  • فولاد سخت با آنالیز S500
 

با توجه به این تقسیم بندی، میلگردهای دارای قطر 12 میلی متر و کمتر از آن، از گریدهای S240 ، S340 و S400  ، به هر دو صورت شاخه ای و کلاف بسته بندی شده اما میلگردهای دارای قطر 14 میلی متر و بیشتر مربوط به همین گریدها، تنها به صورت شاخه ای بسته بندی می شوند. ضمن اینکه میلگردهای گرید S500 نیز فقط به روش شاخه ای بسته بندی می شوند.

   

اطلاعات مندرج بر روی بندیل میلگرد

پس از سفارش میلگرد و هنگام تحویل این محصول، باید مشخصات درج شده بر روی هر دو پلاک فلزی موجود بر روی آن مورد توجه قرار گیرد تا از کیفیت و صحت اعتبار کالای خریداری شده اطمینان حاصل شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که این پلاک ها قابل مخدوش شدن نباشند و دیگر اینکه کاملا خوانا باشند. علامت اختصاری میلگرد را بخوانید. اطلاعات مندرج بر روی پلاک های میلگرد به شرح زیر است:

 
  • نوع میلگرد
  • نمره میلگرد که شامل قطر اسمی آن است
  • شماره بسته
  • وزن هر بسته
  • طول بسته
  • شماره ذوب
  • تاریخ تولید
  • کارگاه نورد
  • علامت استاندارد ملی ایران
  • نام کارخانه سازنده
  • نشانه تاییدیه کنترل کیفیت از سمت کارخانه
  اطلاعات مندرج بر روی بندیل میلگرد  

وزن هر بندیل میلگرد چقدر هست ؟

وزن هر بندیل میلگرد مربوط به کارخانه های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و به تعداد و قطر شاخه های میلگرد موجود در آن بستگی دارد. به عنوان مثال، وزن میلگرد 8 میلی متری ذوب آهن اصفهان 5 کیلوگرم است و میلگرد 16 میلی متری نیز 20 کیلوگرم وزن دارد.

 

هر بندیل میلگرد ذوب آهن اصفهان بین 4.5 تا 5 تن وزن دارد و سایر کارخانجات نظیر بافق یزد، نیشابور، کاشان، حسن رود و ... وزن بندیل هایشان بین 2 تا 2.5 تن است. البته وزن میلگردها باید مطابق با استاندارد جهانی موجود در جدول اشتال میلگرد باشد؛ که در این جدول سایر اطلاعات مربوط به میلگرد نظیر سایز، وزن، سطح مقطع و ... به صورت دقیق تعین شده است. همچنین مانند وزن میلگرد، قیمت آن هم برای هر شاخه متفاوت است.

   

هر بندیل میلگرد چند شاخه است ؟

کارخانه ها می تواند میلگرد خود را با ابعاد متفاوت تولید کند اما این ابعاد برای هر نوع میلگرد باید ثابت و مشخص باشد؛ چون با دانستن وزن میلگرد ها در هر بندیل و تقسیم مقدار وزن آنها بر وزن هر شاخه، می‌ توان به تعداد شاخه های میلگرد در هر بندیل پی برد. یا بالعکس، از حاصل ضرب تعداد شاخه ها در وزن هر شاخه، می توان به وزن کلی بندیل رسید.

 

بنابراین وزن بندیل ها برای هر کارخانه باید همیشه ثابت و مشخص باشد و در واقع از استانداردهای منحصر به فرد همان کارخانه که در مشخصات محصول ذکر شده است و روی پلاک های هر بندیل نیز موجود است، تبعیت کند. قیمت میلگرد تمام برندهای موجود در بازار را در این صفحه مشاهده نمایید.

 

هر بندیل میلگرد 12 چند شاخه است

به عنوان مثال، وزن هر بندیل مربوط به کارخانه ذوب آهن اصفهان، حدود 4.7 تن در نظر گرفته شده است؛ بنابراین وقتی یک بندیل میلگرد 12 داشته باشیم، با توجه به اینکه وزن هر شاخه در استاندارد ذوب آهن 10.5 کیلوگرم است، پس در هر بندیل میلگرد 12 از این کارخانه، تعداد 447 شاخه وجود خواهد داشت. مشاهده قیمت میلگرد اصفهان.

 

هر بندیل میلگرد 14 چند شاخه است

این تعداد برای میلگرد 14 که وزن آن 15 کیلوگرم است به 313 شاخه می رسد. در صورتی که دیگر کارخانه ها مانند بافق یزد، نیشابور، کاشان، حسن رود و ... وزن بندیل هایشان بین 2 تا 2.5 تن بوده و بالطبع تعداد شاخه های آنها نیز با توجه به وزن مخصوص هر شاخه متفاوت می شود. مشاهده قیمت میلگرد شاهین بناب

   

نحوه بارگیری بندیل ها

نحوه بارگیری و شرایط نگهداری میلگرد، مرحله آخری است که در فرآیند سفارش و تحویل میلگرد باید به‌ دقت مورد توجه قرار گیرد. هر کارخانه با توجه به وزن و تعداد شاخه های موجود در هر بندیل، به منظور بارگیری، از تعداد مشخصی تسمه و خاموت برای بسته بندی میلگردها استفاده می کند تا جابجایی و بارگیری آنها راحت تر انجام شود. در همین راستا، به منظور اطمینان بیشتر، محاسبه وزن بار دریافتی و مقایسه آن با وزن مندرج در فاکتور، الزامی است.

 

نحوه بارگیری بندیل های میلگرد

   

سوالات متداول

1. بندیل چیست ؟

قطعه ای جهت بسته بندی و حفاظت پروفیل های با قطر کم است که در صورت استفاده برای میلگرد، به آن بندیل میلگرد اطلاق می شود.

 

2. انواع بندیل میلگرد کدام اند ؟

بندیل ها حاوی دو نوع فلزی و پلاستیکی هستند.

 

3. هر بندیل میلگرد چند تن است ؟

بسته به اینکه میلگرد محصول کدام کارخانه است، وزن هر بندیل آن متفاوت است. وزن بندیل اکثر کارخانجات بین 2 الی 2.5 تن بوده و این مقدار برای ذوب آهن اصفهان بین 4.5 تا 5 تن است.

 

4. هر بندیل میلگرد چه تعداد است ؟

با توجه به قطر میلگردهای موجود در هر آنها و وزن این میلگردها، این مقدار برای میلگرد 12 میلی متری، 447 شاخه و برای میلگرد 14 میلی متری نیز 313 شاخه است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.