02142214

آلومینیوم آلوداین

آلوداین ، به عنوان یک پوشش شیمیایی شناخته میشود. آلوداین یک پوشش تبدیلی کرومات است که برای آماده سازی سطوح آلومینیومی برای مصارف معماری استفاده می شود. قبل از پرداخت سطح آلومینیوم ، باید همیشه از عملیات صحیح شیمیایی استفاده شود تا این پوشش بتواند پیوند قدرتمندی با سطح فلز ایجاد کند و از خرابی زودرس پیوند جلوگیری کند.

پوشش‌دهی تبدیلی کرومات نوعی عملیات است که در آن از روش شیمیایی و الکترو شیمیایی استفاده می‌شود. در این روش فلزات توسط اسید کرمیک، کرمات یا دی کرمات پوشش‌دهی می‌شوند. پوششهای کروماتیکی روی سطح فلز، زمانی ایجاد می شود که فلز وارد  محلول آبی اسید کرومیک ، نمک های کروم مانند سدیم یا کرومات پتاسیم یا دی کرومات ، اسید هیدروفلوئوریک یا هیدروفلوریک شود.

این پوشش‌ها در رنگهای متنوعی تولید میشوند. از پوششهای بسیار روشن به دست آمده برای فلزات روی و كادمیوم ، كه ظاهر نیكل و كروم روشن را شبیه سازی می كنند ، تا خاکستری كه اغلب برای تجهیزات نظامی استفاده می شود. پوشش های کرومات یک سطح غیر متخلخل عالی برای تمام رنگ هایی که چسبندگی مولکولی خوبی دارند فراهم می کند.

 

روکش شیمیایی آلوداین چگونه کار می کند؟

آلوداین به عنوان یک پوشش تبدیلی شیمیایی ، برای تغییر اساسی ویژگیهای شیمیایی سطح عمل می کند. این امرسبب میشود که آلومینیوم دربرابر خوردگی و زنگ زدگی کمتر مستعد باشد. البته این امر سبب توانایی بیشتر آن برای ایجاد پیوند با سطح فلز نیز می شود. این پیش عملیات از طریق فرایندی به نام غیرفعال سازی، به این اهداف دست می‌یابد. در این فرایند سطح فلز کمتر مستعد اکسیداسیون توسط آب و هوا میشود.

آلومینیوم که تحت عملیات روکش شیمیایی قرار بگیرد، به احتمال خیلی کم به مرور زمان دچار زنگ زدگی می‌شود. بنابراین انتظار می رود مدت زمان بیشتری طول عمر داشته باشد.

 

طبقه بندی روکش شیمیایی و پوشش کرومات

کلاس 1: این کلاس از سایر پوشش‌ها بسیار ضخیم تر و همچنین تیره تر است. این گرید محافظت در برابر خوردگی بالایی را برای موارد نشده فراهم می کند. همچنین باعث بهبود چسبندگی سیستم رنگ آمیزی روی آلومینیوم و آلیاژهای آن می شود. در صنعت نظامی از پوشش مقاوم در برابر مواد شیمیایی CARC) ) بر روی طیف گسترده ای از وسایل نقلیه و تجهیزات به عنوان محافظت اضافی در برابر عوامل شیمیایی استفاده می کند.

کلاس 3: این کلاس از پوشش تبدیلی دو هدف دارد: نه تنها برای محافظت در برابر خوردگی بلکه برای کاهش تداخل با هدایت الکتریکی طراحی شده است. این روکش ها معمولاً از کلاس 1A نازک تر بوده و وزن کمتری دارند. رسانایی آلودین از نظر فنی اصطلاح نادرست است زیرا خود پوشش رسانا نیست. در عوض ، پوشش کلاس 3 به اندازه‌ای نازک است که به آلومینیوم این امکان را می دهد تا رسانایی خود را حفظ کند.

 

چگونه از آلومینیوم در برابر خوردگی محافظت کنیم؟

تغییرات در خلوص یا کیفیت کلی مواد ، بر ظاهر نهایی پس از مراحل فرآیند آلودین تأثیر می گذارد. کلاس روکش شیمیایی روی کرومات تأثیر خواهد گذاشت: روکش شمیایی  کلاس1 ضخیم تر و تیره تر از فیلم شیمیایی  کلاس 3 است که سبک تر و باریک تر میباشد.

مراحل آماده سازی پوشش های تبدیلی کرومات نیز مهم است. شستشوی ناکارآمد می تواند به آلوده شدن مخازن منجر شود. فعال سازی نامناسب اسید یا سطح pH در مخازن می تواند کیفیت نتایج را کاهش دهد.

 

مزایای آلودین

آلودین در مقایسه با انواع دیگر تکنیک های غیرفعال سازی مزایای عمده ای دارد. به عنوان مثال ، آندایزینگ ، یک پوشش اکسید ضخیم تر به مراتب روی سطح جسم ایجاد می کند. اگرچه این تکنیک سبب دوام و طول عمر فلز میشود، اما باعث افزایش حجم جسم و تغییر ابعاد آن می شود. به عنوان مثال ، سوراخ های پیچ کوچکتر خواهند بود ، بنابراین ممکن است مورد دیگر با اجزای دیگر فیت نباشد. یکی دیگر از فواید روکش شیمیایی این است که مانع از هدایت الکتریکی در قسمت هایی می‌شود که برای عبور جریان لازم هستند .

 

چه زمانی از الوداین استفاده می شود؟

پوشش های تبدیل کرومات به طور کلی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی فلز مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر پوشش های تبدیلی به آرامی در آب حل می شوند و محافظت محدودی در این محیط ایجاد می کنند. با این حال ، آنها در جوهای دریایی و در محیطهای با رطوبت بالا محافظت عالی دارند. محافظت شده توسط پوشش های کرومات به طور مستقیم با ضخامت تا یک نقطه خاص افزایش می یابد.

پوشش شیمیایی بسته به اندازه و شکل جسم ممکن است با غوطه ور کردن، اسپری کردن و یا توسط فرچه اعمال شود. این پوشش تزئینی نبوده بلکه به دلیل خصوصیات محافظتی آنبه روکش فلزی ترجیح داده می‌شود. از جمله کاربردهای آلوداین در مصارف دریایی و نظامی ، حمل و نقل هوایی و صنعتی بکار میباشد.

 

کاربرد آلوداین در هوافضا

 حرکت هواپیما با سرعت بسیار بالایی صورت میگیرد. سرعت زیاد همراه با گازهای جوی در ارتفاعات بسیار زیاد به خوردگی قطعات هواپیما کمک می کند. در نتیجه حداکثر محافظت برای تمامی قسمت های هواپیما لازم است. حتی عبور از ابرها می تواند باعث خوردگی قطعات هواپیما شود. به همین دلیل از این روش برای محافظت از بدنه آلومینیومی هواپیما اسفاده میشود. از پوشش های تبدیل کرومات بر روی بدنه هواپیما ، کمک فنر ، لبه های جانبی و چرخشی ، دنده های فرود و سیستم های کنترل پرواز مانند سیستم های دکل و قطعات پره.

دریایی / نیروی دریایی: زیردریایی بزرگ و کوچک باید تا حد امکان در برابر خوردگی مقاوم باشند. فضای داخلی قایق و قطعات مکانیکی آن ممکن است در اثر معرض آسیب های آب قرار بگیرند. این مورد در قایق هایی که در آب شور قرار دارند بیشتر است. پوشش تبدیلی این امکان را به قطعات میدهد  تا در برابر آب شور و خورنده مقاومت کنند.

صنعت برق: متخصصین برق وقتی از پوشش تبدیلی برای سطوح سیم استفاده می کنند ، از مقاومت در برابر خوردگی سیم محافظت می کنند. این کار به طولانی تر شدن عمر و عملکرد سیم ها کمک می کند. پوشش های آلوداین در صنعت برق نه تنها باعث محافظت در برابر خوردگی سیم شده بلکه سبب کاهش تلفات رسانایی الکتریکی می شوند.

 

فرآیند Chromating نوع 1 (معمولاً 9 مرحله‌ای)

فرایند کروماته کردن (آلوداین) طی 9 مرحله انجام میشود:

  1. تمیز کردن: یک شستشوی عمومی در محلول پاک کننده، به عنوان یک مرحله قبل از فرآیند انجام می شود. این تضمین می کند که قبل از شروع روکش، خاک ، چربی و سایر مواد باقیمانده از مراحل تولید یا بسته بندی قبلی ایجاد می شود. سپس آبکشی و مرحله خشک کردن صورت می گیرد.
  2. شستشو: بعد از اطمینان از جدا شدن هرگونه مواد شوینده قلیایی از قسمت موردنظر، آزمایش water-break-free انجام می شود.
  3. اچ کردن: اگر مناطقی وجود داشته باشد که از فیلم شیمی استفاده نشود ، با فرآیند اچ کردن میتوان آن مناطق را تحت پوشش قرار داد.
  4. شستشو
  5. Deox   : مرحله بعدی دی اکسید کردن اتفاق می افتد تا مواد اضافی و اکسیدها ، آلاینده ها و مواد شیمیایی از بین برود.
  6. شستشو: هر نوع محلول deox را جدا کنید.
  7. فرایند روکش دهی : فرآیند تبدیل سطح زمانی اتفاق می افتد که آلومینیوم در مخزن غوطه ور شود. پوشش تبدیلی کرومات بلافاصله اعمال می شود. مدت زمانی که فلز در حالت غوطه ور باقی می ماند براساس روش کاربرد ، ترکیب روکش و ترکیب و اندازه خود فلز متفاوت است.
  8. شستشو
  9. آبکشی گرم
 

فلزات قابل پوشش‌دهی با کرومات

انواع فلزات و روكش هاي فلزي الكتريكي از جمله روي ، كادميوم ، منيزيم و آلومينيوم مي توانند با روکش كروماتي پوشش داده شوند. وقتی این پوشش به طور مستقیم روی فولاد و آهن اعمال شود، با آنها سازگار نیست. اما برای رسیدن به دوام و محافظت بیشتر در برابر خوردگی ، می توان این روکش را برای فولاد روی اندود استفاده کرد. در بسترهای آهنی ، برای بهبود دوام آن می توان یک پوشش تبدیلی کرومات را به پوشش تبدیلی فسفات اضافه کرد.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.