02142214

مشخصات فنی و کاربرد گریدهای ورق A285

ورق A285 یکی از اعضای خانواده ورق سیاه است که به دلیل برخورداری از استحکام مناسب و قابلیت تحمل دمایی بالا تا 585 درجه سانتی‌گراد، کاربرد فراوانی در ساخت انواع مخزن دارد. به همین دلیل به آن ورق حرارتی نیز گفته می‌شود. این محصول در گریدهای مختلفی در بازار موجود است که در خواص شیمیایی و مکانیکی متفاوت از یکدیگر هستند. برای اینکه بدانید کدام یک از انواع گریدهای ورق A285 برای مصارف موردنظر شما مناسب است، باید با انواع این گریدها و مشخصات فنی آن‌ها بیشتر آشنا شوید. ضمن اینکه، قیمت ورق A285 نیز تحت تأثیر این عوامل قرار دارد و برای یافتن ارزان‌ترین ورق A285 در بازار که کیفیت مطلوبی هم داشته باشد، باید با تمامی جنبه‌های فنی تا کاربردی این محصول آشنا شوید.

   

مهم ‌ترین گریدهای ورق A285

ساخت مخزن با ورق فولادی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صنایع مختلف است. به دلیل تنوع بالای مخازن فولادی از مخازن ذخیره گرفته تا مخازن تحت‌فشار و بحرانی، استفاده از متریال صحیح و استاندارد در طراحی و ساخت آن‌ها ضرورت دارد؛ تا این تجهیزات با خواص و کاربردی که برایش طراحی‌شده‌اند بیشترین سازگاری را داشته باشند. یکی از رایج‌ترین متریال‌های مورداستفاده در ساخت این مخازن، انواع گریدهای ورق A285 هستند. اما از بین گریدهای این محصول کدام یک برای چنین منظوری مناسب‌تر است؟ پاسخ چنین پرسشی در شناخت کامل مشخصات فنی و کارایی گریدهای ورق ASTM A285 نهفته است.

 

رایج‌ترین گریدهای ورق A285 عبارت‌اند از:

  • ورق A285 گرید A
  • ورق A285 گرید B
  • ورق A285 گرید C
استفاده از ورق A285 در ساخت مخازن ذخیره    

خواص و کاربرد انواع گریدهای ورق A285

همان‌طور که اشاره شد، ورق a285 در گریدهای A، B و C در بازار موجود است. این نوع نام‌گذاری به ترکیب شیمیایی این گریدها و میزان کربن موجود در آن‌ها مربوط می‌شود. هرچه میزان کربن در ترکیب شیمیایی گرید این نوع فولاد بیشتر باشد، شماره گرید بالاتر خواهد بود. به عبارتی، ورق A285 grade A دارای کمترین میزان کربن و ورق A285 grade C بیشترین میزان کربن را داراست.

ترکیب شیمیایی انواع گریدهای ورق A285  

تفاوت در میزان کربن موجود در ساختار این ورق‌ها تنها به تفاوت در نام‌گذاری آن‌ها منجر نشده بلکه خواص مکانیکی، قابلیت جوشکاری و قیمت این گریدها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. هرچه میزان این عنصر در ترکیب شیمیایی ورق A285 بیشتر باشد، استحکام تسلیم و استحکام تسلیم ورق بیشتر خواهد بود و متناسب با آن نیز از میزان تغییر شکل این محصولات کاسته می‌شود.

خواص مکانیکی انواع گریدهای ورق A285  

علاوه بر این، کربن بیشتر به معنای سختی و تردی بیشتر است و این یعنی جوشکاری ورق A285 گرید C سخت‌تر از گرید A است. چراکه نسبت به تشکیل ترک‌ها حساس‌تر است. بااین‌حال میزان کربن موجود در ساختار ورق a285 گرید C، یعنی 0.28، درصد در محدوده استاندارد و مجاز قرار داشته و جوشکاری ورق A285 را با محدودیت روبرو نمی‌کند. به دلیل برخورداری از بیشترین میزان استحکام و نیز قابلیت جوشکاری مناسب، ورق A285 گرید C محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین گرید در بازار است.

 

با در نظر گرفتن موارد یادشده، هرچه میزان کربن و درنتیجه خواص مکانیکی ورق افزایش می‌باید، بر قیمت آن افزوده می‌شود. از طرفی، میزان عرضه و تقاضا نیز مستقیماً بر قیمت این محصولات اثرگذار است. به دلیل اینکه ورق A285 Gr C بهترین گرید این ورق است، تقاضا برای آن بالاتر از سایر گریدهاست و ازاین‌رو قیمت آن گران‌تر است.

   

مقایسه استانداردهای ورق A285

استفاده از جدول استاندارد ورق ‌های فلزی در شناخت و جایگزینی ورق‌های مختلف به‌جای یکدیگر بسیار ضروری است. فرض کنید در الزامات طراحی مخزن موردنظر شما به استفاده از ورق‌های P235GH یا SPV 24 اشاره شده باشد. ازآنجایی‌که این نوع نام‌گذاری‌ها چندان رایج نیستند، برای تهیه و خرید این گریدها باید اول آن‌ها را بر اساس استانداردهای رایج و موجود معادل‌سازی کنید. برای اینکه بتوانید معادل گریدهای مختلف یک محصول را بیابید، لازم است تا از جدول تبدیل استانداردها استفاده نمایید. در جدول زیر گریدهای معادل فولاد A285 در استانداردهای رایج دیگر آورده شده است.

معادل ورق A285  

جمع‌بندی

ورق A285 یکی از رایج‌ترین متریال‌های مورداستفاده در ساخت انواع مخازن فولادی است. این محصول دارای سه نوع گرید رایج با عناوین ورق A285 گرید A، B و C است. این گریدها بر اساس میزان کربن موجود در ساختار آن‌ها نام‌گذاری می‌شوند؛ بدین‌صورت که گرید A کمترین میزان کربن و گرید C بیشترین مقدار کربن را داراست. در بین آن‌ها، ورق A285 Grade C بهترین خواص مکانیکی را داشته و از قابلیت جوشکاری و تغییر فرم مطلوبی نیز بهره می‌برد. به همین دلیل پرفروش‌ترین گرید این ورق محسوب شده و ازآنجایی‌که تقاضا برای آن بالاست، گران‌تر از سایر گریدها نیز هست.

 

سؤالات متداول

1- معادل فولاد A285 در استاندارد DIN چیست؟

این ورق در گریدهای A، B و C معادل فولاد HIHH طبق استاندارد DIN 17155 است.

 

2- آیا می‌توان از فولاد A516 به‌ جای فولاد A285 استفاده کرد؟

بله؛ فولاد A516 گرید 55 معادل فولاد A285 در گریدهای A تا C است.

 

3- گران‌ترین گرید در بین انواع گریدهای ورق A285 کدام است؟

ورق A285 gr c به دلیل برخورداری از قابلیت جوشکاری و فرم دهی مناسب و نیز استحکام بالاتر، گران‌تر از سایر گریدهاست.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.