02142214

انواع ورق مناسب برای ساخت کانال کولر

سیستم سرمایشی و کولر یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که هر خانه‌ای در فصول گرم به آن نیاز دارد. کولرها از بخش‌های مختلفی مانند بدنه، کانال، موتور، پمپ و ... تشکیل شده‌اند. برای یک نتیجه مناسب هریک از این اجزا باید به صورت صحیح و مناسب راه اندازی شوند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کولر ورق کانال کولر و جنس آن است. وظیفه کانال کولر رساندن هوای خنک از موتور به فضای داخلی است و استفاده از متریال مناسب برای این بخش باعث بهبود عملکرد کولر شده و دوام آن را بالا می‌برد. در این مقاله، به صورت تخصصی به موضوع ورق کانال کولر می‌پردازیم.

 

معرفی کانال کولر

در کنار سرویس و بررسی بخش‌های مختلف کولر از جمله تنظیم پمپ، تعویض پوشال، بررسی لوله‌ها و ترمیم نشتی‌ها باید به مسیر کانال کولر نیز دقت کنید و در صورت نیاز برای تعمیر آن اقدام کنید. برای اینکه کانال کشی مربوط به کولر را تغییر دهید، باید با توجه به شرایط ساختمان، ورق کانال کولر را انتخاب کنید. البته برای این منظور باید با انواع ورق کانال کولر، جنس و دیگر مشخصات آن آشنا باشید. چرا که امروزه از مصالح مختلفی برای کانال کولر استفاده می‌کنند. تنوع جنس کانال کولر از ورق‌های گالوانیزه در گذشته تا پارچه‌های ضخیم در حال حاضر را شامل می‌شود. برای اینکه بدانید کدام گزینه برای کانال کولر هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت مناسب‌تر است با ما همراه شوید.

 

انواع ورق کانال کولر

ورق‌های کانال کولر باید از مشخصاتی شامل بهبود سرعت حرکت باد، مقاومت در برابر خوردگی، کاهش انتقال دما با محیط، کاهش انتقال صدا و دوام بالا برخوردار باشند. ورق کانال کولر با توجه به اقلیم، ساختمان و نیازهای تأسیساتی دارای انواع زیر است:

 

ورق کانال کولر گالوانیزه

ورق کانال کولر گالوانیزه همان ورق‌های فولادی هستند که در فرایند گالوانیزاسیون و توسط فلز "روی" پوشش داده می‌شوند تا در برابر انواع خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم شوند. قیمت ورق گالوانیزه، دوام و طول عمر بالا از مهم‌ترین مشخصات این محصول است. ورق گالوانیزه به دلیل سطح صیقلی و صاف خود باعث بهبود سرعت انتقال باد و کاهش انتقال صدا در محیط می‌شود.

 

ورق کانال کولر آلومینیوم

آلومینیوم به دلیل دوام بالا در عین سبکی از پرکاربردترین فلزات در صنایع به شمار می‌رود. ورق کانال کولر آلومینیوم از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است و می‌تواند در برابر زنگ‌زدگی مقاومت کند. هم‌چنین انعطاف‌پذیری این ورق‌ها بالاتر از ورق‌های فولادی است.، محصولات فلکسیبل (flexible) نیز از جنس آلومینیوم بهبود یافته با مشخصات نصب سریع و آسان، کارایی بهتر، وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالا هستند که برای کانال کولر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل نیاز این محصول به عایق‌بندی هزینه اجرای آن گران‌تر از دیگر روش‌ها است.

ورق مناسب برای کانال کولر

ورق کانال کولر فایبرگلاس

فایبرگلاس یکی از جدیدترین مصالح موجود در بازار است که در بسیاری از صنایع از خودروسازی گرفته تا ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق کانال کولر فایبرگلاس به دلیل مقاومت در برابر انواع خوردگی ناشی از رطوبت و حتی مواد شیمیایی و دوام بالا در عین سبکی یکی از گزینه‌های مناسب برای ورق کانال کولر به شمار می‌رود. هرچند برای استفاده از این مصالح باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

ورق کانال کولر

ورق کانال کولر پلیمری

مواد پلیمری به دلیل سبکی وزن، دوام بالا، اجرای سریع و مقاومت در برابر پوسیدگی جزو مصالح پرکاربرد در ساختمان‌سازی به شمار می‌روند. از این رو ورق کانال کولر پلیمری می‌تواند با توجه به نیاز و شرایط پروژه یک گزینه مناسب باشد.

 

ورق کانال کولر ایزوله

ورق کانال کولر ایزوله به دلیل برخورداری از لایه‌های عایق حرارتی باعث بهینه شدن راندمان کولر شده و از هدر رفتن گرمای کولر با دمای محیط جلوگیری می‌کند. البته شما با عایق کردن دیگر ورق‌های کانال کولر نیز می‌توانید راندمان کولرتان را بالا ببرید.

 

الیاف پارچه‌ای کانال کولر

الیاف پارچه‌ای به دلیل وزن بسیار سبک، مقاومت مناسب و قیمت به‌صرفه برای کانال کولر استفاده می‌شود. عدم مقاومت در برابر گسترش آتش و هم‌چنین کاهش سرعت جریان باد و کم شدن راندمان کولر از معایب این متریال به شمار می‌رود. البته این معایب با تولید الیاف پارچه‌ای ضد حریق و با بافت های اصلاح شده تا حدود زیادی رفع شده‌اند.

 

بهترین ورق برای کانال کولر

ورق گالوانیزه از دیرباز به‌عنوان بهترین ورق برای کانال کشی کولر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دوام و ماندگاری بالا برای سال‌های طولانی و قابلیت تعمیر نقطه‌ای و نگهداری آسان از دلایلی است که این محصول را به قدیمی‌ترین و بهترین انواع ورق کانال کولر تبدیل کرده است. البته برند تولیدکننده ورق گالوانیزه یک عامل مهم در تعیین کیفیت این ورق‌ها به شمار می‌رود. کارخانه‌های مختلف برای تولید ورق گالوانیزه، مشغول به فعالیت هستند که از جمله می‌توان به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، ورق گالوانیزه کاشان، کارخانه صنایع هفت الماس، کارخانه تاراز چهارمحال و کارخانه فولاد خودرو شهرکرد اشاره کرد. ورق‌های گالوانیزه در عرض استاندارد 1 یا 1.25 متر و ضخامت 0.5 تا 1.5 میلی‌متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

 

بهره‌وری سرمایشی در کانال کولر گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه کانال کولر در ضخامت‌های 0.5، 0.6، 0.8، 1، 1.25 و 1.5 میلی‌متر موجود هستند که باید متناسب با نیازهای فنی و محیطی پروژه انتخاب شود. دقت کنید هر چه ضخامت ورق گالوانیزه بیشتر باشد مقاومت و دوام کانال بیشتر شده و هم‌چنین اتلاف انرژی در سیستم تهویه کمتر می‌شود. درنتیجه بهره‌وری سیستم سرمایشی از راندمان کمتری برخوردار خواهد شد. هم‌چنین با عایق‌کاری مناسب ورق کانال کولر گالوانیزه می‌توانید هدر رفت انرژی را به کمترین میزان ممکن کاهش دهید و مقاومت در برابر پوسیدگی را هم بیشتر کنید.

 

انواع ورق کانال کولر از نظر شکل

ورق‌های کانال کولر از نظر شکل به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

 

ورق کانال کولر مربع و مستطیلی

این شکل از کانال کولر از ساده‌ترین و رایج‌ترین انواع است که برای انواع سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته وجود زاویه‌های نود درجه در این کانال مساحت بیشتری را اشغال می‌کند. هم‌چنین با افزایش اصطکاک باعث کاهش سرعت جریان هوا شده و هم‌چنین باعث ایجاد سر و صدا بیشتری در محیط می‌شود.

 

ورق کانال کولر دایره‌ای

اجرای کانال کولر دایره‌ای سخت از نوع مربعی و مستطیلی بوده و شرایط تعمیر و نگهداریان نیز دشوارتر است؛ اما به دلیل عدم وجود زوایا از نظر میزان مصرف مصالح با صرفه‌جویی همراه است. دارای سرعت بیشتری در جریان هوا بوده و افت فشار در آن بسیار کمتر انواع دیگر است. درنتیجه صدای بسیار کمتری تولید می‌کند و باعث افزایش بهره‌وری سرمایشی سیستم می‌شود. البته هزینه اجرای کانال کولر دایره‌ای گران‌تر می‌شود.

 

سخن پایانی

انواع ورق کانال کولر باید با توجه به شرایط و نوع ساختمان و هم‌چنین اقلیم مورد نظر انتخاب شود. ورق گالوانیزه یکی از قدیمی‌ترین مصالح برای ساخت کانال کولر است که در هنگام خرید ورق باید به برند، ضخامت و کیفیت ظاهریان بیشتر توجه کنید. هرچه ضخامت ورق بیشتر شود دوام و مقاومت کانال بیشتر شده و هم چنین میزان هدررفت سرمایشی نیز کاهش می‌یابد. استفاده از عایق‌کاری یکی از روش‌های مؤثر در بهبود عملکرد سیستم‌های سرمایشی ساختمان به‌ویژه ورق گالوانیزه در کانال کولر به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.