02142214

بررسی تفاوت ‌های ناودانی پرسی و فابریک از تولید تا کاربرد

شاید افراد محدودی وجود داشته باشند که در هنگام خرید یک محصول به روش تولید آن توجه کنند. خصوصاً اگر محصول موردنظر یک مقطع فولادی باشد. مگر چه کسی حوصله‌اش می‌کشد تا در مورد روش ذوب ریزی، نوردکاری، شکل‌دهی و غیره که نیاز به دانش متالورژی دارد بپرسد؟! قطعاً هیچ‌کس! ولی اگر بدانید که روش تولید تا چه اندازه می‌تواند بر خواص، ظاهر و مهم‌تر از همه قیمت محصول تأثیر بگذارد، قطعاً شما هم به دنبال دانستن آن‌ها بودید. ناودانی‌ها یکی از محصولاتی هستند که افراد کمی از نحوه تولید آن‌ها اطلاع دارند. اگر هم اطلاع دارند، تفاوت انواع آن‌ها را نمی‌دانند. در این مقاله شما را با تفاوت ناودانی پرسی و فابریک به‌عنوان دو روش اصلی تولید انواع ناودانی‌ها آشنا خواهیم کرد.

   

مقایسه ناودانی پرسی و فابریک

ناودانی‌ها با معیارهای متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند که یک نمونه از آن، طبقه‌بندی آن‌ها بر اساس روش تولید است. ازآنجایی‌که روش تولید بر خواص ناودانی تأثیر مستقیم می‌گذارد، اینکه ناودانی به چه روشی تولید می‌شود و اینکه بهترین روش برای تولید آن کدام است اهمیت می‌یابد. خواص نیز کاربرد و قیمت ناودانی را تعیین می‌کند. بنابراین، لازم است تا برای بهینه‌سازی خواص و صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت که قیمت تمام‌شده ناودانی را تعیین می‌کنند، روش تولید آن بهینه‌سازی شود.

بر اساس روش تولید، ناودانی‌ها به دو دسته ناودانی پرسی و ناودانی فابریک تقسیم می‌شوند. در ادامه هر یک از این روش‌ها را با جزئیات بیشتر موردبررسی قرار می‌دهیم تا مشخص شود کدام روش بهتر است.

 

تولید ناودانی به روش پرسی

در این روش، ناودانی‌های فولادی از طریق پرس کردن ورق‌های فولادی در دمای محیط تولید می‌شوند. این ورق‌ها می‌توانند از نوع ورق سیاه، ورق گالوانیزه و یا ورق استیل باشند که به ترتیب منجر به تولید ناودانی‌های فولادی معمولی، ناودانی گالوانیزه و ناودانی استیل می‌شوند.

مشخصه‌های اصلی ناودانی پرسی شامل لبه‌های گرد و ضخامت کمتر ناودانی در محل اتصال بال‌ها به جان است. ضمن اینکه، این روش منجر به تولید محصولاتی با دقت ابعادی بالا می‌شود و سرعت تولید نیز در این حالت بالاست.

 

تولید ناودانی به روش فابریک

در این روش همان‌طور که از نام آن پیداست ناودانی به‌صورت یکجا شکل داده می‌شود و شکل فابریک آن پس از تولید دچار تغییر نمی‌شود. برای این منظور از روش نورد گرم استفاده می‌شود و ورق‌های فولادی پس‌ازاینکه به درجه حرارت بالای دمای تبلور مجدد رسیدند، توسط غلتک‌های نورد به شکل ناودانی‌های C و U درمی‌آیند.

 

مشخصه‌های اصلی ناودانی‌های فابریک شامل لبه‌های تیز و دقت ابعادی پایین می‌شود. اما ضخامت آن در قسمت‌های مختلف ازجمله محل اتصال بال‌ها به جان یکسان است. لازم به ذکر است که برای تولید ناودانی فابریک از روش نورد سرد هم می‌توان استفاده کرد که در این صورت دقت و تلرانس ابعادی محصول دقیق‌تر خواهد بود.

   

تفاوت ناودانی پرسی و فابریک چیست؟

برای اینکه بهترین نوع ناودانی را متناسب با کاربرد موردنیاز انتخاب کنید، باید از تفاوت‌های آن‌ها از جنبه‌های تولید و ساختاری تا تفاوت در خواص و قیمت آگاهی داشته باشید. در ادامه به تفاوت ناودانی پرسی و فابریک از جنبه‌های گوناگون اشاره خواهیم کرد.

 

تفاوت ناودانی پرسی و فابریک از نظر شکل و ظاهر

شاید در نگاه اول شکل و ظاهر ناودانی‌های پرسی و فابریک یکسان به نظر برسد. اما اگر با دقت بیشتری به سطح مقطع آن‌ها بنگرید، متوجه این تفاوت‌ها خواهید شد. ناودانی‌های پرسی دارای زاویه‌های داخلی گرد بوده و محل اتصال بال و جان آن‌ها ضخامت کمتری نسبت به دیگر نقاط دارد. هم‌چنین، این محصولات دقت ابعادی بیشتری دارند.

 

در مقابل، ناودانی‌های فابریک دارای زاویه‌های داخلی تیز هستند و تلرانس ابعادی آن‌ها از دقت کمتری برخوردار است. به دلیل اینکه این نوع ناودانی‌ها در دمای بالا نورد می‌شوند، ضخامت بال و جان آن‌ها حتی در محل اتصال این دو به یکدیگر برابر بوده و شکل مقطع آن‌ها به‌صورت C یا U است. ضمن اینکه، ناودانی‌های فابریک به دلیل قرارگیری در دمای بالا سطح تمام‌شده خشن‌تری نسبت به ناودانی‌های پرسی دارند. به همین دلیل نیاز به ماشین‌کاری دارند.

مقایسه ناودانی پرسی و فابریک  

تفاوت ناودانی فابریک و پرسی از نظر خواص

دیگر تفاوت ناودانی پرسی و فابریک خواص آن‌هاست که از روش تولید این مقاطع تأثیر می‌پذیرد. به دلیل اینکه ناودانی‌های پرسی در دمای محیط شکل داده می‌شوند، استحکام آن‌ها بیشتر از ناودانی‌های فابریک است که در دمای بالای 930 درجه سانتی‌گراد نورد می‌شوند. این امر به دلیل وقوع مکانیزم پالایش دانه‌ها در هنگام نورد گرم است. بدین‌صورت که دانه‌های ریزساختار فولادی در جهت‌های مختلفی جهت‌گیری کرده و استحکام را به اندازه نورد سرد که دانه‌بندی را در جهت نورد کشیده می‌کند، افزایش نمی‌دهد. بااین‌حال، در هر دو روش افزایش استحکام به دلیل وقوع ریزدانگی اتفاق می‌افتد اما خواص ناودانی پرسی بهتر از ناودانی فابریک است.

 

تفاوت ناودانی فابریک و پرسی در کاربرد

ناودانی‌های پرسی و فابریک ازنظر کاربرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. بااین‌حال، بهتر است در کاربردهایی که به استحکام بالاتری نیاز است، مانند ساختمان‌سازی، از ناودانی پرسی استفاده شود. ضمن اینکه، این نوع ناودانی به دلیل دقت ابعادی بالایی که دارد برای کاربردهای تزئینی مناسب‌تر است.

 

البته برای استفاده از ناودانی باید به وزن آن هم توجه شود. ناودانی‌ها از نظر وزن به دو دسته ناودانی سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. ناودانی‌های سبک عمدتا کاربردهای ساختمانی داشته و ناودانی‌های سنگین مصارف صنعتی دارند. شناخت تفاوت ناودانی سبک و سنگین در انتخاب و خرید آنها بسیار مفید خواهد بود.

تفاوت ناودانی فابریک و پرسی  

تفاوت قیمت ناودانی پرسی و فابریک

تا اینجا با مهم‌ترین تفاوت‌های ناودانی پرسی و فابریک آشنا شده‌ایم. اما مسئله این است که کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ قیمت یک محصول به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که شامل روش تولید، خواص، زیبایی ظاهری و کیفیت سطحی، سایز، ابعاد و وزن می‌شوند.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، ناودانی پرسی به دلیل تولید به روش سرد، از استحکام بالاتر، دقت ابعادی بیشتر و سطح تمام‌شده بهتری برخوردار است. به همین دلیل قیمت ناودانی پرسی مقداری بیشتر از ناودانی فابریک است. توجه شود که برای مقایسه ناودانی پرسی و فابریک از نظر قیمت باید سایز یکسان از این دو را موردبررسی قرار دهید.

   

ناودانی پرسی بهتر است یا فابریک؟

برای اینکه بین ناودانی‌های پرسی و فابریک بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید باید که به کاربردی که قرار است این مقاطع را برای آن خریداری کنید و نیز مشخصات فنی مطابق با الزامات طراحی توجه کنید. به‌طورقطع نمی‌توان گفت که ناودانی فابریک بهتر است یا ناودانی پرسی. اما می‌توان بر اساس زمینه کاربردی، بهترین نوع آن را انتخاب کرد که تناسب بیشتری با کاربرد داشته باشد.

 

ناودانی پرسی به دلیل کیفیت سطحی بهتر برای کاربردهای تزئینی و یا مواردی در ساختمان که بیشتر در معرض دید قرار دارند مناسب است. ناودانی فابریک نیز به دلیل قیمت ارزان‌تری که دارد برای وقتی‌که در تناژ بالا به این محصولات نیاز داریم مناسب هستند. البته به شرطی که از نظر استحکام پاسخگوی نیاز ما باشند. بااین‌حال، از هر دو نوع ناودانی پرسی و فابریک می‌توان در ساختمان‌سازی و کاربردهایی مانند ساخت چهارچوب در و پنجره، ساخت نمای ساختمان، ساخت قاب خودرو، استفاده به‌عنوان پشتیبان سقف و غیره استفاده کرد.

 

جمع‌بندی

ناودانی‌های پرسی و فابریک دو نمونه از انواع ناودانی‌ها هستند که بر اساس تفاوت درروش تولید، از یکدیگر متمایز می‌شوند. تفاوت ناودانی پرسی و فابریک در روش ساخت، سایر تفاوت‌های موجود بین آن‌ها نظیر تفاوت در شکل سطح مقطع، خواص، کاربرد و قیمت را به دنبال دارد. برای انتخاب و خرید ناودانی باید به این موارد یادشده توجه کنید و بهترین نوع ناودانی را متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

 

سؤالات متداول

1- تفاوت ناودانی پرسی و فابریک در چیست؟

ناودانی‌های پرسی و فابریک از نظر روش تولید، شکل سطح مقطع، خواص، کاربرد و قیمت متفاوت از یکدیگر هستند.

 

2- ناودانی پرسی بهتر است یا فابریک؟

برای انتخاب بهترین نوع ناودانی باید مشخصات فنی آن‌ها را با نیازهای طراحی پروژه خود تطابق دهید و سپس اقدام به خرید کنید.

 

3- ناودانی پرسی گران‌تر است یا ناودانی فابریک؟

ناودانی پرسی به علت استحکام بالاتر، دقت ابعادی بیشتر و سطح تمام‌شده باکیفیت‌تر، گران‌تر از ناودانی فابریک است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.