02142214

ارزان ترین میلگردها را از کدام کارخانه‌ ها بخریم؟

درست است که ایمنی در ساخت‌وساز حرف اول را می‌زند اما هزینه‌های پروژه نیز مهم است. چراکه اگر یک سازه بسیار مستحکم و استاندارد اما با مصالح گران بسازید، ممکن است به دلیل کمبود بودجه در میانه راه دچار مشکل شوید و به اتمام رساندن روند ساخت ممکن نباشد. اینجاست که خرید مصالح ارزان و درعین‌حال با کیفیت بالا باید در اولویت قرار گیرد. در مورد ساخت سازه‌های بتنی، میلگرد محصولی است که ممکن است بیشتر بودجه پروژه صرف آن شود. پس لازم است تا به سراغ ارزان ترین میلگرد بازار بروید. البته مجدداً تأکید می‌شود که شما باید ارزان ترین میلگردهایی که استانداردهای لازم را شامل می‌شوند و از کیفیت مطلوبی برخوردارند را خریداری کنید.

   

میلگرد ارزان بخریم یا نه؟

خرید یک کالای ارزان همیشه مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد اما به چه قیمتی؟ آیا می‌توان ایمنی و کیفیت را فدای قیمت ارزان‌تر کرد؟ هیچ کارفرمایی از اینکه هزینه‌های پروژه را به نحوی کنترل کند که کمبود بودجه اتفاق نیافتد، بدش نمی‌آید. در مورد ساخت ساختمان‌های اسکلت بتنی نیز چنین است. استفاده از میلگردهایی که ارزان باشند یک امر منطقی در روند ساخت محسوب شده اما آیا می‌توان در این مسیر از هر نوع میلگردی که صرفاً ارزان است استفاده کرد؟

 

باوجوداینکه هزینه همیشه برای مشتری یک فاکتور مهم محسوب می‌شود، اما ایمنی و دوام سازه همیشه در اولویت است. اما از آن‌طرف قضیه نیز باید گفت که اگر در ساخت ساختمان‌ها از مصالحی که خیلی گران هستند استفاده شود، قیمت تمام‌شده ساختمان برای قشر متوسط و رو به پایین جامعه مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. مثلاً اگر کسی در ساخت یک ساختمان بتنی سه‌طبقه، به‌جای میلگرد فولادی، از میلگرد استیل استفاده کند تا مشکل خوردگی میلگرد در بتن را حل کند و دوام و استحکام سازه را چندین برابر کند. طبیعتاً چنین سازه‌ای بسیار گران خواهد بود و امکان خرید آن برای افرادی که درآمد آن‌چنانی ندارند مقدور نیست (هرچند که به لطف آقایان، خرید یک خانه معمولی هم برای کسی مقدور نیست چه برسد به خانه‌ای که با میلگرد استیل ساخته شده باشد!)

 

در چنین مواقعی، باید یک توازن بین کیفیت و قیمت میلگرد برقرار شود تا هم ایمنی و استحکام سازه تضمین شود و هم خرید آن صرفه اقتصادی داشته باشد. برای این منظور، باید ارزان ترین میلگرد بازار که از کیفیت مطلوبی برخوردار است را شناسایی کرده و مورد ارزیابی قرار دهید.

   

ارزان ترین میلگرد بازار کدام است؟

برای اینکه مشخص کنیم ارزان ترین میلگرد بازار کدام است، باید معیارهای یکسانی را برای فیلتر کردن آن‌ها در نظر بگیریم. به‌عنوان‌مثال، میلگردها باید طول، سایز و جنس یکسانی داشته باشند تا بتوان مقایسه قیمت صحیحی بین آن‌ها انجام داد. با در نظر گرفتن موارد یادشده، می‌توان گفت که میلگردهای ابهر، ابرکوه، آریا ذوب، پرشین فولاد و فایکو ارزان ترین میلگردهای موجود در بازار هستند.

 

حال شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که معیارهای یادشده باید در چه محدوده‌ای قرار گیرند تا گفته شود یک میلگرد ارزان است؟ این محدوده را جدول اشتال و جدول وزنی میلگرد تعیین می‌کنند. میلگردهایی که ارزان هستند معمولاً وزن کمتری نسبت به میلگردهایی که دقیقاً مطابق با جدول اشتال تولید می‌شوند، دارند. وزن کمتر میلگرد به این معناست که این محصول قادر نیست بارهای خیلی زیادی را تحمل کند. پس آیا میلگردهایی که ارزان‌اند غیراستاندارد هستند؟

 

در پاسخ باید گفت که بااینکه تمام کارخانه‌ها محصولات میلگرد خود را دقیقاً مطابق با وزن جدول اشتال تولید نمی‌کنند، اما هر تولیدکننده استانداردهای مخصوص به خود را دارد. این استانداردها می‌تواند بین‌المللی یا ملی باشند. بنابراین، بااینکه معیارهای تولید متفاوت است، اما محصولاتی که تولید می‌شوند در محدوده تعیین‌شده توسط همان استاندارد مربوطه قرار دارند. پس هر میلگردی که ارزان باشد به این معنا نیست که کیفیت پایینی هم دارد.

خرید میلگرد ارزان در بازار  

عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد کدام اند؟

وقتی به دنبال خرید ارزان ترین میلگرد بازار هستید، صرفاً یافتن کارخانه‌هایی که این محصول را با وزن کمتری تولید می‌کنند چاره کار نیست. چراکه ممکن است کارخانه‌ها مواد اولیه تولید میلگرد خود را از جاهای مختلفی تهیه کنند و هرگونه تغییرات در قیمت مواد اولیه، فرآیند ساخت، نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضای محصولات یک کارخانه، قیمت نهایی محصولات آن را دچار تغییر می‌کند.

 

ضمن اینکه، بهترین زمان برای خرید میلگرد هم مهم است. در شرایطی که بازار به ثبات نسبی برسد (شما این جمله را نشنیده بگیرید!) علاوه بر اینکه قیمت‌ها در پایین‌ترین حالت خود قرار دارند، آنگاه با مراجعه به کارخانه‌هایی که میلگردهای ارزانی هم تولید می‌کنند می‌توانید یک معامله دو سر برد را تجربه کنید. برای این منظور لازم است تا به‌درستی بتوانید پیش بینی قیمت میلگرد را انجام دهید.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد ارزان  

از کجا میلگرد ارزان بخریم؟

خرید میلگرد هم چون دیگر مقاطع فولادی نیازمند شناخت دقیق وضعیت بازار آهن است. گذشته از آن، به دلیل اینکه امکان خرید میلگرد از بورس کالا و یا خرید مستقیم از کارخانه‌های تولیدکننده برای افراد عادی وجود ندارد، باید که برای خرید میلگرد به بازرگانی‌های معتبر فروش آهن آلات مراجعه نمایید.

 

قیمت ارزان ترین میلگرد بازار را می‌توانید در فولاد ایرانیان جست‌وجو کنید. در این مجموعه علاوه بر مشاوره‌های مالی، کارشناسان فروش مشاوره‌های تخصصی محصول و نیز انتخاب به‌صرفه‌ترین روش تحویل را برای شما ارائه خواهند داد. این‌چنین می‌توانید علاوه بر خرید ارزان ترین میلگرد که کیفیت مطلوبی هم دارد، محصول خود را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان تحویل بگیرید.

 

جمع‌بندی

خرید میلگرد ارزان ازاین‌جهت که این محصول مهم‌ترین مقطع فولادی در ساخت سازه‌های بتنی است اهمیت بسزای دارد. اما باید توجه کرد که در کنار قیمت ارزان، کیفیت میلگرد نیز حفظ شود. برخی از کارخانه‌ها اقدام به عرضه میلگردهای باکیفیتی می‌کنند که با وجود برخورداری از الزامات استاندارد، جزو ارزان ترین میلگردهای بازار محسوب می‌شوند. طبیعتاً خرید از این کارخانه‌ها برای کارفرمایان صرفه اقتصادی زیادی خواهد داشت و یکی از راه‌های صرفه‌جویی در بودجه مربوط به پروژه است.

سؤالات متداول

1- ارزان ترین میلگرد بازار مربوط به کدام کارخانه است؟

میلگرد کارخانه‌های ابهر، ابرکوه، آریا ذوب، پرشین فولاد و فایکو در دسته ارزان ترین‌ها در بازار قرار دارند.

 

2- آیا میلگردهای ارزان بی کیفیت هستند؟

لزوماً قیمت ارزان میلگرد به معنای پایین بودن کیفیت آن نیست. میلگردهای ارزانی که وزن آن‌ها مقداری از وزن جدول اشتال کمتر است ارزان‌تر هستند اما بر اساس استانداردهایی که ساخته شده‌اند از کیفیت مناسبی برخوردارند.

 

3- دلیل قیمت پایین برخی میلگردها چیست؟

برخورداری از وزن کمتر نسبت به وزن درج‌شده در جدول اشتال میلگرد مهم‌ترین دلیل ارزان بودن قیمت برخی میلگردهاست.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.