02142214

ورق قلع اندود چیست؟

قلع یک فلز نقره‎ای سفید و بسیار سبک بوده که به راحتی ذوب ‌می‌شود. به طور کلی قلع به ندرت به عنوان یک فلز خالص استفاده می شود. در عوض، آن را با فلزات دیگر ترکیب می کنند تا آلیاژ هایی را که خواص قلع دارند را ایجاد کنند. این خواص شامل سطح سمی کم و مقاومت بالا در برابر خوردگی است. قلع نیز هر دو خصوصیت چکش خواری(قابلیت فشار دادن و شکل پذیری بدون شکستن) و انعطاف پذیری(قادر به کشیدن بدون پاره شدن) را دارد. برای استعلام قیمت ورق قلع اندود می توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان تماس حاصل فرمایید.

 

خصوصیات ورق‌ قلع اندود

از خصوصیات ورق قلع اندود (Tinplate) می توان به استحکام و قابلیت شکل پذیری و خاصیت غیر خورندگی قلع اشاره کرد. این ورق دارای ویژگی دیگر مانند لحیم کاری آسان است. در صنعت بسته بندی  برای قوطی و بطری و حفظ مواد غذایی استریلیزه برای مدت طولانی و  تجهیزات پخت و قطعات رادیو و سایر تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق قلع اندود به دلیل مقاومت دربرابر خوردگی، کش پذیری ، جوش پذیری و همچنین درخشندگی فلزی ارزشمند است.

 

کاربرد ورق قلع اندود

امروزه تقاضای  ورق فولادی قلع اندود در بازار خودرو، لوازم خانگی و ساختمان در حال افزایش است. لازم است بدانید که افراد بسیاری می‌توانند از مزایای منحصر به فرد این محصولات، به ویژه ترکیبی از قدرت و وزن سبک آنها، بهره مند شوند. یکی دیگر از خواصی که قلع به ورق می دهد، این است که از ورق دربرابر رنگ پس دادن و زنگ زدگی و خوردگی حفاظت می کند. بسیاری از ظروف پخت و پز تجاری از فولاد قلع اندود ساخته شده است. دلیل این امر دوام و کیفیت پخت بسیار عالی مواد غذایی با این فلز است. لازم به ذکر است که کاربردهای این ورق به ساخت ظروف مواد غذایی محدود نمی شود. به تازگی، ورق قلع اندود برای ساخت قطعات الکتریکی و بسیاری از محصولات دیگر استفاده شده است.

 

این ورق ها 100٪ قابل بازیافت بوده و مزایای قابل توجهی در مقایسه با مواد آلومینیومی و مواد خام دیگردارد. ورق‌های قلع اندود به واسطه ظاهر زیبایشان شناخته شده و  با استفاده از لاک و جوهر به راحتی قابل رنگ و چاپ هستند.

 

استانداردهای رایج ورق‌های قلع اندود

تسمه فولادی بدون پوشش رول شده سرد براي فرم دهی سرد با مشخصات فنی استاندارد 139 12.97 DIN EN 10

تسمه فولادی رول شده سرد – مشخصات فنی با استاندارد DIN EN114010.96

مشخصات استاندارد براي توليدات قلع  – ملزومات عمومی با استاندارد ASTM A 623-02

مشخصات استاندارد براي توليدات قلع  – ملزومات عمومی با استاندارد ( متريک ) ASTM 623M-02

ورق سياه قلع اندود با پوشش کروم الکتروليتيک، با خصوصیت يکبار و 2 بار نورد شده با استاندارد ASTM A 657M-98a

توليدات قلع ورق سياه يکبار نورد شده  – ملزومات عمومی با مشخصات فنی استاندارد ASTM A 623-02

توليدات قلع ورق قلع اندود الکتروليتيک دوبار نورد شده با استاندارد 626/A 626M-98 ASTM

روش هاي آزمون استاندارد براي تعيين وزن پوشش قلع براي ورق قلع اندود الکتروليتيک ASTM A 630-98

 

ورق حلبی

ورق حلبی، ورق فولادی نازک با پوشش قلع که از طریق غوطه ور شدن در فلز مذاب یا با رسوب الکترولیتی توسط الکترودها مورد استفاده قرار می گیرد؛ در حال حاضر تقریبا تمامی ورق های قلع اندود از طریق فرآیند دوم تولید می شود. قبل از پیدایش فولاد سبک ارزان، فلز پایه برای قلع اندود کردن، آهن بود.

 

ورق قلع اندود ساخته شده توسط این فرایند شبیه ساندویچ است که هسته مرکزی آن نوار فولادی است. این هسته در یک محلول اسیدی پاک می شود و سپس از طریق مخازن حاوی الکترولیت  تغذیه می شود، که در هر دو طرف ورق فولادی قلع رسوب می کند. همانطور که نوار بین کویل های القایی الکتریکی با فرکانس بالا عبور می کند، گرم می شود به طوری که پوشش قلع ذوب می شود و به شکل یک پوشش براق جریان می یابد. محصول نهایی دارای پوشش قلع حدود 0.00003 اینچ (0.00076 میلیمتر) در هر طرف است.

 

انواع ورق‌ قلع اندود

براق: سطح پرداخت ذوب شده؛ سطح پرداخت ذوب شده، دارای یک سطح براق فلزی از قلع است. این سطح یک سطح طبیعی برای ورق قلع اندود معمولی است.

سنگ زنی: سطح پرداخت ذوب شده. این سطح  دارای خطوط استحکام خوبی است و به راحتی می توان با آن کار کرد، زیرا در برابر خراشیدگی در طول پوشش مقاومت دارد.

سنگ زنی اندازه بزرگتر :  سطح پرداخت ذوب شده؛ مقاومت بالایی در برابر خراش دارد، در نتیجه در طول پوششکاری به راحتی می توان با آن کار کرد. این ورق به طور گسترده در ساخت سر و ته قوطی ها مورد استفاده قرار داد.

مات: سطح پرداخت ذوب نشده تیره؛ این پرداخت به ورق مورد نظر یک سطح منحصر به فرد نقره ای خاکستری می دهد. این کار در چاپ جوهر روی ورق، پیوستگی استثنایی می دهد. از این ورق نیز به طور گسترده در درب بطری و قوطی چاپ شده استفاده می شود.

نقره ای: سطح پرداخت ذوب شده؛ پرداختی بسیار جذاب و درخشان دارد. این ورق هنگام چاپ یا لعاب کاری، ظاهر نقره ای رنگ زیبایی دارد. این سطح پرداخت در تولید قوطی های تزئین شده با کیفیت بالا و درب بطری بسیار استفاده می شود.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.