02142214

پرداخت کاری فلزات

پرداخت کاری فلزات یا تکمیل­کاری فلز با اعمال یک لایه مکمل نازک روی سطح آن برای تکمیل قسمت بیرونی یک محصول فلزی انجام می گیرد. انواع مختلفی از فرآیندهای پرداخت فلز وجود دارد که می توان برای اهداف مختلفی از آنها استفاده کرد. در این مطلب ، ما روش­های اصلی پرداخت کاری فلزات و همچنین برنامه ها و ملاحظات مربوط به انتخاب یک فرایند پرداخت فلز را بررسی خواهیم کرد. برخی از مزایای عمومی استفاده از این پرداخت برای یک محصول فلزی عبارتند از:

 
  1. دوام محصول فلزی افزایش می یابد.
  2. جذابیت تزئینی و ظاهری محصول بهبود می یابد.
  3. هدایت الکتریکی افزایش می یابد.
  4. مقاومت محصول در مقابل آسیب های الکتریکی و شیمیایی بالاتر می رود.
  5. مقاومت محصول در مقابل زنگ زدگی و خوردگی بالاتر می رود.
  6. توان بالقوه فلز برای اعمال جوش الکتریکی بالاتر می رود.
 

انواع پرداخت یا تکمیل کاری فلزات

در زیر به تعدادی از انواع روش های پرداخت فلزات اشاره شده است:

  1. آبکاری فلزات
  2. برس کاری فلزات
  3. پولیش بوف (پولیش­کاری و براق­کاری)
  4. سنگزنی فلزات
  5. پرداخت لرزشی (ویبره ای) فلزات
  6. سند بلاست (ساب پاشی)
  7. پوشش پودری
  8. سیاه­کاری حرارتی (hot blackening)

برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره هر یک از روش های بالا ، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

 

آبکاری فلزات

دستگاه های آبکاری فولادی از یک حمام شیمیایی برای پوشش یا تغییر سطح یک بستر با یک لایه نازک فلز مانند نیکل یا PTFE استفاده می کنند. در روش آبکاری الکتریکی از یک جریان الکتریکی برای پوشش دادن بستر استفاده می شود، در حالی که آبکاری غیر الکتریکی یک فرآیند اتوکاتالیستی را بکار می بنددکه در آن بستر فلزی، واکنش را کاتالیز می کند.

آبکاری فلزی مزایایی را به عنوان یک فرایند پرداخت کاری ارائه می دهد. این مزایا  شامل افزایش و بهبود دوام ، مقاومت در برابر خوردگی ، اصطکاک سطح و ظاهر بیرونی یک محصول باشد. از این روش بطور گسترده برای پوشش دهی فلزات استفاده می شود. در خطوط تولید با حجم بالا ، دستگاه آبکاری بشکه ای یک راه حل آبکاری سریع و کارآمد است. با این حال، ماشین های آبکاری معمولاً برای رفع نقص سطوح گزینه ­ی مناسبی نیستند.

 

برس کاری فلزات

بر خلاف آبکاری ، اتمام فلز به روش برس­کاری راه حلی موثر برای از بین بردن نواقص سطح است. ماشین های برس­کاری برای یکدست کردن نمای بیرونی یک محصول ، یک سطح با خطوط موازی یکنواخت و نرم ایجاد می کنند. برای رسیدن به این اثر معمولاً از کمربند ساینده یا برس سیم استفاده می شود.

 

پولیش بوف (پولیش­کاری و براق­کاری)

اگر پروژه شما به یک سطح صاف و بدون بافت نیاز دارد ، ممکن است انتخاب شما یک ماشین پولیش پارچه ای باشد. این دستگاه از یک دیسک پارچه ای یا الیافی جهت براق کردن محصول شما استفاده می کند که به ایجاد یک سطح براق می انجامد. این فرایند اغلب برای محصولات تزئینی استفاده می شود که از درخشندگی و صیقلی بودن بالا بهره می برند.

ماشین های پولیش براقکاری تمایل به گرد کردن لبه های محصول دارند و این باعث می شود استفاده از آن­ها در محصولاتی که ظاهری پیچیده ، شکننده یا دارای تکه های به هم متصل هستند محدودیت یابد.

 

سنگزنی فلزات

دستگاه های سنگ زنی برای صاف کردن سطح یک محصول فلزی از فرآیندهایی مانند اصطکاک ، سایش و یا فشرده سازی استفاده می کنند. انواع مختلفی از دستگاه های سنگ زنی وجود دارد که برای ارائه سطوح مختلف با صافی محدود طراحی شده اند. بیشتر دستگاه های سنگ زنی فلزات از یک بستر درون یک درام چرخشی تشکیل شده است. به عنوان دو نمونه ویژه از این دستگاهها می توان به آسیاب های میله ای برای ساخت میله های فلزی و آسیاب های سنگ زنی نیمه اتوژن (SAG) و اتوژن جهت پرداخت مس ، طلا ، پلاتین و نقره اشاره کرد.

 

پرداخت لرزشی (ویبره ای) فلزات

از دستگاههای پرداخت ارتعاشی برای صاف کردن سطح محصولات و از بین بردن لبه های تیز آن­ها استفاده می شوند. در این روش محصولات را درون یک درام پر از گلوله های ساینده و یک بستر قرار می دهند ، و سپس لرزش متناوب را اعمال می کنند تا یک بافت یکنواخت ایجاد شود. سرعت چرخه دستگاه و میزان لرزش آن معمولاً متغیر است و این امکان را برای پرداخت مؤثر برای قطعات کوچک و بزرگ فراهم می آورد.

 

سند بلاست (ساب پاشی)

دستگاه های سند بلاست (ساب پاشی) معمولاً در پروژه هایی که به یک بافت مات یکنواخت نیاز دارند ، بکار می روند. در این فرآیند دانه های شن و ماسه، دانه های فولادی، گلوله های فلزی یا دانه های ساینده ی دیگر را با سرعت بالایی به سمت بستر فلزی پرتاب می کنند. برخورد دانه های ساینده با سطح فلز باعث ایجاد بافت صاف و تمیزی مخصوصاً در فلزات نرم می شود.

 

پوشش پودری

روکش پودری یک پرداخت دکوراتیو که شبیه به رنگ است را ایجاد می کند درحالی که نسبت به رنگ از دوام بیشتری برخوردار است. این فرآیند شامل ذوب شدن پودر پلاستیک خشک بر روی فلز برای تولید یک پوشش بافتی ، مات یا براق می باشد. دستگاه پوشش دهی پودری نیز در از بین بردن نقایص سطح بسیار مؤثر است.

 

سیاه­کاری حرارتی (hot blackening)

دستگاه های سیاه­کاری حرارتی یک لایه نازک از اکسید سیاه را روی سطح محصول پخش می کنند تا یک رنگ مشکی مات با مقاومت در برابر سایش بالا ایجاد کنند. این فرایند یک فرآیند پرداخت گرم با درجه حرارت بالا است که در آن محصول در یک سری مخازن حاوی پاک کننده ها ، سود سوز آور و خنک کننده ها قرار می گیرد. سیاه­کاری حرارتی بیشتر در تولید قطعات خودرو ، ابزار و سلاح گرم استفاده می شود.

 

معیارهای انتخاب یک فرایند پرداخت فلز

ملاحظاتی وجود دارد که می تواند در انتخاب تکنیک پرداخت کاری مناسب فلز، به شما در محدود کردن انتخاب خود کمک کند. برخی از موارد مفید که باید به خاطر داشته باشید عبارتند از:

  1. سرعت تولید: این تکنیک با چه سرعتی انجام می شود؟
  2. مقرون به صرفه بودن: برخی از ماشین آلات پرداخت می توانند گران باشند ، اما ممکن است با تحویل سریعتر و افزایش نرخ بازگشت سرمایه آن را جبران کنند.
  3. سختی فلز: فلزات سخت تر معمولاً به فنون تکمیل قوی تری مثل سنگ زنی نیاز دارند یا ممکن است به ساینده های سخت تری نسبت به آنهایی که در مواد نرم استفاده می شوند احتیاج داشته باشند.توان بالقوه فلز بعد از پرداخت برای اعمال جوش الکتریکی باید در نظر گرفته شود.
 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.