02142214

چگونه پروفیل اصل و باکیفیت بخریم؟

قوطی و پروفیل ساختمانی و صنعتی کاربردهای گسترده‌ای در ساخت‌وسازهای مسکونی، ساخت ماشین‌آلات صنعتی، صنایع نظامی و غیره دارند و به همین دلیل تنوع این محصولات بسیار زیاد است. البته باید اشاره کرد که تمامی مقاطع فولادی به‌نوعی پروفیل محسوب می‌شوند اما منظور ما از پروفیل در اینجا، قوطی‌های فلزی و پروفیل زد است. خرید پروفیل و قوطی فولادی نیازمند شناخت دقیق مشخصات فنی و زمینه‌های کاربردی آن‌هاست. ضمن اینکه، باید از زمان درست خرید قوطی و پروفیل و نیز چگونگی تشخیص پروفیل اصل از تقلبی آگاهی داشته باشید. راهنمای خرید پروفیل و قوطی مرجع استانداردی است که اطلاعات لازم و کافی در زمینه انواع پروفیل را در اختیارتان قرار می‌دهد.

   

خرید پروفیل و قوطی

تنوع بالای محصولاتی که در دسته قوطی و پروفیل فولادی قرار می‌گیرند و مشخصه‌های متفاوت آن‌ها موجب سردرگمی خریداران در هنگام خرید این محصولات می‌شود. لازمه دانستن اینکه کدام پروفیل برای کدام کاربرد مناسب است نیازمند اطلاع از خواص، ابعاد و اندازه، جنس، وزن پروفیل و تحمل بار این مقاطع است. برای اینکه بتوانید به‌طور کامل با این مشخصه‌ها آشنا شوید، استفاده از راهنمای خرید پروفیل و قوطی بسیار مفید خواهد بود. بااین‌وجود، این مرجع راهنما نمی‌تواند در رابطه با بهترین زمان برای خرید پروفیل اطلاعات دقیقی را در اختیار خریداران قرار دهد. برای این منظور باید که از متخصصان این حوزه مشورت بگیرید. تیم فروش فولاد ایرانیان با در اختیار داشتن افراد مجرب و متخصص آماده ارائه مشاوره رایگان و تخصصی به خریداران قوطی و پروفیل است. برای این منظور می‌توانید با شماره 42214 و داخلی 1 تماس حاصل نمایید.

راهنمای خرید پروفیل و قوطی  

نکات مهم قبل از خرید قوطی و پروفیل

به‌منظور خرید قوطی و پروفیل باید که به برخی پارامترها که تعیین‌کننده خواص و کاربرد این محصولات هستند توجه نمایید. ضمن اینکه، آگاهی از عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل و قوطی به‌منظور انجام خرید در بهترین زمان و با کمترین قیمت اهمیت بسزایی دارد. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید قوطی و پروفیل باید به آن‌ها توجه کنید می‌پردازیم.

 

جنس پروفیل

پروفیل‌های رایج در بازار اغلب از جنس فولاد کربنی یا ساخته‌شده با گرید St37 هستند. فراوانی این گرید از قوطی و پروفیل به سبب قیمت ارزان آن‌ها و خواص مکانیکی مناسبی است که برای استفاده در ساخت‌وسازهای معمولی کفایت می‌کند. اما اگر به دنبال استفاده از پروفیل در مصارفی هستید که در معرض شرایط جوی ناپایدار قرار داشته و مستعد زنگ‌زدگی هستند، باید از انواع دیگری پروفیل مانند پروفیل گالوانیزه و پروفیل استیل استفاده نمایید. پروفیل استیل گران‌ترین نوع پروفیل است که از خواص عالی مقاوم به خوردگی بهره می‌برد. این نوع پروفیل به دلیل گران بودن چندان مورد استقبال قرار نگرفته و پروفیل‌های گالوانیزه با قیمت ارزان‌تری در دسترس هستند.

 

ابعاد استاندارد پروفیل

به‌طورکلی، قوطی‌های فولادی در دو حالت مقطع مربعی و مقطع مستطیلی در بازار وجود دارند که نوع مربعی آن پرکاربردتر است. این نوع پروفیل‌ها به دلیل سطح مقطع بسته‌ای که دارند به پروفیل بسته معروف‌اند. نوع دیگری از پروفیل‌ها نیز وجود داشته که به آن‌ها پروفیل باز گفته می‌شود. پروفیل زد، پروفیل‌های آبرو و انواع سپری‌ها در این دسته جای می‌گیرند.

ابعاد استاندارد پروفیل و قوطی رایج در بازار اغلب شامل ضخامت‌های 0.5 تا 8 میلی‌متر و طول 6 و 12 متری می‌شوند. از پروفیل‌های با ضخامت کمتر از 1.5 میل برای ساخت مبلمان و میز و صندلی استفاده می‌شود. پروفیل‌های بین 2 تا 4 میل در ساختمان‌سازی کاربرد داشته و آن‌هایی که ضخامت بیش از 4 میل دارند در مصارف صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

راهنمای خرید قوطی  

وزن و تحمل بار قوطی و پروفیل

در تمامی مقاطع فولادی وزن نقش بسزایی در کیفیت، تحمل بار و قیمت محصول ایفا می‌کند. پروفیل نیز از چنین قاعده‌ای مستثنا نیست و وزن این محصول ارتباط مستقیمی با تحمل بار قوطی دارد. هرچه سایز و ضخامت پروفیل افزایش یابد وزن آن بیشتر شده و تحمل بار آن نیز بیشتر می‌شود. ضمن اینکه، پروفیل‌هایی که با فولاد St37 ساخته می‌شوند دارای 37 Ksi یا معادل آن، 255 مگا پاسکال استحکام تسلیم هستند. این مقدار استحکام برای کاربردهای سازه‌ای و صنعتی بسیار مناسب بوده و به همین دلیل پروفیل‌ها معمولاً از جنس فولاد st37 هستند.

هم‌چنین، برای اینکه تشخیص دهید وزن یک پروفیل در محدوده استاندارد قرار دارد یا خیر، باید از جدول وزنی پروفیل یا جدول اشتال قوطی و پروفیل استفاده نمایید. پروفیل‌هایی که دارای وزنی نزدیک به وزن درج‌شده در اشتال پروفیل باشند، از کیفیت ساخت و خواص مطلوب‌تری برخوردار بوده و در زمره پروفیل‌های اصل و گران قرار می‌گیرند.

راهنمای خرید قوطی پروفیل  

کارخانه ‌های تولیدکننده پروفیل

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید پروفیل باید به آن دقت کنید، برند تولیدکننده آن است. کارخانه ‌های تولید کننده پروفیل در ایران محصولات خود را بر اساس برترین استانداردهای ملی و بین‌المللی ازجمله DIN، ASTM و از همه مهم‌تر استاندارد BSEN 10219 تولید و عرضه می‌کنند. از مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت تعاونی فولاد علویجه
  • شرکت پروفیل صدرا
  • شرکت جهان پروفیل پارس
  • کارخانه نورد لوله یاران
  • شرکت لوله و پروفیل صابری
  • گروه صنعتی تهران شرق
  • شرکت صنایع فولاد هیربد زرندیه (فولاد هیربد)
  • کارخانه نورد پروفیل ساوه
  • شرکت بهفلز سپاهان
  • صنایع نورد یزد
  • پروفیل آسیا
  • لوله و پروفیل گل نرده
 

عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل

برای اینکه یک خرید مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی را تجربه کنید، لازم است تا بهترین زمان برای خرید پروفیل را به‌خوبی تشخیص دهید. لازمه چنین امری نیز اطلاع از قیمت روز پروفیل و عوامل مؤثر بر آن است. پروفیل‌های فولادی جزو آن دسته از محصولاتی‌اند که در بخش‌های انتهایی زنجیره تولید مقاطع فولادی جای دارند. چراکه این محصولات از ورق‌های فولادی تولید شده و قیمت آن‌ها تا حد زیادی وابسته به قیمت روز ورق St37 است. بااین‌وجود، اصلی‌ترین عاملی که بر قیمت قوطی و پروفیل اثر می‌گذارد قیمت دلار است. این مقاطع بااینکه توسط کارخانه‌های داخلی تولید می‌شوند اما نمی‌توانند از گزند نوسانات قیمت دلار به دور باشند.

میزان عرضه و تقاضا نیز پس از قیمت دلار در جایگاه دوم قرار دارد. البته این مورد به دلیل تنوع و تعداد بالای کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل در ایران چندان مشکل‌ساز نیست؛ چراکه به اندازه تقاضا پروفیل به بازار عرضه می‌شود. از دیگر عوامل مهم و مؤثر بر قیمت تمام‌شده قوطی و پروفیل عبارت‌اند از:

  • قیمت جهانی آهن و فولاد
  • قیمت مواد اولیه مانند آهن اسفنجی، گندله و...
  • هزینه‌های حمل‌ونقل
  • قیمت روز انواع ورق سیاه در بازار
  • استاندارد تولید پروفیل و ابعاد و وزن آن
  • قیمت نفت و گاز و زغال‌سنگ به‌عنوان سوخت کوره‌های فولادسازی
   

نکات مهم بعد از فرآیند خرید پروفیل

به‌منظور خرید پروفیل و قوطی لازم است تا نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را قبل از تکمیل فرآیند خرید رعایت کنید. بااین‌حال، برای اینکه از اصالت و کیفیت کالایی که به دست شما رسیده است اطمینان حاصل کنید، باید پس از تحویل پروفیل‌ها، مشخصات فنی و خواص آن‌ها را با آنچه در برگه آنالیز و کنترل کیفی محصول درج شده است تطابق دهید. برای این منظور کافی است تا بر روی یک نمونه تصادفی از پروفیل‌های خریداری‌شده آزمون‌های شیمیایی و مکانیکی انجام شود. مقایسه نتایج این آزمون با مستندات درج‌شده در برگه آنالیز ارائه شده توسط شرکت سازنده، گواهی بر تأیید یا عدم‌تأیید خواص و مشخصات محصول است. ضمن اینکه، قوطی و پروفیل خریداری‌شده باید عاری از عیوب سطحی نظیر فرورفتگی، برآمدگی، آثار زنگ‌زدگی و یا پلیسه‌های ناشی از ماشین‌کاری باشند.

   

خرید قوطی و پروفیل اصل

روش‌های مختلفی برای تشخیص قوطی و پروفیل اصل از تقلبی وجود دارد؛ اما خرید از یک فروشنده معتبر همیشه معقول‌ترین راه است. مجموعه فولاد ایرانیان انواع پروفیل‌های فولادی را در سایزها و حالت‌های مختلف به همراه برگه آنالیز معتبر از کارخانه تولیدکننده به فروش می‌رساند. این‌چنین، خیال شما از خرید قوطی و پروفیل اصل راحت خواهد شد. ضمن اینکه، با خرید از فولاد ایرانیان می‌توانید از پیشنهادهای متخصصان فروش در زمینه بهینه‌سازی هزینه ارسال کالا و انتخاب کوتاه‌ترین مسیر دریافت آن‌ها بهره‌مند شوید.

هم‌چنین، توجه به نشان و لوگوی شرکت تولیدکننده پروفیل درج‌شده در برگه گواهینامه یا شناسه محصول، از دیگر روش‌های تشخیص پروفیل اصل از تقلبی است. علاوه بر آن، تولیدکنندگان غیر معتبر اقدام به تولید پروفیل‌هایی بسیار سبک‌تر از حالت استاندار می‌کنند. برای این منظور باید وزن محصولات را با وزن درج‌شده در جدول اشتال پروفیل تطابق دهید.

 

جمع‌بندی

راهنمای خرید پروفیل و قوطی اطلاعات مفیدی پیرامون مشخصات فنی این محصولات، کارخانه‌های برتر تولیدکننده و نحوه تشخیص پروفیل اصل از تقلبی در اختیار خریداران قرار می‌دهد. مطالعه این راهنمای خرید برای کسانی که حتی درزمینه‌ی خرید انواع قوطی و پروفیل تجربه دارند، خالی از لطف نخواهد بود. در راهنمای خرید پروفیل به‌طور کامل به اصول خرید این محصول و راهکارهای مناسب برای عدم انجام اشتباه در انتخاب و خرید محصول باکیفیت اشاره شده است.

 

سؤالات متداول

1- بهترین روش تشخیص قوطی و پروفیل اصل از تقلبی چیست؟

بهترین روش برای تشخیص قوطی و پروفیل اصل، خرید از فروشنده معتبری است که اطلاعات حاصل از انجام تست‌های مکانیکی و شیمیایی بر روی محصولات آن با اطلاعات درج‌شده در برگه آنالیز تطابق داشته باشد.

 

2- قبل از خرید پروفیل باید به چه نکاتی توجه شود؟

جنس، وزن و تحمل بار، ابعاد استاندارد پروفیل، برند تولیدکننده و قیمت به روز پروفیل از نکات مهم قبل از خرید این محصول هستند.

 

3- بهترین پروفیل موجود در بازار ایران کدام است؟

پروفیل‌های تولیدشده توسط کارخانه‌هایی مانند جهان پروفیل، پروفیل صدرا، پروفیل علویجه، پروفیل تهران شرق، پروفیل جهان و... جزو برترین برندهای موجود در بازار هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.