02142214

چشم انداز صادرات جهانی فولاد در کوتاه مدت

باوجوداینکه تقاضای جهانی برای فولاد کم است اما هزینه‌های اولیه بالا از کاهش قیمت جلوگیری می‌کند. چین و ژاپن در صادرات یک رویکرد رو به رشد را در پیش گرفته‌اند اما تقاضای کم و محدود در کوتاه‌مدت چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد. با این اوصاف، روند صادرات جهانی فولاد در آینده نزدیک چگونه است؟ قیمت روز آهن آلات و نیز پیشنهادات ویژه فروش را در کانال تلگرام فولادایرانیان مشاهده نمایید.

   

صادرات جهانی فولاد

با توجه به اینکه تقاضای جهانی فولاد به‌شدت تحت تأثیر فشارهای تورمی قرار گرفته است، کشورهای صادرکننده فولاد در زمینه صادرات جهانی فولاد تحت‌فشار هستند. تقاضای جهانی پایین است و کاهش تولید برای متعادل کردن کمبود تقاضا کافی نیست. تنها دلیلی که به خاطر آن قیمت‌ها سقوط نمی‌کنند، فشار بالای مواد خام و هزینه انرژی است. کارخانه‌ها در سطح جهانی می‌خواهند قیمت‌ها را افزایش دهند، اما خریداران افزایش قیمت را نمی‌پذیرند و بنابراین پیشنهاد‌های صادراتی در محدوده‌ای باریک است.

 

داده‌های SteelMint نشان می‌دهد که تقاضا برای ورق نورد گرم چینی (HRC) تنها 1.50 درصد در اکتبر افزایش‌یافته و به 590 دلار در هر تن در برابر 580 دلار در هر تن در سپتامبر رسیده است. تقاضا برای فولاد ژاپن نیز 4 درصد کاهش یافت و به 540 دلار در هر تن در متر در متر (565 دلار در هر تن در سپتامبر) رسید، درحالی‌که تقاضا برای فولاد هند به‌سختی تغییری در حدود 580 دلار در هر تن در ماه جاری نشان داد.

 

تقاضا در اکثر کشورها به دلیل قیمت‌های بالا کاهش یافته است. یک منبع می‌گوید: «خریداران، صاحبان مشاغل فردی و غیره خرید فولاد را به دلیل قیمت‌های بالا به تعویق می‌اندازند. یک منبع می‌گوید: "آسیا قبلاً صادرات قابل‌توجهی به اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده داشت، اما این میزان به‌شدت کاهش یافته است. بنابراین، کارخانه‌ها اکنون در تلاش هستند تا با تقاضای داخلی به حیات خود ادامه دهند."

تقاضای ماهانه صادرات جهانی ورق

 

صادرات فولاد چین

چین که از سال گذشته تحت تأثیر سقوط بازار املاک و مستغلات و افزایش دوره‌ای کووید 19 قرار گرفته است، سعی کرده است صادرات را به‌عنوان یک استراتژی بقا گسترش دهد. با توجه به ظهور مجدد موارد کووید، چین دوباره در صادرات فعال شده است. SteelMint تقاضاهای اخیر HRC را با قیمت 630 دلار در هر تن CFR ترکیه گزارش داده است. این غول آسیایی پس از سطح FOB 900 دلاری در هر تن در آوریل، پیشنهاد‌های صادراتی خود را به‌طور پیوسته کاهش داده است.

 

چین برخلاف سایر کشورها مالیات بر ارزش‌افزوده صادراتی دارد و مشابه عوارض صادراتی است که در هند وضع می‌شود و همین امر باعث می‌شود هزینه صادرات آن بالا باشد. یک منبع آگاه می‌گوید: «چین عمدتاً HRC را از کارخانه‌های ساحلی صادر می‌کند. هزینه فعلی تولید متوسط آسیاب چینی حدود 580 دلار در تن است. هم‌چنین، یک منبع گفته است: "کاهش ارزش یوان چین چیزها را جالب می‌کند و ممکن است به‌زودی شاهد صادرات این کشور باشیم، اما هنوز نه." ضمن اینکه، به نظر می‌رسد چین در ارائه محرک مناسب ناکام است. یک تحلیلگر می‌گوید که هیچ کمک مالی سیستماتیک برای بخش املاک و مستغلات در دسترس نیست و ساخت مسکن در سال‌های اخیر 45 درصد کاهش یافته است. شروع پروژه‌های جدید یک نبض قابل‌توجه در تقاضا هستند زیرا در اوایل ساخت‌وساز، بیشترین مصرف فولاد را شاهد هستیم. اخبار مربوط به بازار فولاد چین را در این لینک دنبال کنید.

 

صادرات فولاد ژاپن

تقاضا برای فولاد این صادرکننده آسیایی نیز از آوریل به‌طور پیوسته در حال کاهش بوده است. اما بااین‌حال ژاپن به‌شدت به صادرات توجه می‌کند. SteelMint گزارش داده است که کارخانه‌های ژاپنی در صادرات HRC در خاورمیانه فعال بوده‌اند (با پیشنهاد‌های 595-600 دلار در تن CFR) درحالی‌که تقاضا برای فولاد هند در همان منطقه بالاتر است و 620-640 دلار در هر تن CFR است.

 

SteelMint دو دلیل را برای علاقه ژاپن به صادرات ارزیابی کرده است. اولی تغییرات ین است که اخیراً در برابر دلار به پایین‌ترین حد در 24 سال گذشته رسیده است. کاهش نرخ ارز، صادرات را برای کارخانه‌های ژاپنی سودآورتر می‌کند. دوم، تقاضای داخلی ژاپن در حال حاضر بهبود نمی‌یابد. کشش خودرو/کالاهای سفید از سوی مصرف‌کنندگان ضعیف است. یک منبع صادراتی فاش کرد: "تخصیص صادرات HRC ژاپن تغییر کرده است. قبلاً اتحادیه اروپا واردکننده فعالی بود، اما اکنون با کاهش سرعت این منطقه، آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا موردتوجه قرارگرفته‌اند."

 

صادرات فولاد هند

منابع مختلفی گزارش داده‌اند که برای جلوگیری از کشش‌های تورمی، عوارض 15 درصدی صادراتی که بسیار موردبحث قرار گرفت، در کوتاه‌مدت حذف نخواهد شد. به‌غیراز خاورمیانه، کارخانه‌های هندی نیز با پیشنهاد‌های حدود 610 تا 620 دلار در هر تن CFR در ویتنام کاوش می‌کنند. علاقه از سوی اولی اندک است درحالی‌که خریداران دومی منتظر اعلام قیمت کارخانه‌های داخلی خود هستند.

 

نشانه‌های صادرات HRC های اضافه‌شده با بور به اتحادیه اروپا در قیمت 670-690 دلار در هر تن CFR Antwerp است، اما افزایش تقاضا نیز یک چالش است. با کاهش شاخص صادرات HRC به 580 دلار در هر تن فوب در آخرین ارزیابی، کارخانه‌ها بر بازار داخلی تمرکز کرده‌اند، زیرا بازار داخلی پس از افزایش‌های اخیر ثبات بیشتری از قیمت را ارائه می‌دهد.

 

صادرات فولاد اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا با قیمت ناپایدار انرژی روبه‌رو است. به‌عنوان یک قاعده کلی، برای تولید 1 تن HRC، مصرف انرژی برای آسیاب‌های یکپارچه 0.2 مگاوات ساعت، برای EAF حدود 0.5 مگاوات ساعت و برای کارخانه‌های نورد 0.2 مگاوات ساعت است. بنابراین، درمجموع 0.4 مگاوات ساعت برای BFs و 0.7 مگاوات ساعت برای EAFs. کارخانه‌های آسیاب در اروپا، تحت فشارهای سنگین هزینه‌ها، به‌طور موقت تعطیل‌شده‌اند تا از بحران عبور کنند. هزینه‌های بالاتر منجر به افزایش قیمت فولاد شده و این‌چنین حجم واردات بالاتر خواهد رفت. اما از دست دادن یک شریک تجاری کلیدی در روسیه سناریوی عرضه اتحادیه اروپا را تشدید کرده و زمینه بیشتری برای واردات ایجاد کرده است. صادرات کشور جنگ‌زده اوکراین به اتحادیه اروپا به دلیل مسائل لجستیکی با مشکل مواجه شده است. اخبار مربوط به بازار اسلب و بیلت روسیه را در این صفحه دنبال کنید.

   

تجارت جهانی فولاد در دریا

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط SteelMint نشان می‌دهد که کل تجارت جهانی فولاد در سال 2021 به 416 میلیون تن (میلیون تن) رسید که نسبت به 374 میلیون تن در سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است. بااین‌حال، این حجم هنوز کمتر از سطح قبل از کووید 2019 یعنی 435 میلیون تن (worldsteel) است. محصولات تخت بیشترین سهم (53 درصد) را در کل تجارت فولاد دریایی در سال 2021 به خود اختصاص دادند. اتحادیه اروپا در سال گذشته بزرگ‌ترین واردکننده بود و پس‌ازآن چین و ایالات‌متحده قرار داشتند.

   

چشم انداز صادرات جهانی فولاد در کوتاه مدت

در کوتاه‌مدت وضعیت برای صادرکنندگان فولاد چگونه خواهد بود؟ یک منبع تاکید کرد که دشوار است. تقاضای کم همراه با هزینه بالای تولید ادامه خواهد داشت. درحالی‌که ارزها در برابر دلار ضعیف شده و تورم را تشدید می‌کند، کاهش عرضه غالب خواهد شد. این عوامل برای پایین نگه‌داشتن حجم معاملات کافی هستند.

 

در همین حال، موجودی کم خواهد بود زیرا خریداران به دلیل عدم اطمینان اقتصادی و زیان‌های متحمل شده در ماه‌های اخیر تمایلی به ذخیره مجدد ندارند. برخی محافل احساس می‌کنند تقاضای فعلی فولاد به‌قدری ضعیف است که عرضه جهانی فولاد نیاز به اصلاح بیشتر دارد تا چرخه قیمتی مثبت ایجاد شود. آیا ممکن است قیمت صادرات در میان‌مدت، از پایین‌ترین سطح یعنی520 دلار در هر تن فوب در سه‌ماهه چهارم، به 650 دلار در هر تن فوب در سه‌ماهه اول 2023 برسد؟

 

منبع: www.steelmint.com

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.