02142214

مجاز شدن واردات اسلب و بیلت با منشأ روسیه در اروپا تا سال 2024

افزایش حجم سهمیه واردات اسلب و بیلت روسیه تا سال 2024 در اروپا به‌احتمال‌زیاد ناشی از نگرانی کارخانه‌های اتحادیه اروپا در مورد تأمین منابع محصولات میانی فولادی است. روسیه و اوکراین حدود 70 درصد از واردات فولاد نیمه‌تمام اتحادیه اروپا از ژانویه تا 22 جولای را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین، شاید نتوان به‌راحتی از این حجم بالای تولید محصولات میانی در روسیه چشم‌پوشی کرد؛ چراکه تقاضا برای این محصول در اروپا بالاست و روسیه یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان آن است. در مورد بازار بیلت صادراتی ایران در این لینک مطالعه نمایید.

   

مجاز شدن واردات اسلب و بیلت روسیه

کمیسیون اروپا در 6 اکتبر در هشتمین تحریم خود اعلام کرد واردات بیلت و اسلب با منشأ روسیه به اتحادیه اروپا به ترتیب تا آوریل و اکتبر 2024 بر اساس سهمیه مجاز خواهد بود. اتحادیه اروپا مجاز است درمجموع 3.75 میلیون تن اسلب روسی بین 7 اکتبر 2022 تا 30 سپتامبر 2023 و همچنین مجموعاً 3.75 میلیون تن دیگر از 1 اکتبر 2023 تا 30 سپتامبر 2024 وارد کند. برای بیلت فولادی منشأ روسیه، واردکنندگان اتحادیه اروپا مجاز به واردات 487202 تن بین 7 اکتبر 2022 تا 30 سپتامبر 2023 خواهند بود. 85260 میلیون تن بیلت دیگر نیز بین 1 اکتبر 2023 تا 31 دسامبر 2023 مجاز خواهد بود و واردات 48720 میلیون تن بیلت هم از ژانویه تا مارس 2024 مجاز است. بااین‌حال، محصولات نهایی فولادی فرآوری شده در کشور ثالث با استفاده از بیلت‌ها و اسلب با منشأ روسیه به ترتیب تا اول آوریل 2024 و 1 اکتبر 2024 برای واردات به حوزه اتحادیه اروپا مجاز خواهد بود.

واردات محصولات نیمه تمام به اتحادیه اروپا

به‌علاوه، برای واردات گروه کوچکی از محصولات فولادی تمام‌شده یا نیمه‌تمام که منشأ روسیه هستند یا از روسیه صادرشده‌اند، یک دوره سه‌ماهه تا 8 ژانویه 2023 وجود خواهد داشت تا این امکان را فراهم کند. اجرای قراردادهای امضاشده قبل از ممنوعیت واردات محصولات نیمه‌تمام فولادی در تاریخ 7 اکتبر 2022 به تصویب رسید. علاوه بر این، بر اساس اتحادیه اروپا، واردات محصولات فولادی نهایی که در کشور ثالثی که محصولات آهن و فولاد مبدأ روسیه را در خود جای‌داده و این محصولات فرآوری شده‌اند، تا 30 سپتامبر 2023 مجاز خواهد بود.

واردات بیلت اتحادیه اروپا در سال 2021  

دلایل احتمالی مجاز شدن واردات اسلب و بیلت روسیه

به گفته فعالان بازار، مشخص است که افزایش حجم سهمیه واردات اسلب و بیلت که توسط اتحادیه اروپا تعیین شده است، تقریباً برابر با مقداری است که تولیدکنندگان فولاد اتحادیه اروپا به آن نیاز دارند. در این راستا، دلایل زیر برای مجاز شدن واردات اسلب و بیلت روسیه به شرح زیر هستند:

 

نگرانی کارخانه‌های اتحادیه اروپا

تولیدکنندگان فولاد در اروپا نگران عرضه کمتر هستند، به‌ویژه ازآنجایی‌که بسیاری از کارخانه‌های باسابقه برای غلبه بر قیمت‌های بالای انرژی که تولید را غیرقابل‌دوام می‌کند، موقتاً تعطیل‌شده‌اند. بنابراین، بسیاری در مورد منبع اسلب و بیلت نگران هستند.

 

لازم به ذکر است که 9 شرکت بزرگ، ازجمله تولیدکنندگان فولاد اروپا و بازرگانان، پیش‌ازاین در 27 سپتامبر نامه مشترکی خطاب به اتحادیه اروپا نوشتند و بر خطر تحریم مواد ورودی برای تجارت نورد مجدد در اروپا تأکید کردند. بر اساس این نامه، بیش از 80 درصد از محصولات نیمه‌تمام فولاد اتحادیه اروپا از روسیه و اوکراین می‌آید.

 

تمرکز کارخانه روسی NLMK بر روی محصولات نوردی خود

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در اواخر فوریه و درنتیجه تحریم‌های قبلی اعمال‌شده بر شرکت‌ها و افراد خاص روسی، کارخانه روسی NLMK به تأمین‌کننده اصلی اسلب به اتحادیه اروپا از دریای سیاه تبدیل شد. برخی از کارخانه‌های اروپایی مجبور به تهیه مواد از منابع جایگزین هستند. بااین‌حال، NLMK بر تحویل اسلب به کارخانه‌های نورد کلاف و صفحه خود در بلژیک، فرانسه، دانمارک و ایتالیا و همچنین فروش خارجی به خریداران اروپای مرکزی متمرکز شده است.

 

افزایش تقاضای محصولات نیمه تمام درنتیجه‌ی هزینه‌های انرژی

بدیهی است که بحران انرژی اتحادیه اروپا باعجله پایان نخواهد یافت. اگر عرضه محصولات میانی تمام شود، منطقه ممکن است با کمبود محصولات نهایی فولادی روبه‌رو شود. افزایش هزینه‌های انرژی و محاصره دریای سیاه منجر به کاهش تولید شده است.

 

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کارخانه‌های اتحادیه اروپا برای تأمین منابع محصولات میانی به آسیای جنوب شرقی روی می‌آورند. محصولات نیمه‌تمام مشمول تعرفه یا سهمیه واردات در اتحادیه اروپا نمی‌شوند، درحالی‌که محصولات تولیدی از آسیای جنوب شرقی جایگزین محصولات ترکیه‌ای می‌شوند. ترکیه به‌نوبه خود با هزینه‌های بالای انرژی کار می‌کند و مجبور است به کاهش تولید متوسل شود و در حال حاضر در موقعیتی نیست که بتواند محصولات میانی خود را به اتحادیه اروپا عرضه کند.

حجم صادرات فولاد روسیه از 2017 تا 2022  

سهم روسیه در واردات فولاد اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا حدود 4.25 میلیون تن فولاد نیمه‌تمام روسیه را در سال 2021 و حدود 2.8 میلیون تن در ژانویه تا ژوئیه 2022 وارد کرد. روسیه 50 درصد از واردات فولاد نیمه‌تمام اتحادیه اروپا در سال 2021 و نزدیک به 53 درصد در هفت ماه اول سال 2022 را به خود اختصاص داده است. روسیه و اوکراین تقریباً 85 درصد از واردات فولاد نیمه‌تمام اتحادیه اروپا در سال 2021 و 70 درصد در هفت ماه اول سال 2022 را به خود اختصاص داده‌اند. محصولاتی که واردات آن‌ها با مبدأ روسیه فقط تا 8 ژانویه 2023 مجاز است، در زیر آورده شده است:

  • آهن و فولاد غیر آلیاژی در حالت شمش یا سایر اشکال اولیه (به‌استثنای شمش‌های ضایعات ذوب مجدد، محصولات به‌دست‌آمده از ریخته‌گری مداوم)
  • فولاد ضد زنگ در حالت شمش یا سایر اشکال اولیه (به‌استثنای ذوب مجدد شمش قراضه و محصولات به‌دست‌آمده از ریخته‌گری مداوم) و محصولات نیمه‌تمام از فولاد ضد زنگ.
  • سیم فولاد ضد زنگ در حالت کلاف (به‌استثنای میله)
  • فولاد آلیاژی غیر از ضد زنگ در قالب شمش یا سایر اشکال اولیه، محصولات نیمه‌تمام از فولاد آلیاژی غیر از ضد زنگ (به‌استثنای ضایعات و به شکل شمش و محصولات به‌دست‌آمده از ریخته‌گری مداوم)
  • سیم فولاد آلیاژی غیر از ضد زنگ قالب کلاف (به‌استثنای میله‌ها)
  • لوله و پروفیل توخالی از جنس چدن
 

منبع: www.steelmint.com

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.