02142214

محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساخت ساختمان یک تا سه طبقه

با توجه به اهمیت بالای این موضوع، تصمیم داریم در این جا به بیان میزان تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان های گوناگون یک، دو و سه طبقه بپردازیم. هم چنین، فرمولی کلی جهت محاسبه تیرآهن مورد برای ساختمان ارائه می کنیم تا بتوانید راحت تر این میزان لازم را محاسبه نمایید. اگر چه میزان تیرآهن مورد نیاز برای هر سازه و ساختمان به عوامل گوناگونی بستگی داشته و برای هر سازه متفاوت است. اما با استفاده از نکات و فرمول هایی که در ادامه بیان خواهیم کرد، می توانید مقدار تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان خود را تا حد مناسبی تخمین بزنید. پس در ادامه با ما همراه باشید. به منظور اطلاع از قیمت آهن آلات ازجمله قیمت تیرآهن به این لینک مراجع نمایید.

   

تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه

فاکتورهای انتخاب تیرآهن مناسب ساختمان یک طبقه

تیرآهن ها در سایزهای گوناگون از 8 تا 60 موجود هستند و ما می توانیم از هر کدام از آن ها برای ایجاد سازه استفاده نماییم. در این گونه موارد، باید حداقل سایز لازم تیرآهن که توان تحمل بار ساختمان را دارد، انتخاب نماییم. برای مثال، اگر در یک ساختمان یک طبقه در یک محیط خاص، تیرآهن 12 به بالا برای ستون ها جواب دهد، شما می توانید هم از این سایز تیرآهن و هم از دیگر انواع تیرآهن استفاده نمایید.

اما استفاده از سایزهای بالاتر تنها هزینه شما را افزایش می دهند؛ چرا که وزن بیش تری داشته و همان کاری را انجام خواهد داد که تیر 12 انجام می دهد. بنابراین، باید با توجه به میزان مقاومت مورد نیاز در ساختمان مورد نظر، کم ترین سایز تیرآهن که پاسخ گو باشد را انتخاب کنید. این گونه هم هزینه شما برای خرید تیرآهن به حداقل خواهد رسید و هم مقاومت لازم جهت تحمل بار ساختمانتان را ایجاد کرده اید.

اسکلت فلزی ساختمان یک طبقه

اگر اسکلت ساختمانی فلزی انتخاب شود، تیرآهن مصالح اصلی آن سازه خواهد بود. به طور معمول، اسکلت ساختمان یک طبقه به صورت بتنی کار می شود. اما در بسیاری از موارد هم با توجه به نوع کاربرد و محیط منطقه، از اسکلت فلزی استفاده خواهد شد. در این گونه موارد لازم است ابتدا مقدار تیرآهن لازم برای ساختمان را حساب کرده تا در هزینه ها دچار مشکل نشویم.

 

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

بعد از این که سایز تیرآهن مشخص شد، توجه به تعداد و فاصله دهانه ها یا فاصله بین دو تیرآهن است. این مورد هم با توجه به عوامل مذکور توسط مهندسین مربوطه به گونه ای انتخاب خواهد شد که ساختمان استحکام کافی را داشته باشد.

 

در نهایت بعد از مشخص شدن این فاکتورها، می توان تعداد تیرآهن مورد نیاز ساختمان را محاسبه نمود. با داشتن تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه، به راحتی می توان وزن مجموع تیرهای لازم برای سازه را به دست آورد.

 

کافی است شما وزن یکی از تیرآهن های مصرفی را به دست آورده و در تعداد آن ها ضرب کنید. جهت به دست آوردن تیرآهن هم راه های گوناگون و ساده ای وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از جدول اشتال است که می توانید وزن تیرآهن را به راحتی در آن مشاهده کنید. روش دیگر استفاده از محاسبات ریاضی است که باید اندازه طول تیرآهن را در وزن مخصوص ان ضرب نمایید.

  محاسبه تیرآهن برای ساخت ساختمان یک طبقه    

تیرآهن مناسب برای ساختمان دو طبقه

ستون مناسب برای ساختمان دو طبقه

اولین نکته پیدا کردن تیرآهنی با حداقل سایز است که مقاومت لازم برای تحمل بار ساختان را داشته باشد. این کار می تواند تا حد زیادی به کنترل هزینه ها کمک کند. استفاده از تیرآهن های با سایزهای بزرگ تر فقط افزایش هزینه را برای ساختمان در پی دارند، حال آن که کارایی بیش تری را هم ایجاد نمی کنند. پس در ابتدا باید این مورد توسط مهندسین ساختمان و با بررسی عوامل گوناگون تاثیرگذار بر سازه، تعیین گردد.

 

در سازه های دو طبقه، علاوه بر تیرآهن های مورد نیاز برای ایجاد ستون های اصلی، به یک سری تیرآهن های فرعی دیگر برای پوشش های سقفی هم نیاز است. هم چنین ممکن است برای افزایش استحکام سازه، از تیرهای فرعی به صورت شیبدار هم در بین تیرهای اصلی استفاده شود.

 

در نتیجه، باید همه این تیرآهن های مورد نیاز و سایزشان توسط مهندسان سازه مشخص گردند. معمولا تیرآهن های استفاده شده برای ستون های اصلی ساختمان دارای سایز بزرگ تری نسبت به تیرهای فرعی هستند. اما در کل سایز هر یک از آن ها با توجه به میزان فشار و بار وارده بر ساختمان و میزان مقاومت لازم تعیین می گردد.

 

اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

مهم ترین چیزی که در تعیین میزان آهن مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه اهمیت دارد، تعیین نوع اسکلت آن است. در صورتی که این اسکلت به صورت بتنی باشد، از میلگرد در میان آن استفاده می شود و باید میزان این میلگردها تعیین شود. اما در صورتی که اسکلت ساختمان دو طبقه فلزی ساخته شود، مصالح اصلی شما تیرآهن خواهد بود.

 

بنابراین، باید به بررسی میزان تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه بپردازید. همان گونه که اشاره کردیم، ساختمان های دو طبقه هم مثل سازه های یک طبقه، در اکثر موارد با استفاده از اسکلت بتنی ایجاد می شوند. اما این مورد همیشه صادق نبوده و در موارد گوناگون اسکلت فلزی هم برای ساخت ساختمان های دو طبقه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

محاسبه تیرآهن برای ساختمان دو طبقه

ابتدا باید نوع این تیرآهن ها مشخص گردد. این مورد با توجه به عوامل گوناگونی از جمله میزان سنگینی و بار وارده بر روی ساختمان، محیط منطقه ایجاد سازه و مقاومت مورد نیاز تعیین می شود. در ادامه هم باید تعداد تیرآهن ها اصلی و فرعی معین شود. بعد از مشخص شدن تعداد تیرآهن های اصلی و فرعی مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه، می توانید از طریق جدول اشتال وزن کلی آهن مورد نیاز برای ساختمان را محاسبه نمایید. هم چنین استفاده از روش محاسبات ریاضی هم برای به دست آوردن وزن کلی تیرآهن ها کارساز خواهد بود.

  محاسبه تیرآهن برای ساخت ساختمان دو طبقه    

تیرآهن مناسب برای ساختمان سه طبقه

اسکلت فلزی ساختمان سه طبقه

محیط جغرافیایی و منطقه ای که ساختمان در آن بنا می شود، یکی از مهم ترین عوامل است. چون در محیط های زلزله خیز به نوعی تیرآهن متفاوت با محیط های آرام نیاز است. یا این که نوع تیرآهن در محیط های مرطوب با محیط های خشک تفاوت دارد. به هر حال، باید به طور کامل به این عوامل و نکات دیگری از جمله وزن ساختمان و مقاومت مورد نیاز آن توجه شود تا بتوان تیرآهن های مناسب از نظر نوع و سایز را برای طراحی اسکلت فلزی ساختمان سه طبقه و بالاتر از آن مشخص نمود.

 

محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه

بسته به هر یک از این فاکتورهای موثر بر ساختمان، امکان تغییر نوع و سایز تیرآهن مورد استفاده در ساختمان سه طبقه وجود خواهد داشت. برای مثال، ممکن است جهت ساخت دو ساختمان سه طبقه کاملا یکسان در دو محیط متفاوت، لازم باشد از تیرآهن هایی با سایز متفاوت استفاده نمود.

 

ابتدا باید نوع تیرآهن های مناسب برای سازه و تیرهای فرعی مورد نیاز و تعدا آن ها هم برای افزایش مقاومت سازه تعیین گردد. در ادامه، با آگاهی از تعداد و ویژگی تیرآهن های لازم، می توان با استفاده از جدول اشتال یا روش محاسبات ریاضی، وزن تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سه طبقه را مشخص نمود. البته میزان فاصله در نظر گرفته شده بین ستون های اصلی هم تاثیر زیادی در وزن نهایی تیرآهن ها دارد.

  محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه    

فرمول محاسبه وزن تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سازی

نکته مهم برای ساخت هر سازه فلزی و در هر تعداد طبقه، توجه به تیرآهن مورد نیاز برای آن سازه و محاسبه وزن این تیرآهن ها می باشد. برای این کار می توان از دو روش متداول و مهم استفاده نمود که در بخش های قبل هم به آن ها اشاره ای داشتیم.

 

روش اول و ساده تر استفاده از جدول اشتال می باشد. در این جدول، وزن تیرآهن های گوناگون که در ابعاد مشخص و با استانداردهای خاصی تولید شده اند، قرار داده می شود. بنابراین، در صورتی که شما ابعاد و استاندارد تیرآهن مورد نظر خود را بدانید، می توانید به این جدول مراجعه کرده و وزن آن را مشاهده نمایید.

 

روش دیگر برای محاسبه وزن تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سازی،‌ استفاده از محاسبات ریاضی است. برای این کار هم نیاز به دانستن وزن مخصوص تیرآهن دارید. این ویژگی یعنی وزن مخصوص تیرآهن با توجه به استاندارد استفاده شده در تولید آن و مواد اولیه مصرفی تعیین می گردد. وزن مخصوص را می توان از اطلاعات کارخانه سازنده به دست آورد. برای به دست اوردن وزن یک تیرآهن، لازم است طول ان را در وزن مخصوص ضرب کنید. در نهایت، جهت به دست آوردن وزن کلی تیرآهن مورد نیاز برای سازه در هر یک از این روش ها، باید وزن یک تیرآهن را در تعداد تیرآهن های مورد نیاز ساختمان ضرب نمایید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه کاربران
  1. کاربر: جلیل ملکی

    سلام مهندس جان یک زمین به متراژ 115متر با اسکلت فلزی دو طبقه و پیلوت ،میخام بدونم اگر ستون ها از آهن 14 استفاده بشه جوابگو هست یانه ؟

    1. محمد حسینی

      با سلام. این مورد با توجه به جزئیات مطرح شده نیاز به بررسی توسط مهندس عمران دارد. لطفا از یک فرد متخصص مشاوره بگیرید.

  2. کاربر: حسین

    سلام وقت بخیر مهندس برای ساختمان اسکلت فلزی ستون ها تیراهن 14 شش تاش تمام ورق 8میل سقف کمپزی. میخوام بدونم دوتاساختمان دیگه سقف هاش کمپزی رو این ساختمان میشه بسازیم؟ستون ها تیراهن 14باشن جواب میده؟ ساختمان کرمان هست

    1. کاربر: Mohammad Sajjadi

      سلام در اسکلت فلزی که سقف آن با تیرچه و یونیلت کار میشود فاصله بین ستون ها میتواند 9.5متر باشد و نوعیت تیر اهن نیز 16 میل در پل ها در نظر است و در ستون ها از تیر آهن 18 استفاده میشود

      1. کاربر: زهرا

        سلام ما میخوایم از پایه بسازیم ولی فعلا یه طبقه میخوایم بزنیم ولی بعدها میخوایم 3 الی 4 طبقه بزنیم به نظر شما ستون هارو باید تیر اهن چند کار کنیم ممنون میشم جوابم رو بدین

        1. محمد حسینی

          سلام. معمولا برای ستون سازه های معمولی از تیرآهن های 14، 16 یا 18 استفاده می شود اما اینکه دقیقا از کدام سایز باید استفاده کنید باید توسط مهندس پروژه تعیین شود.

      2. کاربر: مرتضی احمدی

        سلام .برای 3سقف ساختمان حدود80 متربنا هر سقف که ازیه طرف10*5وطرف دیگر 6*5هست ستون چند بگذاریم

        1. کاربر: محمدعباسی

          باسلام یه ساختمان اسکلت بتنی بازیربنای 120متر3طبقه چقدرمیلگردمیخاد ممنون

          1. کاربر: اکبر

            باسلام بنده 50متر زیر بنا داشتم با بتن طبقه اول ساختم الان می خوام طبقه دوم با اهن بسازم چقدر اهن نیاز دارد باتشکر

            1. کاربر: محمد

              سلام مهندس ساخت یک واحددرطبقه دوم منزل 100متری بخایم پایه بزنیم برای طبقه دوم چقدرتیرآهن لازم داره

              1. کاربر: مهدی

                سلام آقای‌ محمد حسینی یک ساز ه به متراژ 100متر سه طبقه با بلوک .چقدر تیرآهن لازم دارد هزینش هم بفرماید.. آقای حسینی کل قطعه 100متر است

                1. محمد حسینی

                  با سلام و وقت بخیر. برای ساخت یک سازه اسکلت فولادی در صورتی که از قاب خمشی معمولی استفاده شود، برای هر متر مربع حدود 65 تا 100 کیلوگرم تیرآهن نیاز است. سازه سه طبقه دارای 4 سقف است شامل سقف پارکینگ و 3 تا سقف طبقات. پس باید مقادیر ذکر شده ضربدر 4 شوند که در اینصورت بین 26 تا 40 تن تیرآهن نیاز است. این محاسبات حدودی است و برای محاسبات دقیق از مهندس مربوطه مشاوره بگیرید.

              2. کاربر: سعید

                سلام مهندس یه ساختمان سه طبقه با خرپشت بدون زیر زمین متراژ هر طبقه صد متر چند تن آهن میبره سقف تیرچه و فوم

                1. کاربر: علی زارع

                  سلام مهندس برای یک ساختنان دو طبقه رو پبلوتبا اسکلت فلزی با ابعاد 15×8/5متر چه مقدار تیرآهن با نوع یا ابعادش لازم هست وهمچنین برای پی ریزی چه مقدار میله گرد با سایزش مورد استفاده قرار میگیرد برای شمال کشور

                  1. کاربر: باقری

                    سلام مهندس. اگه امکانش هست میزان آهن ریزی یه ساختمان دو طبقه با محیط دایره و مساحت 200 متر مربع در منطقه شمال رو بفرمایید با تشکر

                    1. کاربر: رضا صغیری

                      آقای محمد حسینی با سلام یک سازه 530 متری با 5 طبقه بنا که شا مل پار کینگ است چه مقدار آ هن نیاز دارد و از کدام نوع است؟

                      1. محمد حسینی

                        با سلام. وزن تیرآهن مورد نیاز در ساختمان اسکلت فلزی به ازای هر مترمربع و با توجه به سازه عبارت است از: اسکلت فلزی با قاب خمشی معمولی: ۶۵ الی ۱۰۵ کیلوگرم اسکلت فلزی با قاب خمشی ویژه: ۷۰ الی ۱۱۵ کیلوگرم اسکلت فلزی با مهاربندی همگرا: ۴۰ الی ۷۰ کیلوگرم اسکلت فلزی با مهاربندی واگرا: ۵۰ الی ۷۵ کیلوگرم اسکلت فلزی با سیستم دوگانه: ۶۰ الی ۱۲۰ کیلوگرم فرمول محاسبه مقدار تیرآهن موردنیاز نیز به صورت زیر است: زیربنا ضرب در نوع اسکلت فلزی گفته شده در بالا. برای مثال، برای 530 متر زیربنا با اسکلت فلزی و قاب خمشی معمولی به مقدار 530*65 که برابر است با 34450 کیلوگرم یا حدود 35 تن است، تیرآهن نیاز است. این محاسبه ها حدودی بوده و باید برای جزئیات بیشتر با مهندسان مربوطه مشورت کنید.

                    2. کاربر: رضا صغیری

                      با سلام و تشکر از مطالب مفید شما. اگر سئوا لی دا شته با شیم امکان مطرح شدن است؟

                      1. محمد حسینی

                        با سلام و وقت بخیر. بله بفرمایید

                    3. کاربر: سلام

                      سلام مطالب بسیار مفیدی هست

                      1. مدیر سایت

                        سلام ، خوشحالیم که مفید بوده براتون

                    دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.