02142214

تیرآهن IPE چیست ؛ آشنایی با مشخصات تیراهن IPE

مقاطع فولادی مختلف دارای سطح مقطع، ضخامت فلنج، عمق کلی و ثابت های پیچشی متفاوت هستند. تیرآهن ipe از این نظر منحصر به فرد است که عملکرد باربری همه جانبه خوبی را ارائه می دهد. تنها استثنای موجود در مورد این تیرآهن ها، ظرفیت ساختاری جانبی یا به عبارتی، مقاومت پیچشی آنها است. این نوع تیراهن یکی از پرمصرف ترین تیرآهن ها در کشور است که به سبب مقطع I شکل، به تیرآهن I نیز معروف است. قیمت تیراهن را در این لینک مشاهده نمایید.

   

ipe چیست؟

ipe در واقع یک استاندارد مربوط به تیراهن های با جان و بال باریک است و مخفف عبارت I Profile Europeennes است. تیرآهن ipe یک مقطع فولادی با سطح مقطع به شکل حرف I انگلیسی است که در دسته پروفیل های باز قرار می گیرد. زیرا بر خلاف بخش‌های مستطیلی توپر یا توخالی، فلنج‌ها یا بال ها سطحی موازی را تشکیل می‌دهند که توسط یک عنصر مرکزی معروف به جان به هم متصل شده ‌اند. این پیکربندی به تیرهای ipe مقاومت عالی در برابر تنش فشاری و خمشی و همچنین کشش در جهت طولی می دهد.

شکل ظاهری تیرآهن ipe    

مشخصات تیرآهن ipe

این تیرآهن یکی از متدوال ترین انواع تیرآهن مورد استفاده در مصارف گوناگون است که طبق استاندارد اروپا تولید و عرضه می شود. جالب است بدانید این محصول فولادی سبک ترین نوع تیرآهن فولادی با ابعاد اروپایی است که تولید می شود. قسمت مرکزی تیرآهن I شکل، که به عنوان جان شناخته می شود، این اطمینان را به مصرف کننده می دهد که تیراهن ipe مقاومت خوبی در برابر نیروهای برشی را ارائه می دهد.

 

به جز جان، این تیراهن ها شامل بال‌هایی است که ضخامت آنها از لبه تا محل اتصال به جان، یکنواخت و ثابت است. این بال ها در هر دو طرف جان قرار دارند و مقاومت در برابر خمش را برای تیرآهن فراهم می کند. عرض بال این تیرها در حدود نیمی از ارتفاع آنها است.

 

ویژگی تیرآهن های IPE

انواع تیرآهن ipe در ایران نیز به صورت رایج و استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید که این نوع تیراهن محبوبیت بیشتری در بازار دارد. ویژگی ساختاری مهم این تیرآهن ها، ضخامت ثابت بال های آن از ابتدا (محل اتصال به جان) تا انتها (لبه) است. این ویژگی آنها را از تیرآهن های INP متمایز می کند.

 

در تیرآهن INP، ضخامت بال آنها ثابت نبوده و با دور شدن از جان تیرآهن به تدریج کم می ‌شوند. نازک بودن لبه‌ی بال ها و ضخیم شدن آن در انتها، مشخص ترین وجه تمایز تیرآهنINP با IPE است. تیرآهن‌های INP مطابق استانداردهای تیرآهن کشورهای چین و روسیه است. این تیرآهن، نسبت به تیرآهن دیگر از محبوبیت کمتری در بازار ایران برخوردار است. به منظور اطلاع از مشخصات فنی تمام تیرآهن های موجود در بازار و تجربه یک خرید موفق و به صرفه، راهنمای خرید تیرآهن را مطالعه نمایید.

   

وزن ipe ؛ جدول وزن تیرآهن IPE

این تیراهن با توجه به ضخامت بال و جان، دارای وزن های مختلفی است. در این قسمت با جدول وزن تیرآهن IPE آشنا می شوید. تیرآهن ها را با توجه به اندازه ارتفتع جان آن نام گذاری می کنند. به عنوان مثال، تیری که دارای ارتفاع جان 80 سانتی متری است، به صورت تیرآهن 80 شناخته می شود.

 

تناسب یکنواختی بین قسمت های مختلف این تیرآهن وجود دارد. به این صورت که هرچه اندازه جان تیرآهن بیشتر شود، به همان نسبت بال و ضخامت های بال هم افزایش می‌یابد. پرکاربردترین تیراهن ipe، سایز 14 است. وزن انواع تیرآهن ipe در تمامی سایزها در جدول زیر آورده شده است.

وزن سایزهای مختلف تیرآهن ipe    

کاربرد تیرآهن ipe چیست؟

تیرآهن ها مقاطع فولادی اساسی و پرمصرفی هستند که در ابعاد و اشکال مختلف جهت ساخت سازه های فلزی ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو قیمت تیرآهن در بازار بر برآورد هزینه ساخت سازه تاثیر بسزایی دارد. این سازه ها می توانند مقاطعی با اشکال مختلف داشته باشند.

 

وظیفه تیرآهن ها تحمل تنش های حاصل از نیروهای برشی و لنگر خمشی است که می توانند به سازه وارد شوند. از کاربرد تیرآهن IPE می توان به استفاده از آنها به صورت ستون، خرپا، تیر و نعل درگاه در ساخت انواع سازه های ساختمانی و صنعتی اشاره کرد.

 

سوالات متداول

1- تیرآهن ipe چیست؟

تیرآهن هایی که دارای بال و جان نازک هستند و ضخامت بال در سرتاسر آن ثابت است، تیرآهن IPE می گویند.

 

2- عبارت IPE مخفف چیست؟

مطابق استاندارد تیرآهن ها، عبارت IPE بر I Profile Europeennes دلالت دارد.

 

3- پرکاربرد ترین تیرآهن ipe کدام است؟

سایزهای 14، 16 و 18 پر فروش ترین تیرآهن های ipe در بازار هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.