02142214

روش‌ تشخیص میلگرد ذوب آهن از سایر میلگردها

اگر بگوییم میلگرد ذوب آهن اصفهان بهترین میلگرد موجود در بازار ایران است، بی‌راه نگفته‌ایم. رعایت اصول و استانداردها در فرآیند ساخت میلگرد اصفهان سبب شده تا این میلگرد به‌عنوان بهترین میلگرد بازار شناخته شود. بااین‌حال، ممکن است در هنگام خرید، با چالش‌هایی در مورد اصل یا تقلبی بودن میلگرد مواجه شوید. بنابراین، توجه به برخی ویژگی‌های متمایزکننده سبب می‌شود تا بتوانیم به‌راحتی میلگرد ذوب آهن را از سایرین تشخیص دهیم. لذا در این مقاله به نحوه تشخیص میلگرد ذوب آهن اصفهان خواهیم پرداخت. قیمت میلگرد اصفهان را در این لینک مشاهده نمایید.

   

راه ‌های تشخیص میلگرد ذوب آهن اصفهان

توجه به اصل یا تقلبی بودن میلگرد، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام خرید است. این امر مستلزم آگاهی از برخی اطلاعات فنی و مشخصات میلگرد مربوط به هر برند است که مختص به همان کارخانه است. دراین‌باره نیز روش‌های مختلفی وجود دارد، اما مهم‌ترین آن‌ها توجه به علامت اختصاری میلگرد، پلاک‌ها و نحوه بسته‌بندی میلگردها است.

 

باوجود اینکه علامت اختصاری میلگرد در تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند، اما تنها توجه به این نکته کافی نبوده و باید سایر مشخصات نیز بررسی شوند. بنابراین، توجه به علائم اختصاری حک‌شده بر روی میلگرد لازم و ضروری است اما کافی نیست. مهم‌ترین روش‌های تشخیص میلگرد ذوب آهن اصفهان در بازار شامل موارد زیر می‌شوند:

 

توجه به علامت اختصاری میلگرد

علامت اختصاری میلگرد ذوب آهن اصفهان به‌صورت ESCO است که بر روی بدنه این میلگردها حک می‌شود. این نشانه مخفف عبارت ESFAHAN STEEL COMPANY است. با علامت اختصاری میلگرد تمام کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در ایران در این لینک آشنا شوید.

علامت میلگرد ذوب آهن  

توجه به پلاک میلگرد

پس از علائم اختصاری، توجه به پلاک میلگرد اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با میلگرد موردنظر به دست می‌دهد. بسته‌بندی میلگردهای ذوب آهن شامل دو پلاک از جنس پلاست هستند که به‌وسیله یک مفتول با سایز 2 به بسته‌بندی متصل می‌شوند.

 

یکی از این دو پلاک در نزدیکی تسمه و دیگری در انتهای شاخه میلگرد قرار دارد. اطلاعاتی از قبیل شماره بسته‌بندی، وزن میلگرد، طول شاخه‌ها، اطلاعات تولید، بارکد محصول و اطلاعات مربوط به کارخانه و استاندارد بر روی این پلاک‌ها مشخص شده است.

 

ابعاد این پلاک‌ها همواره ثابت بوده و به اندازه 7.5 * 10 یا 7.5 * 11.5 سانتی‌متر هستند. هم‌چنین، این پلاک‌ها دارای رنگ مشابه با رنگ سازمانی مجموعه ذوب آهن اصفهان هستند. پلاک میلگردهای ذوب آهن به‌صورت هر دو طرف سفید یا یک‌طرف سفید و طرف دیگر زرد هستند.

 

در پلاک‌های یک‌طرف سفید، علامت تجاری ذوب آهن، عبارت "ساخت ایران" و سایت شرکت ذوب آهن اصفهان بر روی قسمت سفیدرنگ درج‌شده‌اند. حال‌آنکه، وجه زردرنگ این پلاک شامل اطلاعاتی همچون کارگاه نورد، سایز میلگرد، مارک، نوع محصول، شماره ذوب، شماره بسته‌بندی، طول و وزن بسته، تاریخ تولید، آرم استاندارد ایران و آرم شرکت ذوب آهن اصفهان می‌شود. در پلاک‌های دو طرف سفید نیز اطلاعات فقط بر روی یک وجه پلاک درج می‌شوند.

مشخصات پلاک میلگرد ذوب آهن  

نحوه بسته بندی میلگرد

شاید کسی به این مورد توجه نکند اما میلگردهای ذوب آهن اصفهان در بسته‌بندی‌های منحصربه‌فردی عرضه می‌شوند. توجه به اطلاعات و نحوه بندیل بندی این میلگردها در تشخیص میلگرد ذوب آهن اصل از تقلبی بسیار مفید است. در مقاله بندیل میلگرد چیست، با انواع بندیل ها و بسته بندی میلگردها آشنا شوید.

 

برای بسته‌بندی میلگردهای اصفهان، از 5 تسمه برای مهار میلگردها استفاده می‌شود. وزن این بندیل‌ها در حدود 5 تا 5.5 تن است. در اطراف شاخه‌های میلگرد 3 عدد خاموت برای حمل‌ونقل راحت‌تر قرار داده می‌شود. این خاموت‌ها به‌صورت دو رشته در سایز 12 و یا به‌صورت چند رشته در سایز 5.5 هستند.

 

گواهینامه فنی میلگرد ذوب آهن

گواهینامه فنی تنها برای میلگردهایی که وزن بسته‌بندی آن‌ها بیش از 25 تن شود، ارسال می‌شود. این گواهینامه شامل اطلاعاتی از قبیل نام و آدرس کارخانه، شماره گواهینامه، تاریخ صدور گواهینامه و غیره است. اگرچه که گواهینامه فنی برای میلگرهای با وزن‌ کم ارائه نمی‌شود، اما به‌هرحال یکی از روش‌های تشخیص میلگرد ذوب آهن اصفهان است.

   

نکات فنی میلگرد اصفهان

میلگردهای ذوب آهن معمولاً در سایزهای 8 تا 40 و به دو صورت ساده و آجدار مطابق استاندارد ملی ایران ISIRI 3132 تولید می‌شوند. نوع آجدار میلگردهای اصفهان به شکل‌های یکنواخت و دوکی است. این میلگردها به روش نورد گرم تولید می‌شوند. میلگردهای ذوب آهن سایز 12 ، 14 ، 16 و 18 جزو پرفروش‌ترین میلگردها در بازار هستند. ضمن اینکه، میلگردهای ذوب آهن از نظر وزنی بسیار استاندارد بوده و وزن آن‌ها مطابق و یا بسیار نزدیک به وزن مندرج در جدول اشتال میلگردها است.

 

کارگاه ‌های نورد میلگرد اصفهان

برای تولید میلگردهای اصفهان از فرآیند نورد گرم استفاده می‌شود که شامل کارگاه‌های نورد 300، کارگاه نورد 350، کارگاه نورد 500 و کارگاه نورد 650 می‌شوند. در کارگاه نورد 300 که از نوع سبک و مدام است، میلگردهای ساده و آجدار در سایزهای 12 تا 40 تولید می‌شوند. کارگاه نورد 350 نیز میلگردهای ساده و آجدار را به‌صورت شاخه‌ای در سایزهای 16 تا 32 و کلاف در سایزهای 5.5 تا 12 تولید می‌کند. میلگردهای با سایز بالای 40 در کارگاه‌های نورد 500 و 650 تولید می‌شوند. با روش تولید میلگرد در این لینک آشنا شوید.

 

استانداردهای میلگرد ذوب آهن اصفهان

استاندارد میلگردهای ذوب آهن اصفهان شامل استاندارد روسی GOST 5781، استاندارد آمریکایی ASTM A615 و استاندارد ژاپنی JIS G3112 می‌شوند. در بین استانداردهای یادشده، استاندارد روسی در ایران شناخته‌شده‌تر است که میلگردها را به انواعA1 ، A2، A3 و A4 تقسیم می‌کند. دراین‌بین، A1 بر میلگرد ساده دلالت دارد و بقیه نیز به میلگردهای آجدار مربوط می‌شوند.

 

استاندارد ملی ایران مربوط به میلگردها، علامت‌های س240، آج340، آج400 و آج500 را به ترتیب برای میلگردهای A1 تا A4 به کار می‌برد. لازم به ذکر است که میلگرد A2 از نوع آجدار مارپیچ، A3 از نوع آجدار جناقی و A4 از نوع آجدار مرکب هستند.

 

سؤالات متداول

1- چگونه میلگرد ذوب آهن را تشخیص دهیم؟

توجه به علامت اختصاری میلگرد، پلاک، نحوه بسته‌بندی و نیز گواهینامه فنی از راه‌های تشخیص میلگرد اصفهان است.

 

2- علامت اختصاری میلگرد اصفهان چیست؟

علامت اختصاری این میلگرد ESCO است که مخفف عبارت ESFAHAN STEEL COMPANY است.

 

3- بر روی پلاک میلگرد ذوب آهن چه اطلاعاتی درج شده است؟

اطلاعاتی از قبیل شماره بسته‌بندی، وزن میلگرد، طول شاخه‌ها، اطلاعات تولید، بارکد محصول و اطلاعات مربوط به کارخانه و استاندارد بر روی پلاک میلگرد اصفهان قرار دارند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.