02142214

فرایند گالوانیزاسیون

گالوانیزه کردن یا فرایند گالوانیزاسیون یکی از روش‌های محافظت از خوردگی است.  این روش توسط پوشاندن فولاد توسط فلز روی، با روش‌های مشخص شده می باشد.  میزان مقاومت پوشش فولاد متناسب با ضخامت آن است.

 

گالوانیزه گرم فرایند فرو بردن آهن یا فولاد در حمام روي است. در این فرایند پوشش چند لایه به  منظور مقاومت در برابر خوردگی ایجاد می‌شود. فولاد در روي غوطه ور شده و واکنش متالورژیکی بین آهن موجود در فولاد و روی مذاب رخ می دهد.  بنابراین پوششی با ضخامت یکنواخت عمود بر تمام سطوح ایجاد ‌می‌شود.

 

فرايند گالوانيزه گرم شیب (که در شکل پایین مشاهده می‌کنید) از سال 1742 مورد استفاده قرار میگرد. در این فرایند، حفاظت خوردگی طولانی مدت، تعمیر و نگهداری رایگان با هزینه معقول برای چندین دهه استفاده شده است. اگر چه گالوانیزه گرم برای محافظت از فولاد از گذشته های دور استفاده شده، اما تکامل این فرایند همراه با فن‌آوری های جدید و خلاق همچنان ادامه دارد.

 

فرایند گالوانیزاسیون

 

 سه مرحله اصلي در فرايند گالوانيزه گرم:

برای تولید ورق گالوانیزه سه مرحله اصلی باید انجام شود که عبارتند از :

 
  • آماده سازی سطح گالوانیزه
  • گالوانیزه کردن
  • نگهداری

 با وجود اینکه این فرآیند دارای مزیت‎های بسیاری نسبت به سایر روش‌های حفاظت از خوردگی می‌باشد، ساده است.

 

آماده سازی سطح گالوانیزه:

هدف از آماده سازی سطح در فرايند گالوانيزه گرم، به دست آوردن  تمیزترین سطح ممکن است. در این قسمت  تمام اکسیدها و مابقی آلودگی موجود در سطح فولاد پاک می‌شود.

 

گالوانیزه کردن:

پس از اینکه فولاد کاملا تمیز شد، برای غوطه وری در حمام روي اماده می‌شود.  حمام گالوانيزه شامل روي  ASTM B6 است که دارای خلوص 98%  میباشد. گاهی اوقات ممکن است برای رسیدن به برخی خواص مطلوب، مواد دیگری به این حمام اضافه شود .

 

حمام گالوانیزه شکل بالا، تا دمای 438-460سانتیگراد داغ می شود، که در آن دما روي شکل مایع به خود میگیرد. محصولات فولادی در این حالت در حمام میماند تا زمانی فولاد به دمای حمام برسد. زمانی که واکنش بین فولاد و روی کامل شود فولاد از حمام روی خارج میشود.

ورق گالوانیزه                    

نگهداری:

در فرایند گالوانيزاسیون، وقتی فولاد از حمام خارج میشود،  به منظور افزایش پوشش گالوانيزه باید نگهداری شود. در ادامه با انواع استاندار گالوانیزه آشنا خواهید شد. برای استعلام قیمت ورق گالوانیزه با استانداردهای مختلف با فولاد ایرانیان تماس بگیرید.

 

استاندارد های گالوانیزه:

استاندارد ASTM

 
  1. ASTM A123/A123M
  2. ASTM A153/A153M
  3. ASTM A767/A767M
 

دیگر استاندارد

  1. CSA G164
  2. ISO 1461
 

پیش گالوانیزه

  1. ASTM A143/A143M
  2. ASTM A384/A384M
  3. ASTM A385/A385M
  4. ASTM B6
 

پس گالوانیزه

  1. ASTM A780
  2. ASTM D6386
  3. ASTM D7803
  4. ASTM E376
 

شکل پایین نشان می دهد مجموعه‌ای از سازه‌های فلزی، به دلیل خوردگی  و زنگ زدگی، برای مالکان مشکل ساز هستند. خوردگی ساختمانها، جاده ها، پل ها، و تعمیر کردن آن، پر هزینه است و بدون حفاظت کافی در برابر خوردگی کافی  مشکل ساز میشود  .

 

خوردگی سازه

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه کاربران
  1. کاربر: آهن رسان

    قیمت ورق گالوانیزه الان توی بازار چنده

    1. admin

      با سلام لطفا با شرکت تماس بگیرید

دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.