02142214

آشنایی با برترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در ایران

ورق‌های گالوانیزه به جزئی جدایی‌ناپذیر از صنعت بدل شده‌اند و پس از ورق سیاه، پرکاربردترین نوع ورق فولادی محسوب می‌شوند. برخورداری از پوشش سطحی از جنس روی که مقاومت به خوردگی بسیار خوبی را برای این ورق‌ها به ارمغان می‌آورد، آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای ساخت قطعات مختلف مانند لوله‌های گالوانیزه، پروفیل‌های گالوانیزه، انواع تانکر و مخزن، بدنه خودروها و... تبدیل کرده است. به همین دلیل، شاهد انجام معاملات زیادی حول خریدوفروش ورق گالوانیزه هستیم. این محصول توسط کارخانه‌های مختلفی در کشور تولید و عرضه می‌شود که محصولات آن‌ها ازنظر ظاهری، کیفیت ساخت، خواص و هزینه تمام‌شده متفاوت از یکدیگرند. انتخاب بهترین ورق گالوانیزه متناسب با کاربرد موردنظر به شناخت دقیق محصولات تولیدی در کارخانه‌ های تولیدکننده ورق گالوانیزه بستگی دارد که در ادامه به‌طور کامل به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

اهمیت استفاده از ورق گالوانیزه در صنایع

به دلیل وجود شرایط محیطی سخت در برخی صنایع و لزوم برخورداری از مقاومت به خوردگی و زنگ‌زدگی مناسب در اکثر قطعات صنعتی، ورق‌های گالوانیزه به‌عنوان یک انتخاب مطمئن برای استفاده در چنین صنایعی در نظر گرفته می‌شوند. این محصول که بر پایه ورق سیاه فولادی ساخته می‌شود، حاوی خواص تقویت‌شده‌ای است که این امکان را به قطعات ساخته‌شده از آن می‌دهد تا برای مدت طولانی‌تری در برابر رطوبت، اسیدها و سیالات مختلف مقاومت کنند. این خواص تقویت‌شده به‌وسیله اعمال پوشش گالوانیزه قابل حصول هستند و یکی از عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه نیز، ضخامت و کیفیت همین پوشش سطحی است. ازآنجایی‌که محصولات ساخته‌شده از ورق گالوانیزه در صنایع حساسی همچون نفت و گاز، خودروسازی، کشتی‌سازی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و... کاربرد دارند، لازم است که کیفیت و مشخصه‌های فنی مطلوبی داشته باشند. درنتیجه خرید ورق گالوانیزه از تولیدکنندگان معتبر اهمیت بسزایی دارد.

کاربرد انواع ورق گالوانیزه

برترین کارخانه‌ های تولیدکننده ورق گالوانیزه

به دنبال تقاضای بالا برای ورق‌های گالوانیزه، کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید و عرضه این محصول فعالیت می‌کنند. این تولیدکنندگان بر اساس معیارهای متفاوت و متناسب با نیاز صنایع، محصولات خود را برای مصارفی همچون خودروسازی، تولید لوازم‌خانگی، ساخت تجهیزات صنعتی و... تولید می‌کنند.

برترین کارخانه‌ های تولیدکننده ورق گالوانیزه در ایران عبارت‌اند از:

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه هفت الماس قزوین
  • کارخانه امیرکبیر کاشان
  • کارخانه ورق گالوانیزه خودرو شهرکرد
  • کارخانه ورق گالوانیزه تاراز
 

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان به‌صورت تخصصی در زمینه تولید انواع ورق فولادی فعالیت می‌کند و یکی از محصولات مهم آن، ورق گالوانیزه است. ورق گالوانیزه فولاد مبارکه به روش غوطه‌وری داغ تولید می‌شود که ازجمله مزایای آن می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن، امکان دستیابی به ضخامت بالای پوشش، استحکام بالا و چسبندگی مناسب پوشش اشاره کرد.

برای تولید ورق گالوانیزه در این کارخانه ابتدا کلاف‌های نورد سرد شده در ابتدای خط گالوانیزه به یکدیگر جوش داده می‌شوند. سپس عملیات تمیزکاری و شست‌وشوی آن‌ها شامل چربی زدایی سطحی، برس زنی و شست‌وشو با آب گرم انجام می‌شود و ورق‌ها در هوای داغ خشک می‌شوند. در مرحله بعدی، ورق‌ها طی سه مرحله شامل پیش گرم، گرم کردن و هم‌دمایی در اتمسفر کنترل‌شده کوره، آنیل می‌شوند. سپس ورق‌ها وارد حمام روی مذاب شده و پوشش گالوانیزه روی سطح آن‌ها تشکیل می‌شود. در ادامه ضخامت پوشش تنظیم شده و عملیات سردسازی انجام می‌شود. محصول خروجی از خط گالوانیزه کارخانه فولاد مبارکه، کلاف‌هایی با ضخامت 0.25 تا 2 میلی‌متر و عرض 750 تا 1510 میلی‌متر هستند. قطر داخلی کلاف خروجی نیز 508 تا 610 میلی‌متر و قطر خارجی آن 900 تا 2000 میلی‌متر است. این محصولات برحسب نیاز عملیات اسکین پاس را گذرانده و در دو کیفیت ظاهری معمولی و بهبود یافته عرضه می‌شوند. ظرفیت تولید این کارخانه 200 هزار تن در سال است.

 

ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان

ورق‌های گالوانیزه تولیدشده در کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان در سه حالت کلاف، ورق مسطح و ورق فرم دار عرضه می‌شوند. در خط تولید این کارخانه، محصولات خط نورد سرد طی یک فرایند مداوم و پیوسته به‌صورت گالوانیزه درمی‌آیند. این ورق‌ها به روش غوطه‌وری در حمام مذاب روی پوشش دهی می‌شوند. برای این منظور ابتدا سطح ورق به روش شیمیایی و حرارتی، تمیزکاری می‌شود تا اکسیدهای سطحی آن حذف شوند. سپس با گذر ورق از کوره‌ آنیل ضمن عملیات حرارتی و تأمین خواص مکانیکی مطلوب، دمای ورق نیز به دمای مناسب جهت غوطه‌وری در وان مذاب روی می‌رسد. در انتها ورق‌ها به‌صورت پیوسته از حمام مذاب روی عبور داده می‌شوند تا پوشش در دو طرف ورق تشکیل شود.

در این کارخانه امکان تولید ورق گالوانیزه با کیفیت‌های ظاهری نرمال اسپنگل یا گل متوسط، گل ریز و بدون گل وجود دارد. محصولات خروجی خط گالوانیزه امیرکبیر کاشان حاوی ضخامت 0.25 تا 1.5 میلی‌متر و عرض 600 تا 1250 میلی‌متر هستند. ضمن اینکه، در حالت کلاف، ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان حاوی قطر داخلی 508 تا 610 میلی‌متر و قطر خارجی 1000 تا 1820 میلی‌متر است. این کارخانه دارای ظرفیت تولید 160 هزار تن ورق گالوانیزه است.

 

ورق گالوانیزه هفت الماس

یکی دیگر از برترین کارخانه‌ های تولیدکننده ورق گالوانیزه در ایران، کارخانه هفت الماس قزوین است. در این کارخانه، محصولات گالوانیزه به‌صورت‌های کلاف، ورق مسطح، ورق فرم دار و کلاف نواربری شده عرضه می‌شوند. این کارخانه شامل دو واحد گالوانیزه به روش غوطه ورق گرم است. کلاف‌های نورد سرد در ابتدای این خط تولید شارژ می‌شوند و پس از چربی زدایی و شست‌وشو، وارد کوره‌هایی با اتمسفر کنترل شده می‌شوند. در مرحله بعد، ورق‌ها به‌صورت پیوسته از حمام روی مذاب عبور داده می‌شوند و در انتها نیز قبل از انبار کردن ورق‌ها و به‌منظور جلوگیری از تشکیل شوره سفید روی آن‌ها، این محصولات تحت عملیات کروماته قرار می‌گیرند.

 

ورق گالوانیزه خودرو شهرکرد

کارخانه ورق گالوانیزه خودرو چهارمحال و بختیاری به‌صورت اختصاصی در زمینه تولید ورق‌های گالوانیزه مورداستفاده در خودروسازی فعالیت می‌کند. در این شرکت نیز روش تولید ورق گالوانیزه به‌صورت غوطه‌وری گرم پیوسته است. ابتدا کلاف فول هارد روی کلاف بازکن قرار گرفته و به خط تولید ورق گالوانیزه شارژ می‌شود. سپس عملیات شست‌وشوی سطحی و پس‌ازآن نیز پوشش دهی روغن محافظ با مکانیزم پاشش الکترواستاتیک صورت می‌پذیرد. در مرحله بعدی ورق‌ها در کوره آنیل قرار گرفته و پیش گرم می‌شوند تا وارد حوضچه مذاب شوند. در این مرحله، پوشش روی با خلوص 99.99 درصد در دمای 460 درجه سانتی‌گراد در دو طرف ورق تشکیل می‌شود.

محصولات ورق گالوانیزه خودرو شهرکرد در ضخامت‌های 0.4 تا 2 میلی‌متر و عرض‌های 800 تا 1880 میلی‌متر تولید می‌شوند. این ورق‌ها در انواع حالت‌های سطحی نرمال اسپنگل، گل ریز و بدون گل قابل‌تولید هستند. پوشش سطحی این محصولات نیز شامل لایه روغن و لایه کروماته می‌شود. ظرفیت اسمی تولید این کارخانه 400 هزار تن در سال است.

کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی

ورق گالوانیزه تاراز

یکی دیگر از برترین کارخانه‌ های تولیدکننده ورق گالوانیزه که آن هم در شهرکرد واقع شده است، کارخانه فولاد تاراز است. در این کارخانه نیز روش تولید به‌صورت غوطه‌وری داغ پیوسته است. لازم به ذکر است که در این مجموعه نوعی خاص از ورق‌های گالوانیزه موسوم به ورق گالوانیزه رنگی گالواتاراز تولید می‌شود که حاوی Thin Organic Coating است. کارخانه فولاد تاراز دارای ظرفیت اسمی تولید سالانه 260 هزار تن ورق گالوانیزه است. این کارخانه قابلیت تولید ورق‌هایی با گل نرمال و گل ریز را داراست. ضخامت این ورق‌ها بین 0.28 تا 2 میلی‌متر و عرض آن‌ها 750 تا 1550 میلی‌متر است.

 

بهترین ورق گالوانیزه موجود در بازار کدام است؟

بهترین ورق گالوانیزه باید بر اساس کاربرد و خواص موردنیاز انتخاب شود. برای این منظور، باید فاکتورهایی نظیر ضخامت ورق، ضخامت و جرم پوشش، نوع گرید، شرایط تمام‌کاری سطحی و... توجه شود. ضمن اینکه، کیفیت محصولات تولیدی توسط کارخانه‌های مختلف متفاوت از یکدیگر است. بنابراین، باید حتماً قبل از ثبت سفارش، مشخصه‌های فنی آن‌ها را ارزیابی کنید. همچنین، اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه اهمیت بسزایی دارد. چراکه به دلیل تقاضای بالا برای این محصول و گران بودن قیمت عنصر روی، قیمت ورق گالوانیزه به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند. بنابراین، بهترین ورق گالوانیزه محصولی است که در عین برخورداری از خواص و مشخصه‌های مطلوب، از قیمت مناسبی برخوردار باشد.

برترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه  

سؤالات متداول

1- بهترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در ایران کدام‌اند؟

کارخانه‌های فولاد مبارکه، خودرو شهرکرد، تاراز، هفت الماس و امیرکبیر کاشان از برترین برندهای ورق گالوانیزه در بازار هستند.

 

2- کارخانه‌ های تولیدکننده ورق گالوانیزه این محصول را در چه ضخامت‌هایی تولید می‌کنند؟

ضخامت‌های رایج این محصول در بازار شامل 0.2 تا 2.5 میلی‌متر می‌شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.