02142214

هزینه ساخت سوله در سال 1403

سوله یکی از پرکاربردترین سازه‌های مورد استفاده در صنعت به شمار می‌رود که در ایران نیز کاربرد زیادی دارد. با توجه به نیاز صنایع به ساخت سوله و هم‌چنین نوسان و تغییر روزانه قیمت‌های مصالح مصرفی ساخت سوله مانند قیمت آهن آلات و دیگر مواد مورد نیاز به نظر می‌آید تخمین قیمت ساخت سوله می‌تواند کمک بزرگی به سازندگان در مدیریت بودجه کند. در این مقاله هزینه ساخت سوله 1403 و عوامل تأثیرگذار بر هزینه ساخت سوله را بررسی می‌کنیم. در ابتدا سعی می‌کنیم با معرفی عوامل تأثیرگذار بتوانید باعث کاهش هزینه‌های ساخت شوید. در نهایت و پس از جمع‌بندی هزینه کلی ساخت سوله را برحسب مترمربع و وزن سوله ارائه می‌دهیم.

 

عوامل مؤثر بر هزینه ساخت سوله

هزینه ساخت سوله را می‌توان هم برحسب مترمربع و هم برحسب وزن سوله محاسبه کرد. در این ارتباط چند پارامتر اصلی وجود دارد که تغییر آن می‌تواند باعث تغییر بودجه ساخت سوله شود. از عوامل اصلی تأثیرگذار بر هزینه ساخت سوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ابعاد سوله از نظر اندازه دهانه، طول و ارتفاع 2. نوع و میزان تجهیزات داخلی مورد نیاز 3. قیمت مواد اولیه و نوع متریال مصرفی 4. زمین احداث و شرایط محیطی 5. نوع سوله و کاربری مدنظر 6. هزینه طراحی، نظارت و اجرا 7. قیمت روز دلار

هزینه ساخت سوله تیرورقی

1. ابعاد سوله

در هریک از انواع سوله شما می‌توانید به طیفی از ابعاد و اندازه اجرایی دست یابید؛ بنابراین ابعاد، نوع سازه سوله را نیز مشخص می‌کند. هرچه ابعاد و اندازه سوله بزرگ‌تر باشد وزن سوله نیز بیشتر شده و میزان آهن آلات و مصالح مورد استفاده نیز بزرگ‌تر و بیشتر و درنتیجه گران‌تر می‌شود. بنابراین هزینه ساخت سوله با دهانه 20 متری بیشتر از هزینه سوله با دهانه 15 متری است، چرا که بالاتر رفتن ابعاد با افزایش میزان مصرف فولاد و هزینه‌های اجرایی همراه خواهد بود.

به عنوان نمونه وزن کلی سوله با دهانه 20، طول 30 و ارتفاع 6 متری برابر با 23 تن است. وزن هر مترمربع آن 33 کیلوگرم است. سایر مشخصات آن می‌تواند به صورت زیر باشد:

  • پایین جان ستون: ۲۵ سانتی‌متر
  • بالای جان ستون: ۹۵ سانتی‌متر
  • عرض بال: ۲۵ سانتی‌متر
  • ضخامت جان: ۸ میلی‌متر
  • ضخامت بال: ۱۰ میلی‌متر
  • ضخامت فلنج: ۱۵ میلی‌متر

حال اگر دهانه همین سوله 15 متر شود، وزن کلی سوله برابر با 15 تن می‌شود. وزن هر مترمربع آن 27 کیلوگرم شده و سایر مشخصات آن می‌تواند به صورت زیر باشد:

  • پایین جان ستون: ۲۵ سانتی‌متر
  • بالای جان ستون: ۷۵ سانتی‌متر
  • عرض بال: ۱۹ سانتی‌متر
  • ضخامت جان: ۶ میلی‌متر
  • ضخامت بال: ۸ میلی‌متر
  • ضخامت فلنج: ۱۵ میلی‌متر

به این ترتیب مشاهده می‌کنید که تغییر در ابعاد و اندازه سوله می‌تواند به صورت چشمگیری در مشخصات تولید و هزینه نهایی ساخت یک سوله تأثیرگذار باشد.

 

2. نوع و میزان تجهیزات داخلی مورد نیاز

استفاده از تجهیزات داخلی علاوه بر قیمت مستقیم تجهیزات باعث تغییر در نوع سازه سوله و میزان آهن آلات مصرفی می‌شود. از تجهیزات داخلی مورد استفاده در سوله می‌توان به سیستم حمل‌ونقل مانند جرثقیل و انواع باربرها، سیستم تهویه مانند هواکش‌های صنعتی و ... اشاره کرد. به عنوان نمونه در صورت نیاز به نصب جرثقیل سقفی نمی‌توانید از سوله UBM یو بی ام استفاده کنید.

 

3. قیمت مواد اولیه و نوع متریال مصرفی

جنس و کیفیت مصالح و متریال مورد استفاده تأثیر زیادی در هزینه ساخت سوله خواهد داشت. هر چه کیفیت مصالح مصرفی بیشتر باشد، کیفیت و قیمت نهایی سوله نیز افزایش می‌یابد. به عنوان نمونه اختلاف قیمت ورق فولاد مبارکه با سایر ورق‌ها می‌تواند باعث تغییر هزینه شما شود. سایر هزینه‌های مربوط به مصالح مصرفی مانند جنس دیوارها، نوع پوشش سقف سوله، کیفیت تجهیزات نیز در قیمت سوله تأثیر بسزایی دارند.

البته باید دقت کنید که هرگز برای کاهش هزینه ساخت نباید از مصالح بی‌کیفیت استفاده نمایید چرا که می‌تواند باعث کاهش ایمنی و افزایش احتمال بروز خسارت‌های مالی و جانی شود. برای کاهش هزینه‌های مصالح می‌توانید باکیفیت‌ترین مصالح را از مراکز معتبر به بهترین قیمت‌ها بخرید. برای خرید انواع مقاطع فولادی مورد نیاز سوله مانند پروفیل و ورق فولادی می‌توانید با کارشناسان فروش فولاد ایرانیان تماس بگیرید.

 

4. زمین احداث سوله و شرایط محیطی

هزینه اجرای یک سوله با توجه به محل احداث و میزان دسترسی‌پذیر بودن محل، فاصله با کارخانه سازنده، جنس و تراکم خاک زمین یا سردسیر و گرم سیر بودن محل می‌تواند تغییر کند. به عنوان نمونه سردسیر بودن منطقه باعث می‌شود تا ضریب بار برف در منطقه افزایش یافته و درنتیجه به مقاوم‌سازی بیشتری برای سازه نیاز داشته باشیم. این افزایش مقاوم‌سازی به معنای گران‌تر شدن هزینه ساخت سوله است.

 

5. نوع سوله و کاربری مدنظر

سوله‌ها برای کاربری‌های مختلف مانند اماکن ورزشی، صنعتی ، خدماتی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کاربرد با توجه به تجهیزات و مشخصات و ابعاد مورد نیاز به نوع خاصی از سازه سوله نیاز دارد. از انواع سوله پرکاربرد می‌توان به سوله خرپایی و سوله تیرورقی اشاره کرد که هر یک دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند. برای مشخصات فنی در سوله‌ها می‌توان به تعداد و اندازه درب و پنجره‌های مورد نیاز، نوع سیستم‌های تأسیساتی حرارتی و تهویه و ... اشاره کرد.

 

6. هزینه طراحی، نظارت و اجرا

احداث سوله به مجوزهایی برای ساخت نیاز دارد. علاوه بر این، مجری ساخت هزینه‌هایی بابت طراحی و اجرای سوله دریافت می‌کند که با توجه به مقررات نظام مهندسی تعیین می‌شود. در صورت داشتن پیمانکار هزینه‌های اجرایی و دستمزد کارگران نیز در این بخش قرار می‌گیرد.

 

7. قیمت روز دلار

نوسانات دلار مانند هر کالای دیگری باعث تغییر در هزینه ساخت سوله می‌شود. چرا که انواع مقاطع و مصالح فولادی با تغییر نرخ دلار دچار نوسان شده و این نوسان در قیمت نهایی مصالح تأثیرگذار است؛ بنابراین برای انتخاب زمان احداث سوله به نوسانات دلار و روند قیمتی آن در آینده توجه کنید تا گرفتار تغییر قیمت‌های سنگین مصالح در زمان اجرا نشوید.

 

هزینه ساخت هر مترمربع سوله در 1403

هر مترمربع از سوله با توجه به نوع سازه آن به میزان معینی مقاطع فولادی به صورت زیر نیاز دارد:

  • هر مترمربع سوله سبک خرپایی تقریباً بین ۲۵ الی ۳۵ کیلوگرم فولاد نیاز دارد
  • هر مترمربع سوله صنعتی یا همان سوله تیرورقی حدوداً بین ۴5 الی ۵۵ کیلوگرم فولاد نیاز دارد

به این ترتیب با ضرب متراژ (مساحت سوله) در میزان فولاد مصرفی و ضرب آن در قیمت روز آهن آلات (در حال حاضر 45 هزار تومان) می‌توانید هزینه فولاد مورد نیازتان را محاسبه کنید. به این قیمت فولاد، به ازای هر مترمربع 1 الی 1.5 میلیون تومان سایر هزینه‌های اجرایی مانند فونداسیون، کف سازی، دیوارچینی و پوشش سقف اضافه می‌شود. سایر هزینه‌ها مانند قیمت تجهیزات اضافی در صورت وجود نیز به این عدد اضافه می‌گردد.

درنتیجه، هزینه ساخت سوله و قیمت تمام شده هر مترمربع سوله در سال 1403 به صورت حدودی بین 2.2 الی 3.2 میلیون تومان متغیر است.

 

هزینه سوله سازی براساس وزن

هم‌چنین هزینه ساخت سوله براساس وزن در سال 1403 چیزی در حدود 50 الی 60 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم سوله است. وزن سوله با توجه به عواملی نظیر ابعاد، دهانه و ارتفاع سوله و ضریب بار برف و باد و تجهیزاتی مانند جرثقیل محاسبه می‌شود. در این ارتباط نرم‌افزار SAFE برای محاسبه وزن سوله و برنامه sap2000 برای محاسبه وزن سوله با جرثقیل طراحی شده است.

هزینه سوله سازی نمونه محاسبه هزینه ساخت سوله

به عنوان نمونه محاسبه هزینه ساخت سوله 750 مترمربعی با طول 30 متر و دهانه 25 متر و ارتفاع 10 متر براساس مترمربع و وزن به صورت زیر است:

هزینه سوله 750 متری براساس مترمربع :

750 مترمربع مساحت سوله ضرب در هزینه متوسط 2.6 میلیون تومان به ازای هر مترمربع برابر خواهد بود با 1 میلیارد و 950 میلیون تومان هزینه آهن آلات این سوله نیز با قیمت فولاد 45 هزار تومانی برابر است با حدودا 1 میلیارد تومان

هزینه سوله 750 متری براساس وزن سوله:

وزن کل یک سوله خرپایی با طول 30 متر، دهانه 25 متر و ارتفاع 10 متر برابر با 35 هزار کیلو یا 35 تن فولاد است. با در نظر گرفتن متوسط هزینه ساخت 55 هزار تومان برای هر کیلوگرم سوله می‌توان نتیجه گرفت که هزینه ساخت این سوله 750 متری با ارتفاع 10 متر برابر خواهد بود با 1میلیارد و 900 میلیون تومان.

نکته: به علت نوسانات بالا اعداد بالا می‌تواند تا حدود 20 درصد با تغییر همراه شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله عوامل مؤثر بر هزینه ساخت سوله و قیمت مراحل مختلف ساخت سوله را بررسی و معرفی کردیم. به صورت کلی قبل از برآورد هزینه باید با توجه به مشخصات و کاربری مدنظرتان نوع سازه سوله متناسب را انتخاب کنید. پس از انتخاب نوع سازه و متناسب با عوامل مؤثر بر هزینه ساخت می‌توانید به برآورد بودجه ساخت سوله بپردازید. قیمت روز مقاطع فولادی مانند ورق و پروفیل، ابعاد و اندازه و تعداد ستون در سازه سوله از مهم‌ترین پارامترهای تعیین‌کننده در هزینه ساخت سوله‌ها به شمار می‌روند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.