02142214

انواع نبشی لقمه و کاربرد آنها

نبشی‌ها یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع به ویژه ساخت و ساز است که در طول 6 متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از نبشی‌ها که به شکل L انگلیسی هستند معمولاً برای اتصالات پل به ستون، ساخت خرپا و قاب‌های فولادی استفاده می‌شود. به نبشی که به اندازه‌های کوچک بین 20 الی 30 سانتی متر برش می‌خورند نبشی لقمه (L Profile Angel Bar) میگویند؛ بنابراین نبشی لقمه در واقع همان نبشی شاخه ای است که به منظور کاربردهای خاص به اندازه‌های کوچک‌تر برش می‌خورد. از نبشی لقمه علاوه بر ساخت سازه‌های خاص مانند سازه آسانسور و بادبند برای تولید قاب ماشین‌آلات صنعتی و ... نیز استفاده می‌کنند. با توجه به تنوع این محصول انتخاب نوع متناسب می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. از این رو در این مقاله به معرفی نبشی لقمه و کاربردهای آن می‌پردازیم.

 

انواع نبشی لقمه

نبشی یک پروفیل باز با دو بال عمود برهم است که اکثراً در اتصالات سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقطع فولادی علاوه بر ورق سیاه از ورق گالوانیزه نیز تولید می‌شود اما آنچه اهمیت دارد، انتخاب بهترین ورق برای تولید نبشی متناسب با کاربرد آن است. هم‌چنین نبشی لقمه در دو نوع بال مساوی و بال نامساوی در بازار موجود است که با توجه به نوع کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. نبشی لقمه از نظر شیوه تولید به دو گروه زیر تقسیم می‌شود:

  • نبشـی لقمه پرسی
  • نبشی لقمه فابریک
 

نبشی لقمه پرسی

نبشی لقمه پرسی از ورق‌های فولادی برش خورده تولید می‌شوند که توسط دستگاه رول فرمینگ به شکل نبشی پرس شده و به ضخامت مورد نظر می‌رسند. نبشی لقمه پرسی براساس استاندارد آلمانی DIN 1022 تولید و عرضه می‌شود.

 

نبشی لقمه فابریک

نبشی لقمه فابریک به صورت مستقیم از شمش‌های فولادی و بلوم توسط نورد گرم تولید و به بازار عرضه می‌شود. به این صورت که مقاطع اولیه فولادی شامل شمش و بلوم را در کوره‌های حرارتی و با عبور از غلتک‌های مخصوص به‌به سطح مقطع و ضخامت و طول مورد نظر می‌رسانند. نبشی لقمه فابریک براساس استاندارد GOST8510 تولید و به بازار عرضه می‌شود.

نبشی لقمه فابریک

تفاوت نبشـی لقمه پرسی و فابریک

نبشـی لقمه پرسی با نبشی لقمه فابریک دارای تفاوت‌های زیر است:

  • انحنای داخلی در نبشی لقمه فابریک به صورت نوک تیز و کاملاً عمود برهم تولید می‌شود.
  • انحنای داخلی در نبشی لقمه پرسی به صورت منحنی نود درجه تولید می‌شود.
  • نبـشی لقمه پرسی در تمام طول دارای بال های با ضخامت یکسان است درصورتی که ضخامت بال های نـبشی لقمه فابریک در لبه‌های بال کمتر است.
  • به دلیل شیوه تولید نبشی لقمه فابریک در ضخامت‌های بزرگتری قابل تولید است.
 

عوامل مؤثر بر نرخ نبشی لقمه

معمولاً هرچه ضخامت نبشی کمتر باشد آن نبشی از نظر واحد قیمت گران‌تر و در حالت قیمت نهایی ارزان‌تر است، به‌عنوان مثال در حالت یکسان، قیمت نبشی 4 از قیمت نبشی 5 در واحد کیلوگرم بیشتر خواهد بود اما از نظر قیمت نهایی، نبشی 5 به دلیل سنگین‌تر بودن گران‌تر می‌شود. از عوامل مؤثر بر نرخ نبشی لقمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. قیمت ورق

به دلیل تولید نبشی لقمه پرسی از ورق می‌توان گفت که قیمت ورق و نوع آن بر قیمت نبشی لقمه پرسی تأثیرگذار است. ورق‌های با کیفیت بالا و ویژگی‌های خاص در تولید باعث افزایش قیمت نبشی پرسی می‌شوند.

 

2. مشخصات نبشی لقمه

مشخصات نبشی لقمه از نظر ضخامت، طول، وزن و نوع فولاد استفاده شده بر نرخ نبشی لقمه تأثیرگذار هستند. نبشی‌های بزرگ‌تر به دلیل وزن بیشتر دارای قیمت نهایی گران‌تری خواهند بود.

 

3. برند تولیدکننده

کارخانه نورد آریان فولاد، فولاد کوهپایه، فولاد ناب تبریز و گروه صنعتی شکفته از مهم‌ترین تولیدکنندگان نبشی در بازار ایران به شمار می‌روند که نرخ نبشی لقمه با توجه به هر برند و مشخصات تولید آن متفاوت است.

 

4. میزان عرضه و تقاضا در بازار

میزان تقاضا با توجه به رونق صنایع مصرف‌کننده نبشی به ویژه صنعت ساختمان بستگی دارد. با رونق صنایع مصرف‌کننده میزان تقاضا در بازار بیشتر شده و نرخ نبشی لقمه نیز گران‌تر می‌شود. هم‌چنین میزان عرضه نیز به میران تولید کارخانه‌ها بستگی دارد. هرگونه تغییر در توازن عرضه و تقاضا تأثیر مستقیمی بر نرخ نبشی دارد.

 

5. نوسانات دلار

نوسانات دلار یکی از مهم‌ترین عوامل در تغییر قیمت مقاطع فولادی و نرخ نبشی به شمار می‌رود. از این رو تحلیل بازار ارز و پیش‌بینی قیمت دلار می‌تواند یکی از مهم‌ترین پارامترها برای خرید نبشی و دیگر آهن‌آلات شناخته شود.

 

6. هزینه‌های حمل و نقل

فاصله محل بارگیری تا تحویل بار باعث افزایش هزینه‌های نهایی خرید نبشی می‌شود.

 

کاربرد نبشی لقمه

کاربرد نبشی لقمه را می‌توان به سه گروه عمده زیر تقسیم کرد:

  • کاربرد نبشی لقمه در مهندسی سازه‌ها
در ساخت انواع سازه‌ها مانند تیر، ستون و خرپاها و زیرساخت‌ها در ساختمان‌سازی مانند ساخت سقف‌های کرمیت، ساخت آسانسور و ساخت سقف و دیوار کاذب
  • کاربرد نبشی لقمه در صنعت
در صنعت خودرو و اجزای ماشین‌آلات مانند ساخت شاسی و هم‌چنین ساخت خطوط مونتاژ مانند عناصر قاب بادوام در سیستم‌های نوار نقاله
  • کاربرد نبشی لقمه در مبلمان و دکوراسیون داخلی
استفاده در ساخت چارچوب میزها، صندلی‌ها، کابینت‌ها و انواع دکورها کاربرد نبشی لقمه

مشخصات نبشی لقمه

نبشی لقمه در طول‌های کمتر از 1 متر و در ضخامت‌های 5/2 الی 20 میلی‌متر در بازار موجود است. نبشی لقمه از دید سایز بال هم در سایز 2 الی 10 سانتی‌متر (20 الی 100 میلی‌متر) تولید و به بازار عرضه می‌شوند؛ بنابراین نبشی با اعداد 5*40*40 یا عرف بازاری (5*4) به معنی نبشی با بال سایز 4 سانتی‌متر (40 میلی‌متر) و ضخامت 5 میلی‌متراست. می‌توانید قیمت نبشی لقمه براساس طول، سایز، ضخامت و برند تولیدکننده را در این صفحه مشاهده کنید.

 

سخن پایانی

نبشی لقمه به دلیل قیمت مناسب، کاربرد ساده، حمل و نقل آسان، تنوع در اندازه و دقت ابعاد مناسب از تنوع و تقاضای بالایی در بازار برخوردار است. در هنگام خرید نبشی لقمه باید به اندازه، کیفیت و نوع نبشی توجه کنید تا دقیقاً متناسب با عملکرد مدنظرتان باشد. برای خرید انواع نبشی لقمه می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان تماس بگیرید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.