02142214

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها در حقیقت نوعی کامپوزیت هستند که از روی هم قرار گرفتن چندین لایه به وجود آمده‌اند. این قطعات ، بیش‌تر در دیوار و سقف کاربرد دارند. هر لایه ویژگی منحصر به فردی به این پانل می‌بخشد. لایه‌ی مرکزی که به عنوان هسته از آن یاد می‌شود عایق حرارتی است و باعث مقاومت ساندویچ پانل در برابر حرارت می‌شود. این لایه می‌تواند به شکل لانه زنبوری یا جامد صلب باشد. لایه‌ی دیگر پوشش فولادی است که در دو طرف لایه‌ی مرکزی قرار می‌گیرد. در نهایت پوشش محافظ برای جلوگیری از خسارت‌های مکانیکی و خوردگی و زنگ زدگی روی آن‌ها اعمال می‌شود. البته در ساندویچ پانل رنگی، لایه‌ی روکش رنگی نیز به کار می‌رود. این پانل‌ها انواع مختلفی دارند. مشخصات فنی ساندویچ پانل متاثر از ابعاد و جنس مواد به کار رفته در آن است. این مشخصات عبارتند از:

 
  • طول ( بین 2 تا 8 متر)
  • ضخامت (بین 40 تا 230 میلی‌متر)
  • جنس ماده‌ به کار رفته در هسته یا همان لایه‌ی مرکزی (EPS، پلی اورتان، پشم سنگ)
  • مشخصات ( همواری سطح، شیار، مشخصات میکرو و موارد دیگر)
  • پوشش محافظ
  • روکش‌های رنگی ( هر دو سطح داخلی و خارجی) که در انواع رنگی آن به کار می‌روند.
 

دلایل انتخاب ساندویچ پانل

به طور کلی این ساندویچ به گونه‌ای طراحی شده است که ویژگی‌هایی نظیر عایق حرارتی، کیفیت، تطبیق پذیری بالا و ظاهر زیبا دارد. در ادامه این ویژگی‌ها به تفضیل آمده‌اند.

 

قیمت ساندویچ پانل

برای درک بهتر این مطلب بنای دو ساختمانی را مقایسه کنید که قسمت بیرونی یکی با دیواری از دو لایه آجر و دیگری از ساندویچ پانل ساخته شده است. در ساختمان اول باید دیوار ساخته شود؛ سپس عایق حرارتی نصب و راه اندازی شود و در نهایت راه اندازی لایه‌ی بیرونی انجام شود. در حالی که در نوع دوم، فرآیند ساخت از پیچیدگی کم‌تری برخوردار است و در نتیجه سریع‌تر و ارزان‌تر است. پانل‌ها اجزای تمام شده و با نصب آسان هستند که در سازه‌های فولادی نیز از آنها استفاده می‌شوند. فرآیند راه اندازی سقف ساندویچ پانل نیز مانند دیوارهای آن است.

 

انواع لایه‌های مرکزی

سه نوع لایه مرکزی EPS، پلی اورتان و پشم سنگ برای پانل‌ها تعریف شده است که هرکدام کاربرد خاصی دارد. پلی اورتان بهترین و رایج‌ترین عایق حرارتی در بین مواد است. در نتیجه اگر از آن به عنوان لایه‌ی مرکزی استفاده شود مقاومت ساندویچ پانل در مقابل انتقال حرارت بهتر است؛ زیرا عایق بهتری است. در این حالت ضریب هدایت حرارتیW/mk  022/0 است و در ساختمان سازی هزینه‌های مربوط به گرمایش را کاهش می‌دهد. در گذشته از دیوارهای ضخیم برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایشی استفاده می‌کردند. اما استفاده از پانل با لایه‌ی مرکزی پلی اورتان این امکان را می‌دهد تا ضخامت دیوارها یا ابعاد ساندویچ پانل را کم‌تر کرد. در نتیجه فضای بیشتری در درون ساختمان‌ها فراهم می‌شود. از طرفی این نوع پانل دانسیته‌ی کم‌تری دارد و چون سبک‌تر است نصب آن راحت‌تر است. قبل‌ از پلی اورتان از پشم سنگ استفاده می‌شد که عایق صوتی نیز بود. همچنین باعث مقاومت آن در برابر آتش می‌شد. در اولین مدل از ساندویچ پانل‌ها از EPS(پلی استایرن) استفاده می‌شد. از لحاظ عایق حرارتی بین پلی اورتان و پشم سنگ قرار دارد. در واکنش نسبت به آتش از پشم سنگ پایین‌تر است.‌ قیمت این نوع پانل با لایه‌ی مرکزی EPS مناسب‌تر از بقیه است. می‌توان پانل‌های پلی اورتان و پشم سنگ را به یکدیگر متصل کرد.

 

زیبایی

نوع رنگی این پانل، ظاهر زیبایی دارد که باعث کاربرد گسترده‌ تر پانل‌ها در رستوران‌ها و مراکز خرید می‌شود.

 

خواص مکانیکی مطلوب

هندسه و مواد به کار رفته در این پانل، به گونه‌ای طراحی شده که خواص مکانیکی مطلوبی در شرایط بارگذاری متفاوت مثل خمش، خستگی و ضربه داشته باشد.

 

غیر متخلخل بودن

همین خاصیت باعث می‌شود تا به راحتی با فشار آب قابلیت تمیز کردن داشته باشد.

 

کاربرد ساندویچ پانل

تنوع در ابعاد ، مشخصات فنی و رنگ‌های زیبای آن باعث شده تا کاربرد متعددی داشته باشند. معمولا بیش‌تر به عنوان دیوار و سقف ساندویچ پانل در ساختمان‌ها به کار می‌روند. در کارخانه‌ها‌، اداره‌ها، انبارها و محل نگه‌داری هواپیماها نیز استفاده می‌شود. ساندویچ پانل رنگی به دلیل ظاهر زیبا در تئاترها، رستوران‌ها و مراکز خرید استفاده می‌شود.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.