02142214

تاریخچه پانل کامپوزیتی

مصالح ساختمانی عالی دو ویژگی اصلی دارند. اول این که باید سبک باشند و دوم اینکه باید به راحتی استفاده شود. طبق این تعریف، آجرها، بتون ، چوب و فولاد این چنین مواد ساختمانی کاملی نیستند. به همین دلیل معماران از سالها و قرن ها پیش  تا 100 سال اخیر با انتخاب مواد مشكل داشتند. تا اینکه آلومینیوم در معماری مورد استفاده قرار گرفت اما آلومینیوم هم باعث ایجاد برخی از مشکلات شد. در نهایت راه حلی مناسب در سال 1969 معرفی شد. این راه حل به این صورت بود که آلومینیوم در تولید پانل کامپوزیت آلومینیومی مورد استفاده قرار گرفت و معماران متحیر شدند. نمای کامپوزیت آلومینیومی ظاهر اسکلت های شهری را به کلی تغییر داد.

 

مشخصات پانل کامپوزیت

ضخامت فوم پلی اورتان بسته به کاربرد و خصوصیات عایق بندی مورد نیاز می تواند از 30 میلی متر تا 200 میلی متر باشد.پانل کامپوزیت نسبت به سایر مواد، مزایای بسیاری دارند. به دلیل استفاده از آلومینیوم و پلاستیک ، پانل ها سبک و محکم هستند. علاوه بر این ، از آنجا که ساندویچ پانل آلومینیومی با ابزارهای ساده می توانند به راحتی اصلاح شوند ، این ماده مزیت شکل پذیری بزرگ را فراهم می کند. یک مزیت بزرگ دیگر این است که پانل ها آتش سوزی را به تاخیر انداخته و یا حتی گاهی اوقات در برابر آتش مقاوم هستند.

پانل کامپوزیت

 

مزایای ورق کامپوزیت

از مزایای پانل آلومینیومی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک

محکم و پایدار

شکل‌پذیری عالی

بازدارنده آتش

قابل بازیافت

قیمت پایین

از مزیت‌های پانل های کامپوزیت آلومینیومی می‌توان به قیمت پایین آن اشاره کرد. البته مزیت دیگر این است که می توان آنها را در هر اندازه ای برش داد و شکل داد. نکته قابل توجه دیگر این است که پانل های آلومینیومی را می‌توان در رنگهای دلخواه و متنوع داشت. آلومینیوم نسبت به سایر پنلهای روکش سبک تر است. آلومینیوم در مقایسه با سایر مواد بسیار بادوام است.

 

هنگامی که ورق کامپوزیت در معرض هوا قرار می‌گیرد، لایه خاصی از اکسید آلومینیوم تشکیل میشود که پانل ها را از زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند. ورق کامپوزیت آلومینیومی تحت فرآیندی به نام آنودیزاسیون قرار می گیرند که باعث افزایش ضخامت پانل کامپوزیت می شود. مزیت اضافی آلومینیوم این است که رطوبت و خورشید به هیچ وجه بر آن تأثیر نمی گذارد. از آنجا که پنل ها محافظت می شوند به راحتی "کثیف" نمی شوند ، بنابراین نگهداری و فرایند تمیز کردن آن بسیار آسان است.

 

کاربرد پانل کامپوزیت

پانل کامپوزیت، نماهایی هستند که به دلیل ساختارشان، عمدتا برای روکش فلزی نماهای خارجی استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این ورقهای میتوان به پارتیشن بندی، دیوارهای تحمل بار و ساخت بام در طیف گسترده‌ای از ساختمانهای غیر مسکونی اشاره کرد. جدا از استفاده خارجی ، از پانل های کامپوزیت آلومینیومی نیز می توان در طراحی داخلی استفاده کرد. پنل‌ها با روکش فلزی - معمولاً از جنس استیل یا آلومینیوم - ساخته شده و یک هسته فوم پلی یورتان (پلی اورتان) را محصور می کنند. این ترکیب درجه بالایی از پایداری، استحکام و ظرفیت تحمل بار را ارائه می دهد.

 

انواع ورق کامپوزیت

از انواع ورق کامپوزیت آلومینیومی میتوان به Alubond ، Vitrabond ، Alpolic اشاره کرد. در ادامه این قسمت با ویژگی‌ و کاربرد ورق کامپوزیت آلوباند و آلپولیک که کاربرد گسترده دارند، آشنا خواهید شد.

 

آلوباند

ورق آلوباند ماده آلومینیومی است که به عنوان روکش‌های فلزی و لبه های سقف استفاده می‌شود. به عنوان مثال آلوباند (Alubond ) از دولایه پوشش آلومینیومی و یک لایه هسته (از جنس پلی اتیلن) تشکیل شده است. پانل آلومینیوم آلوباند دارای سطحی صاف و بسیار انعطاف پذیر اما محکم است. در رنگ‌های استاندارد بسیاری وجود دارد اما می توان رنگ آن را متناسب پروژه یا نام تجاری خود تغییر داد.

برخی از ویژگی های آلوباند عبارتند از:

مقاومت در برابر آب و هوا

 مقاومت در برابر ضربه

جذب لرزش

 شکست ناپذیری

نصب آسان

 

آلپولیک

این پانل کامپوزیت آلومینیومی برای صنعت ساخت و ساز ایده آل است. پانل های آلپولیک در انواع مختلف بسیار سبک، مسطح، مستحکم و سفت و سخت تولید می‌شوند. مانند آلوباند ، پانل های آلومینیومی آلپولیک از دو صفحه آلومینیومی نازک با یک لایه مواد پلی اتیلن ترموپلاستیک در بین آنها ساخته می شوند. کاربرد ورق آلپولیک در  موارد داخلی و خارجی است.

اگر مطالعه این مقاله برای دریافت اطلاعاتی که نیاز دارید کافی نبود و یا قصد خرید یکی از مقاطع بالا را دارید باعث افتخار ماست که با شما در ارتباط باشیم.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.