02142214

وزن میلگرد چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

طبیعتاً هرچه وزن میلگرد افزایش یابد، قیمت میلگرد نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت. بااین‌حال، گاهی اوقات مشاهده می‌شود که میلگردهای سبک‌تر که سایز پایین‌تری دارند، گران‌تر از میلگردهای سنگین و سایز بالا هستند. دلیل این امر چیست؟ آیا رابطه خاصی بین وزن و قیمت میلگرد وجود دارد؟ همچنین، در بین میلگردهای با سایز مشابه نیز مشاهده می‌شود که برخی میلگردها سبک‌تر و ارزان‌ترند. چرا این میلگردها سبک‌تر از حد استاندارد تولید می‌شوند و آیا ارزان بودن آن‌ها دلیل منطقی دارد؟ در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم تا با دید روشنی در هنگام خرید میلگرد به انتخاب این محصول بپردازید.

   

انواع میلگرد بر اساس وزن

یکی از تقسیم‌بندی رایج میلگردها، بر اساس وزن آن‌هاست. میلگردها با توجه به وزن، به دو دسته میلگرد سبک و میلگرد سنگین تقسیم می‌شوند. اینکه مرز بین سایز میلگردهای سبک و سنگین دقیقاً چند است مشخص نیست؛ اما معمولاً میلگردهایی که مطابق مشخصات و وزن درج‌شده در جدول اشتال تولید می‌شوند، به میلگرد سنگین معروف‌اند. بر همین اساس، میلگردهایی که وزن سبک‌تری نسبت به وزن درج‌شده در جدول اشتال دارند، میلگرد سبک خوانده می‌شوند.

در بین میلگردهای موجود در بازار ایران، تعدادی از کارخانه‌ها محصولات خود را مطابق با معیار جدول اشتال میلگرد تولید می‌کنند و محصول آن‌ها همان میلگرد سنگین است. معروف‌ترین و پرطرفدارترین میلگرد سنگین موجود در بازار نیز متعلق به کارخانه ذوب آهن اصفهان است که میلگرد اصفهان نام دارد. این محصول گران‌ترین نوع میلگرد در بازار نیز هست چراکه کیفیت ساخت بسیار خوبی داشته و تقاضا برای آن بسیار بالاست. به‌منظور اطلاع از نحوه تشخیص میلگرد ذوب آهن به این صفحه مراجعه نمایید.

  رابطه وزن و نرخ میلگرد    

رابطه وزن و قیمت میلگرد

وزن میلگرد ارتباط مستقیمی با سایز این محصول دارد. هر چه سایز میلگرد افزایش یابد، قیمت آن نیز گران‌تر خواهد شد. میلگردها به دو صورت در بازار به فروش می‌رسند که شامل فروش برحسب واحد کیلویی و واحد شاخه‌ای می‌شوند. در حالت شاخه‌ای، وزن هر شاخه میلگرد سایز بالاتر نسبت به هر شاخه میلگرد سایز پایین‌تر گران‌تر است. اما در حالت فروش کیلویی قضیه مقداری فرق می‌کند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 

همه میلگردها باید بر اساس یک سری استاندارها تولید شوند. این استانداردها می‌توانند از نوع استانداردهای بین‌المللی، منطقه‌ای و یا ملی باشند. رایج‌ترین استانداردهای ساخت میلگرد در ایران DIN، GOST و استاندارد ملی ایران هستند. دراین‌بین، استاندارد DIN آلمان سختگیرانه تر بوده و محصولاتی که مطابق آن تولید می‌شوند بهترین کیفیت را دارند. این امر شامل برخورداری از وزن استاندارد، سایزهای استاندارد و قیمت گران‌تر به سبب کیفیت بالاتر نسبت به سایر محصولات است.

 

ازآنجایی‌که میلگرد ذوب آهن مطابق استاندارد DIN تولید می‌شود، هم کیفیت بسیار بهتری داشته و هم گران‌تر از سایر برندهاست. اما این به معنای بی‌کیفیت بودن میلگرد سایر کارخانه‌ها نیست. برخی کارخانه‌ها اقدام به تولید میلگردهای سبک می‌کنند و طبیعتاً قیمت این میلگردها نیز ارزان است. بااین‌حال، وزن این محصولات نیز در محدوده مجاز تعیین‌شده توسط استاندارد مورداستفاده در آن کارخانه قرار دارد.

 

اما برخی از دیگر کارخانه‌ها محصولات سبک و بدون هیچ نشانه‌ای از اصالت کالا تولید می‌کنند که جزو ارزان ترین میلگردهای بازار هستند. این کارخانه‌ها با تولید محصولات تقلبی و بی‌کیفیت اما ارزان‌قیمت، سعی در ترغیب خریداران داشته تا سود بیشتری را کاسب شوند. لازم به ذکر است استفاده از این میلگردها اصلاً مجاز نبوده و حتماً باید برای مشخص شدن کیفیت و اصالت این محصولات عواملی ازجمله علامت اختصاری میلگرد، وزن استاندارد میلگرد، پلاک محصول و برگه آنالیز کیفیت میلگرد موردبررسی قرار گیرند.

   

چرا میلگردهای سایز پایین و سبک گران‌ترند؟

اگر به سایت‌هایی که میلگرد می‌فروشند مراجعه کنید، خواهید دید که میلگردهای سبک و دارای سایز پایین معمولاً گران‌ترند. این امر به تعداد شاخه میلگرد موجود در هر بندیل میلگرد و واحد فروش کیلویی این محصول مربوط می‌شود. ازآنجایی‌که وزن هر بندیل میلگرد ثابت است، قیمت هر بندیل میلگرد نیز مبلغ ثابتی است. وقتی سایز میلگرد پایین باشد، تعداد شاخه بیشتری از آن سایز میلگرد در بندیل قرار خواهد گرفت. حال وقتی قیمت هر بندیل میلگرد بر قیمت کیلویی میلگردهای سایز پایین تقسیم شود، مقدار بیشتری خواهد شد و دلیل گران‌تر بودن هر کیلو میلگرد سایز پایین نسبت به هر کیلو میلگرد سایز بالا همین مورد است.

تعیین نرخ میلگرد بر اساس وزن  

جمع‌بندی

تأثیر وزن بر قیمت میلگرد به‌صورت یک رابطه مستقیم است اما وقتی میلگردها به‌صورت واحد کیلویی به فروش می‌رسند، آن‌هایی که سبک‌تر بوده و سایز پایین‌تری دارند گران‌ترند. هم‌چنین، برخی میلگردها در بازار سبک‌تر از حد استاندارد بوده و ارزان‌تر نیز هستند. این محصولات کیفیت ساخت پایینی داشته و به دلیل اینکه قادر نیستند آن مقدار باری که برای آن طراحی‌شده‌اند را تحمل نمایند، استفاده از آن‌ها مجاز نیست. برای اینکه بتوانید میلگردهای باکیفیت و دارای وزن استاندارد را به‌خوبی تشخیص دهید، باید وزن درج‌شده در جدول اشتال را مدنظر قرار دهید. هرچه وزن میلگردها به وزن اشتال نزدیک‌تر باشد، آن محصول کیفیت بالاتری داشته و گران‌تر است.

سؤالات متداول

1- گران‌ترین میلگرد موجود در بازار کدام است؟

میلگرد اصفهان به دلیل برخورداری از وزن استاندارد و تولید بر اساس استاندارد DIN دارای بالاترین کیفیت و قیمت است.

 

2- چرا برخی میلگردهای سبک گران‌تر از میلگردهای سنگین هستند؟

این امر به تعداد شاخه میلگرد موجود در هر بندیل مربوط می‌شود. میلگردهای سبک‌تر به دلیل تعداد بیشتر در بندیل و با توجه به وزن ثابت هر بندیل میلگرد، قیمت کیلویی گران‌تری دارند.

 

3- میلگردها بر اساس سایز چگونه به‌صورت سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند؟

سبک یا سنگین بودن میلگردها با توجه به وزن جدول اشتال میلگرد تعیین می‌شود. میلگردهایی که سبک‌تر از اشتال باشند میلگرد سبک و آن‌هایی که مطابق وزن جدول اشتال تولید شوند میلگرد سنگین نامیده می‌شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.