02142214

پر کاربرد ترین انواع پروفیل را بشناسید

پروفیل ها جزو خانواده های شلوغ و پرتعداد فلزی هستند و تقریبا تمامی مقاطع فولادی، آلومینیومی، استیل و... از اعضای این خانواده محسوب می شوند. این مقاطع با توجه به پارامترهایی نظیر شکل سطح مقطع، نوع مواد سازنده، روش تولید و وزن آنها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که قیمت پروفیل هم تابعی از همین عوامل و پارامترها است. پروفیل‌هایی که از نظر قیمت و خواص مناسب هستند، معمولا جزو پرکاربرد ترین انواع پروفیل محسوب می ‌شوند. مشخصا این خانواده شلوغ کاربردهای متنوع زیادی هم دارد. در این مقاله به بررسی کاربرد انواع پروفیل می پردازیم.

   

کاربرد انواع پروفیل

پروفیل ها متناسب با اینکه چگونه تولید می شوند، به انواع پروفیل باز، پروفیل بسته، پروفیل سبک، پروفیل سنگین، پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی تقسیم می شوند. تفاوت در روش تولید و خواص، کاربردهای متنوعی را برای آنها به ارمغان می آورد. در ادامه به بررسی کاربرد انواع پروفیل ها می پردازیم. در ضمن ، پیشنهاد می‌کنیم قبل از ادامه مطلب، مقاله مربوط به پروفیل چیست را مطالعه نمایید.

 

کاربرد انواع پروفیل ساختمانی

پروفیل های ساختمانی به دلیل استفاده در ساخت و سازها و ساختمان سازی به این نام خوانده می شوند. این نوع پروفیل ها دارای مقاطعی مربعی، مستطیلی و یا گرد هستند و از وزن مناسبی برخوردار اند. از مهم ترین کاربردهای انواع پروفیل ساختمانی می توان به ساخت اسکلت فلزی، نرده های فلزی، چارچوب درب و پنجره، راه پله، پوشش سقف ها و...اشاره کرد.

کاربرد انواع پروفیل ساختمانی  

کاربرد انواع پروفیل صنعتی

پروفیل های صنعتی به دلیل وزن و استحکام بالاتری که نسبت به پروفیل های ساختمانی دارند، در پروژه ها و تاسیسات صنعتی استفاده می شوند. برخلاف پروفیل های ساختمانی که می توانند از جنس هایی غیر از فولاد باشند، اما پروفیل صنعتی به دلیل اینکه باید وزن و نیروی زیادی را تحمل کند، اکثرا از فولاد ساخته می شود. از کاربرد انواع پروفیل صنعتی می توان به ساخت پل، آسمان خراش ها، ساخت جرثقیل، ماشین آلات مکانیکی بزرگ، صنایع نظامی و... اشاره کرد.

کاربرد انواع پروفیل صنعتی  

کاربرد انواع پروفیل باز

پروفیل باز اصطلاحا به پروفیلی که سطح مقطع آن به شکل باز است گفته می شود. مهم ترین پروفیل های باز شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، پروفیل z ، سپری و... می شوند. هر یک از انواع پروفیل باز در کاربردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. میلگردها نقش اصلی در تقویت بتن دارند. تیرآهن نیز وظیفه افزایش استحکام سازه از طریق تقسیم بار به ستون های اصلی را برعهده دارد. نبشی و ناودانی، پروفیل زد و ... نیز در ساخت چارچوب های درب و پنجره، پوشش های سقف شیبدار، ساخت سوله و... کاربرد دارند.

کاربرد انواع پروفیل باز  

کاربرد انواع پروفیل بسته

پروفیل های بسته سطح مقطعی بسته به شکل دایره، مربع یا مستطیل دارند. انواع لوله ها و قوطی ها در دسته پروفیل های بسته قرار می گیرند. از کاربرد انواع پروفیل بسته می توان ساخت در و پنجره، ساخت ستون، ساخت راه پله و نرده، پایه میز و مبل و ... را نام برد.

کاربرد انواع پروفیل بسته  

کاربرد انواع پروفیل سبک

پروفیل سبک یا پروفیل مبلی، از طریق نورد سرد ورق روغنی و در ضخامت زیر 5/1 میلی متر تولید می شود. فرم پذیری مناسب، دقت ابعادی بالا و کیفیت سطحی خیلی خوب این پروفیل ها را برای مصارفی همچون ساخت مبلمان و میز مناسب کرده است. همچنین، پروفیل مبلی قابلیت آبکاری بسیارخوبی دارد.

 

کاربرد انواع پروفیل سنگین

پروفیل های سنگین به دلیل برخورداری از ضخامت بالای 5/1 میلی متر، به این نام معروف اند. این نوع پروفیل ها خود به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می شوند. قابلیت جوشکاری، استحکام و سختی بسیارخوب، انواع پروفیل سنگین را برای کاربردهایی نظیر ساخت ماشین آلات، ساخت دستگاه ها و تجهیزات و مصارف به عنوان قوطی و ستون مناسب کرده است.

   

پرکاربردترین انواع پروفیل

تا اینجا با 6 دسته کلی از انواع پروفیل ها آشنا شدیم. در ادامه به بررسی مهم ترین و پرکاربردترین انواع پروفیل ها خواهیم پرداخت تا با شناختی دقیق از کارایی آنها، یک خرید مطمئن را تجربه نمایید. به منظور آشنایی با تولیدکنندگان پروفیل در ایران به این لینک مراجعه کنید.

 

میلگرد ، پرمصرف ترین پروفیل

میلگردها که پرفروش ترین نوع پروفیل هستند، در در انواع وزنی گسترده و شکل های مختلفی تولید می شوند،. انواع میلگردها در ساخت بتن مسلح، آرماتوربندی، ساخت خاموت و... به کار می روند.

میلگرد ، پر مصرف ترین پروفیل  

تیرآهن ، پرکاربردترین پروفیل باز

پس از میلگردها، انواع تیرآهن و هاش جزو مهم ترین و پرکاربردترین انواع پروفیل ها هستند. این مقاطع که جزو پروفیل های باز و در حالت های سبک و سنگین تولید می شوند، در ساخت اسکلت فلزی، ستون و تیر کاربرد دارند.

تیرآهن ، پرکاربردترین انواع پروفیل باز  

لوله ، پرکاربردترین پروفیل بسته

لوله ها مقاطعی با سطح مقطع بسته و دایروی هستند که در دسته انواع پروفیل های بسته قرار می گیرند. از انواع لوله ها و تیوب ها در لوله کشی و خطوط انتقال آب، نفت و گاز استفاده می شود.

 

دیگر پروفیل های مهم و پرکاربرد

سایر پروفیل ها که می توانند در یک یا تعداد بیشتر دسته های شش گانه یاد شده در بالا قرار گیرند، کاربردهای متنوع و خاصی در صنایع مختلف دارند. از دیگر پرکاربردترین انواع پروفیل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروفیل نبشی
  • پروفیل ناودانی
  • پروفیل سپری
  • پروفیل Z
  • پروفیل قوطی
  • پروفیل آبرو
  • پروفیل تسمه
  • پروفیل چهارپهلو یا چهارسو
  • پروفیل کامپوزیتی
  • پروفیل آلومینیومی
  • پروفیل استیل
  • پروفیل گالوانیزه
 

جمع بندی

پروفیل ها بر حسب فاکتورهای مختلفی طبقه بندی می شوند که هر یک کارایی منحصر به فردی را دارا هستند. همان طور که گفتیم پرکاربردترین انواع پروفیل شامل میلگرد، تیرآهن، لوله و... می شوند که نقشی اساسی درساخت و ساز و پروژه های عمرانی دارند. دقت کنید که کاربرد انواع پروفیل ها به پارامترهایی هم‌چون روش ساخت، جنس مواد، وزن و نوع سطح مقطع آنها بستگی دارد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.