02142214

بیلت (Billet)

قبل از اینکه محصولات فولادی در بازار فروخته شود فولاد ابتدا باید به قطعات کارآمد تبدیل شود. فولاد خام نمی تواندبه صورت خالص مورد استفاده قرار بگیرد، بنابراین باید شکل بگیرد. فولاد تازه ساخته شده که هنوز به شکل یک شمش فلزی یا مستطیل شکل است، بیلت نامیده می شود.

 

استفاده بیلت

بیلت ها یا شمش ها از لحاظ کاربردی تا زمانی که به شکل و اندازه های کارآمدتری شکل نگرفته اند قابل استفاده نیستند. با اینکه بیلت ها پیش از این در کوره قرار گرفته اند، هنوز هم قبل از اینکه آنها در فروشگاه های ابزارآلات فروخته شوند یا برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند، به یک سری از روش های شکل گیری و قالب سازی مانند کار گرم و سرد، فرز و برش نیاز دارند.  با این حال، بیلت های شکل نگرفته، می توانند با ارزهای قابل توجه مانند سکه ها و همچنین ذخایر، شبیه به شمش های طلا استفاده شوند.

 

تاریخچه بیلت

بیلت های فولادی در اوایل دهه 1800 میلادی، بعد از استعمار ایالات متحده آمریکا توسط انگلستان مشهور شد. شرکت های آمریکایی شروع به تولید بیلت های برنج و برنز نمودند که بعدا به یکی از صنایع در حال رشد در کشور جدید تبدیل شد. در آن زمان مس و آهن تقریبا در ایالات متحده یافت نشد، زیرا بریتانیا برای انتقال و پردازش بیشتر، تمام مس آمریکا را به بریتانیا انتقال داد.

 

خصوصیات بیلت ها

شمش های فولادی در مقایسه با میله ها و محصولات فولادی از ویژگی های متمایز برخوردار است. بیلت ها دارای ساختار خاص دانه‌ای هستند، که این امکان را برای پردازش بیشتر فلز فراهم می کند. بیلت ‌های فولادی نیز به دلیل تورق و انعطاف پذیری آنها شناخته می شوند، به ویژه هنگامی که در شکل دادن و قالب گیری در معرض تغییرات مختلف دمایی قرار می گیرند.

 

پردازش بیلت ها

بیلت های فولادی تازه و خام در نظر گرفته می شوند و قبل از اینکه بتوانند برای مقاصد مختلف استفاده شوند، باید تحت یک سری فرایندهای تولید قرار بگیرند. بیلت ها از طریق انجماد مایع گداخته ساخته می شوند و بعدها در معرض دمای بسیار پایین قرار می گیرند تا فلز بتواند در ساختار شیمیایی شکل گرفته و جامد شود. درجه حرارت ویژگی های فیزیکی فلز را تغییر می دهد و قدرت و دوام آن را تنظیم می کند.

 

ریخته گری بیلت

ریخته گری مناسب ورق فولادی مهم است، زیرا ریخته گری، کیفیت محصول فولاد را از طریق مراحل نهایی پردازش تعیین می کند. این کیفیت شامل استحکام و انعطاف پذیری بیلت می باشد. قبل از فروش بیلت ها چندین آزمایش روی آنها انجام می شود. بیلت هایی که در بین فرآیند های گرمایش و خنک سازی روی آنها ترک ها و حفره هایی ایجاد می شوند، رد می شوند، زیرا این نقایص باعث می شود که محصول بی فایده باشد.

شمش (بیلت) فولاد ازنظر فرایند تولید می تواند به دو نوع تقسیم شود: ریخته گری منقطع و ریخته گری پیوسته، فرایند ریخته گری فعلی اساسا حذف شده است.

ریخته گری پیوسته فولاد، فرایندی است که در آن فولاد گداخته به طور مداوم به یک رشته فلز متبلور می شود. بسته به ابعاد رشته، این محصولات نیمه تمام، اسلب، بلوم یا بیلت نامیده می شود. شمش (بیلت) فولادی دارای یک مقطع مربعی با یک طرف به طور معمول 150 میلی متر یا کمتر است. این مواد به عنوان خوراک برای نورد فولاد در نوردهای سبک و نوردهای میله وارد می باشد. بیلت های فولادی نیز در فورجینگ محصولات خاص استفاده می شود. ریخته گری پیوسته بیلت فولادی یکی از انواع ریخته گری است که در صنعت فولاد اتخاذ می شود، که بیلت های فولادی به طور مداوم و همزمان تولید می شوند. این نوع فرآیند مستلزم کنترل عالی پارامترهای عملیاتی برای تولید بیلت های سالم و پیوسته است.

 

فرایند تولید شمش فولاد به شرح زیر است:

 
  • اول، از طریق تجهیزات سیستم ریخته گری پیوسته  فولاد، به طور مستقیم از فولاد مذاب به شمش فولاد؛
  • دوم، سیستم تولید فولاد برای تولید شمش های فولادی یا ریخته گری پیوسته از طریق سیستم نورد تجهیزات پردازش فولاد از محصولات نیمه تمام؛
  • سوم، سیستم تولید فولاد از شمش فولاد از طریق پردازش فورجینگ تجهیزات محصولات نیمه تمام

در انتها جالب است بدانید که بلوم و بیلت در یک دسته قرار میگیرند و از یک نوع هستند و فقط از نظر سطح مقطع و طول با یکدیگر متفاوت هستند.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.