02142214

آبکاری فولاد

بررسی مزایای آبکاری فولاد و دیگر فلزات

آبکاری فلزات مزایای فراوانی را برای محصولات ساخته شده از فلز و سایر مواد فراهم می کند. پوشش دادن یک فرآیند ساخت است که در آن لایه نازکی از یک فلز، لایه زیرین را پوشش می دهد. این کار را می توان از طریق آبکاری، که نیازمند یک جریان الکتریکی است یا از طریق پوشش دهی غیرالکترولیت، که در فرایند شیمیایی اتوکاتالیستی است، به دست می آید. در هر صورت، آبکاری فولاد یک یا چند مزیت زیر را به وجود می آورد:

 
  • افزایش مقاومت در برابر خوردگی
  • کاربرد تزئینی
  • افزایش قابلیت اتصال
  • افزایش استحکام
  • کاهش اصطکاک
  • تغییر رسانایی
  • بهبود پیوستگی رنگ
  • افزایش خاصیت مغناطیسی

انواع آبکاری

آبکاری با فلزات مختلفی انجام میگیرد که از انواع آبکاری می توان به آبکاری با کروم، آبکاری با طلا، آبکاری با نقره، آبکاری با نیکل، آبکاری با مس، آبکاری با قلع، آبکاری با کادمیوم و آبکاری روی اشاره کرد که در ادامه به آنها اشاره کرد.

 

آبکاری با کروم

آبکاری با کروم اغلب برای اهداف زینتی مورد استفاده  قرارمیگیرد، همچنین این نوع آبکاری می تواند مقاومت در برابر خوردگی و اصطکاک را افزایش دهد. کروم اغلب روی نیکل در تولید مبلمان و وسایل نقلیه ترمزاستفاده می شود. آهن و فولاد دیگر بسترهای متداول پوشش کروم هستند.

پوشش کروم یک فرآیند آبکاری است که اغلب شامل استفاده از یک اسید کرومیک به نام کروم هگزاولنت می شود. حمام های سه گانه کروم که عمدتا از سولفات کروم یا کلرید کروم تشکیل شده است گزینه دیگری برای اهداف صنعتی هستند.

 

آبکاری با طلا

طلا به دلیل مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و هدایت الکتریکی ارزش بسیار بالایی دارد. آبکاری با طلا که با آب طلا متفاوت است که در آن طلا فویل نیست، یکی از ساده ترین راه های انتقال این خصوصیات به فلزات مانند مس و نقره است. این روند اغلب برای تزیین جواهرات و برای بهبود رسانایی قطعات الکترونیکی مانند رابط برق مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آبکاری با نقره

مانند طلا، از آبکاری نقره در کاربردهای جذابیت تزئینی و هدایت الکتریکی شده است. به طور کلی، نقره به دلیل ارزان بودن، یک راه حل مقرون به صرفه نسبت به طلا برای آبکاری مس است.

مسائل که ممکن است نقره ای را به عنوان راه حلی دائمی برای آبکاری محدود کند شامل رطوبت و خوردگی گالوانیزه می باشد. به طور خاص، آبکاری نقره ای برای فضاهایی که تحت رطوبت بالا قرار می گیرند، به خوبی کار نمی کند، زیرا نقره مستعد ترک خوردن و زنگ زدن است، که در نهایت ممکن است لایه زیرین مشخص شود و در معرض هوا قرار گیرد.

 

آبکاری با نیکل

آبکاری با نیکل فلز یک فلزمتدول برای آبکاری است. آبکاری نیکل اغلب محصولات خانگی مانند دستگیره های در، لوازم آشپزخانه و وسایل حمام را برای تزیینات و مقاومت در برابرسایش افزایش می دهد. صفحات نیکل معمولا با مس و آلومینیوم ارتباط دارند، اما در طیف وسیعی از فلزات نیز کار می کنند.

در آبکاری بدون الکترولیت، یک آلیاژ نیکل فسفردار استفاده می شود. درصد فسفر در محلول می تواند بین دو تا 14 درصد تغییر کند. سطح بالاتر فسفر باعث افزایش سختی و مقاومت در برابر خوردگی می شود. سطوح پایین فسفر باعث می شود تا قابلیت اتصال و مغناطیسی افزایش یابد.

 

آبکاری با مس

مس یکی دیگر از فلز های محبوب برای آبکاری فضاهایی است که نیاز به رسانایی بالا و صرفه جویی در هزینه دارد. مس یک فلز معمول برای قطعات الکترونیکی مانند برد  مدار چاپی است. به دلیل راندمان بالا و هزینه کم مواد، مس را یکی از فلزات ارزان قیمت برای آبکاری می دانند.

 

آبکاری روی

آبکاری روی در صنعت خودرو معمول است. رسوبات روی مقاوم به اکسیداسیون و خوردگی بالا هستند، و به همین علت، بدن خودرو به طور سنتی با روی آبکاری می شود، مانند چنگال و دیگر محصولات فلزی که مستعد زنگ زدگی هستند. آبکاری روی اغلب با روند گالوانیزه همراه است. در حقیقت، آبکاری روی، اغلب الکترو گالوانیزه نامیده می شود.

 

آبکاری کادمیوم

آبکاری کادمیوم باعث بهبود در پیوستگی رنگ، رطوبت و مقاومت در برابر خوردگی می شود. یکی از مزایای مهم کادمیوم در برابر سایر فلزات آبکاری، این است که با حداقل ضخامت آبکاری می تواند حفاظت کافی را از فلزات دیگر داشته باشد. صنایع عمده که از آبکاری کادمیوم استفاده می کنند شامل صنایع دفاعی و هوائی می باشد. کادمیوم می تواند به طور مؤثر روی تقریبا تمام فلزات رسانا قرار گیرد.

 

آب کاری قلع (قلع اندود کردن)

قلع می تواند برای برنامه های کاربردی که نیازمند عدم سمیت، انعطاف پذیری بالا، قابلیت اتصال پذیری خوب و مقاومت در برابر خوردگی باشد، موثر باشد. این مزایا در صنعت الکترونیک و صنایع غذایی بسیار مفید است. آبکاری قلع معمولا در فلزات غیر آهنی مانند مس و نیکل استفاده می شود. بسیاری از فلزات آهنی نیز می توانند قلع اندود شوند.

نتایج آبکاری قلع (ورق قلع اندود) در محصولاتی که از رنگ خاکستری مات تا سفید درخشان متفاوت است، بستگی به روند مورد استفاده دارد. دو نوع قلع اندود کردن وجود دارد که عبارتند از گالوانیزه کردن و حمام گرم. آلیاژهای مختلف مانند برنج یا مس اغلب برای بهبود دوام و یا دستیابی به یک اثر مورد نظر افزوده می شود.

از خدمات آبکاری در فولاد ایرانیان می توان به آبکاری ورق فولادی، آبکاری نبشی و ناودانی و سایر مقاطع فولادی اشاره کرد که برای انجام خدمات آبکاری با کارشناسان فولاد ایرانیان با شماره تماس 42214-021 می توانید تماس حاصل فرمایید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.