02142214

انواع روش‌ های برش تیرآهن فولادی

انواع تیرآهن‌های فولادی معمولاً در طول 12 متر عرضه می‌شوند که به آن‌ها به اصطلاح، تیرآهن نرمال گفته می‌شود. اما گاهی شرایط سرویس و الزامات پروژه ایجاب می‌کند که تیرآهن‌ها را در طول‌های کمتری به کار ببریم. در چنین شرایطی، نیاز به برش تیرآهن داریم. برای اینکه برش تیرآهن به شکل صحیح انجام شود، علاوه بر اینکه به یک فرد باتجربه و ماهر نیاز است، به امکانات و ابزار برش مخصوص نیز نیاز است. در این مقاله به بررسی انواع روش ‌های برش تیرآهن می‌پردازیم.

   

برش تیرآهن به چه منظوری انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل برای برش تیرآهن، زمانی است که قرار است از تیرآهن در ستون گذاری استفاده کنیم. تیرآهن‌ها در طول‌های نرمال 6 و 12 متر تولید می‌شوند که این طول گاهی اوقات برای ساخت ستون در ساخت‌وساز بیش‌ازحد بزرگ است. بنابراین، باید آن‌ها را به قطعات کوچک‌تری برش بزنیم. اما باید توجه شود که این برش به صورت صحیح انجام شود و باعث آسیب مکانیکی به تیرآهن نشود.

   

انواع روش ‌های برش تیرآهن

روش‌های برش تیرآهن بر اساس نوع وسیله‌ای که برای برش مورد استفاده قرار می‌گیرد تقسیم بندی می‌شوند. در بین این روش‌ها، برخی ساده‌تر بوده اما برخی دیگر دقت بالاتری دارند که طبیعتاً قیمت بالاتری را نیز در پی خواهند داشت. بنابراین، انتخاب بهترین روش برای برش تیرآهن، در درجه اول به وزن تیرآهن و سپس به شرایط پروژه شما و در دسترس بودن ابزار لازم بستگی خواهد داشت. برای آگاهی از وزن دقیق این مقاطع فولادی، به جدول اشتال تیرآهن رجوع کنید.

روش‌ های برش تیرآهن شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برش سرد یا کوپال
  • برش گرم یا برنول
  • برش با اره آتشی
  • برش با اره نواری
  • برش با لیزر
  • برش با واترجت
  • برش با سنگ فرز
 

برش سرد یا کوپال

در این روش، برش تیرآهن با دستگاه گیوتین انجام می‌شود. برای این منظور، تیرآهن روی لبه گیوتین قرار داده می‌شود. سپس با اعمال فشار شاسی و تیغه‌های قیچی، عمل برش بر روی تیرآهن انجام می‌شود. این روش مزایایی دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قابلیت انعطاف در برش از جهت شکل و طول
  • حفظ خواص فلز
  • سرعت بالای برش زدن
 

قابلیت انعطاف در این روش، امکان برش تیرآهن به شکل‌های هندسی مختلف را فراهم می‌کند. هم‌چنین، به دلیل اینکه این نوع برش در دمای پایین انجام می‌شود، خواص مکانیکی تیرآهن را دچار تغییر نمی‌کند. سرعت بالا در روش برش سرد نیز امکان برش تعداد انبوهی از تیرآهن‌ها را ممکن می‌سازد. بااین‌حال، علی رقم مزایای یادشده، این روش معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آن هزینه مواد مصرفی است. به عبارتی، تیغه گیوتین، قیچی و موارد دیگری که در این روش دخیل هستند، پس از استفاده مکرر فرسوده شده و نیاز به جایگزینی دارند. بنابراین، برش سرد تیرآهن یک روش پرهزینه محسوب می‌شود.

 

برش گرم یا برنول

در این روش، از حرارت شعله یک مشعل برای برش انواع تیرآهن‌ها استفاده می‌شود. این حرارت از واکنش بین گاز استیلن و اکسیژن ناشی می‌شود که محل برش را ذوب می‌کند و این‌چنین، فرآیند برشکاری انجام می‌شود. ازجمله مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به هزینه کمتر آن نسبت به روش سرد اشاره کرد. اما نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. همچنین، بالا بودن سرعت برش، کاهش میزان ضایعات و امکان مکانیزه کردن عملیات برش از دیگر مزایای برش تیرآهن به روش گرم یا برنول است. معایب این روش نیز به دمای بالای آن مربوط می‌شود که این حرارت زیاد، بر ساختار فلز تأثیر می‌گذارد و ممکن است آن را دفورمه کند و استحکام آن را کاهش دهد.

برش گرم تیر فولادی  

برش با اره آتشی

برش تیرآهن با اره آتشی معمولاً روشی است که در کارگاه‌ها انجام می‌شود. این روش نیاز به مهارت بالا و تسلط بالا از جانب اپراتور دارد. چراکه برش با میزان فشار اعمالی از سوی دست اپراتور متناسب است و اگر این فشار بیش‌ازحد باشد، تیغه دستگاه دچار شکستگی می‌شود. بنابراین، برش با اره آتشی روشی سریع و راحت است اما باید توسط افراد باتجربه انجام شود.

 

برش با اره نواری

این روش برای برش تیرآهن‌های سنگین و یا هاش بسیار مناسب است. این دستگاه دارای اره‌هایی دوار و بسیار تیز با لبه‌ها نازک است که یک برش دقیق به همراه ضایعات بسیار کم را موجب می‌شود. در صورت استفاده از اره نواری برای برش تیرآهن‌های سنگین و سایز بالا، پیشنهاد می‌شود از آب و صابون به عنوان روان کننده و خنک‌کننده استفاده شود. با تفاوت تیرآهن و هاش در این صفحه آشنا شوید.

برش تیراهن هاش با اره نواری  

برش با لیزر

این روش اغلب روشی دقیق و آزمایشگاهی و گران است که با ایجاد تخلیه الکتریکی از طریق تحریک یک سری مواد مولد، اشعه لیزر را ساطع می‌کند که عامل برش تیرآهن است. از این وسیله اغلب برای ایجاد طرح‌های مختلف و یا سوراخ‌کاری در ورق‌های فولادی استفاده می‌شود.

برش تیرآهن با لیزر  

برش با واترجت

در روش واترجت، از آب با فشار بالا تا حدود 4000 بار که از یک روزنه بسیار کوچک خارج می‌شود، برای برش استفاده می‌شود. استفاده از ذرات ساینده با سختی بالا نظیر کاربید تنگستن در واترجت، عمل برشکاری را تسریع می‌کند. این روش اغلب در مقیاس صنعتی انجام‌پذیر است.

 

برش تیرآهن با سنگ فرز

این روش متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش برش انواع تیرآهن است که به راحتی توسط هر فرد قابل انجام است. از مشخصات این دستگاه می‌توان به برخورداری از یک صفحه سنگ با ضخامت 3 میلی‌متر و سنگ فرعی با ضخامت 6 میلی‌متر اشاره کرد. همچنین، پولیش سطح تیرآهن و از بین بردن آلودگی‌ها نظیر آثار زنگ‌زدگی نیز توسط دستگاه فرز امکان‌پذیر است.

 

سؤالات متداول

1- بهترین روش برش تیرآهن کدام است؟

با توجه به وزن تیرآهن و در دسترس بودن امکانات، برش تیرآهن به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

 

2- آیا برش تیرآهن با فرز امکان‌پذیر است؟

بله، استفاده از سنگ فرز برای برشکاری جزو ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌هاست.

 

3- انواع روش‌ های برش هاش کدام اند؟

برش هاش اغلب به روش اره نواری انجام می‌شود اما سایر روش‌ها مانند برش گرم و سرد، واترجت، لیزر، اره آتشی و سنگ فرز را نیز می‌توان برای آن به کار برد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.