02142214

راهنمای خرید انواع ورق فولادی؛ چگونه ورق فولادی بخریم

خرید ورق فولادی مناسب به این نیاز دارد که از انواع ورق، کاربرد و ویژگی‌های هریک، استانداردها و راه‌های تشخیص کیفیت ورق شناخت داشته باشید. انواع و کاربرد بسیار گسترده ورق‌های فلزی در صنایعی مختلف باعث شده که انتخاب و خرید ورق برای کسب و کارها گزینه بسیار مهمی باشد.

   

راهنمای خرید ورق فولادی

در این مقاله سعی می‌کنیم شناخت دقیقی از انواع ورق فولادی، کاربرد و نحوه تشخیص کیفیت هریک، مراحل روند خرید آن را در اختیارتان قرار دهیم. در ادامه برندهای معتبر تولیدکننده انواع ورق و بهترین راه‌های خرید ورق فولادی را معرفی می‌کنیم تا درنهایت خرید ورق برای شما به یک گزینه ساده تبدیل شود.

 

قیمت امروز ورق

قیمت محصول کارخانه‌های تولیدکننده ورق به دلیل کیفیت و ویژگی‌های مختلف بایکدیگر متفاوت است و شما با توجه به نوع کاربرد مدنظرتان و میزان بودجه می‌توانید یک تولیدکننده را انتخاب کنید. برای آشنایی با قیمت هریک می‌توانید به بخش تولیدکنندگان مراجعه نمایید. به طورکلی قیمت ورق‌هایی که در پروسه تولید نیاز به پرداخت نهایی سطح دارند مانند ورق گالوانیزه، گران‌تر از ورق‌های معمولی مانند ورق سیاه است که بدون پرداخت نهایی سطح تولید می‌شود.

 

هم‌چنین برای اینکه ورق فولادی را به بهترین قیمت بخرید باید از روند بازار و نوسان قیمت‌ها مطلع شوید و آن را با شرایط بازار مانند میزان عرضه و تقاضا یا آینده قیمت ارز مقایسه کنید. کارشناسان فولاد ایرانیان در قسمت تحلیل و پیش‌بینی به تحلیل بازار آهن می‌پردازند. در این صفحه قیمت ورق آهن را مشاهده کنید.

   

انواع ورق فولادی

ورق در صنعت فولاد به دو روش گرم (سیاه) و سرد (روغنی) تولید و شناخته می‌شود. ابعاد و پرداخت در ورق نورد سرد نسبت به ورق گرم بسیار دقیق و باکیفیت‌تر انجام می‌پذیرد. بنابراین از ورق سرد بیشتر در پروژه‌هایی استفاده می‌شود که دقت و اندازه در آن‌ها مهم است. برای اینکه نوع ورق متناسب با نیازتان را انتخاب کنید لازم است که با انواع ورق فولادی بیشتر آشنا شوید.

 

ورق فولادی به دو صورت پوشش‌دار و بدون پوشش و در انواع ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق اسیدشویی، ورق رنگی، ورق آجدار، ورق آلیاژی و غیره تقسیم می‌شود. این ورق‌های فولادی را می‌توانید به دو شکل کویل (رول و برش‌خورده) و شیت (فابریک) و در ضخامت‌های مختلف در بازار تهیه کنید.

 

خرید ورق سیاه

ورق‌های سیاه متداول‌ترین ورق در بازار آهن است که ورق‌های St37، St52 رایج‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. هرچند ورق st52 هم نوعی ورق سیاه است اما دقت کنید که در بازار ایران منظور از ورق سیاه ورق St37 است. به طورکلی ورق سیاه در بازار آهن از نظر کاربرد به دو نوع ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی تقسیم می‌شود. به دلیل میزان کربن کمتر ورق سیاه معمولی St37 نسبت به ورق سیاه صنعتی St52 انعطاف‌پذیری بیشتر و استحکام کمتری دارد. در تولید ورق سیاه علاوه بر آلیاژ St37 و St52 از آلیاژهای a516، a283 و ck45 نیز استفاده می‌شود، گرچه در بازار ایران این ورق‌ها محصولاتی جداگانه به حساب می‌آیند. صنعت کشتی و خودروسازی، پروفیل و تانکر و مخزن سازی ازجمله کاربردهای این ورق هستند. برای اطلاع از قیمت ورق st52 از این صفحه دیدن کنید.

خرید ورق سیاه  

خرید ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یک ورق روغنی پوشش داده‌شده با فلز روی Zn است. در فرآیند گالوانیزاسیون سطح ورق به دلیل ناخالصی روی یا سرعت سردکردن دارای شکل‌هایی می‌شود که به آن اسپنگل Spangle یا گل گالوانیزه می‌گویند. هر چه این گل ریزتر و شفاف‌تر باشد یعنی سرعت انجماد بیشتر بوده و درنتیجه کیفیت ورق گالوانیزه بهتر خواهد بود. کیفیت ورق گالوانیزه به کیفیت ورق پایه در بدنه آن، استفاده از ترکیبات دیگر مانند نیکل و آلومینیوم، فرآیند سرد کردن و میزان روی استفاده‌شده بستگی دارد. در هنگام خرید حتماً به میزان فلز روی (Zn) مورد استفاده برای پوشش سطح ورق توجه کنید. میکرومتر وسیله‌ای است که برای کنترل ضخامت پوشش روی (Zn) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید ورق گالوانیزه  

خرید ورق روغنی

با انجام فرآیند نورد سرد بر روی ورق سیاه به همراه آغشته کردن سطح آن به روغن، ورق نورد سرد یا ورق روغنی تولید می‌گردد. سطح این ورق براق است و نسبت به ورق سیاه مقاومت کششی و فرم پذیری بالاتری دارد. از این ورق برای تولید ورق گالوانیزه، ساخت لوازم منزل، کابینت و روکش وسایل فلزی استفاده می‌کنند. ورق روغنی برحسب میزان کشش و شکل‌دهی انواع ورق‌های st12، ورق روغنی نیمه‌کششی st13، ورق روغنی فوق کشش st14، ورق روغنی فوق فوق کششی st16 را شامل می‌شود. قیمت ورق روغنی را در این لینک مشاهده نمایید.

نحوه خرید ورق روغنی  

خرید ورق اسیدشویی

ورق اسیدشویی نوعی ورق آلیاژی پرکاربرد است که سطح آن طی عملیات اسیدشویی پوسته زدایی شده و درخشان و عاری از آلودگی و اکسیدها می‌شود. این محصول از ورق نورد گرم یا ورق سیاه تولید می‌شود. ورق اسیدشویی تحت استاندارد SW22 و STW22 و با فولادهای St52، St33 و St 37 تولید مي‌شود. برای اطلاع از قیمت ورق اسید شویی به این صفحه مراجعه کنید.

نحوه خرید ورق اسید شویی  

خرید ورق رنگی

ورق رنگی همان ورق گالوانیزه با یک لایه پوشش پلیمری است که مقاومت آن را در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی بیشتر می‌کند. این ورق در 15 رنگ مختلف تولید می‌شود. در سقف، نما و تولید لوازم‌خانگی و اداری کاربرد دارد. قیمت ورق رنگی را در اینجا مشاهده نمایید.

خرید ورق رنگی  

خرید ورق آجدار

ورق‌های آجدار ورق‌ سیاه یا روغنی است که با برجستگی‌هایی به شکل لوزی، بادامی، الماس و یا عدس تولید می‌شود. از این ورق در پله‌های اضطراری، کف عرشه کشتی‌ها، کف پل‌های عابر پیاده و کامیون‌ها استفاده می‌شود. برای مشاهده قیمت ورق آجدار وارد این صفحه شوید.

 

خرید ورق آلیاژی

ورق آلیاژی حاصل ترکیب کردن چند فلز و عنصر با یکدیگر برای رسیدن به خواص گوناگون است. به عنوان نمونه ورق استیل نوعی ورق فولادی‌ست که آلیاژ آن را قابل بازیافت و بادوام و مقاوم در برابر خوردگی و زنگ کرده است.

   

مهم‌ترین نکات در هنگام انتخاب و خرید ورق فولادی

مشخصات ورق فولادی

وزن، ضخامت، زبری و میزان صیقلی بودن سطح ورق از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که بر قیمت ورق تأثیر می‌گذارد و پیش و پس از خرید باید به آن‌ها توجه کرد. به ورق‌های شیت که در ابعاد مشخص در کارخانه برش خورده و به صورت بندیل عرضه می‌شوند ورق فابریک می‌گویند و به ورق‌های رول با عرض مشخص و طول نامحدود که در انبار یا کارگاه برش زده می‌شوند ورق برش خورده گفته می‌شود. ابعاد ورق در حالت فابریک کاملاً صاف و گونیا است ولی در حالت برش خورده احتمال اختلاف جزیی در ابعاد و اندازه قطر وجود دارد. به همین دلیل قیمت ورق فابریک گران‌تر از ورق رول برش خورده است. ترکیب شیمیایی ورق از نکات مهم در هنگام خرید است. در شناسنامه ورق به میزان ترکیب عناصر مختلف در تولید ورق فولادی توجه کنید چرا که بر خواص مکانیکی ورق تأثیر خواهد گذاشت. به‌عنوان مثال هرچه درصد عناصری مانند منگنز در ورق بیشتر شود استحکام و پایداری ورق در برابر فشار نیز بیشتر می‌شود.

 

استاندارد، ابعاد و وزن ورق

تولیدکنندگان ورق سیاه از استانداردهای خاصی برای تولید ورق استفاده می‌کنند که رایج‌ترین آن استاندارد کشور آلمان یعنی ۱۷۰۰۶ DIN است. این استاندارد با جدول اشتال مطابقت دارد و می‌توان از این طریق کیفیت ورق را از ضخامت، جنس و وزن آن تشخیص داد.

هم‌چنین هر یک از تولیدکنندگان ابعاد خاصی از ورق را برای هر ضخامت تولید می‌کنند. با توجه به این امر یکی از فاکتورهای شما برای انتخاب یک کارخانه، باید ابعاد ورق تولیدی آن باشد تا در هنگام استفاده کمترین میزان پرتی و ضایعات را داشته باشید. ضخامت ورق هم به این دلیل مهم است که علاوه بر تأثیر روی قیمت، بر کاربرد ورق‌ها هم تأثیرگذار است. به این معنی که نوع استفاده از ورق‌ها با افزایش یا کاهش ضخامت تغییر می‌کند.

 

ابعاد ورق سیاه

عرض استاندارد برای ورق رول سیاه به ترتیب ۱۰۰۰، ۱۲۵۰، ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ میلی‌متر است. ضخامت ورق سیاه کویل (رول شده) از 1.5 الی 15 میلی‌متر را شامل می‌شود. همچنین در ورق سیاه رول محدودیتی برای طول وجود ندارد. اما ضخامت در ورق سیاه فابریک از 3 میلی‌متر شروع می‌شود. ورق سیاه فابریک در ابعاد 1*2 متر، 1*6 متر، 1.5*6 متر، 2*6 متر، 2*12 متر و 2.5*1.25 متر به بازار عرضه می‌شود.

 

ابعاد ورق گالوانیزه

در این میان ورق‌ گالوانیزه فابریک در عرض 100 و 125 سانتی‌متر و طول 200 و 250 سانتی‌متر و ضخامت 0.2 الی 6 میلی‌متر تولید می‌شود. طول ورق در صورت تولید به شکل رول می‌تواند بیشتر باشد.

 

ابعاد ورق روغنی

عرض استاندارد ورق روغنی 100 و 125 سانتی‌متر و ضخامت معمول آن در بازار بین 0.3 الی 3 میلی‌متر است.

 

ابعاد ورق اسیدشویی

عرض استاندارد ورق اسیدشویی در بازار، ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر و ضخامت آن ۱.۵ الی ۶ میلی‌متر است.

   

فرمول محاسبه وزن ورق به شرح زیر است:

طول (متر) * عرض (متر) * ضخامت (میلی‌متر)* 7.86(گرم بر سانتی‌متر مکعب) =وزن ورق گالوانیزه (کیلوگرم)

   

بررسی و ارزیابی کیفیت انواع ورق

به طور کلی یک راه ساده و شاید مهم‌ترین راه ارزیابی ورق فولادی بازرسی چشمی آن است. دقت کنید که سطح ورق هیچ‌گونه تاب، پیچش، عیب، ترک و ناخالصی نداشته باشد. در هنگام خرید ورق به نشانه‌های زیر توجه کنید:

 
  • مشاهده خال یا لکه‌های سیاه در سطح ورق گالوانیزه به این معنی است که سطح روی ورق گالوانیزه در فرآیند گالوانیزاسیون به علت وجود برخی عناصر مانند کربن یا گرد و خاک دچار ناخالصی شده است.
  • دقت کنید که در لابه‌لای ورق‌ها زنگ‌زدگی، زردی یا سفید‌ک مشاهده نشود.
  • برای تشخیص بادکردگی و ناهمواری سطح ورق می‌توانید بر روی آن دست بکشید.
  • دقت کنید بر سطح ورق ترک، خراش، لکه‌های زبر و حفره‌های گرد و کوچک مشاهده نشده یا خیلی محدود باشد.
  • ورق‌های گالوانیزه را نباید بیشتر از 6 ماه در انبار نگهداری کرد. به همین دلیل در هنگام خرید ورق از بنگاه، حتماً به تاریخ تولید ورق توجه کنید
  • مشاهده لکه‌های زرد روشن یا تیره بر سطح ورق گالوانیزه نشان می‌دهد مرحله آبکاری کروم به خوبی انجام نشده است. آبکاری کروم برای افزایش قابلیت ضدخوردگی فولاد گالوانیزه انجام می‌شود.
  • مشاهده نمک و لک قهوه‌ای رنگ روغن نیز از دیگر نواقص ورق گالوانیزه به شمار می‌رود.
  • در ورق‌های گالوانیزه به کیفیت چسبندگی پوشش روی بر فلز پایه دقت کنید.
 

شیوه نگهداری از ورق

اول از همه در هنگام حمل ورق‌های فولادی بسیار دقت کنید چون لبه‌های تیز ورق می‌تواند آسیب‌های عمیقی ایجاد کند. ورق‌ها مانند ورق سیاه و حتی ورق گالوانیزه در برابر رطوبت آسیب‌پذیر هستند و بهتر است در محیط سربسته مجهز به سیستم تهویه و دور از رطوبت و با فاصله از زمین نگهداری شوند. هم‌چنین از کاورهای پلاستیکی برای بسته‌بندی ورق‌ها استفاده نکنید چراکه باعث شوره زدن ورق می‌شوند. شوره باعث می‌شود که کیفیت و کارایی ورق کاهش یابد.

نحوه نگهداری از ورق های فولادی  

تولیدکنندگان ورق

ورق سیاه

کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد کاویان، کارخانه خرم آباد، کارخانه فولاد اکسین اهواز و مجتمع فولاد گیلان، فولاد سبا، فولاد اصفهان، فولاد درخشان اراک، شرکت قطعات فولادی و فولاد هرمزگان جزو تولیدکنندگان ورق سیاه هستند. در این میان ورق سیاه فولاد مبارکه از نظر بیشتر مصرف‌کنندگان، عنوان باکیفیت‌ترین ورق سیاه در داخل کشور را به خود اختصاص داده است. در ادامه برترین تولیدکنندگان ورق سیاه در دسته‌های ضخامتی مختلف را معرفی می‌کنیم.

 

در ورق سیاه با ضخامت زیر 6 میلی‌متر فولاد مبارکه اصفهان بهترین است. فولاد گیلان ورق سیاه باکیفیت‌تری از نورد لوله اهواز تولید می‌کند هرچند کیفیت برش در نورد لوله اهواز بهتر بوده و اختلاف ابعادی کمتری نسبت به ورق سیاه گیلان دارد. در دسته ورق سیاه بالای 6 میلی‌متر الی 15، فولاد مبارکه اصفهان، اکسین و کاویان بهترین ورق‌ها را تولید می‌کنند. در دسته ورق‌های ضخیم ورق سیاه اکسین و کاویان بهترین و فولاد مبارکه در رتبه دوم قرار دارد. ورق سیاه خرم آباد و اراک رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند. در کنار این محصولات کشورهای قزاقستان، روسیه، چین، کره و اوکراین بخشی از ورق سیاه وارداتی را تأمین می‌کنند. برندهای اکسین، کاویان و قطعات، ورق سیاه با ضخامت ۶ میلی‌متر تولید نمی‌کنند

 

ورق گالوانیزه

کارخانه‌های فولاد مبارکه، سبا فولاد زاگرس، امیرکبیرکاشان، هفت الماس، تاراز شهرکرد و فولاد دشتستان از تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در ایران هستند. در این میان ورق گالوانیزه کاشان و هفت الماس گُل درشت و ورق گالوانیزه تاراز و دشتستان بدون گل یا گل ریز هستند.

 

ورق روغنی

فولاد مبارکه اصفهان، شرکت هفت الماس و شرکت فولاد غرب از مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق روغنی در کشور هستند. درکنار تولیدات داخلی ورق روغنی برندهای قزاق، روس، کره و چین نیز در بازار وجود دارند.

 

ورق آجدار

کارخانه‌های فولاد مبارکه و فولاد گیلان از تولیدکنندگان این ورق هستند.

 

ورق رنگی

فولاد مبارکه این ورق را در ضخامت‌های زیر 0.6 میلی‌متر تولید می‌کند.

   

از کجا ورق فولادی بخریم؟

شما به چهار روش می‌توانید برای خرید ورق فولادی اقدام کنید. یا اینکه مستقیماً از کارخانه تولیدکننده، ورق فولادی بخرید یا به بنگاه‌ها و آهن‌فروشان سنتی مراجعه کنید. هم‌چنین بورس کالا و شرکت‌های بازرگانی فروش آهن‌آلات، از گزینه‌های دیگر خرید ورق فولادی هستند که در ادامه نقاط مثبت و منفی هریک را بررسی می‌کنیم:

 

1. خرید ورق فولادی از کارخانه برای مشتریانی مناسب و مقرون به‌صرفه است که قصد خرید ورق با حجم بالا (حداقل یک تریلی) را دارند. در کنار صرفه اقتصادی باید موارد منفی نظیر همه‌روزه نبودن عرضه و طول کشیدن زمان ارسال، محدودیت حجمی و مکانی و عدم پیگیری سفارش توسط کارخانه را نیز در نظر بگیرید. در این روش نحوه و زمان بارگیری تماماً از طرف کارخانه مشخص می‌شود.

 

2. برای این روش خرید می‌توانید به بازار آهن در بزرگراه آزادگان یا بازار شادآباد در جنوب غرب تهران مراجعه کنید. عدم محدودیت مکانی و زمانی و امکان خرید با تناژ پایین از نقاط مثبت خرید از بنگاه‌های کوچک است. بیشترشدن قیمت به دلیل هزینه‌های انبارداری و عدم امکان بازگشت کالا را نیز می‌توان از نقاط منفی این روش خرید عنوان کرد.

 

3. در این روش پس از انتخاب کارگزاری و دریافت کد معاملاتی می‌توانید در روزهای دوشنبه هر هفته برای خرید ورق‌های نورد سرد و روزهای سه‌شنبه برای خرید ورق رنگی و گالوانیزه اقدام کنید. در این روش پس از پرکردن درخواست خرید و بررسی قیمت‌های پیشنهادی، کارگزاری شما اقدام به خرید ورق می‌کند. پس از تکمیل خرید ده درصد از مبلغ فاکتور به ‌حساب کارگزاری واریز شود و شما سه روز کاری مهلت دارید تا تسویه‌حساب کنید. طول کشیدن پروسه خرید، خرید در تناژ بالا و تعیین شرایط توسط عرضه‌کننده از نقاط منفی خرید از بورس کالا است. قیمت مناسب و اطمینان از کیفیت کالا نیز از موارد مثبت این شیوه است.

 

4. خرید ورق فولادی از شرکت‌های بازرگانی برخلاف روش خرید از بورس و کارخانه، محدودیت حجمی، مکانی و زمانی ندارد. شما می‌توانید نزدیک‌ترین انبار به محل پروژه خودتان را انتخاب کنید. هم‌چنین مشاوره و پیگیری سفارش تا هنگام تحویل و امکان برگشت کالا در صورت عدم رضایت مشتری، از ویژگی‌های مثبت شرکت‌های بازرگانی مانند شرکت فولاد ایرانیان نسبت به آهن‌فروشان سنتی است.

   

پروسه خرید ورق فولادی از شرکت‌های بازرگانی

1. کسب اطلاعات از مشاوران و کارشناسان فروش ورق فولادی

در ارتباط با کارشناسان و متخصصان فروش در مورد انواع محصول، وزن، سایز، میزان بار و موجودی، قیمت و نحوه تسویه‌حساب اطلاعات کسب کنید. مشاوران مجرب ما در سایت فولاد ایرانیان به‌صورت رایگان به سؤالات شما پاسخ می‌دهند.

 

2. مقایسه قیمت‌ها و دریافت پیش‌فاکتور

پس از استعلام قیمت نهایی، حتماً از فروشنده درخواست پیش‌فاکتوری نمایید که شامل قیمت واحد و قیمت محصول، برند، نوع و وزن بار، شرایط پرداخت و زمان بارگیری است. با عضویت در تلگرام یا سایت فولاد ایرانیان می‌توانید از قیمت‌ها و پیشنهادات ویژه روزانه ما مطلع شوید.

 

3. اطمینان از نحوه و زمان دریافت و هزینه‌های جانبی

هماهنگی در مورد هزینه‌های حمل و نقل، بیمه، مکان و زمان تحویل محصول از اقدامات مهمی است که قبل از پرداخت باید انجام دهید. هزینه باربری و بعد مسافت مخصوصاً در خریدهای مستقیم از کارخانه اهمیت دوچندان دارد و باید قبل از خرید ورق فولادی در برآورد هزینه به‌حساب آید. چرا که هزینه باربری از بنگاه یا انبار با هزینه باربری از درب کارخانه تفاوت دارد.

 

4. تسویه کامل پس از تحویل و اطمینان از سلامت ورق فولادی

پس از خرید ورق فولادی و دریافت کالا به روش‌هایی که در این مقاله گفته شد محصول را از نظر وزن، نوع و برند با فاکتور تطبیق دهید و از کیفیت ورق مطمئن شوید. پس از اطمینان از اصالت محصول، اقدام به تسویه‌حساب نمایید. اگر مغایرتی در مشخصات ورق مشاهده کردید از تخلیه کالا خودداری کنید و به کارشناس فولاد ایرانیان اطلاع دهید. چرا که هدف اصلی جلب رضایت مشتری است.

 

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین موارد در خرید ورق شناخت انواع آن و تطبیق ضخامت و ابعاد ورق با کاربری مدنظرتان است. امیدواریم با روش‌هایی که در این مقاله معرفی کرده‌ایم بتوانید تجربه خوبی در خرید ورق داشته باشید.

 

سوالات متداول

1- مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق سیاه در ایران کدامند؟

کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد کاویان، کارخانه فولاد اکسین اهواز، نورد اهواز و مجتمع فولاد گیلان.

 

2- در خرید ورق از بورس کالا مراحل واریز چگونه است؟

پس از تکمیل خرید باید ده درصد از مبلغ فاکتور و پس سه روز کاری تمام مبلغ به ‌حساب کارگزاری واریز ‌شود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.