02142214

اهمیت بسته بندی و انبار کردن ورق گالوانیزه در حفظ کیفیت و کارایی آن

آیا می‌دانید که بسته بندی ورق گالوانیزه چه تاثیری بر عملکرد آن دارد؟ ورق‌های گالوانیزه به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین ورق‌های فولادی در صنایع، تا زمانی قابل استفاده هستند که پوشش روی در آن‌ها آسیب ندیده باشد. بنابراین، به بسته بندی و انبار کردن ورق‌ گالوانیزه آن هم به شیوه صحیح نیاز است. پوشش روی که توسط فرآیند گالوانیزاسیون بر روی سطح این ورق‌ها ایجاد می‌شود، ضخامتی در حد میکرون دارد و درنتیجه، ضربات و آسیب‌های مکانیکی می‌توانند علاوه بر تخریب پوشش ورق که منجر به افت خواص آن می‌شود، ضرر و زیان مالی فراوانی را متوجه خریدار آن کنند. هم‌چنین قیمت ورق گالوانیزه نسبت به دیگر ورق‌های فولادی نظیر ورق سیاه گران‌تر است، که باعث شده است بسته بندی ورق‌های گالوانیزه و نوع حفاظت از آن اهمیتی دوچندان پیدا کند.

   

بسته بندی ورق گالوانیزه چه اهمیتی دارد؟

ورق گالوانیزه در انواع حالت‌های سرد و گرم تولید می‌شود که هر یک خواص منحصربفردی را دارا هستند. اما نکات مشترکی پیرامون بسته بندی صحیح آن‌ها وجود دارد که باید برای عرضه یک محصول استاندارد و عاری از هرگونه عیب و نقص رعایت شوند. از آنجایی که ورق‌های گالوانیزه دارای قیمت به نسبت بالاتر و نیز پوشش بسیار نازک هستند، سهل‌انگاری در بسته بندی صحیح و اصولی آن‌ها عواقب زیان باری در پی دارد. شوره ورق گالوانیزه که به صورت لکه‌هایی سفید بر روی سطح آن ظاهر می‌شود، یک مشکل معمول در این دسته از ورق‌ها محسوب می‌شود که از طریق بسته بندی و انبار کردن ورق گالوانیزه به صورت غیراستاندارد ایجاد می‌شود.

 

ضمن اینکه، سهولت در حمل و نقل و افزایش مدت زمان انبارکردن از دیگر مزایای بسته بندی ورق‌های گالوانیزه است. درنتیجه، از طریق بسته بندی صحیح و انبار کردن ورق‌های گالوانیزه در محل و شرایط مناسب، می‌توان ضمن حفظ کیفیت آن‌ها، از دوام و عملکرد مناسب این ورق‌ها در حین سرویس و یا حتی در هنگام حمل و نقل اطمینان حاصل کرد.

   

انواع روش‌ های بسته بندی ورق گالوانیزه

با مشخص شدن اهمیت بسته‌بندی ورق‌های گالوانیزه، لازم است تا با انواع روش‌های بسته بندی آن‌ها آشنا شویم. بدین منظور، از ابزارهایی مانند تسمه فولادی، تسمه گالوانیزه، ورق‌های کاغذی، مقوا و پالت‌های چوبی استفاده می‌شود. درنتیجه، با توجه به نوع تسمه و مواد مورداستفاده، بسته‌بندی‌های متفاوتی برای ورق‌های گالوانیزه انجام می‌شوند.

 

بسته بندی ورق گالوانیزه نوع 601 

در این روش، تنها امکان حفاظت از لبه‌های داخلی و خارجی ورق گالوانیزه وجود دارد. از آنجایی که در این نوع بسته بندی از پوشش محافظ سطحی استفاده نمی‌شود، نمی‌توان از آن انتظار ایمنی چندان زیادی را داشت. بنابراین، بسته بندی نوع 601 مناسب برای نگهداری ورق‌های گالوانیزه در کوتاه‌مدت هستند.

 

انبار کردن ورق گالوانیزه نوع 621

برخلاف نوع 601، در این روش ورق گالوانیزه به‌طور کامل بسته بندی می‌شود و سطح آن نیز از آسیب و عوامل خارجی در امان است. ضمن اینکه، در روش 621 به منظور نگهداری طولانی‌مدت ورق‌های گالوانیزه، از یک سری کاغذهای ضد آب برای محافظت از لبه‌های داخلی و خارجی ورق استفاده می‌شود.

بسته بندی ورق گالوانیزه 621    

انبار کردن ورق گالوانیزه نوع 631

این روش بسیار مشابه با روش قبلی است و تنها استفاده از پالت‌های چوبی برای جلوگیری از سرخوردن و حرکت ورق‌ها و نیز کمک به حمل آسان آن‌ها، به‌عنوان وجه تمایز بسته‌بندی‌های نوع 621 و 631 مطرح است.

  انبار کردن ورق گالوانیزه  

انبار کردن ورق گالوانیزه نوع 641

این روش کامل‌ترین روش بسته بندی ورق‌ گالوانیزه است که در آن، تمام سطوح ورق با کاغذ ضد آب محافظت می‌شوند. ضمن اینکه، استفاده از سه تسمه محیطی و شش تسمه شعاعی، ایمنی بسیار بالایی را برای این نوع بسته بندی به همراه دارد. اما نباید از هزینه بسیار زیاد آن نسبت به دیگر روش‌های موجود غافل شد.

  نگهداری ورق گالوانیزه  

انبار کردن ورق گالوانیزه نوع 651

وقتی بحث صادرات ورق گالوانیزه مطرح است، بسته بندی نوع 651 در اولویت است. این بسته بندی مشابه نوع 641 عمل می‌کند و حداکثر حفاظت از سطوح و لبه‌ها را ارائه می‌ کند. هم‌چنین، قرارگیری پالت چوبی در زیر رول ورق گالوانیزه، حمل و نقل آن را برای صادرات بسیار آسان می‌ کند.

   

نکات مهم انبار کردن ورق‌ گالوانیزه

به منظور بسته بندی هرچه بهتر ورق‌ های گالوانیزه، توجه به برخی نکات ضروری است. این نکات مهم شامل نکات کار با دستگاه بسته بندی ورق و نکات انبار کردن ورق گالوانیزه به شکل صحیح می‌ شوند. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

 
  • استفاده از تسمه‌های فولادی با استحکام بالا
  • عدم کشیدن تسمه‌ها بر روی زمین
  • استفاده از برخی لوازم ایمنی مانند کلاه ایمنی، دستکش، کفش مخصوص و عینک مناسب
  • انبار کردن ورق‌های گالوانیزه در محیط‌های عاری از رطوبت و یا تابش مستقیم نور خورشید
  • وجود تهویه مناسب در محل انبار کردن ورق‌های گالوانیزه
  • خرید ورق گالوانیزه از کارخانه‌های معتبر و اطمینان از کیفیت مناسب آن‌ها قبل از انبار کردن. بدین منظور می‌توانید راهنمای خرید ورق گالوانیزه را مطالعه نمایید.
   

سؤالات متداول

1- اهمیت بسته بندی ورق‌های گالوانیزه چیست؟

جلوگیری از وارد آمدن صدمات مکانیکی مانند خراش و ضربه به پوشش ورق‌های گالوانیزه، جلوگیری از ایجاد شوره بر روی سطح این ورق‌ها، حمل و نقل آسان و قابلیت انبار کردن طولانی‌مدت آن‌ها

 

2- انواع روش‌ های بسته بندی ورق‌های گالوانیزه کدام اند؟

روش‌های بسته بندی ورق‌های گالوانیزه شامل انواع 601، 621، 631، 641 و 651 می‌شوند.

 

3- بهترین روش بسته بندی ورق گالوانیزه کدام است؟

بسته بندی نوع 631 برای کاربردهای معمول بسیار مناسب است اما بسته بندی نوع 641 و 651 کامل‌ترین حفاظت از ورق را ارائه می‌دهند که معمولاً هزینه بیشتری دارند و برای صادرات مناسب هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.